Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Gert
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2008-01-09

Inläggav Gert » 2009-04-11 19:26

IngOehman skrev:
Här handlar det om Carlsson, närmare bestämt om saker som har med
T22-oa att göra.


Just det. Inspirerad av en annan tråd har jag börjat fundera på om inte T22, som är så kompetent, skulle klara sig bra om de bara var två stycken även i en OA14. Vore det möjligt? Riktade ungefär som i en OA12?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2009-04-11 19:50

Oj vad skoj med T22, nu kan man pyssla igen! Kul att du ger kretiva förslag på vad man kan göra med den IÖ :)

Användarvisningsbild
DS
 
Inlägg: 2571
Blev medlem: 2008-10-21

Inläggav DS » 2009-04-11 19:51

Gert skrev:
IngOehman skrev:
Här handlar det om Carlsson, närmare bestämt om saker som har med
T22-oa att göra.


Just det. Inspirerad av en annan tråd har jag börjat fundera på om inte T22, som är så kompetent, skulle klara sig bra om de bara var två stycken även i en OA14. Vore det möjligt? Riktade ungefär som i en OA12?


Den tanken gillas av min plånbok, undrar om öronen gillar den lika skarpt som plånboken!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 904
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2009-04-11 20:44

IngOehman skrev: Det är moddvarianter på G till båda dessa, som ger dem rätt så rejält
förbättrad kapacitet även i basregistret. Dock kommer de inte att
komma upp i riktigt samma kapacitet som den kommande OA-216...
Den blir dock inte tillgänglig genom uppgradering av något gammalt,
utan det är en ny modell med ena foten i 70-talet, och den kommer
bara finnas om man bygger den, eller låter någon annan göra det. Det
finns en person som jag kommer att låta göra det, för den som vill ha
men som inte kan bygga själv.


IngOehman skrev: OA-216 kommer att bli kul...


Får man fråga vad det är för tänkta mellanregister och baselement till dessa framtida OA-216? B65oa-II? 16 respektive 8 ohm? Eller är båda elementen 8 ohm? Eller kommer det att finnas så många olika filtervarianter att man kommer kunna använda även gamla Sonabelement t.ex. 16 eller 8 ohm som mellanregister och 5,3 ohms baselement?

Många frågor, men eftersom jag får uppfattningen att det kan vara en intressant högtalare skulle man ju vilja veta mer om den.
Och jag som just köpt ett par OA-116, ska man behöva kasta dem på återvinningscentralen i Högdalen nu... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-04-11 20:44

Du skall absolut INTE slänga dina 116! Det är ju en originalhögtalare som
jag rent av håller som en av de allra bästa Sonabarna. Även bättre än
2212 på många sätt, ehuru om basområdet lätt kommer till korta när man
försöker spela upp en grand casa på realistiska volymer.

Vad man kommer att kunna göra med 116 är att renovera dem med nytt
baselement (5 ohm och 8" stort, men motorstyrka nog att klara den rätt
så lilla lådan). Allt man behöver göra är att förse lådan med en ny under-
delsplatta som passar nya baselementet, och förstås anpassa med nytt
filter. Mellanregisterområdet kan även det renoveras med "nytt" element,
det vill säga med B65-oa. Nytt filter krävs även där, och det kommer att
finnas info om det hos HiFi-kit strax efter påskhelgen. Det samma gäller
förstås BP-filtret för 2212 med samma element, fast då två av dem.

I diskantregistret kan man byta till T22-oa, och filter för det har funnits
infor om hos HiFi-kit några dagar, och förstås här i tråden också.

Så inte tusan skall man slänga några Sonab-högtalare! 216 är dock ett
helt nytt system, enligt gamla skolan, som kommer att kunna köpas både
som komplett byggsats (färdigfrästa delar i mdf för lådan och alla andra
delar ingår), och som färdig högtalare.

Kostnaden blir dock självklart en hel del mycket högre än att renovera ett
förefintligt Sonab-system, men så är 216 också tänkt att vara ett creme-
de-la-creme system.

En 116 med nya 5 ohms bassystemet klarar en akustisk uteffekt som är
ungefär 50% större än från en original-116, men med en mycket, mycket
mjukare limitering, och med mycket större överstyrningsmarginaler därtill,
alltså utan att ta skada.

Den nya 216 är ett helt annat djur. Den kommer att vara ungefär lika stor
som en 2212, men med en akustisk uteffektförmåga som är fyrtiofaldigt (!)
större än från 116, och tiofaldigt större än från 2212! Som sagt - ett helt
annat djur... 8)

Projektledare för detta OA-216-projekt är Ola68; produktifikatör, bollplank
och teknikresurs under prototypframtagningen är Naqref. De två kommer
även att tillsammans se till så att konstruktionen blir tillgänglig för alla
hugade, både som byggsats och som färdiga högtalare. Vi har i gruppen till
och med, alla redan, fått med oss en återförsäljare, känd från TV! ;)

Men det kan nog bli flera.


Vh, iö

- - - - - - - - -

DS skrev:
Gert skrev:
IngOehman skrev:
Här handlar det om Carlsson, närmare bestämt om saker som har med
T22-oa att göra.


Just det. Inspirerad av en annan tråd har jag börjat fundera på om inte T22, som är så kompetent, skulle klara sig bra om de bara var två stycken även i en OA14. Vore det möjligt? Riktade ungefär som i en OA12?


Den tanken gillas av min plånbok, undrar om öronen gillar den lika skarpt som plånboken!?

Rent kapacitetsmässigt räcker det nog med två, men det ger inte riktigt
lika bra kontroll på hur ljudet distribueras i horisontaldimensionen, men det
behöver ju inte alls vara en nackdel.

Det finns faktiskt många som håller just OA-12 som en speciell favorit, och
Stig själv var en av dem!

Han menade faktiskt att det var den viktigaste av alla 70-talsmodeller
eftersom det var den som hittade in i folkhemmet bäst. Och han tyckte
att den var på alla sätt överlägsen OD-11. Den senarare var ju en modell
han var lite kluven inför.


Vh, iö

- - - - -

PS. Kan väl nämna att den kommande högtalaren OA-216 som är avsedd
att vara en sorts testamente efter Stigs 70-talsperiod och en högtalare
som skall ta tillvara på allt det bästa från 70-talsperioden, men ha åtgärdat
alla svagheter (främst genom att ta tillvara ny tekonologi som inte fanns
vid tiden för ursprungshögtalarna) från början var tänkt att ha 9 diskanter
(för att få överlägset mycket större kapacitet än de 12 från OA-2212).

Men efter att ha tittat på diskanten och speciellt ha testat dess kapacitet
noga så minskades antalet till 6. Redan det räcker för att nå mer än dubbla
energikapaciteten från de 12 i 2212.

Så lite förenklat kan man kanske säga att man med den nya diskanten kan
halvera antalet med ändå ha dubbla kapaciteten. Det är ju rätt trevligt,
speciellt för de mindre systemen där brunna diskanter tyvärr varit legio.

Ingenting hindrar dock att man behåller antalet och får fyrdubbel kapacitet.
Det skadar ju aldrig att man kan sitta avslappnat i lyssningssoffan utan att
behöva ägna en tanke på att spela sönder diskanterna. Få faktorer har
större positiv inverkan på ljudet, än känslan av att kunna slappna av och
ha en bekymmerlös tillvaro - att lita på att prylarna håller i alla väder. :)
Senast redigerad av IngOehman 2009-04-13 23:19, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-04-11 21:23

Här kommer ett ogenomtänkt inlägg, men det talas om inte nog med kapacitet
i diskanten i OA-högtalarna, ens med de nya elementen. Hur kommer det sig
att Carlssonhögtalarna i princip är de enda högtalarna* som använder sig av
flera diskanter? Ur kapacitets synpunkt talar jag nu, inte OA-princip. De
flesta tillverkare verkar ju snarare vilja gödsla med mer kapacitet från mellan-
registernivå och neråt. Så, något chablisvingligt, hur kommer det sig att två
av dessa vad jag förstår vältilltagna diskant element inte riktigt räcker till?

*Det är de INTE, men fler diskantelement än två är riktigt ovanligt
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-04-11 21:32

jag har inte en susning men jag tror mig ha hört att fysiken sätter gränser, talspolen på en kondiskant är väldigt mycket mindre än på en dome och får därför problem med värmetåligheten, med flera diskanter så minskar värmen för varje diskant
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-04-11 22:13

Korrekt!

Det är mycket lättare att göra en dome diskant som tål lita effekt, för på
sådana så sitter ju talspolen i ytterkant, och blir stor och tålig. Det fungerar
dock inte speciellt bra för 70-talets ortoakustiska tänk.


Vad jag gjort för att maximera effekttåligheten på T22 är följande fyra
saker:

1. Den har försetts med kylolja i spalten. Det ökar den dynamiska effekt-
tåligheten (minutlånga intervallet) med en faktor tre gånger, ungefär. I ett
längre perspektiv handlar det om knappt en dubbling.

2. Den har försetts med ett något större membran som är mjukt (för att
böja ljudvågen alldeles lagom mycket för att ge en hyggligt konstant rikt-
verkan inom huvuddelen av dess arbetsområdet) och med en ordentlig
kantdämpning, vilket alltsammans hjälper till att få upp verkningsgraden så
att den inte skall behöva ha en kraftig resonans vid 15 kHz för att få ur sig
tillräckligt mycket energi över 10 kHz.

3. Den har försetts med en extra stor kammare för att sänka resonans-
frekvensen till ungefär 1500 Hz, trots membranstorleken. Detta ökar rätt så
dramatiskt känsligheten vid mycket låga frekvenser. Den ligger faktiskt mer
än 10 dB (!) över MT24 HFC (som även den hade förstorad bakkammare)
vid frekvenser en bit under delningsfrekvensen. Det gör att man kan skära
av den motsvarande mycket brantare.

4. Den har försetts med ett mycket hög energiskt magnetsystem. Mag-
netens energi är faktiskt mer än 70 gånger högre än i MT24 HFC, men å
andra sidan är magnetsystemets "verkningsgrad" sisådär 40 gånger lägre.
Det är oundvikligt med externa neodymsystem. Totalt sätt ökar hur som
helst spaltenergin signifikant, samtidigt som magnetiska stabiliteten till
följd av hårt mättade järndelar, blir superb.


Allt det ovanstående i kombination leder till en praktisk ökning av system-
effekttåligheten med ungefär 3-10 gånger, men - det beror förstås på
vilken frekvens man spelar. I den högsta diskanten är det bara cirka 3
gånger, det vill säga det man vinner på oljekylningen. Resten av åtgärderna
går ju så att säga åt, för att elementet skall kunna klara sig utan den stora
15 kHz-resonans som MT24 HFC behövde för att klara energikurvan, eller
rättare sagt för att få ur sig tillräckligt mycket för att matcha resten av
systemens (sonabhögtalarnas) verkningsgrad.


Det kan nämnas att en ordinär dome-diskant av enkel sort enligt mina mät-
ningar brukar tåla ungefär 10 W* (vilket för det mesta räcker bra för rakt
inspelad akustisk musik, men är lättbränt om man spelar sönderkomprimerad
populär musik av normalt modernt snitt) medan MT24 HFC enligt mina
mätningar tålde klart mindre än 5 W. :(
[Av för mig okänt skäl specificerade Peerless ofattbart hög effekttålighet
för dem, alltså oaktat att de förstås specificerade ordinär systemeffekt (för
hela högtalaren alltså) vilket ju alltid ger mycket störrre siffror. Men om jag
minns rätt specificerade de MT24 högre (vid låg delningsfrekvens) än deras
egna samtida dome-element. Det klarade de inte i verkligheten.]


T22-oa tål ungefär 12 W, men på grund av den höga verkningsgraden blir
den faktiska systemtåligheten ("8-ohmseffekt" in i systemet över delnings-
frekvensen) när de används i normalkänliga högtalare, högre än så.

Hur mycket högre beror på hur hög känslighet som hela högtalarsystemet
har. En T22-oa tål alltså mindre förstärkareffekt när den används i en OA-5
än i en OA-14.


Vh, iö

- - - - -

*Gör man allt man kan för att öka en vanlig entumsdomes effekttålighet så
kan man faktiskt nå upp över 30 W, i varje fall om man tittar på tidsintervall
om minuter. Dock kan man även där arbeta med att öka verkningsgraden, i
synnerhet vid låga frekvenser, och vinna massor i systemeffekttålighet i
diskantens arbetsregister (igen: "8-ohmseffekt" in i systemet över delnings-
frekvensen). Och i praktiken är det det enda som är intressant i slutändan.

En positiv bieffekt av sådana åtgärder är att den drivande förstärkaren får
ett lättare arbete, och brukar därför låta bättre!

Den effekttålighet som man uppnår genom hög intrinsisk verkningsgrad, åter-
vinns ju då som en hög impedans i den färdiga konstruktionen - om man tar
tillvara den möjligheten vill säga... Och det bör man förstås göra, om man
arbetar i välljudets tjänst, vilket alltid är min ambition.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DS
 
Inlägg: 2571
Blev medlem: 2008-10-21

Inläggav DS » 2009-04-11 23:20

Hur högt upp i frekvens spelar T22??
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-04-11 23:32

I nollgradersriktningen rör det sig om ungefär 30 000 Hz.

Energikurvan börjar dock falla lite snabbare när man kommer
upp över 20 000 Hz, så i praktiken sträcker den sig upp till
cirka 20 kHz som energidiskant.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 904
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2009-04-11 23:35

Man tackar för informationen om OA-216, det låter spännande. Ska även hålla utkik efter modifikationerna för OA-116.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2009-04-11 23:38

iö !

Välkommen tillbaka på forumet, du förgyller det, i din nuvarande form! :)

ps. Kanske någon sagt redan innan :oops: ds.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BengtAllevad
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2008-08-08

Inläggav BengtAllevad » 2009-04-12 07:20

Finns det möjlighet att få reda på Thiele /Small parametrarna för T22oa diskanten?
Annars kanske det medföljer på en "lapp" när jag köper den.

Jag har planer på att prova åtminstone två styckenT22oa i den ena, av mina inte längre varandes original OA 5 lådor.

Densen
 
Inlägg: 759
Blev medlem: 2008-02-19

Inläggav Densen » 2009-04-12 08:28

Fantastiskt trevlig information IÖ.
Kul att se att du fortfarande har tid, eller tar dig tid, med Carlsson-högtalarna, fastän du måste vara mycket upptagen med dina andra projekt.
Men får jag föreslå att IÖ's information sammanställs i en egen klistrad tråd för tydlighetens skull.
Likaså med kommande element och högtalare.
Faktarutor med IÖ's samlade information. parallellt med diskussionstrådar där som det är fritt med frågor som förekommit här är ju mycket kul.
:D

Man blir ju lite sugen på den nya högtalaren, när man läser om den. :wink: eller kommande? 8O

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 904
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2009-04-12 09:41

Densen skrev:Men får jag föreslå att IÖ's information sammanställs i en egen klistrad tråd för tydlighetens skull.
Likaså med kommande element och högtalare.
Faktarutor med IÖ's samlade information.


+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 10:43

Jag undrar om det här glädjande nog skall ses som att SSC inte tappat en medarbetare?

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-04-12 10:50

pleeze, dra inte igång en sån där diskussion igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 11:55

celef skrev:pleeze, dra inte igång en sån där diskussion igen
Men celef - det är väl för tusan ingen diskussion?

Förövrigt kanske lite mer uppgifter om element/filter kan fås eller besvaras under någon frågestund/efter mötet vid det här tillfället:

LTS Carlssonmöte, del 3
LTS mötessektion i samarbete med Stiftelsen Stig Carlsson inbjuder dig till möte.
Datum: Lördag 25 april , kl 14:00
Plats: Sveriges Radio Studio 4, Oxenstiernsgatan 20, Stockholm.
Anmälan: Krävs ej.
Färdmedel: Buss 4, 56, 76 , eller T-bana till Karlaplan+promenad
Bil-P finns i anslutning till Radiohuset. Eller gratis på Oxenstiernsgatan.

Välkommen till det tredje i raden av möten med Stig Carlssons högtalare i centrum, med åttiotalskonstruktionerna och framåt.
Vi berättar om och spelar t. ex. på:
Högohmiga Popboxar med Idestamsteg.
OA-51.3 plus MD:s hembyggda baslåda.
OA-51.0
OA-50.0
OA-52.0
OA-58.2
...plus eventuella överraskningar

Det blir både CD och Vinyl.

Bertil Alving spelar Stigs LP-skivor och berättar om hur Stig gjorde inspelningar.
(Vad är Ortho-akustiska principer?)

Tag gärna med dina egna minnen av Stig!
Frågor du undrar över.
Egna skivor du vill spela.

Tag gärna med din kompis (behöver inte vara LTS-medlem - öppet möte).

För dig som ännu inte är LTS-medlem, men skulle vilja bli det, kommer det att finnas möjlighet direkt på plats. För att underlätta, medtag pengar (240:-).

Och du - om du vill komma in - Kom i tid!
(Sveriges Radio= skyddsobjekt.)

De tidigare LTS-Carlssonmötena har samlat rekordantal i besökare. Detta möte kommer att bli minst lika spännande och bör ej missas!

VÄLKOMMEN!

LTS mötessektion

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-04-12 12:05

det är väl för tusan ingen diskussion?


rätt, men jag såg framför mig hur tråden skulle börja spåra ur, det kändes okul
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-04-12 12:14

Fasen, jag är upptagen den där helgen. Synd att missa :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-04-12 13:45

celef skrev:pleeze, dra inte igång en sån där diskussion igen

Tack celef!

Tycker vi skall försöka hålla den här tråden till att handla om T22-oa,
och de olika system som den har att göra i. Och kanske F87"9710" kan
få vara med på ett hörn också? LTS-möten och annat tycker jag för-
tjänar en egen tråd och trista antydningar hoppas jag vi kan slippa helt.


Svar på frågan som KK ställer (och med det hoppas jag att vi slipper
diskutera det mera) är att jag inte är med i SSC längre, men jag kom-
mer alltid att vara vän av SC, och ser SSC som hans arvtagare. Det
har jag tror jag skrivit även tidigare.

Jag kommer sålunda att fortsätta stödja dem efter bästa förmåga, och
även ha en fortsatt dialog med dem således att de projekt jag startar
inte är mot deras vilja, utan snarare sådant som de uppskattar.

Hela idén med SSC var ju att hedra Stigs vilja och att arbeta för kun-
skapsspridning med avseende på Stigs livsverk, och då speciellt kanske
de ortoakustiska principerna, och verka för deras överlevnad. Det kan
nämnas att jag har fått kritik båda för att vara mera kompromisslös än
Stig och därför vara långsam, men också för att söka konsensus istället
för att bara köra på enligt eget huvud.

Jag motsätter mig båda synpunkterna.

Stig var minst lika kompromisslös som jag, men möjligheterna som jag
har idag är mycket rymligare, vilket avspeglar sig i att mera går att
åstadkomma, men också att projekten tar lite tid om man inte skall
kompromissa bort de möjligheter som finns. Projekten tog för övrigt ofta
tid även på Stigs tid, trots att han hade möjlighet att arbeta mer eller
mindre heltid med projekten. Det enda egentliga undantaget var OA-50
och OA-52 som gick oerhört fort att ta fram, men det berodde till stor
del på att han helt enkelt inte fick mera tid på sig. WL pressade på hårt.
Dessutom återanvände han redan förefitliga högtalarelement.

När det gäller att söka konsencus före beslut var Stig oerhört benägen
att göra det. Han rådfrågade alltid massor av lyssnare innan några
dimensoneringar fastslogs. Inte vilka som helst, utan ett antal specifika
(som han namngav för mig) varav i varje fall några finns representerade
i SSC idag. Jag försöker alltså bara agera i hans anda. Tycker dessutom
att det är ännu vilktigare att göra det idag med tanke på att Stig inte
längre finns i livet och ingen enskild människa kan göra anspråk på att
representera honom till 100 %.

Hoppas den frågan kan vara avslutad med detta.


Återkommer inom kort med mätningar på både T22-oa och F87"9710".


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 13:48

Skall bli jättekul att ta del av det. Tack :)

Användarvisningsbild
DS
 
Inlägg: 2571
Blev medlem: 2008-10-21

Inläggav DS » 2009-04-12 19:35

Detta gillas skarpt och ska bli kul att följa.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-04-12 20:37

Supertack för all uppmuntran!

Sådant gör allt roligare, fast jag är en sådan underlig person som nöjer mig
med mindre. Jag tycker faktiskt att saker är roliga redan när jag själv tycker
de är intressanta, och tror att det kan finnas någon eller några som upp-
skattar det, utöver mig själv - och så länge jag slipper höra att folk gnäller.
Jag har små krav således.

Har aldrig fattat varför vissa, som inte är intresserade av något man gör,
ändå tycker att det är både viktigt och relevant att de redovisar sitt oin-
tresse och/eller rent av sina klagomål? Precis som om det vore allas uppgift
att göra dem till lags. :(

Jag gör bara saker så att jag själv tycker de blir bra. Vad andra vill ha, om
det är något annat, får de åstadkomma själva. Det blir bäst så. Jag är inte
rätt person att göra saker på ett sätt som jag tycker är dåligt, och som
resulterar i saker som jag tycker är sämre ändå. Men om den tid det tar att
få saker så bra att jag blir nöjd med dem, är störande för andra, så kan de
säkert hitta andra lösningar på annat håll.


Skall passa på att avluta detta svagt off topiska inlägg med att tacka för
alla "välkommen tillbaka" också, men jag är inte tillbaka.

Jag redovisar bara dessa saker som jag ju tidigare lovat att redovisa när de
är klara, vilket de är nu. Jag håller alltid mina löften. Alltid. Dock så komplet-
terar jag rätt så många utfästelser jag kommer med, med ett litet "...är min
ambition", på slutet. Det är säkrast så. 8) ;)


Jo, det viktigaste höll jag på att glömma: Jag håller samtidigt som jag styr
och ställer med de sista detaljera med den här elementprojekten, på med
ett bygge (gräva, gräva, spika, gjuta, mura...) som tar en del tid, minst
heltid. Därutöver en massa andra projekt som måste hanteras dagtid. Så
jag ber om överseende och att toleransnivån hålls rimligt hög om något
skulle ta något lite längre tid än önskat. Jag har i princip bara nätterna på
mig att arbeta med de här sakerna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-04-12 21:07

Kan lägga ut en liten bild, besläktad med en tidigare bild, som förhoppningsvis
ger några ledtrådar till varför ett "energikurvepar" T22-oa ovanpå var och en
av de ordinarie högtalarna (eller på väggen bakom dem) inte skall riktas så
att de siktar mot en mittplacerad lyssnare med sin tysta riktning.

Såhär ser nämligen de tidiga reflexerna i sidoväggarna ut om de riktas rätt,
alltså såsom tidigare anvisat:

Bild

Som synes adderas gott om "rumsöppnande" laterala reflexer, som hjälper
till att vidga öppningen till den inspelade världen om man placerar dem så
där, utan att på något sätt påverka positionerna, klang eller upplösningen i
ljudbilden! :)

Psykoakustisk magi kan det nästan verka som. :o

Men funkar gör det! :)


Andra positiva bieffekter är att det svaga direktljudet försvagas ytterligare
om man rör sig åt sidan, från den närmaste högtalaren, alltså om man sitter
snett. De samverkar alltså med ett par förnuftigt invridna högtalare, istället
för att motverka alla de positiva effekterna av att ha hovudhögtalarna in-
vridna (om de är gjorda för att kunna användas så).

Det enda man behöver göra är att rikta sina två energikurvepar rätt och
sedan ställa nivån rätt. Den skall inte vara för hög.

Maximalt (om huvudhögtalarna är oändligt riktade i toppoktaven) skall de
vara enligt de tidigare redovisade käslighetsuppgifterna, men för det allra
mesta skall nivån vara något lägre. 0 - 8 dB lägre sisådär. Det kan kan åstad-
komma genom att starta med att anpassa till ens egna högtalares känslig-
het, och sedan fintrimma med ett seriemotstånd (glöm dock inte bort att
många känslighetsuppgifter i broschyrer är överdrivna).


"Experiment ger kunskap!", brukar jag säga, och sedan lägger jag ofta till
att man inte behöver göra alla experiment själv - det finns ju så mycket
ackumulerad kunskap, som man kan ta del av genom att studera vad andra
har att berätta.

Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig.


Jo - en sak till: Man måste se till så att sidoväggarna är diffuserande också,
eller i förekommande fall dämpande i framkant, om rummet är för smalt. På
skissen ser man vilken del som skall vara diffuserande, den är grönmarkerad.
Om den främre delen av detta område (den närmast högtalarna) skall vara
dämpande istället för diffuserande beror på sidoväggens avstånd till hög-
talarna.

Om högtalarana (talar nu om tillsatsen, men det brukar vara lämpligt att de
står på ungefär samma bredd som huvudhögtalarna om de står på, och lite
bredare om de sitter på väggen bakom dem) står närmare sidoväggarna än
50 cm (diskanten närmast väggen alltså) så bör väggen vara dämpad.

Står de 75 cm från väggen eller mera skall den vara diffuserande (fast ett
lätt draperi (ett som dämpar mindre än 5 dB vid 10 kHz) får gärna hänga
fram-
för) och det gäller förstås alltid för den bakre delen av väggen (alltså den
som är närmare lyssnaren) där bara senare reflexioner träffar.

På bilden har jag markerat de områden som behöver vara diffuserande, med
grönt. Och den mera högtalarnära delen av detta område kan alltså behöva
vara dämpande också, om avståndet till högtalarna är för litet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Inläggav Griff » 2009-04-12 23:55

Ingenjör Öhman,
fantastiska redogörelser, all heder till Dig och Ditt engagemanang för Carlssons fortlevande. Det är väldigt inspirerande med Din medverkan på det här forumet.

/Ing Lindgren

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-04-13 09:51

som energidiskanter, är den defaulta riktningen på diskanterna, snett pekandes uppåt, korrekt eller bör man kompensera denna riktning något?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-04-13 11:13

IngOehman skrev:PS. Diskanten/erna bör placeras så att de spelar så lite som möjligt
mot lyssningsplats, och/eller är fördröjda ordentligt.

Men det är samtidigt förstås viktligt att de spelar mot ytor i rummet som
inte helt absorberar all diskant de alstrar.

Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).


Så skulle jag oxå gjort. Det kan dock finnas en liten fördel att ibland se till att det ena paret spelar ur fas med det andra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-04-13 11:16

IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:Fingrade lite på T22oa för en timme sedan och de känns ju faktiskt rätt schyssta. :D

Mycket glädjande att höra. Ingens uppfattning bryr jag mig mera om
än din. Men akta så du inte får fingrarna i kläm (jag har redan gjort mig
illa två gånger :oops: ).

Det magnetiska läckfältet är inte att leka med, eller möjligen är det just
det som det är... ;)

OA-216 kommer att bli kul...


Vh, iö


Jag har lekt med större neo-magneter än så för att ha lärt mig att vara försiktig. ;)

F ö tycker jag fortfarande att det kanske har gjorts lite felaktiga prioriteringar i framtagandet av diskanten men nu när den finns så tycker jag definitivt inte att den är oprisvärd. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-04-13 11:29

Densen skrev:Men får jag föreslå att IÖ's information sammanställs i en egen klistrad tråd för tydlighetens skull.


En bra idé. Tyvärr tillåter inte forummjukvaran att man slår samman inlägg i en ny tråd om de kommer från olika trådar. Men om någon gör en sammanställning av IÖs inlägg så ordnar jag det som en sticky-tråd.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster