Hur koppla två basmoduler i "en" kabel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CPH

Hur koppla två basmoduler i "en" kabel?

Inläggav CPH » 2009-04-08 14:13

Hej,

Frågan låter kanske lite kryptisk men är egentligen rätt enkel. Jag ska koppla in två basmoduler från ett stereoslutsteg och tänker använda en enda fyrledad EKK-kabel, dvs två ledare per basmodul. Efter steget blir kabeln ungefär tio meter innan den delas upp inför terminering i respektive bas. Vad jag förstår så är det fördelaktigt att korskoppla ledare (se alternativ A nedan) om man använder EKK-fyrledad för respektive fronthögtalare och kabeln är relativt lång, för att hålla nere induktansen.

Betyder detta att den fördelaktigaste kopplingen i mitt fall med två basar är att att "sidokoppla" (se alternativ B nedan). Eller spelar det ingen roll? Spelar denna koppling någon roll beroende på om man kör en mono-, eller stereo-konfiguration?

Kort och gott, hur ska jag fördelaktigast koppla?

I det som ska föreställa ett tvärsnitt av EKK nedan markerar siffran 1 bas1 och 2 markerar bas2, + och - markerar, ja just det plus och minus :)

Alternativ A:

1+ 2+
2- 1-

Alternativ B:

1+ 1-
2+ 2-
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-08 14:23

Induktansen är nog bara ett problem på högre frekvenser. Jag tror inte det spelar någon som helst roll.

Min teori är att av alla signalkablar i en anläggning är kabel till sub/basmodul de som det är lägst krav på.

Ändrat: Ja, förutom kraftkabel, då.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-04-08 14:35

Använd fyrledad kabel till varje högtalare. För basfrekvenserna vill man ha så stor ledararea som möjligt. Om du korskopplar eller parallellkopplar spelar ingen roll.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2009-04-14 09:12

Halloj,

Tillbaka från påsk-offline. Tack för svar! Det verkar med andra ord inte spela någon roll hur jag kopplar, ledarna bör inte påverka varandra nämvärt ändå. (alternativt lika mycket :))

Anledningen till att bara ha en kabel är praktisk, den är lätt att precis gömma undan, angående att ha grov kabel så ska jag kanske köra med 2,5mm istället för 1,5mm då.
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Återgå till Teknikforum