Flint skrev:En bra anläggning klarar sämre skivor bra men talar om att inspelningen kanske inte var den bästa. So what?
Du skrev: "Jag har den enda principen som kan gälla för HiFi-återgivning, den ursprungliga - att det ska låta som originalet."
Nu får du bestämma dig. ( Du accepterade ju inte tidigare att skivan räknades som originalet! )
Musiken kan ju vara hur bra som helst ändå. Jag har massor med såna skitbra skivor. Du menar väl inte att du väljer skivor efter hur ljudeffektimponerande dom är? Du väljer väl skivor för musikens skull? Annars lever du ju upp till min satiriska tes; HiFi vore kul om man slapp musiken.
Självklart är det så*, men du har ju hävdat återgivning som originalet på allt musik innan - nu ändrar du dig när vi börjar komma på detaljer. Precis därför som jag försökt bli mer konkret - nu erkänner du ju på detaljnivå helt andra saker än du sagt på det generella planet.
Men då hamnar frågan istället som:
1. Accepterar jag att vissa skivor kommer att låta sämre för att andra skall komma närmre originalet? (Troligtvis kommer fler skivor att bli sämre för att en minoritet skall bli bättre)
eller
2. Jag tror det blir bäst att hålla mig neutral på den sidan jag kan påverka så kommer nog flest skivor att låta så bra som de har potential till.
?
* syftar på första halvan, jag lever inte upp till din satiriska tes
Edit: lite extra frågetecken