LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-14 23:55

Förbrukas alltså inte 12dB mer effekt av slutsteget?
Alltså att elementet drar nästan 2kW istället för 100W exempelvis?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 23:55

Svante,

Den kommer alltså upp i 160db i 30L låda.. och genererar 2% 2-tonsdist. Och den siffran gäller förståss maximalt konutslag?

Hur ser det ut med en 45L låda med samma koncept?

Och hur ser en Bremenbas ut i 40L sluten med LT där nivån ökats med 12db vid 20hz

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 23:57

Alexi skrev:Förbrukas alltså inte 12dB mer effekt av slutsteget?

Hur tror du Ingvars Infrasystem är gjorda? ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-15 00:00

MagnusÖstberg skrev:

Det hör väll egentligen inte hit eftersom det inte är en LT. Men mer detaljerat exakt hur den fungerar vet jag inte.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-15 00:01

det är väl inget problem att det går åt efeckt
såtillvida att man inte har köpt något med för lite watt svindyrt
tex en 300b stärkare
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-15 00:02

profbd skrev:det är väl inget problem att det går åt efeckt
såtillvida att man inte har köpt något med för lite watt svindyrt
tex en 300b stärkare
Risken för att det klipper blir ju betydligt större, då man har 12dB mindre head-room.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-04-15 00:03

Stopp här nu. Elementet drar inte mer effekt på grund av korrektionen.
Den effekt du behöver för att nå slaglängdsmaxima i låga frekvenser i den låda du designat är vad du kommer att behöva mata in.
Det går lixom inte bara att skapa ett filter å få ett superhögtalarelement. Man linjäriserar bara upp det befintliga systemet, konsekvensen av det är att du kan behöva många watt i bottenregistret, men aldrig kommer du kunna spela med varken längre slaglängd eller mer effekt utan de vanliga riskerna för skador på högtalarelementet.
Senast redigerad av mike34 2009-04-15 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-15 00:03

Alexi skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det hör väll egentligen inte hit eftersom det inte är en LT. Men mer detaljerat exakt hur den fungerar vet jag inte.
Är det inte? Det skulle jag allt vilja påstå...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-15 00:06

mike34 skrev:Stopp här nu. Elementet drar inte mer effekt på grund av korrektionen.
Den effekt du behöver för att nå slaglängdsmaxima i låga frekvenser i den låda du designat är vad du kommer att behöva mata in.
Det går lixom inte bara att skapa ett filter å få ett superhögtalarelement. Man linjäriserar bara upp det befintliga systemet, konsekvensen av det är att du kan behöva många watt i bottenregistret, men aldrig kommer du kunna spela med varken längre slaglängd eller mer effekt utan de vanliga riskerna för skador på högtalarelementet.
Självklart sickan :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-15 00:15

Hm... 42 liter och 65% fyllning var en applikation från Tymphany, som jag byggde efter, men det kanske räknas som stora lådor?
22mm MDF med en enkel kryssstagning.
Utvändiga mått 40x28x55, invändiga 35,6x23,6x50,6 gav 42,5 liter, aningen för liten om man ska räknar bort element och krysstag.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-15 00:25

Inga problem att lägga lite LT på det. Ger ett bättre resultat distmässigt än 30 literslådan - men så blir den ju typ 25% större.

Intressant vore om herr kalkylator Svante kunde meddela hur stor skillnaden torde bli..

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-04-15 06:46

SlaitH skrev:skrutten:
Tror du inte att det skulle fungera tillfredställande?

Jag är lite tveksam, tänker på dist och vilken utnivå en SLS10 klarar vid en 20Hz i slutenlåda under kontrollerade former. Det är görbart men blir det bra? Nu är det ju inte så stort problem att ändra på kretsen för att stämma av annorlunda, så man kan ju alltid prova sig fram.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-15 08:22

mike34 skrev:Så fjädrings dist är alltid större än massa dist?

(mike34 hukar sig)

Man kan väl säga så här:
Om fjädringen dominerar så ökar disten en massa... ;)

Alltså, det säger väl sig självt att en fjädring är ganska svår att göra linjär, och luften är också olinjär. Men en massa är alltid en massa, den blir inte lättare eller tyngre för att man accelererar den mer. Så länge den hänger ihop som en enda klump så är den linjär. Det är först vid konuppbrytningar som den genererar dist. Fast det blir lite en definitionssak, det väl snarast fjädringen inuti själva konen som är olinjär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-15 08:29

12 dB motsvarar fyra effektfördubblingar, dvs 2^4=16 ggr mer effekt, ja. Det blir alltså 160 watt i stället för 10 watt.

Grejen är att elementets effekttålighet (som begränsas av Xmax vid låga frekvenser) är väldigt låg vid låga frekvenser, så effekttillgången i förstärkaren är inte ett problem där.

Exempel: I ett system utan LT behöver man kanske 160 watt vid 100 Hz för att nå maxnivå, men vid 20 Hz behöver man kanske bara 10 watt för att nå maxnivån. Då kan man göra systemet så att tonkurvan faller tidigare och så kompenserar man med elektroniken. Då kommer det kanske att behövas 160 watt både vid 100 och 20 Hz för att nå maxnivå. Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-15 09:30

mike34 skrev:Stopp här nu. Elementet drar inte mer effekt på grund av korrektionen.

Jag är böjd att hålla med där, så är det jag har uppfattat det hela också. Det är därför som jag försöker att får ut så mycket slaglängd ur systemet innan det läggs på LT.

Svante:
Om man kollar på Linkwitz closed box excel blad i effektförbrukningsfälten så är det just det här som man ser.
Det går åt massor med effekt vid högre frekvenser, vilket avtar när man går nedåt för att sen öka igen där LT:n tar vid.

Jo disten är självklart något som måste vägas in i konstruktionen.
Om jag inte mins fel så landade lådtrycket vid MOL på ca 152dB, och minns jag rätt så är det fullt godkänt enligt Ingvars "grundregler" för baslådor och internt tryck.

Och sen så är ju detta ett system som byggs för att helt enkelt förklara grunderna kring LT och konstruktionen omkring detta.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-15 09:39

En annan fråga i sammanhanget: Hur påverkar motorstyrkan ett elements lämplighet för en LT implementation? Jag tänker instinktivt att ett element med för svagt motorsytem inte skulle "orka med" att arbeta gentemot den stora fjädring som den lilla lådans luft utgör.

Ytterligare en fundering jag har är kring isotermisering och lådfyllnad. Finns det någon anledning att fylla lådan <100% egentligen? Ju mer fyllning desto mindre motfjädring utgör den lilla lådan? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-15 10:54

SlaitH skrev:Om jag inte mins fel så landade lådtrycket vid MOL på ca 152dB, och minns jag rätt så är det fullt godkänt enligt Ingvars "grundregler" för baslådor och internt tryck.

Mja, Ingvar får ursäkta att jag tycker att det låter som en tumregel enligt hans egen definition :D . 150 dB i lådan ger ungefär 1% dist om luftdisten är den dominerande mekaniska impedansen och den enda distorsionskällan. Men om massan dominerar så blir det mindre dist.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-15 11:57

Svante.. kan du vara bussig att räkna lite på det jag skrivit ovan?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-15 12:04

MagnusÖstberg skrev:Svante.. kan du vara bussig att räkna lite på det jag skrivit ovan?

Jag tror inte jag fattade vad du frågade egentligen... ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-15 12:06

a) Räkna på en låda om 45 liter

b) Räkna på elementet Bremen på 42 liter (det kan bli klurigt)

...om man inte förstår kan man ju fråga ;)

mike34

Inläggav mike34 » 2009-04-15 12:27

MagnusÖstberg skrev:Svante,

Den kommer alltså upp i 160db i 30L låda.. och genererar 2% 2-tonsdist. Och den siffran gäller förståss maximalt konutslag?

Och hur ser en Bremenbas ut i 40L sluten med LT där nivån ökats med 12db vid 20hz

Men finns det inte nån generell formell för (Vd , frekvens och akustisk lådvolym ) som ger internljudtryck som kan räknas om i dist p.g.a olinjäriteten i luften. Det har spelar ju knappast nån roll med vilket högtalarelement man gör det med.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-15 13:06

Stor låda eller inte, man kanske inte skall glömma hur stort det tilltänkta rummet är?

Det finns ju en växellåda mellan rummets volym och subens volym som påverkar vad man kan räkna med i ljudtryck med nån viss dist.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-15 13:10

mike34 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Svante,

Men finns det inte nån generell formell för (Vd , frekvens och akustisk lådvolym ) som ger internljudtryck som kan räknas om i dist p.g.a olinjäriteten i luften. Det har spelar ju knappast nån roll med vilket högtalarelement man gör det med.

Jo, det finns ett enkelt simuleringsresultat som jag gjorde för några år sen, som säger att vid invändig ljudtrycksnivå om:

* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%

...förutsatt att den mekaniska impedansen domineras av luftens fjädringsstyvhet, och att alla andra distorsionsmekanismer kan försummas. Disten är huvudsakligen andraton.

Så det som Koppen behöver ta fram är hur stor ljudnivån blir inuti lådan. Alternativt ge mig tillräckligt med data så att jag kan simulera det ;) .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-15 13:14

phon skrev:Stor låda eller inte, man kanske inte skall glömma hur stort det tilltänkta rummet är?

Det finns ju en växellåda mellan rummets volym och subens volym som påverkar vad man kan räkna med i ljudtryck med nån viss dist.

Mja, riktigt enkelt blir det ju först om man är långt under rummets lägsta resonans. För ett rum som är 6 meter som störst ligger den vid 340/(2*6)=28 Hz, så kanske vid 15 Hz eller nåt blir det enkelt ;) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-15 13:24

Svante skrev:Så det som Koppen behöver ta fram är hur stor ljudnivån blir inuti lådan. Alternativt ge mig tillräckligt med data så att jag kan simulera det ;) .

Elementet: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=511778#511778

Låda: 42L sluten med 60% fyllning varav 60% är dämpande (isover) och resterande är täckjacksfoder.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-15 13:42

Svante skrev: Mja, riktigt enkelt blir det ju först om man är långt under rummets lägsta resonans. För ett rum som är 6 meter som störst ligger den vid 340/(2*6)=28 Hz, så kanske vid 15 Hz eller nåt blir det enkelt ;) .

Ja, det var väl subar? :) Jag har 36 Hz här på jobbet som lägst.

Här är två basar i 45 liter låda med standard Basta LT och roomgain.
Lådtryck, 2,83 volt, impedans och MOL som begränsas av slaglängden.
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-15 14:03

Vad bör ett element ha för småsignalparametrar för att passa för LT egentligen? Skulle t.ex. NHT-1259 vara lämpligt att använda? :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-04-15 14:15

niklas skrev:Vad bör ett element ha för småsignalparametrar för att passa för LT egentligen? Skulle t.ex. NHT-1259 vara lämpligt att använda? :)

NHT-1259 är en olämplig kandidat tycker jag. Inte för att det inte skulle fungera utan för att det inte behövs. Det är ju det som är det finfina med det elementet: även utan eq ligger elementet i en 120-liters dämpad låda nära de målfunktioner man kan vilja ha för en basmodul.

/D

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-15 14:18

Dahlqvist skrev:
niklas skrev:Vad bör ett element ha för småsignalparametrar för att passa för LT egentligen? Skulle t.ex. NHT-1259 vara lämpligt att använda? :)

NHT-1259 är en olämplig kandidat tycker jag. Inte för att det inte skulle fungera utan för att det inte behövs. Det är ju det som är det finfina med det elementet: även utan eq ligger elementet i en 120-liters dämpad låda nära de målfunktioner man kan vilja ha för en basmodul.

/D

Ja, som kandidat till detta projektet är det definitivt olämpligt. Det går ju inte att köpa. Min fråga var av helt egoistiska skäl. Man kan ju ha en önskan om mindre lådor än 120 liter... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-15 14:19

Konstig önskan. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum