LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 20:28

Jo nu är det såhär att man är ju lite svag i psyket, sitter här och läser på forumet och lyssnar på In flames på youtube. :twisted: :wink:
så jag fick ett ryck och beställde 2st SLS 10:or från Bmm, de kommer väl om 1 till 6 dagar stod det.

Vi får väl se när de dyker upp.

Så då var elementen bestämda, här är det diktatur som gäller. :wink:
Vad säger ni angående detta ständiga aber kring inspelning?
Toner, brus, musik, jag vet inte men det kan ju vara bra att mjuka upp dem lite innan mätningarna tar vid.

Nu finns det alltså en punkt att utgå ifrån, nu ska jag göra lite simuleringar och se vad jag kommer fram till som lämplig volym och avstämning.
Förslag är välkomna, personligen vill jag gå på en djupbas aproach.
20hz och Q 0,5.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 20:32

Låter bra.

Inspelning med vanlig musik och lagom volym, låt dem gå nån vecka under arbetstid.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 20:33

nadifierad:

Alla kan vara med, SLS basen är bara ett exempel som passar utmärkt till en sån här lösning.
Tanken är ju att förklara på ett (relativt) pedagogiskt sätt hur man beräknar en sluten LT kompenserad låda.
Detta går att köra på egentligen vilka element som du vill, jag kommer att köra Lt på ett par tangbands 3":are som faller av vid 200hz. LT:a dem ner till 100 och sen dela 36dB/oct.
Sen är som sagt inte alla element lämpliga för just detta.

Patrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 20:34

rikkitikkitavi skrev:
Svante skrev:
Ekonomiskt blir det inte, men det skulle kanske bli bra. Fast jag vet inte om jag skulle våga visa upp det vardagsrummet för någon normal människa... :lol:

hur skulle det sprida? blir det en ngt jobbig interferrens som "smetas ut" till en hyfsat jämn frekvenskurva ifall ma har tillräckligt många element?

linje, kryss eller matris uppställning?

en SLS 8-10-12 har ju inte riktigt samma frekvensgång som en MUPPs i de övre registren...

Jag tror att hela vitsen med upplägget skulle vara att skapa en "diffus" källa som interferenserna liksom skapar en allmän oreda. Då blir det inga uttalade toppar eller dalar utan en jämn smet, liksom. Utom vid riktigt låga frekvenser då, där alla högtalarna står mycket närmare varandra än en våglängd.

Högtalarna skulle alltså slängas ut lite "här och där".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 20:37

Magnus ....en annan har ju garage och bor på landet. Så det ska inte vara några som helst problem.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 20:38

SlaitH skrev:Vad säger ni angående detta ständiga aber kring inspelning?
Toner, brus, musik, jag vet inte men det kan ju vara bra att mjuka upp dem lite innan mätningarna tar vid.

Mm, om du nu tänker sätta dem i en "för liten" låda, vilket är en av poängerna med LT (att man kan det*), så kommer lådfjädringen att dominera över elementets fjädring Cms. Då spelar inspelningen mindre roll, eftersom det mest är Cms som ändras.

*En del aker rår man dock inte på, som luftens olinjäritet vid höga nivåer inuti lådan, och att elementet potentiellt beter sig illa om det möter mycket mottryck.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 20:42

Ja, jag tror inte riktigt på herr LT´s lösning i 14 liters låda, mer att man kanske tittar på det dubbla..

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 20:44

Varför måste man sätta dem i för liten låda? Jag har en tanke på att sätta mina kommande sls 10" i 45l per bas enligt peerless egna rek. skulle ge Q=0,707 med 60% dämpning. Sen tänkte jag lira på dem ett tag, tills man har blivit klok nog :) för att bygga LT. Sen är det väl "bara" att LTà dom ner till 20HZ :?:

Allt är så lätt innan man begriper :D Hur svårt det är :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 20:54

Här, lite extremt liten låda kanske men iaf:

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-14 20:58

Svante skrev:
celef skrev:om man nu kan korrigera för elementens tillkortakommande kanske man kan använda billiga element som man kan gödsla hela rummet med?

Kul tanke. Om vi tar muppselementet som exempel som har en Xmax på 3,15 mm och en Sd på 36,32 cm² så betyder det att den kan pumpa 11 ml luft, toppvärde. En SLS 10" har Xmax 8 mm och en Sd på 335 cm². Det gör att det kan pumpa 268 ml luft toppvärde.

Det betyder att det behövs drygt 23 st muppselement för att ersätta en SLS 10". Tar man 25 st så kan man koppla dem 5x5 för att få samma impedans som ett element. Eller så tar man 49 st och kopplar dem 7x7 och får som två SLS 10".

Ekonomiskt blir det inte, men det skulle kanske bli bra. Fast jag vet inte om jag skulle våga visa upp det vardagsrummet för någon normal människa... :lol:

nja, lite billigare och lite större element hade jag ju i åtanke, exempelvis billiga response på hifikit
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 20:58

Nej du magnus det blir ingen så liten låda, den som Linkwitz byggde är för att matcha Pluto i känslighet skulle jag tro.
Det är nog inte att rekommendera att gå så hårt ut som en DC-Gain på 22dB 8O

Nej jag skulle tro som sagt att det landar runt en 25 liter med kanske 50% iso.
Simuleringarna får säga sitt först.
Svante nu ska Basta! få bekänna färg. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-14 21:00

Alexi skrev:
celef skrev:om man nu kan korrigera för elementens tillkortakommande kanske man kan använda billiga element som man kan gödsla hela rummet med?
Distortion kan tex inte ett LT göra något åt.

dist är väl baksidan av konutslag, många element ger litet konutslag och liten dist
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 21:09

SlaitH skrev:Svante nu ska Basta! få bekänna färg. :wink:

Go, go, go! :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 21:25

DC Gain :?: 8O

Är det nivån i dB vid kurvans start, 0 hz dvs DC?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 21:30

nadifierad skrev:DC Gain :?: 8O

Är det nivån i dB vid kurvans start, 0 hz dvs DC?

Yup!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 21:51

celef skrev:
Alexi skrev:

dist är väl baksidan av konutslag, många element ger litet konutslag och liten dist
Det finns element som inte distar nämnvärt (läs typ inget) vid fullt konutslag (linjär slaglängd) och sådanna som börjar dista efter första millimetern..

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-14 21:58

SlaitH skrev:Förslag är välkomna, personligen vill jag gå på en djupbas aproach.
20hz och Q 0,5.
Patrik

Lycka till, eller vad man nu ska säga :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-14 22:04

celef skrev:
Alexi skrev:

Som osten säger så dist inte alltid beronde av slaglängd, sedan så behöver elementet även klara av att hantera en heldel effekt, eller vart försinner värmen från all effekt som LT behöver vid tex 10dB gain? Så ger ju slutsteget kanske 4000W, men det motsvarar bara 400, men ser högtalaren 400 eller 4000?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 22:07

Nu har jag simulerat lite och väl kommit fram till att det skulle nog passa ganska bra med en låda på 25liter fylld till 60%. Då blir det en effektiv volym på ca 31liter.
Tror att det skulle kunna bli ganska lämpligt, det blir en DC-gain på ca 12dB.
vilket i min åsikt inte är allt för mycket, självklart så försvinner ju ungefär lika mycket i MaxSPL.
Men det tror jag går att leva med.

När jag börjar simulera så går jag tillväga så att jag sätter in en volym att börja med och kryssar i excurson at MOL och ändrar Powramp till en nivå där man kan se konutslaget, sen labbar jag med volym och fyllning till jag får ut så mycket konutslag vid en viss effekt och volym som jag tycker blir en rimligt stor låda.
Just för att nyttja basens egen möjlighet att flytta luft.

Allt detta utan att ens bry mig om allt vad LT kompensering heter.
Efter det så lägger jag till ett önskat LT värde på 20hz och ett q på 0,5 och sen får jag se vad kurvan säger, ju mindre DC-Gain desto bättre.
Och som grädde på moset så läggs Room Gain in också, sen blir det en frekvensgång som nästan är spikrak från 80hz ner till 15hz.
Sen beror ju detta självklart på om du bor i en friggebod eller en domkyrka.
Jag vet inte om detta är rätt sätt att gå till väga, men det har fungerat väldigt bra hittills.

Allt detta är just en simulering för att se hur det kan tänkas bli, det är inte alltid som det stämmer.
Därför så bygger man inte sitt kretskort innan lådan är byggd och uppmätt, men den roliga delen kommer vi till lite senare och då ska vi mäta med program och multimeter. Just för att testa elternativ för de som inte har tillgång till mätdoningar, men kan använda sin dator som tongenerator och en multimeter.

Jag tänkte posta bild på simuleringen, men det blir ett jäkla klipp och klistra om man ska få med förklaringen på vad linjerna betyder.
Så det får vänta till den stora förklaringstråden.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 22:09

skrutten:
Tror du inte att det skulle fungera tillfredställande?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-14 22:10

12dB är dock jäkligt mycket att förlora!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 22:23

Visst är det så, fast å andra sidan är detta vid MaxSPL och ligger man ofta där och blåser så tycker iallafall jag att man ska köpa fler basar.

Men detta kommer ju som sagt att bli ett projekt enbart för att simulera och självklart bygga. Men sedan är det ju upp till var och en hur mycket man vill försaka i yta(volym) och volym dB.

Min tanke med ett LT kompenserat system är att man inte bygger det med bara en eller kanske inte ens 2 basar utan det byggs nästan upp som ett kluster.
De flesta vet ju redan att en sluten låda inte spelar lika högt som en basreflex osv osv.
Det blir lite av en kompormiss, inget snack om det.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 22:35

Låter rätt välavvägt!

12db är inte särdeles farligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 22:49

Alexi skrev:12dB är dock jäkligt mycket att förlora!

Mja, men man gör ju inte det. Nedåt i frekvens är det ju Xmax som begränsar, och max utnivå sjunker med 12 dB/oktav. Då kan man elda på med en luting på 12 motsatta dB/oktav i förstärkaren utan att den kommer att begränsa.

Enda problemet är att talspolen blir varmare. Nåja, några saker till kanske det finns, men iaf.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 22:55

Jag kollade lite extra och går jag upp till 50 liter med lika mycket fyllning så sjunker DC-Gainen med 3dB och då anser jag att för mycket av den eventuella platsvinsten som man får med Lt har gått bort.

Sen så kan jag tycka att lådor som är stora och har ett proportionerligt litet element ser lite vanskapta ut. :)
Men det är nog mer att det ska passa mitt öga, det är också en aspekt som jag kan tycka är viktigt att det etetiska är ganska väl utfört.
Inte bara färg och slipning utan design på låda m m.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-14 22:58

Kanonbra initiativ SlaitH!

Jag följer med spänning och kommer nog hoppa på ett köp av ett par LT kort (och några LR kort också, när det blir dags för dem).

Hatten av!

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 23:03

Tack!

Jo det kändes som att det var mycket frågetecken kring det här med LT och hur man går till väga. Det är läga att försöka bena lite i detta.
Nu är jag inte någon expert på något vis, men jag tycker att det är ett jäkligt intressant och roligt koncept.
Så med hjälp från det kunniga folket här på forumet så ska vi nog kunna få ihop en Wiki som heter duga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 23:08

Svante skrev:
Alexi skrev:12dB är dock jäkligt mycket att förlora!

Mja, men man gör ju inte det. Nedåt i frekvens är det ju Xmax som begränsar, och max utnivå sjunker med 12 dB/oktav. Då kan man elda på med en luting på 12 motsatta dB/oktav i förstärkaren utan att den kommer att begränsa.

Enda problemet är att talspolen blir varmare. Nåja, några saker till kanske det finns, men iaf.

Tror inte luftmängden i en "30 literslåda" är så liten att det blir problem pga det, men i 14 litersvarianten måste det vara en faktor?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 23:36

Alltså, ett problem som "för liten låda" och LT har är distorsion i luften.

Om elementet har sin resonans i låda vid 60 Hz och det används ner till 20 Hz, så är rörelsen helt klart fjädringskontrollerad där. Om lådan dessutom är liten jämfört med Vas så kommer luftens fjädring att dominera över Cms. Därmed tillåts luftens olinjäritet styra distorsionsbeteendet. Eftersom lådan är liten blir ljudtrycket inuti lådan stort, i min simulering blev den knappa 160 dB, vilket kommer att ge ungefär 2 % andratonsdist. Minst, andra mekanismer tillkommer.

I ett vanligt system utan LT kommer elementet att vara masskontrollerat ända ner till resonansen som ju då förläggs till 20 Hz (i den mån det går). Massan är linjärare än fjädringen, och därmed minskas disten.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-04-14 23:55

Så fjädrings dist är alltid större än massa dist?

(mike34 hukar sig)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum