Elementavstånd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bele

Elementavstånd

Inläggav Bele » 2009-04-11 14:15

Håller på med mina högtalare från denna tråd och undrar hur viktigt elementavståndet är.

I en annan tråd (Hembesök från dr Skrutten.)så finns det en formel som lyder så här:

roten ur 2 * ljudetshastighet / elementavstånd i meter = delningsfrekvens

Eftersom jag har tänkt mig en delning på 2500 så blir ett bra (?) avstånd ca: 19cm, vilket ger ett bubbeldiagram som ser ut så här:

Bild
Först och främst, vad visar detta? vertikal spridning? Och sen om jag skulle ha ett avstånd på 17 cm, blir det dåligt då?

Bild
Vad är det man vill undvika? att den pekar för mycket uppåt och nedåt så man får mycket reflexer? Skulle vara tacksam för svar då jag håller på och bygger nu :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Re: Elementavstånd

Inläggav m_persson79 » 2009-04-11 20:39

Bele skrev:Håller på med mina högtalare från denna tråd och undrar hur viktigt elementavståndet är.

Trevligt projekt! Hoppas nån som vet kan svara på sakfrågan. Själv kan jag bara gissa och det skall man helst inte göra. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-11 21:34

"Bubbeldiagrammet" visar hur två simulerade punktkällor med en fasvridning summerar. I ditt fall visas då hur loben mot taken, sweetspot och golvet ser ut vid de givna förutsättningarna.
Just vid delningsfrekvensen blir det utsläckningarna i vissa vinklar beroende på avståndet mellan elementen. Jag vill minnas att det är Öhman som kör med "formeln" jag travesterade. Iden är att t.ex. att kontrollera så man får en jämnfrekvensgång i takreflexen. Egentligen borde avståndet mellan bas och diskant styras av rummets takhöjd delningsfrekvens och lyssningposition i förhållande till högtalarna. Att ge rakfrekvensgång i 45 graders vinkeln som det kan bli då allting görs rätt och man valt roten ur 2 *... så är det väl bara en approximation som fungerar i många rum. Grundprincipen kan då gott vara att man vill ha jämn frekvensgång utan tvära kast som toppar och dippar på ljudet som kommer direkt från högtalaren och från de ytor där högtalarens första reflexer (tak och väggar) kommer ifrån när man sitter i lyssningsposition.

På mina egna högtalare så har jag 2500 Hz i delning och ca 13.5 cm mellan elementen - jag tycker att dom låter bra ändå, fast det är jättefel 8O . Komihåg detta är bara en av många parametar som skall in i ekvationen.

Tumregelmässigt normalt är att sätta delningen enligt följande: ljudetshastighet / elementavstånd i meter = delningsfrekvens.

Jag tycker att båda exemplen du visar är fullt dugliga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-11 21:49

vad händer om man tar våglängden x 2 som elementavstånd
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-04-11 23:55

Tack så mycket för svaret skrutten! Du får gärna kolla in på min byggtråd när det är dags för mig att knopa ihop filter (sker nog mycket snart) :)

Återgå till DIY-forum