Rekommendation på skivmatta?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeke

Rekommendation på skivmatta?

Inläggav Zeke » 2004-11-17 22:58

Den medföljande skivmattan i skumplast till min Nottingham Analogue Spacedeck känns verkligen undermålig, så jag fick för mig att göra ett provskott med en hemmagjord matta av 3 mm sorbothane-gummi. Det visade sig vara ännu sämre. Ljudet blev matt, anemiskt och oengagerande. Mycket riktigt hittade jag sedan en kommentar av Michael Fremer att sorbothane ju uppnår sin vibrationsdämpande effekt först när det pressas ihop en aning av en tyngd. Därför är materialet inte lämpat som skivmatta. Synd att jag inte läste det tidigare.

Men vad skall man ha till en Spacedeck då? Jag funderar på en Ringmat. Är det någon som har provat olika skivmattor och kan komma med tips?

/Zeke

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-11-22 03:39

Hmm, märkligt att så många har åsikter om vilen färg det skall vara på en skivmatta, men ingen verkar bry sig om hur den "låter". Uppenbarligen ett forum för verkliga audiofiler...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-22 07:53

Jag har jämfört skumplast med filt; ingen större skillnad. Har också använt en gummimatta med upphöjd kant och en hemmgjord skivpuck med vakuum.

Ingen större skillnad.

Skivmattor med dämpande förmåga samt de som ger en bra friktion ellan skivtallrik och skiva är nog de bästa. Kork och gummi ger bra friktion. Filt ger det inte.

Thomas

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-22 12:59

Kan inte så mycket om vinyl men http://www.ringmat.com/ då?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-11-22 13:58

Varför vill du egentligen byta Nottinghamens matta? Jag är ganska säker på att man tänkt till både en eller två gånger innan man gjort valet man gjort. Vad får dig att tro att något annat blir bättre? egentligen. :) Är du inte nöjd med hur den låter rent allmänt?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-11-22 17:07

1. Nottingham har själva en mycket häftigare "matta" i grafit, en rejält tjock sak som man själva anser ger ett betydligt bättre ljud. Denna matta är standard till den dyrare modellen Hyperspace. Tyvärr är prislappen för grafitmattan fel, 1000 dollar. Men det vittnar ju om att även Nottingham själva inser att det finns bättre mattor än den som följer med Spacedeck.

2. Den medföljande mattan är verkligen simpel. En fladdrig sak i skumplast. OK, det är ju inte självklart att bara för att en matta ser simpel och billig ut så låter den dåligt, men det är frestande att tro det. Men jag såg någonstans på nätet någon som menade på att mattan verkligen är usel. Vederbörande hade provat med Ringmat med betydligt bättre resultat.

3. Sedan jag skrev fråganhar jag dessutom provat att köra med sorbothane-mattan under originalmattan, en sandwhich alltså, och det låter faktiskt ett klart snäpp bättre vad beträffar upplösning och soundstage. Ljudet blir avgjort luftigare och rymligare. Tyvärr leder kombinationen även till en tunnare bas, vilket inte är av godo.
Jag skulle vilja hitta en matta som ger positiva bidrag på alla områden.

Visst, jag skulle ju kunna skaffa mig en Ringmat eftersom åtminstone en person upplevt förbättringar med den, men det vore ju kul att höra om någon har någon annan favorit innan jag kastar mig över första bästa alternativ.

Men nu har jag lyckats hitta en del information på nätet om hur man enkelt bygger egna mattor, som påstås ge klara förbättringar mot både standardmattor och åtminstone en del specialmattor.
Här finns t.ex. en hel del tips:
http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm

Och här redovisas hur man gör en enkel och bra matta för LP12, men den borde rimligen fungera bra med andra spelare också.
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 92614.html

Och här recenseras bygget av samme LP12-ägare efter det att han provkört en längre tid:
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 00610.html

Med tanke på att priset för de hembyggda mattorna är försumbart så har jag bestämt mig för att börja på hembyggarfronten först. Om det nu går att få till så bra mattor som det påstås, varför slänga ut stora summor på färdiga mattor. Blir jag inte nöjd kan jag ju satsa på t.ex. en Ringmat senare.

/Zeke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-11-22 17:44

Jo, jag vet om det där med grafiten. Det är inte standard på spacedecket och var det inte på hyperspace heller för ett år sedan. Det är en nyare tillkomst. Däremot finns det ett 'heavy duty' kit att köpa om man vill. Kostar 8000:- har jag för mig. Säkert ett prismedvetet val Nottingham gjort för att inte ha med det på Spacedecket. Skulle tro att deras vanliga matta är rätt bra till priset. Man kan ju alltid vänta och se om Nottingham själva släpper en ny matta... De har säkert lite bättre kontroll över produkten än vad vi köpare har. Att leta efter en bättre matta till ett vettigt pris känns kanske lite som att fumla i mörkret. Iallafall hade jag kännt det så.

Du får väl prova vidare helt enkelt om du nu inte är nöjd. Att Nottinghams originalmatta skulle vara direkt dålig tvivlar jag på. Så jäkla illa låter inte horizon/interspace/spacedeck i originalutförande.

Jag läste tom om någon som tagit bort plinten från Spacedecket och spelade utan den. Han tyckte det lät bättre. Frågan är... varför köper man då ett Spacedeck från början?

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-11-22 21:23

Nja, direkt dålig är nog inte originalmattan, den låter ju som sagt bättre än en ren sorbothane-matta. Men som du mycket riktigt påpekar handlar det väl en hel del om ekonomi det här med mattan. Dvs. det borde gå att hitta något som faktiskt låter bättre utan att ruinera sig. Bara det faktum att man kommer ett klart snäpp närmare high-end-ljud med sorbothane-original-sandwhichen är väl en indikation på att det inte är omöjligt.

Att köra helt utan matta har jag inte kommit på tanken att göra. Det låter ju konstigt eftersom en vits med mattan måste vara att isolera LP-skivan från resten av systemet. Jag kan ju i och för sig prova bara för att höra vad jag själv tycker.

/Zeke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-11-22 21:40

Ahah... alltså inte ta bort mattan, utan killen i fråga som jag menade spelade utan bottenplattan alltså. :) Med benen rätt mot något annat bord. Han menade att den tar död på musiken.

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-11-23 18:21

OK, jag tror i och för sig att jag provade det också någon gång i tidernas begynnelse. Jag ställde grejorna direkt på min 3 cm marmorplatta som jag normalt sett har under plinten. Minns dock inte om det blev sämre eller ingen skillnad, men jag gick hur som helst tillbaka till att använda den igen.

Dock har jag noterat att det finns folk som föredrar att köra utan matta, eller bara med ett tunnt papper som matta. Men det verkar som sagt fnoskigt i mina öron, men som sagt, man jag kan ju alltid prova och höra efter själv.

Förresten råkade jag just se en kommentar om skivmattor av Michael Fremer i en gammal test av LP12:
"That left Linn's orthodoxy—a felt mat—free to catch dust, so I didn't use it either, since my job description doesn't include ruining my records from dust infestation. Instead, I used a Ringmat during the break-in period, and only after that did I substitute the felt met for a spell so I could listen to the "stock" system. The Ringmat sounded better, wasn't a dust magnet, and didn't come up with the record and head eastward, threatening the cantilever's health and well-being."

Det verkar som sagt som om det finns anledningar att pröva andra mattor än den som en tillverkare skickar med skivspelaren. Dels tror jag inte att de lägger särskilt mycket pengar på den detaljen, dels undrar jag hur många olika konstruktioner de egentligen provat. Kanske det är lite som med nätkablar. Man skickar inte med en esoterisk nätkabel utan snudd på det billigaste skräp som finns och överlåter åt köparen att komplettera med en bättre, om han nu har har intresse för det.

/Zeke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-11-23 19:18

Visst, det ligger lite i det. Det skadar väl inte att prova annat. Men samtidigt är jag lite för att hålla saker 'som det är tänkt'. Just Nottinghams matta är ju rätt unik i jämförelse vad man får till andra spelare. Just därför kan man väl misstänka ett medvetet val.

som en parentes...
Det provades en SAP relaxahylla under en LP12a hos en polare. Jag var motståndare in i det sista och var knappt intresserad av att ens höra resultatet. Nåja. Det lät väl bättre, iallafall på en del punkter. I längden kanske jag hade valt bort relaxahyllan iallafall. Jag tycker på ett sätt man i detta fallet valt bort Linns tankebanor och 'sound' för något annat. Tycker på ett sätt att detta är lite synd.

Återgå till Köpråd