Omistliga album från ett decennium

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2009-04-14 11:57

Får tacka för alla fantastiska musiktips, trodde jag hade rätt god koll på musikhistorien, men har tydligen lyckats missa en hel del!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-14 15:53

zidanefromhell skrev:Får tacka för alla fantastiska musiktips, trodde jag hade rätt god koll på musikhistorien, men har tydligen lyckats missa en hel del!

Välkommen!
Bidra gärna med ett decennium och dina omistliga album.

Mvh G.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2009-04-14 18:57

Ok ok, har med mkt vånda lyckats plockat ut 10 platter från 2000 talet ( även om det inte är ett helt decennium... :oops: )

Ett popsnöres bekännelser...

The Cardigans - Long gone before daylight

Allting faller till slut på plats för Cardigans medlemmarna, även om vissa av de äldre skivorna må ha mer personlighet o charm tycker jag denna skivan är den som håller bäst, mjuka fina poplåtar o fin sång o lyrik av nina längst fram. Helgjuten i mina öron!

The tough alliance - The new school

Svårt att rangordna denna o efterföljande New chance, men tycker denna har ännu lite mer studs o attityd. Tough alliance bildar lite skola för hur kaxig elektropop ska låta, det svänger o studsar skivan igenom, o låtarna håller fin kvalite nästan hela skivan.

The national - Boxer

Rock/pop från usa med lite stänk av goth, som ger ett fint mörker o en skön stämning över hela skivan, underbar låtar rakt igenom!

The radio dept - Lesser matters

Svensk lofipop, det sprakar o det brusar nästan hela skivan igenom, lite shoegazing inspirerat sådär, sångaren duncansson sjunger med vän stämma o det ger en till början lite svårgenomtränglig ljudbild, men under allt döljer sig de mest underbara poplåtar man kan tänka sig, låt efter låt med ren popmagi, kanske möjligtvis inte smiths - the queen is dead klass... men underbart hursom!

The radio dept - Pet grief

Omöjligt att inte plocka med dessa gossars uppföljare, som i ungefär samma stil bjuder på ren popmagi, kanske lite mjukare o mer tillrättalagd ljudbild än första skivan men lika omistlig ändå!

Anna Ternheim - Somebody outside (den akustiska versionen)

Den akustiska versionen av den här plattan går nog mer under huden på mig än nån annan platta, Annas röst o uttryck gör sig som allra bäst här, den ledsna o vemodiga musiken är så vacker så man kan gråta!

Christian Kjellvander - Songs from a two room chapel

Svensk americana/singersongwriter som sitter som en smäck, Christians låtskrivande o känsla för catchiga refränger o känslosamma stämningar är i världsklass, balanserar det på ett fint sätt, gåshud!

Junior boys - So this is goodbye

Det tog ett tag för mig att förstå storheten med denna grupp o denna skiva. Den är lågmäld o lite soulig sådär, inget som brukar krypa under skinnet på mig, men den växer o växer till den till slut är snudd på omistlig. Det är stämningsfull o skön elektronisk musik med lite soulig sång över det hela, funkar utmärkt!

Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig göteborg

Håkans debut är så full av liv o musikglädje o ideer att det är omöjligt att värja sig, inte ens hans skeva o osäkra röst, som jag efter ett tags lyssningar måste säga passar fint till det han vill säga med musiken, det ska liksom inte vara perfekt, det handlar om känslor, det handlar om att verkligen vilja säga nånting, o det tycker jag Håkan gör här.

Beirut - The flying club cup

Den unge Zach condon vill oxå säga nåt, men han har blivit så inspirerad av musik från bla balkan att det låter vida annorlunda, men musiken är likså fylld till bredden av känslor o uttryck, o är annorlunda o vacker så huden ställer sig på ett par låtar:)

Finns givetvis massor med skivor som är underbara men med kniven mot strupen plockar jag nog dom här!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-04-14 19:07

Shit, här gick det undan :D. Själv har jag behövt värka fram mina val under en tid. Tack för bidragen.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-04-14 19:30

Välkommen Zidane!

Hoppas att du skall trivas. Jag har mina 90 och 00 tal kvar!

MVH
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-14 20:12

Trevligt Zinedine.

TCM
-Är det din signerade Ramones platta? Juste i så fall.

Cody
-Å jag som inte lämnat 70-talet ännu....
:lol:

Mvh G.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-04-14 20:19

Jansson skrev:Trevligt Zinedine.

TCM
-Är det din signerade Ramones platta? Juste i så fall.

Mvh G.

Tyvärr inte, hittade bilden på nätet :)
When routine bites hard

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-14 20:28

TCM
Ok. Hade varit läckert annars.
:)
Mvh G

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-04-19 22:04

Jag har uppdaterat 80- och 90-talet med Spotifylänkar till de album som finns och en bra/roliga dokumentärer och intervjuer :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-20 14:53

TCM, tackar..! Ska göra detsamma. Hmm kanske ha en Spotify-playlist baserad på lista från denna tråd? Fast utbudet på det smala är sämre än Youtube, får se vad som finns.

6 sidor, måste vara rekord i denna avdelmning?? *yay* :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-04-20 15:20

phloam skrev:TCM, tackar..! Ska göra detsamma. Hmm kanske ha en Spotify-playlist baserad på lista från denna tråd? Fast utbudet på det smala är sämre än Youtube, får se vad som finns.

Jag har också funderat på en Spotifyspellista utifrån det här. Jag tycker att utbudet förvånar mig ibland, både positiv och negativt. Till den här tråden till exempel kunde jag inte hitta The Smiths debut (det finns nästan nada med The Smiths). I min skivhögstråd däremot kunde jag hitta dom (av mig åtminstone) bortglömda Fischer-Z (flera album).
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-20 15:46

TCM skrev:
phloam skrev:TCM, tackar..! Ska göra detsamma. Hmm kanske ha en Spotify-playlist baserad på lista från denna tråd? Fast utbudet på det smala är sämre än Youtube, får se vad som finns.

Jag har också funderat på en Spotifyspellista utifrån det här. Jag tycker att utbudet förvånar mig ibland, både positiv och negativt. Till den här tråden till exempel kunde jag inte hitta The Smiths debut (det finns nästan nada med The Smiths). I min skivhögstråd däremot kunde jag hitta dom (av mig åtminstone) bortglömda Fischer-Z (flera album).

Ja precis! Lite underligt ojämnt - t.ex. ett mycket udda Cyberaktif-album plus tolva låg inlagt, men däremot bara en ep med Foetus och EN låt med Coil. Måste vara för att det är "beta" fortfarande, annars är det helknas.

Sen finns rena buggar; hos Skinny Puppy ligger ett Single Gun Theory-album mitt i alltihopa (också utgivet på Nettwerk, enda kopplingen)..!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-21 20:30

TCM och Phloam
Hmm.... Får allt se till att kolla upp det här med Spotify.

Phloam
Hoppas på mer sidor.
:)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-04-29 18:29

Gjorde en ändring på min 80-talslista.
Hade av någon outgrundlig anledning glömt att inkludera Pieter Nooten & Michael Brooks fantastiska album "Sleeps With The Fishes" från 1987. 8O
Spotifylänk till skivan: http://open.spotify.com/album/6lzZ13XoVCiTwrWsRwun3k

Så DMs "Music For The Masses" är numera inte med på listan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-06 06:19

Things that go BUMP in the night...

Hmm det var ingen LP som låg fel på Spotify utan bara omslaget till "Aint it dead yet" som var fel.

Däremot ligger nån vidrig kristen rock-lp under Aphex Twin (står afx på omslaget) :)

Jansson var är du? Jag har en lista på gång ju :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-07-07 23:03

phloam skrev:Things that go BUMP in the night...

Hmm det var ingen LP som låg fel på Spotify utan bara omslaget till "Aint it dead yet" som var fel.

Däremot ligger nån vidrig kristen rock-lp under Aphex Twin (står afx på omslaget) :)

Jansson var är du? Jag har en lista på gång ju :)

Tack för bumpen. Denna tråd får inte glömmas bort :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-09 21:50

Ytterligare omistliga album. Jag menar verkligen omistliga!

Human Leauge - Travelogue -80
Bild

Heaven 17 - Penthouse & Pavement -81
Bild

Cabaret Voltaire - Red Mecca -81
Bild

DAF - Gold und Liebe -81
Bild

Coil - Scatology -84
Bild

Einsturzende Neubauten - Haber Mensch -85
Bild

Scraping Foetus off the Wheel - Nail -85
Bild

Tom Waits - Rain Dogs -85
Bild

Public Enemy - Yo! Bum rush the show -87
Bild

Skinny Puppy - Cleanse, Fold & Manipulate -87
Bild

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-07-09 22:40

Super! Kör på med 80-talet. Human League, PE FTW
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-07-09 22:56

Härligt phloam!

Har fyra av de du nämner. Tror kanske att det finns en skillnad i musiksmak i att jag fick min hårda musik från rock-håll. Jag har nämligen båda heaven 17, Waits med Raindog och Red Mecca (men inte Foetus, t ex och rap var anathema då det begav sig). Red Mecca är ju en lite bortglömd pärla tycker jag med stencool musik, loopar, beats (gjorda för "hand") gitarrer och förvrängd sång. Kuslig stämning.

Hoppas kunna bidra lite mer senare.

MVH/Cody

PS. Var är magister Jansson? DS

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-07-09 23:00

CODY skrev:PS. Var är magister Jansson? DS

Precis, och jag måste ta tag i 60-talet.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-10 01:21

CODY skrev:Har fyra av de du nämner. Tror kanske att det finns en skillnad i musiksmak i att jag fick min hårda musik från rock-håll.

:D x 4 !

Det där tycker jag var en kul vinkling; jag fick min hårda musik från synth-hållet tror jag (vilket kanske märks) :) Undrar vad sånt kan leda till musikledes. Nånstans vid H17 och Ultravox etc. kom Daf och Kraftwerk och gav mig smak på mer radikala tongångar.

Jag skulle kunna tala mig varm för alla mina tips. Håller helt med om det du säger om Red Mecca...!

T.ex. "The Black Hit of Space" på Travelogue var en uppenbarelse; hörde den första gången på nån klassfest utan att veta vad det var, men ack så rätt det var! Ett första steg på "the road less traveled" :)

Allt utom (tyvärr!) Coil, Foetus, Einsturzende (det albumet) finns på Spotify.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-07-10 14:13

Förvånandsvärt många har med Heaven 17. Dom var aldrig stora när dom höll på. För sofistikerade för den stora massan kanske?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-10 15:35

Max_Headroom skrev:Förvånandsvärt många har med Heaven 17. Dom var aldrig stora när dom höll på. För sofistikerade för den stora massan kanske?

De har själva sagt att just Human Leauge var avsett att brinna starkt och klart under viss tid, nå stor popularitet m.a.o. (vilket man ju också lyckades med), inte avsett att bli så långlivat som det senare blev (fritt ur minnet, men nåt i den stilen).

Vet inte hur det var med Heaven 17, men jag uppfattar det som Marsh/Ware's "egna" projekt och, som du säger, kanske lite mer seriösare eller hur man ska säga.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2009-07-11 18:19

Frank Zappa 70-tal
Igor Strawinsky 1900-tal
David Bowie blandar dynga med skit

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2009-07-11 18:51

Man blir ju lite fundersam när man ser att 70-tals listan toppas av David Bowie och albumet Low blev tvungen att rota i gömmorna av "bortglömda skivor" tyvärr har jag fortfarande svårt att inse storheten hos Bowie, Ziggy Stardust håller ju fortfarande fast Low är ju verkligen vad den heter, men det är ju så att 50000 flugor föredrar skit framför oxfile, så mycket för omröstningar och statistik. Eller är det så att listan inte är till för mej ? Hade väl inte heller haft så stort intresse med en lista över dom bästa dansbandsalbumen från 70-talet, men det står ju faktist dom 100 bästa albumen, inte pop-albumen som det snarare verkar vara, med vissa undantag. Men man inser ju hur det är möjligt för Per Gessle att leva på sin musik.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-07-12 19:58

phloam skrev:Ytterligare omistliga album. Jag menar verkligen omistliga!

Fin lista phloam. Och kul att den här tråden fick lite liv igen. :D

Coil - Scatology -84
Bild

Ja, det är en klassiker. Givetvis ska det vara CD-utgåvan från 1988 med det groteska omslaget och den udda coverversionen av "Tainted Love". 8)

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-12 21:48

:D Tack!

Jag har denna vinylvarianten, något jag är tacksam för :) "Not that there's anything wrong with it!!"(seinfeld) :D

Bild
http://brainwashed.com/common/images/covers/ffk1.jpg

Den där CD-utgåvans omslag tänkte jag nästan ta upp i "Konstigheter på skivomslag"-tråden... :mrgreen:

Edit: Men attans bra skiva, "Tenderness of Wolves" måste vara den ultimata vampyrlåten (tja förutom "Bela Lugosi..." då). Very Goth. :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-07-23 13:23

Kæra vænner!
Står på en butik på Strøget i Køpenhamn och kollar in den nya macbooken, fick lust att kolla in faktiskt før førsta gången på ett ganska långt tag.

Har tagit ett långt uppehåll.

Phloam, Cody, TCM, Fallout och alla andra, Magistern kommer tillbaka i augusti. Frågan ær om jag och sjuttitalet ær klara med varandra?

Jo! och Low ær ett at de absolut bæsta album som någonsin gjorts.

Ni ønskas alla en riktigt skøn sommar!

Som vanligt, øs på med rek!

mvh Gunnar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-23 13:40

Jansson skrev:Magistern kommer tillbaka i augusti. Frågan ær om jag och sjuttitalet ær klara med varandra?

Jo! och Low ær ett at de absolut bæsta album som någonsin gjorts.

:D

Sjuttitalet är så mycket större och mer spännande än vad ordet "sjuttitalet" förmedlar..? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-07-23 15:28

Jansson skrev:Magistern kommer tillbaka i augusti. Frågan ær om jag och sjuttitalet ær klara med varandra?

mvh Gunnar

Vælkommen tillbaka i augusti! Jag tror säkert att du kan krama ut mer ur sjuttiotalet. :D
When routine bites hard

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer