Moderator: Redaktörer
C4rlsson skrev:Hursomhelst är helheten viktigast tycker jag. Celibidaches tolkningar av Brahms är t.ex. de bästa jag hört trots att han har mycket lägre tempo än vad dirigenter använder "normalt" sätt. Han lyckas ändå få ut maximalt av partituret, helt enormt! Kan ju avsluta med att säga att jag inte läser musikrecensioner. Bäst är att gå in på t.ex. amazon.com och lyssna på olika skivor och välja den man gillar bäst...
perstromgren skrev:Menar du att det inte går att säga att en tolkning är dålig, annat än som ett personligt betyg, alltså? Varför finns recensioner, i så fall? Varför frågar vi varann om exempel på goda inspelningar? Eller, det kanske vi inte gör?![]()
Hm...
Bill50x skrev:Tavlor på en utställning - Mussorgsky (Mussorgskij)
Usel - Shura Cherkassky (klassisk piano)
perstromgren skrev:Bill50x skrev:Tavlor på en utställning - Mussorgsky (Mussorgskij)
Usel - Shura Cherkassky (klassisk piano)
Tack! Berätta nu varför den är dålig och vad som skiljer den från Solyom. Jag har tyvärr aldrig hört talas om Cherkassky.
ELP:s version lyssnar jag gärna på fortfarande, även om jag normalt undviker denna sorts cross-over. Skräckexemplet var väl Waldo de los Rios' Symphonies for the Seventies. Ruggigt.
Bill50x skrev:Skillnaden mellan Cherkassky och Solyom är att den förre mer hamrar fram tonerna medan den senare spelar dem... Solyom spelar mindre bombastiskt och med en trevligare klang. Lyssnar man på Shura hör man melodin och de skilda styckena helt OK, men det är inte mer än så. Janos Solyom förmedlar själva känslan när M går runt på galleriet och tittar på sin bortgångne väns tavlor.
Britt-Gunnar skrev:det här är ett ämne som jag tycker är intressant men i vissa fall svårt att bedömma. Jag har skaffat mig en del dubbletter av vissa av Shostakovich symfonier och kan säga att den version som jag har till hands här hoss mina föreldrar inte enligt mig är den bästa versionen jag har hört.
Almen skrev:perstromgren: Det går ett radioprogram som heter CD-revyn varje söndag i P2 där ett av inslagen ("Vägvisaren") är jämförelse mellan olika inspelningar av samma verk. Kanske vore intressant för dig att lyssna på?
Annars har jag rekommendation på en dålig: Sjostakovitjs 5:e symfoni med Radiofilharmonikerna under Yuri Ahronovitj. Otight, okänsliga tempi och dåligt ljud.
PS Tror det är Radio, i alla fall. Kan vara Sthlms Filharmoniker också... Vilka var det som hade Ahronovitj som chefsdir?
perstromgren skrev:Jag ska prova dina tavlor i alla fall!
ptr skrev:perstromgren skrev:Jag ska prova dina tavlor i alla fall!
Skaru jämföra tavlorna så skall du oxå skaffa Vladimir Horowitz (RCA Victor: GD 60526) och Mikhail Pletnev (Virgin 0724348205520), båda öppnar upp tavlorna på ett yterst musikaliskt vis.. I jämförelse upplever jag Solyom som lite simmig (Cerkassky kan jag faktiskt inte påminna mej att jag hört)...
perstromgren skrev:Jag vill inte ha fler tips på goda tolkningar, jag vill, som det står i första inlägget, ha exempel på en riktigt dj-a usel tolkning av ett känt verk!
Gärna också dess motsats, dvs hur bra samma verk kan låta.
Almen skrev:perstromgren skrev:Jag vill inte ha fler tips på goda tolkningar, jag vill, som det står i första inlägget, ha exempel på en riktigt dj-a usel tolkning av ett känt verk!
Och i första inlägget står ocksåGärna också dess motsats, dvs hur bra samma verk kan låta.
perstromgren skrev:Jag vill inte ha fler tips på goda tolkningar, jag vill, som det står i första inlägget, ha exempel på en riktigt dj-a usel tolkning av ett känt verk!
ptr skrev:Naxos 8.553019 (Capella Istropolitana), får mej att kräkas med sitt överromantiska vibrato!
Harmonia Mundi HMU907261.62 (Academy of Ancient Music), får mej att förstå den Italienska Barockens storhet..
usling skrev:Jag kanske inte riktigt svarade på frågan, men topic bad om det så att säga...
joseph skrev:Prometevs skrev:...ingen gör dom lika bra som Dylan själv...
Brukar man inte säga precis tvärt om
vh Josef
Prometevs skrev:
Ja det brukar man säga. Det är många som gjort jättehits på Dylans låtar. Men det hjälper inte
. Har man lyssnat på sin Dylan så är dom andra bara bleka kopior.
Det enda som är konstigt är att han inte fått Nobels litteraturpris när nu Churchill fick det för sina tal under andra världskriget.
LageB skrev:Numminen & Schubert![]()
http://www.youtube.com/watch?v=mDvOFxBI ... PL&index=7
Kunde bara inte låta bli att länka till denna pärla![]()
LageB
Bill50x skrev:LageB skrev:Numminen & Schubert![]()
http://www.youtube.com/watch?v=mDvOFxBI ... PL&index=7
Kunde bara inte låta bli att länka till denna pärla![]()
LageB
Alldeles lysande! Finns det någon annan som kan sjunga med samma känsla?
MA berättade in en spelning i TV2 hur tyska radion blev nedringd när han framfört detta stycke
Och videon är ju bara sååååå bra!
/ B
Edit, här är en bra till, hygglig ljudkvalité i HQ-läget dessutom.
http://www.youtube.com/watch?v=Ru1rdE03 ... re=related
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster