Projekt: trevägshögtalare & sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-26 13:36

Jag provade att ändra lite på filtret efter det Chrisss rekommenderade.
Dela P17 nedåt, dela 831727 lite högre + en konjugatlänk.
Kanske ska nämna att P17 är polvänd också.
Efter lite trixande och testande så blev det såhär.

Bild

Och kurvan ser då ut såhär. Med baffelsteg och roomgain.

Bild

Och här utan baffelsteg fast med roomgain.

Bild

Och sista utan varken baffelsteg eller roomgain.

Bild

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-27 12:16

Hmm, jag såg nu att det kanske är lite galet med Le och Le-loss värdet på 831727.
Peerless anger i sina mätningar att Le = 3,3 mH. Jag utgick från det när jag bestämde Le loss i Basta.
Men nu hittade jag ett inlägg av Svante här på Faktiskt.se att man kan även justera Le först för att hitta rätt impedanstopp och dal, och sen justera in Le loss så att själva stigningen på impedansen stämmer.

Gör man på det sättet så blir Le 1,5 mH istället för 3,3.
Vet inte riktigt vad man ska gå efter...?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-27 16:17

LzM skrev:Hmm, jag såg nu att det kanske är lite galet med Le och Le-loss värdet på 831727.
Peerless anger i sina mätningar att Le = 3,3 mH. Jag utgick från det när jag bestämde Le loss i Basta.
Men nu hittade jag ett inlägg av Svante här på Faktiskt.se att man kan även justera Le först för att hitta rätt impedanstopp och dal, och sen justera in Le loss så att själva stigningen på impedansen stämmer.

Gör man på det sättet så blir Le 1,5 mH istället för 3,3.
Vet inte riktigt vad man ska gå efter...?

Om man använder Le loss så kommer värdet på Le INTE att matcha databladets värde på Le. Det beror på att det är olika modeller för talspoleinduktansen och det är helt ok, så länge impedanskurvan ser ut som en uppmätt kurva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-27 16:52

Aha. :)
Men då har jag ju i princip två alternativ:

1. Använda mig av Le från databladet och lämna Le loss blankt.
2. Matcha impedanskurvan i Basta mot databladet och använda mig av dom värdena jag får fram då.

Vilket är vettigast tro?

Kurvan blev klart snyggare med alt 2 så jag hoppas på det... :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-27 17:58

Först: mycket trevliga elementval.

Diskanten hoppas jag är gammal, de har fipplat med den senarre som gjort den lite mindre trevlig. Eftersom resten av elementen är utgågna så är det väl så att du köpt dem i rätt tid!

Jag har väldigt en väldigt trevlig filterdesign för mellanbasen/diskanten DU kan få - om du lovar hålla filtret för dig själv!

Då sällar jag mig till skaran som förespråkar en sluten variant på mellanbasen och delning i en hembioförsärkare för den sidmonterade basen:

a) Det är trevligare om en sidmonterad bas delas lågt
b) Du kan lätt justera basnivån för att hyffsa till det till dina preferenser.

Basarna kan du driva parallellkopplade till ett Zacry D250 steg, kosta runt 1000-1500:- på blocket..

Mitt filter är inte skitbilligt att bygga, men inte apdyrt heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-27 18:04

LzM skrev:Aha. :)
Men då har jag ju i princip två alternativ:

1. Använda mig av Le från databladet och lämna Le loss blankt.
2. Matcha impedanskurvan i Basta mot databladet och använda mig av dom värdena jag får fram då.

Vilket är vettigast tro?

Kurvan blev klart snyggare med alt 2 så jag hoppas på det... :D

Förstås ska man använda Le loss, det är ju därför den finns där ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-30 07:57

Svante skrev:Förstås ska man använda Le loss, det är ju därför den finns där ;) .

Perfekt, tack!

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-30 08:16

Kaffekoppen skrev:Först: mycket trevliga elementval.

Diskanten hoppas jag är gammal, de har fipplat med den senarre som gjort den lite mindre trevlig. Eftersom resten av elementen är utgågna så är det väl så att du köpt dem i rätt tid!

Jag har väldigt en väldigt trevlig filterdesign för mellanbasen/diskanten DU kan få - om du lovar hålla filtret för dig själv!

Då sällar jag mig till skaran som förespråkar en sluten variant på mellanbasen och delning i en hembioförsärkare för den sidmonterade basen:

a) Det är trevligare om en sidmonterad bas delas lågt
b) Du kan lätt justera basnivån för att hyffsa till det till dina preferenser.

Basarna kan du driva parallellkopplade till ett Zacry D250 steg, kosta runt 1000-1500:- på blocket..

Mitt filter är inte skitbilligt att bygga, men inte apdyrt heller.

Elementen är från början av 2000-talet, så förhoppningsvis är dom väl av den "rätta" sorten. :)

Du får jättegärna skicka över ett filterförslag!
Vore perfekt att ha nånting att jämföra mina egna ideer med. Är det några filter som du har provat fram och använt dig av själv?
Lovar att hålla dom hemliga... :wink:

Jag har faktiskt ett D250 här hemma, fast det använder jag som substeg till en isobarik-låda med dubbla åttatummare som är inkopplad till datorn.
Lite synd bara att det inbyggda filtret är rätt kass. Det är nån form av inbyggd bas-boost i det runt 45 Hz, så det är väl inte så mycket Hifi över det hela.

Jag kommer iaf att testa att driva högtalarna som helt passiva via ett trevägsfilter i ett första skede.
Sen när man känner att det är dax att uppgradera så kanske det blir aktiv drivning av basarna. :)

Är det någon som vågar gissa ungefär hur lågt man ska dela basen, med tanke på att den är sidmonterad?
Delar man den för högt så tappar man väl en del focus i nedre mellanregistret kan jag tänka mig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-30 08:28

LzM skrev:Är det någon som vågar gissa ungefär hur lågt man ska dela basen, med tanke på att den är sidmonterad?
Delar man den för högt så tappar man väl en del focus i nedre mellanregistret kan jag tänka mig?

Om du flyttar mikrofonen i baffle designer åt sidan och kortar mikrofonavståndet (som ju är avståndet mellan baffelplanet och miken)så kommer du att få en uppfattning om hur låga frekvenser som drabbas.

Basta! är inte hemskt duktig på att simulera kantdiffraktionen i 90-gradersriktningen, men elementets spridning borde du få med rätt bra om konen rör sig någorlunda kolvformigt.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-30 13:46

Vad bör jag ändra dessa mått till?
Den sträcka som jag flyttar micken i sidled borde ju kunna motsvaras av det tänkta avståndet till lyssningspositionen?
Men hur långt bör microfonavståndet vara?

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det hela.
Om jag bara simulerar basen och flyttar micken tex 1 meter i sida och kortar avståndet till 1 dm så tycker jag att runt 300-400 Hz så börjar man se en förändring. Dock en ganska mild sådan.

Men simulerar jag hela systemet och flyttar micken på samma sätt, enbart för basen, så blir det rena berg & dalbanan med en jättedipp på 40 dB ungefär vid 300 Hz där basen börjar rulla av i vanliga fall.
Först vid ca 1500 Hz så börjar kurvan att jämna ut sig igen.

Blir det helsnurrigt för Basta när man försöker simulera på det sättet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-30 18:10

LzM skrev:Vad bör jag ändra dessa mått till?
Den sträcka som jag flyttar micken i sidled borde ju kunna motsvaras av det tänkta avståndet till lyssningspositionen?
Men hur långt bör microfonavståndet vara?

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det hela.
Om jag bara simulerar basen och flyttar micken tex 1 meter i sida och kortar avståndet till 1 dm så tycker jag att runt 300-400 Hz så börjar man se en förändring. Dock en ganska mild sådan.

Men simulerar jag hela systemet och flyttar micken på samma sätt, enbart för basen, så blir det rena berg & dalbanan med en jättedipp på 40 dB ungefär vid 300 Hz där basen börjar rulla av i vanliga fall.
Först vid ca 1500 Hz så börjar kurvan att jämna ut sig igen.

Blir det helsnurrigt för Basta när man försöker simulera på det sättet?

Nejdå, helsnurrigt blir det nog inte. Alltså, Basta! utgår från att alla element sitter på samma baffel om man använder "common microphone position". Det kan inte du göra eftersom du har olika bafflar. Du får alltså lura Basta! lite genom att använda olika mikpositioner och ska man få integrationen att funka kring delningsfrekvensen, så måste Basta! få rätt avstånd till alla delarna i lådan.

Säg att du vill simulera responsen på 3 m avstånd rakt framför diskanten. Då ska du i princip sätta "mikrofonen" 3 m framför diskanten, på diskant- och mellanregisterdelarna. För basdelen, däremot, ska du sätta mikrofonen 3 m till höger om baffelkanten och egentligen på negativt avstånd, motsvarande diskantens avstånd från samma kant "runt hörnet". I princip.

Du bör göra detta med ett ganska stort avstånd (tex 3 m) eftersom avståndsskillnaden till elementen blir större om du är nära diskanten. Dessutom bör du vara medveten om att Basta! beter sig rätt illa vid höga frekvenser precis när man går bakom baffeln (dvs när man sätter avståndet negativt). Du gör alltå klokt i att simulera i en riktning där mikrofonen "ser" alla elementen.

Jag ska tillägga också att jag inte har jämfört såna här simuleringar med verkligheten, ovanstående är baserat på vad jag förstår och det är ju inte alltid rätt :) .

Posta gärna jämförelser mellan mätningar och simuleringar om du skulle mäta. Kom ihåg bara att se till att sätta mikrofonen på exakt samma ställe som du simulerar, bara, annars kommer jämförelsen att bli dålig pga det. Och vill du göra en jämförelse, så kan du göra den på ett kortare avstånd än 3 m, bara du inte använder en sån simulering (på kort avstånd) som underlag för dimensionering.

Att iterera labba-simulera-jämföra-förstå brukar vara ganska givande.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-31 15:14

Lustigt, jag tyckte att jag gjorde precis så förut.
Men nånting blev väl galet, för nu ser det iaf inte alls lika tokigt ut när jag fäljde din "guide". :)

Med dom nya värdena på Le och Le loss så blev det även klart bättre överlag.
Såhär ser kurvan ut om man simulerar alla elementen on axis, med baffelsteg, roomgain och hela tjofaderittan.
Micken på 3 meters avstånd, 80 cm över golvet.

Bild

Och om man sen flyttar micken för basen 3 meter åt sidan istället, och ändrar micavståndet till -9,5 cm, som är avståndet från centrum på diskanten till baffelkanten närmast basen, så ser det ut såhär.

Bild

Det blir fortfarande en dipp vid ca 300Hz där basen rullar av, men nu är den bara på ~3 dB.
Jag fick kompensera en aning genom att sänka HP filtret till mellanregistret från 130 till 90 Hz. Att sänka mer än så, eller helt ta bort HP filtret gjorde i princip ingen skillnad alls.

Jag antar att det är baffelsteget som avtar här?
Baffeln är 110cm hög. 340/1,1 = 310 Hz.
Hur ska man kompensera för detta? Jag har för mig att när jag körde Edge förut så fick man ett förslag på en krets som kunde kompensera för detta, men nu när jag kör den genom Basta så hittar jag inte nått liknande.

Såhär ser filtret ut nu iaf. :)

Bild

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-03-31 15:20

Och självklart så kommer jag posta jämförelser sen när det är dax att mäta upp dom på riktigt. :)

Du ska ha stort tack för hjälpen såhär långt Svante!
Riktigt användbart program du har knåpat ihop där.
Basta är ju lite som en vacker kvinna, ju mera man pillar desto flera häftiga funktioner upptäcker man! :D

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-07 16:11

Kaffekoppen, fick man kika på det där filtret till P17 & D27 som du hade? :)

Här är lite byggbilder från när jag gjorde lådorna om någon är intresserad.
Det blir nog lite lättare att förstå simuleringarna också när man får se hur dom är konstruerade.

Elementen som ska användas.

Bild

Ett gäng 25mm MDF bitar som ska utgöra lådorna till slut.

Bild

Några av stagen som kommer att användas för att få en så stabil låda som möjligt.

Bild

Alla kanter inne i lådorna och på stagen är rundfrästa för att bli så strömlinjeformade som möjligt. Kan ju knappast bli sämre iaf... :)

Bild

Såhär kommer mellanväggen och alla stag att hamna.

Bild

831727 kommer att få bo i ca 55 liter.

Bild

Och P17 i ca 12 liter.

Bild

Mellanväggen och stagen är nerfrästa i sidostyckena för att få en tight och bra passform.

Bild

Stagen i lådan för mellanregistret.

Bild

Tving, lim och skruv är bra att ha.
Det nedersta staget ser lite annorlunda ut för att basen ska få plats.

Bild

Det borde bli ganska stadigt.
Hoppas jag iaf...

Bild

Såhär blir alltså layouten på elementen.
Höger högtalare på bilden.

Bild

Mellanregister och diskant på höger högtalare.
Assymetriskt placerade, mellanregistret 10,5 cm från vänsterkanten och diskanten 9,5 cm.

Bild

Bas-delen fylldes med dämpull innan baksidan skruvades dit.
Det blev enklast så.

Bild

Det var dom bilderna jag hade.
Numera är spacklade och slipade, och klara för slutfinish. Men det får vänta tills jag är klart med filtret, ifall jag tex behöver skruva i & ur elementen några ggr eller ändra avstämningen på porten.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-04-07 16:20

Kul med blilder :) och dra mig baklänges vilken tjusig stagning.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-07 19:04

Jag förstår att du inte vill bygga om lådorna...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-04-07 20:10

Ser ambitiöst ut! :) Annat än mina återanvända hyllplan, det där...
Back in black!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-07 21:07

Det kom aldrig nått PM så jag har missat att du var intresserad av filtret. Skulle tro att det funkar sisådär eftersom du har annan layout på elementen än jag, men jag skall se om jag kan få igång datorn med dilterlayouten.

Jag behöver en epostadress - och se nu till att den kommer via PM för jag följer inte alla trådarna ;)

Dessutom är trådtiteln rätt missvisande för det här trevliga projektet.

Väldigt ambitiös provlåda 8) :lol: 8O :P

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-08 13:15

Tack för kommentarerna. :)
Jo det känns ju som sagt lite dumt att göra sig av med lådorna när jag har lagt ner så pass mycket tid på dom.

Jag har även en sub som är byggd paralellt med frontarna, som går i samma stil. I den kommer det att sitta en Adire Audio Shiva av första generationen som har varit mig trogen i många år.
Kan lägga upp lite bilder på den också om ni vill se.

MagnusÖstberg, jag hade helt missat att du hade bytt nicknamen, så PM'et hade nog inte kommit fram iaf. Men jag skickar över min mail nu.
Även om filtret inte kommer att passa så är det nog nyttigt att jämföra med nått som redan är utprovat och funkar. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-04-08 14:26

LzM skrev:Tack för kommentarerna. :)
Jo det känns ju som sagt lite dumt att göra sig av med lådorna när jag har lagt ner så pass mycket tid på dom.

Jag har även en sub som är byggd paralellt med frontarna, som går i samma stil. I den kommer det att sitta en Adire Audio Shiva av första generationen som har varit mig trogen i många år.
Kan lägga upp lite bilder på den också om ni vill se.

MagnusÖstberg, jag hade helt missat att du hade bytt nicknamen, så PM'et hade nog inte kommit fram iaf. Men jag skickar över min mail nu.
Även om filtret inte kommer att passa så är det nog nyttigt att jämföra med nått som redan är utprovat och funkar. :)

Jag ska till att bygga baslådor inom kort och ser därför gärna bilder på din sub också. Riktigt fint med nerfrästa stag, synd att man har varken tid eller tålamod att bygga så ordentligt :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-08 15:20

LzM skrev:MagnusÖstberg, jag hade helt missat att du hade bytt nicknamen, så PM'et hade nog inte kommit fram iaf. Men jag skickar över min mail nu.

Cool :)

Hmm... Varför inte bygga två subbar när du ändå håller på? ;)

Jag var ju med och projekterade fram Shiva och har ett element liggandes som aldrig kommer nyttjas av mig - jag har ju bara ett och gillar inte singularis i basområdet. Ge ett bud om det kan vara intressant. Mitt element är förresten det som användes för godkännande av första batchen 8) :P

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-08 15:38

johaneriksson skrev:Jag ska till att bygga baslådor inom kort och ser därför gärna bilder på din sub också. Riktigt fint med nerfrästa stag, synd att man har varken tid eller tålamod att bygga så ordentligt :)

Tack tack. :)
Ska ordna lite bilder på subben också inom kort!

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-08 15:49

MagnusÖstberg skrev:Cool :)

Hmm... Varför inte bygga två subbar när du ändå håller på? ;)

Jag var ju med och projekterade fram Shiva och har ett element liggandes som aldrig kommer nyttjas av mig - jag har ju bara ett och gillar inte singularis i basområdet. Ge ett bud om det kan vara intressant. Mitt element är förresten det som användes för godkännande av första batchen 8) :P

Vad sjutton är det du säger människa?! 8O
Var du med och konstruerade Shivan? Jäklar vad häftigt! :D

Jag köpte min nån gång 00-01. Nr 775 i tillverkningen om jag inte minns fel. Ett helt underbart sub-element enligt mig iaf.
Fanns väl dom som tyckte det distade lite för mycket, men det är inget som jag har märkt av eller stör mig på iaf.
Klart som sjutton jag är intresserad av att köpa en till. Hur är skicket på den rackaren?
Mina grannar kommer nog att döda mig om jag skaffar en till jordbävningsbas... :roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-08 17:14

Njae, konstruerade inte - projektledde :)

Elementet är faktiskt... ospelat :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-08 21:28

Epost skickat.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-09 12:18

Riktigt skoj iaf. :)
Hur kommer det sig att du blev projektledare för Shivan?
Du måste ha haft en hel del kontakt med Dan Wiggins då antar jag?

Jag har inte en aning om vad en Shiva kan vara värd i dagens läge.
Du kan inte ge ett riktpris? Ta det via PM om du inte vill diskutera det här.

Fick ditt filterförslag.
Ska försöka peta in det i Basta och se vad som händer. :)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-09 13:02

Här är lite bilder på subben.
Den är också klar för slutfinish, men jag har bara bilder från när den skruvades ihop. Numera är även den spacklad och klar, som frontarna.

Stagningen är gjord enligt samma koncept som frontarna.

Bild

Det blir en sluten låda på ca 55 liter netto som borde ge ett qtc på 0,7.
Lådan som används för tillfället är på 80 liter och basreflex, avstämd till ungefär 22 Hz. Ger ett enormt tillskott till djupbasen och det går att spela avgrundsdjupt med en jäkla kraft. Men ibland kan den uppfattas som lite långsam till musik, så jag hoppas det blir bättre med den lite mindre slutna lådan.

Bild

Stagen är rundfrästa på samma sätt som i frontarna.
Det fick bli en extra urfräsning bakom magneten så att den kan andas fritt.

Bild

Hoppas att den lille gynnaren ska trivas här! :)

Bild

Första bitarna och stagen på plats.

Bild

Mera stag. Träklubban kommer väl till pass...

Bild

Man vill ju inte snåla på limmet... :)

Bild

Alla stagen på plats.
Bild

På baffeln kommer det att limmas fast en till baffel men med ett hål lika stort som elementets ytterdiameter, så att det blir försänkt sas.

Bild

Och såhär blev det när man kikar in genom hålet för elementet.
Det borde bli rätt bra, lådan känns iaf rätt stum när man knackar på den. :)

Bild

Det var det jag hade på den.
Ska försöka knäppa några kort på grejerna i helgen, när dom är spacklade och kanterna frästa i 45 grader.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-09 15:00

ja jvla! Kompromisslöst! :D Vilken stagning :!:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-09 15:15

Lådan kommer nog må bra av lite hjälp i lågbasen med den lilla lådan..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15293

Du har nog inte tänkt på talspoleuppvärmningen vilket ökar q-värdet en del.

Om jag inte minns fel var en bra låda till Shiva runt 100L

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-04-09 19:55

med 80-100% fyllning så har du cirka 100 liter akustisk volym. problemet är bara att lirka in dämpmaterialet :)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum