piP eller pi60?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-17 15:02

Rage kan nog få dom att stupa lite..
kommer inte på nåt mer.. har ju inte högtalarna själv så jag har ju provat en begränsad mängd musik..
The Knife har väl också en del låtar..

men visst det ska erkännas att man rör sig med volymer som bara är behagliga kortare stunder (nån timme eller så 8) )

soren

Inläggav soren » 2004-11-17 15:12

Som någon redan nämt ovan... lyssna på piP först sedan pi60s och sedan tillbaka till piP, när du är på besök hos Öhman. Då faller piP snart bort ur ekvationen.

/Sören

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-17 15:18

soren skrev:Som någon redan nämt ovan... lyssna på piP först sedan pi60s och sedan tillbaka till piP, när du är på besök hos Öhman. Då faller piP snart bort ur ekvationen.

/Sören

pi60s är ju ganska mycket dyrare... Man får man vanlig pi60 för ungefär halva priset. Och frågan är hur stor skilnaden är då.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-17 15:59

RogerGustavsson skrev:...

104dB klarar ett par piP ensamma ner till 34 Hz (på 1m) enligt specifikationen. Kör man i kombination med subbas t.ex. P-2 ökar ju tåligheten p.g.a. att det aktiva delningsfiltret skär i piP's lägsta
frekvensområde. Har inte fått mina piP att bottna ens ensamma så jag antar att du skrämmde halva grannskapet....

piParna (ensamma) bottnas lätt tycker jag. För mig är pi60 minimum att leva med.

Man bör även tänka på andra saker än max ljudtryckskapacitet vid en viss frekvens, utan också på att distorsionen minskar avsevärt då man istället har mer ljudtryckskapabla element som inte behöver röra sig så mycket.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-11-17 16:19

Har man musik med mycket botten krävs det inga vansinnesvolymer för att få piParna att ploppa.

soren

Inläggav soren » 2004-11-17 16:52

Obs .. man behöver inte på långa vägar "bottna" piP för att höra skillnaden mellan pi60s och piP. Den är övertydlig även vid normalt lyssnande.

pi60 (som jag själv har) är värt varenda krona extra enligt mig.

/Sören

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-17 22:53

Tank skrev:Naxos version av Grieg - Bergakungens Sal, och den där afrikanska(?) avarten som inte var basfiltrerad... Kommer du på några mer, Kraniet?

Jo, Grieg spelade Öhman vid demon, ingen bottning där. Inte hemma hos mig heller. Däremot blir piP utan subbas lite "mattare", odynamiska vid hög nivå. Naturlagarna gäller även Öhmans konstruktioner. Har vid körning av testoner fått dem att "ploppa" men inte annars. Är i och för sig ingen decibelfanatiker men därför kör jag inte på nattanivå heller. Några 110 dB, som kan vara livenivå för en symfoniorkester, strävar jag inte efter hemma. Man har ju familj också. Avståndet till grannar är tillräckligt. Storlek på lyssningsrummet och musikval antar jag också gör sitt. Är man ute efter stora ljudtryckspotentialer då kommer räcker inte piP ensamma. piP + p-2 kontra pi60 var det ju tal om i inledningen av tråden. Jag hade också satsat på pi60 om mitt lyssningsrum hade passat. Nu passar piP + subbas bättre (ej Ino). Helt enligt Öhmans resonemang som jag citerade i annat inlägg här ovan. pi60 är värda en optimal "miljö", inte så som visades i "hemma hos"-reportaget för ett tag sedan här på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-17 23:03

Har kört mina nya piP ett par timmar nu. Mycket bra högtalare men det var lite enklare att få dom att krokna än jag hade trott. Spelar Peter Gabriel, Up - Låt 3. Krävs inte så (jätte-) hög volym för att basgången i början ska få dom att flämta. Det blir "tyst" på nåt sätt när man drar på lite.

Det är det enda jag har märkt hittils, mycket mycket nöjd annars.

matson

Inläggav matson » 2004-11-17 23:25

soren skrev:Som någon redan nämt ovan... lyssna på piP först sedan pi60s och sedan tillbaka till piP, när du är på besök hos Öhman. Då faller piP snart bort ur ekvationen.

/Sören

Visst, men med den metodiken är det även stora skillnader mellan olika högtalarkablar....... :lol:

N: Testa blint när du är där :P , köp sen pi60.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-18 00:03

RogerGustavsson skrev:Jo, Grieg spelade Öhman vid demon, ingen bottning där.

Då var det högst förmodligen inte samma version av skivan. Hur som haver är det mest vid "inspelningsförbrytelser" som piP bottnas. Inget allvarligt alltså.

En poängtering till, i debatten piP+pP-2 vs. pi60: Om du väljer basmoduler, se till att plocka hem IÖ på mätning. Det är rätt klurigt att få till, nämligen. :wink:
Senast redigerad av Tank 2004-11-18 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-18 00:04

Menar du att dom bottnar lättare i början, eller att man ofta spelar högre när man spelar in dom?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-18 02:54

Det var troligtvis Peer Gynt på DG med Göteborgs symfoniorkester som IÖ spelade. Finns för övrigt att beställa på CDON för 249 kr.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-18 08:14

roger skrev:Har kört mina nya piP ett par timmar nu. Mycket bra högtalare men det var lite enklare att få dom att krokna än jag hade trott. Spelar Peter Gabriel, Up - Låt 3. Krävs inte så (jätte-) hög volym för att basgången i början ska få dom att flämta. Det blir "tyst" på nåt sätt när man drar på lite.

Inge illa menat, men är du säker på att det är högtalaren som är den begränsade faktorn ? Slutsteg och/eller rum skulle jag gissa på...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-18 08:41

Morello skrev:Det var troligtvis Peer Gynt på DG med Göteborgs symfoniorkester som IÖ spelade. Finns för övrigt att beställa på CDON för 249 kr.

Den CD:n har jag själv, en komplettversion med sång. Är lite rolig med sång: "ska han brännas på spett eller stekas i gryta" på norska precis i slutet av Bergkungens Sal. Sång var det inte på IÖ:s.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-18 08:44

Bamsefar skrev:
roger skrev:Har kört mina nya piP ett par timmar nu. Mycket bra högtalare men det var lite enklare att få dom att krokna än jag hade trott. Spelar Peter Gabriel, Up - Låt 3. Krävs inte så (jätte-) hög volym för att basgången i början ska få dom att flämta. Det blir "tyst" på nåt sätt när man drar på lite.

Inge illa menat, men är du säker på att det är högtalaren som är den begränsade faktorn ? Slutsteg och/eller rum skulle jag gissa på...

Om du har skivan kanske du kan prova med bara piP. Slutsteget är Rotel RB-1090 och försteget Embla Erato.

Rummet, nja. I så fall spelar det mig ett spratt av ofantligt mått.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-18 08:53

Morello skrev:Det var troligtvis Peer Gynt på DG med Göteborgs symfoniorkester som IÖ spelade. Finns för övrigt att beställa på CDON för 249 kr.

Den CD:n har jag själv, en komplettversion med sång. Är lite rolig med sång: "ska han brännas på spett eller stekas i gryta" på norska precis i slutet av Bergkungens Sal. Sång var det inte på IÖ:s.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-11-18 10:08

Hur hittar jag denna skiva på CDON?

DG = drivgas? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 10:21

DG = "surkålsätandesk vinylsvarv", skulle jag tro.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-11-18 10:26

Nattlorden skrev:DG = "surkålsätandesk vinylsvarv", skulle jag tro.

Bwahahaaahahaaaa! Skitbra ju! :P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-18 11:53

roger skrev:Rummet, nja. I så fall spelar det mig ett spratt av ofantligt mått.

Mja det är just det att du skriver att det upplevs som det blir tyst som fick mig att misstänka rummet....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-18 12:58

[quote="Tomas
Hur hittar jag denna skiva på CDON?
quote]

Skriv in Grieg in sökrutan. Du får en massa träffar. CDn som gäller här är: svar nr 63, Peer Gynt Kompl, 1987-11-06, 249 kr .

Användarvisningsbild
matsf

Inläggav matsf » 2004-11-18 15:22

Som ägare till både piP och pi60 (och samma förstärkeri som du själv har niklas) skulle jag tveklöst rekommendera pi60. Jag hade piP i ca ett och ett halvt år innan jag uppgraderade till pi60 och flyttade piP till extrastereon; visserligen är jag mycket nöjd med dess prestanda och prisvärdhet men pi60 är helt klart en mer komplett högtalare. Förutom ett lägre frekvensomfång som ger ett mer balanserat ljud är rumsåtergivningen, i mitt tycke, klart bättre. Och mina a2 kommer mycket bättre till sin rätt tillsammans med pi60 än de gjorde med piP.

piP (med eller utan basmoduler) skulle väl vara valet om du inte bryr dig om musikens subtiliteter, tycker pi60 är för stora eller inte vill lägga mer pengar än så på högtalare. Fast det verkar dumt med den elektroniken...

Mats

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-18 17:25

Hej!!!

Tank:
Jag spelade sönder en av mina pi60s basar, när de var aktivt delat med ett par bs60...drivna av en Nad 208...tycker om att lyssna lite högt sådär :wink: .

Niklas:
Miit råd är att du börjar med PiP och basarna...sedan när du känner att du vill uppgradera...gå på i14s eller i28s och ett till par basmoduler...

mvh
at

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-18 22:28

Bamsefar: Nej det är inte rummet. Jag spelar helt enkelt för högt. :oops: Att det blir "tyst" var en särdeles dålig beskrivning av mig.

Jag tror det är första gången jag har högtalare och elektronik där ljudet aldrig sticker i öronen. Det har gjort mig lite ivrig på volymknappen, och grannarna ledsna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-18 23:54

roger skrev:Det har gjort mig lite ivrig på volymknappen, och grannarna ledsna.

:mrgreen:

Läge att byta grannar alltså! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-19 00:15

Har bara två som tur är :lol:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-19 01:39

Tank skrev:Naxos version av Grieg - Bergakungens Sal, och den där afrikanska(?) avarten som inte var basfiltrerad... Kommer du på några mer, Kraniet?

Hej Tankmeister! Vad är det för afrikansk avart du talar om? Får väldigt gärna förtydliga detta... :)

Skulle säga att det faktiskt händer en del i basen den närmaste tiden (inspelning) och även att det hände något med diskanten.. Men vad som händer med den vill jag hålla osagt... Basen släpper en del dock!

Nattlorden skrev:DG = "surkålsätandesk vinylsvarv", skulle jag tro.

Hahahha! :D Du är ju för rolig! Hoppas dina plutt funkar som de ska! :D

Jag skulle satsa på pi60, om man ändå ska gå den vägen... Och därefter känna av hur man vill uppgradera. Skulle tro att prisskillnaden till pi60s inte är helt försvarbar för de flesta öronen, och du därefter går över till basstöd eller ännu en uppgradering! Altlså, piP är ju inga dåliga högtalare, men man får mer i pi60!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-19 03:47

americantabloid skrev:Hej!!!
Tank:
Jag spelade sönder en av mina pi60s basar, när de var aktivt delat med ett par bs60...drivna av en Nad 208...tycker om att lyssna lite högt sådär :wink: .

Kul! Eller ja, tråkigt, men du förstår vad jag menar. Vad jag inte förstår är vad det har med mig att göra? :wink: :o

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-19 15:15

Tank skrev:piP+basmoduler känns som ett steg på vägen. Man skaffar sig det för att köpa i14/s/i16z eller någon annan modell senare. pi60 är mer komplett. Man kan stanna där, liksom. Även om jag kan tro att många skulle kunna vara nöjda med piP+basmoduler. :wink:

Spelar man inte alltför högt så är piP ett alternativ. (Med basmoduler alltså.) Men öser man på då är de en flaskhals. Särskilt 80-140Hz där de bara är speccade till 104dB max. Har fått piPs bas att slå igenom med vissa Safri Duo-låtar, t.ex, trots delningen och... Öööh... Inte lagom lyssningsnivå. :wink:

Sorry, tank var nog lite otydlig...tänkte bara på det där med aktiva delningen...och inte lagom lyssnigsnivå.

mvh
at

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-19 17:04

Ah. Bara jag som är lite ovanligt trög sådär frampå morgonkvisten. :D För övrigt använde jag hörselskydd vid testtillfället. 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd