För högt ljud på TV

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-16 09:43

Nagrania skrev:Jo du Dawén visst är det så men för att jag ska kunna uttala mig så måste jag ju ibland även kolla "lite" på andra kanaler. Vad jag menar är att jag aldrig tittar på ett helt program på dom kommersiella kanalerna. Du förstår jag gillar public service och jag skulle kunna tro att även du kommer att gilla public service i sinnom tid. :D

Det gör jag redan nu :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Roq

Inläggav Roq » 2004-11-16 11:16

OK, jag ska inte sticka iväg mer från ämnet sen men jag tycker att snacket om Tinnitus på diverse hififorum blir lite snedvridet.
Det man vetat länge är att det finns ett samband mellan långvariga höga ljudvolymer eller högintensiva knallar och Hörselnedsättning. Hörselnedsättning pratas det dock inte alls lika mycket om som tinnitus. Tinnitus är, som någon tidigare nämnde, en ganska ny sjukdom (ingen som har det ska dock ta illa upp eftersom det finns de som har kraftiga problem).
Vad jag vill säga är att sambandet mellan höga ljud och Tinnitus inte alls är lika självklart som med hörselnedsättning. Tinnitus finns kopplat till allt möjligt: stress, allmänt icke-välbefinnande och kroppsliga sjukdomar (vilket dock är ovanligt).
Därför tror jag inte på att Tinnitus skulle ha ökat p.g.a att många barn går på dagis nu utan snarare på att tempot på vår livsstil har dragits upp och kraven på oss själva har ökat avsevärt de senaste 50 åren.

Oj, det blev inte mycket hifi i det inlägget... :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-16 13:02

Roq du har alldeles rätt i det du säger att tinnitus kan vara stressbetingat. En mig närstående person har tinnitus och när hon är ledig så besväras hon inte av det. Tinnitus kan ju också bestå av elektriskt brus i hjärnan. Hörselnedsättning kommer vi alla att drabbas av...förr eller senare så kommer hörselnedsättningen smygande och man kanske inte märker det på en gång. Frågan är bara vad det är när man har blivit utsatt för starkt buller eller mycket hög musik och sedan har man har ett pip i hörapparaten.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-11-17 11:34

Visserligen lite OT, inte teve direkt, men i olinje med föregående argument:

http://www.prevent.se/arbetsliv/artikla ... h_tyst.asp

/en john som spår lysande framtid för akustikkunniga och som undrar om alla rockers verkligen är tjocka

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-17 12:55

enJohn skrev:Visserligen lite OT, inte teve direkt, men i olinje med föregående argument:

http://www.prevent.se/arbetsliv/artikla ... h_tyst.asp

/en john som spår lysande framtid för akustikkunniga och som undrar om alla rockers verkligen är tjocka

"Vid varje ökning med tre decibel fördubblas ljudtrycket." Jojo...

Intressant annars...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-17 15:12

Menar dom möjligtvis effekten? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-17 15:36

Vet de vad de menar? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-11-27 00:29

Har precis för mig att reklambranschen och TV kom överens om att sänka till mer normal nivå vid reklam, det var nåt år sedan. Har inte kollat upp sen dess om något egentligen hände.
Senast redigerad av phon 2004-11-27 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-27 00:45

phon: stämmer. Det var dessutom efter samtal med IÖ.... :)

Ia f så kom vissa kanaler fram till det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-27 12:15

Visst man kan säga att man sänker den elektriska nivån men om man komprimerar ännu hårdare så är det ändå för starkt. Jag tror nog ändå på att när det gäller jinglarna i TV, så är det icke ljudteknikkunniga personer som har lagt ljudet. Sedan vid sändningen så är det en videojukebox som sköter resten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi