Nakamichi köpråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

andreasj

Nakamichi köpråd

Inläggav andreasj » 2009-04-13 21:52

Jag har tänkt mig att köpa ett Nakamichi kasettdäck. Vilka är modeller är värda att leta efter/köpa.

Det verkar finnas rätt mycket begagnat men jag har inte en aning vilka modeller som är bättre eller sämre, så all info välkomnas

/// andreas

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Nakamichi köpråd

Inläggav Objektivisten » 2009-04-13 21:58

andreasj skrev:Jag har tänkt mig att köpa ett Nakamichi kasettdäck. Vilka är modeller är värda att leta efter/köpa.

Det verkar finnas rätt mycket begagnat men jag har inte en aning vilka modeller som är bättre eller sämre, så all info välkomnas

/// andreas

Du ska väl ha en Dragon? http://www.youtube.com/watch?v=DvSgfFNptuQ
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-13 22:59

Frågan är om du vill ha det bästa eller det coolaste - och vad du är villig att betala. Nakamichi 600 (med den lutande fronten) är en klassiker, speciellt designmässigt. Men också med fina inställningsmöjligheter för anpassning till olioka kassettband (med inbyggd tongenerator). Naka 1000 (och "konsumentversionen" 700) är också klassiker, rejäla maskiner som var först med att klara 20 kHz som övre gräns.

Bäst var Dragon men den är säkert ganska dyr fortfarande. Riktigt cool är 505 (tror jag var modellbeteckningen) där kassetten vändes mekaniskt istället för att bara gå åt andra hållet vid avspelning av B-sidan!

Undvik 480/482 och framför allt 580/582, den senare ful och klumpig (bla a bredare än normalt). 682Z var lite speciell, gick att köra på halva hastigheten och med förvånansvärt bra kvalité. Snyggt bygge också.

Själv suktar jag efter en 600.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-14 12:34

Det är numera väldigt tunnt med reservdelar till Nakamichi. Slitagedelar till originalspecifikationer är i princip borta ur lagren. Inte ens den sista auktoriserade Europa-verkstaden i England kunde förse mig med rätt remmar! Har själv två stycken kassettdäck varav bara det ena är körbart. En av de bättre (bästa?)restaratörerna i Europa har jag hittat i Chemnitz (f.d. Karl-Marx-Stadt). Han har låtit nytillverka några delar men det blir alldeles för dyrt!!! Finns några duktiga i USA som tar hutlöst betalt.

Jag har även några mikrofoner och en matchande mikrofonförstärkare. De fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Håller just på och modifierar några av mikrofonerna för att bättre passa min utrustning.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-04-14 16:26

andreasj skrev:Jag har tänkt mig att köpa ett Nakamichi kasettdäck. Vilka är modeller är värda att leta efter/köpa.

/// andreas

Här finns det mesta att läsa om gamla Nakar om du inte redan känner till sidan:

http://www.naks.com/

mike34

Inläggav mike34 » 2009-04-14 16:51

Har ett Rx202 hemma med inte så många timmar i drift. Tyvärr... :(
Nu har det stått helt still i säkert 6 år. Byta remmar ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 19:29

andreasj skrev:Jag har tänkt mig att köpa ett Nakamichi kasettdäck.

Får man fråga varför?

Enda skälet idag att köpa kassettdäck är väl att antingen hålla liv i gamla band, eller att spela in saker till en gammal bandspelare (i bil tex).

Eftersom Nakamichi var notoriskt inkompatibla med andra märken så är det nog bland det sämsta valet man kan göra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-14 19:43

Svante skrev:Eftersom Nakamichi var notoriskt inkompatibla med andra märken så är det nog bland det sämsta valet man kan göra.

Surgubbe där :-)
En Naka har man för att man vill ha en Naka. Så enkelt är det.

De bättre spelarna justerade för övrigt azimuten på avspelningshuvudet helt automatiskt och vips är en felkälla borta!

Men jag kan hålla med om att Nakamichi hade lite egna hyss för sig när det gäller EQ. Själva menade dom sig bara justera för ofullkomligheter i bandmediet/tonhuvuden men det innebar likväl att Naka inte var speciellt lämplig att spela upp band inspelade på andra apparater. Åt andra hållet funkade det ofta OK av någon anledning.

Men bias och EQ samt Dolby-nivåer går att justera om man har lämplig utrustning och då kan man använda sin Naka till alla gamla band!

/ B

andreasj

Inläggav andreasj » 2009-04-14 20:12

Anledning till varför jag tänkte mig köpa ett är främst på grund av att jag än idag köper demos och olika släpp på kassett ännu. Det släpps ännu kassetter inom metal/hardcore/noise scenen.

Varför ett Nakamichi?
Jag har läst att detta ska vara bland de bästa kassettdäcken som gjordes och därav tänkte jag att man kanske skulle köpa ett.

Har ni tips på andra bra kassettdäck, så är det bara att höra av er, som sagt jag har inte den bästa koll.

Jag tänkte mig kunna lägga max 2000:-

tack för svaren
//// andreas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-14 20:47

Frågan är vad du tänker använda däcket till? Det är inte alls roligt att spela av band inspelade på andra däck. Ett korrekt intrimmat Nakamichi-däck var en bra inspelare/uppspelare så länge som bandet användes i samma spelare. Själv letar jag efter en fungerande motor till min 600 som jag har spelat in en massa på från radio under perioden 78-86. Flertalet är liveinspelningar från Sveriges Radios P2/P3 som inte finns att få tag i. Har försökt att spela av några på min LX-5 men det blir inte lika bra som på den maskin där originalen har spelats in trots ett evigt fibblande med azimut och eq.

2000kr är kanske ett gränsfall. På www.ebay.de kan du kolla på följande objektnummer:

300306510908, LX-5 är ett bra val då priserna ofta är realistiska.

380117063208, BX-300 har ofta problem med "idler wheel" vilka finns att köpa.

De riktiga läckerbitarna som 1000, 700, Dragon, ZX-7, ZX-9 eller 680-modellerna är inte betalbara längre.

andreasj

Inläggav andreasj » 2009-04-14 21:22

har hittat ett CR2 för 600:- på hifimagasinets annonssida. är detta nåt?

mvh andreas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 21:44

Bill50x skrev:Men bias och EQ samt Dolby-nivåer går att justera om man har lämplig utrustning och då kan man använda sin Naka till alla gamla band!

Ja, allt det där behövs nog, tror jag. Inte bias iofs om han bara ska lyssna.

Det verkar enklare att köpa nåt som höll sig till standarden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-15 00:58

Jag skulle nog överväga att titta även på andra fabrikat som t.ex TEAC eller Pioneers fetare modeller. Tecnichs kanske hade nåt också?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-15 07:43

andreasj skrev:har hittat ett CR2 för 600:- på hifimagasinets annonssida. är detta nåt?

mvh andreas

Nja, det är ju egentligen 3-huvudsmaskinerna med sina stora möjligheter till optimering/justering som är mest intressanta. Senare modeller är inte lika mycket Nakamichi då de bygger på drivverk från Sanyo. Dessvärre har inte många billigare modeller enkelt justerbar azimut och det behöver man om man vill lyssna på band inspelade på andra maskiner. En CR-7 vore inte helt fel...

http://www.vintagecassette.com/nakspage.jsp

Prisnivån har ju helt galen numera, över nypris är det som gäller på godbitarna!

http://tinyurl.com/deb3qz

Här finns mycket information:

http://www.nakremotes.com/Geo/Scott_Nak_FAQ.htm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-15 09:58

Det har väl blivit samlarvärde på sånna här gammla grejjor.

Lite kul med kasettdäck ändå, och det byggdes många fina, faktiskt.se. Helst ska man ju ha analoga VU-mätare. Jag vill dock mena att dom sista generationerna av dom dyraste däcken från Sony, Pioneer m.fl. höll mycket högklass ljudmässigt och det borde finnas en hel del av dom kvar ute i stugorna som står och samlar damm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-04-15 13:36

Du har inte funderat på ett Alpage AL-300, ett av de snyggare kassettspelarna från kassetteran tycker jag. http://www.vintagecassette.com/Alpage/AL-300

/Jonas

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-04-15 14:25

Inte för att jag kan så mycket om kassettdäck. Men personligen skulle jag försök pruta alternativt spara ihop lite mer pengar till detta:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=13439

Pioneer CT-93 Reference Cassette Deck

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-15 15:01

har man kardon har man
harmankardon är ju ett alt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-04-15 20:36

Max_Headroom skrev:Jag skulle nog överväga att titta även på andra fabrikat som t.ex TEAC eller Pioneers fetare modeller. Tecnichs kanske hade nåt också?

Teac kan jag hålla med om! Har haft en Teac och den var nog egentligen bättre än Naka, fast å andra sidan så är den ju inte lika mycket kult.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-15 20:47

landa skrev:Inte för att jag kan så mycket om kassettdäck. Men personligen skulle jag försök pruta alternativt spara ihop lite mer pengar till detta: Pioneer CT-93 Reference Cassette Deck

Ett av de få kassettdäck jag skulle kunna tänka mig förutom Naka. Ja, plus den Sony WM-D6C jag har för tillfället.

Bild

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-04-15 21:40

Tandberg gjorde väl en del högpresterande kassettdäck?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-15 22:32

JanBanan skrev:Tandberg gjorde väl en del högpresterande kassettdäck?

Vi hade en liggande Tandberg modell i vårt klassrum på skoltiden, tror det var med förstärkare och högtalare i samma låda, hade varit kul att undersöka den närmare idag. Kan inte finnas många såna kvar...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-16 11:44

Oavsett fabrikat krävs att det finns reservdelar för att däcket ska kunna fungera ett tag framåt. De flesta är ju rätt åldersstigna. Då dessutom många piratdelar inte alls håller måttet vid noggrannare granskning blir det lite äventyrligt. Dålig precision i bandföringen kan vara direkt fördande för ljudkvalitén. På mitt ena Nakamichi-däck fick jag behålla den gamla drivremmen för att få goda svajdata. Den från auktoriserade Nakamichi-servicen i England (nu nedlagd) dög inte alls!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-04-16 11:50

Bill50x skrev:..
De bättre spelarna justerade för övrigt azimuten på avspelningshuvudet helt automatiskt och vips är en felkälla borta!

..

/ B

Jag borrade ett trimhål på min walkman och hade alltid en lite omagnetisk mejsel fasttejpad på baksidan. på så vis kunde jag skruva azimut var jag än var. Det kunde göra oerhörd skillnad...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-16 13:56

slockna skrev:
Bill50x skrev:..

..

/ B

Jag borrade ett trimhål på min walkman och hade alltid en lite omagnetisk mejsel fasttejpad på baksidan. på så vis kunde jag skruva azimut var jag än var. Det kunde göra oerhörd skillnad...

På WM-D6C behöver man inte borra hål för azimuten, det är bara att öppna locket, däremot borrade jag ett par hål i högersidan för att kunna justera Dolby-nivån.

/ B

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-04-16 14:02

Jag hade en "Sports" den kunde inte köras me öppen lucka!
Dolbynivån, varför justerar man den ? är det vid inspelning eller?
har biasjustering på min nuvarande bandare, är det det?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-04-16 14:03

Goldfinger skrev:
JanBanan skrev:Tandberg gjorde väl en del högpresterande kassettdäck?

Vi hade en liggande Tandberg modell i vårt klassrum på skoltiden, tror det var med förstärkare och högtalare i samma låda, hade varit kul att undersöka den närmare idag. Kan inte finnas många såna kvar...

aaa sicka minnen som blommade upp nu :) eller kanske :(
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-16 14:06

Dolby kräver rätt nivå inom ca 0.5dB för att fungera som tänkt. Om inte nivåerna för in- och avspelning stämmer fås dynamiska avvikelser vid avspelningen. Korrekt azimut, rätt kalibrerade Dolby-nivåer och rätt avspelningskorrektion är ett "måste" för fullt utbyte av kassetter. Har man lyckats bra, blir många förvånade över att kassett kan låta så bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-16 14:07

slockna skrev:Jag hade en "Sports" den kunde inte köras me öppen lucka!
Dolbynivån, varför justerar man den ? är det vid inspelning eller?
har biasjustering på min nuvarande bandare, är det det?

Yepp, det är vid inspelning som man kan behöva justera Dolby-nivån. Olika band är olika känsliga och därför kan man behöva justera insignalen. Man spelar in en 400 Hz ton med en styrka som ger 0 dB på mätarna. Sedan spelar man upp tonen och då ska mätarna visa 0 dB. Gör dom inte det så justerar man Dolby-nivån.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-16 16:02

Jo, men det finns som regel inställning även för avspelningsnivån. Den kalibreras med ett därför avsett band.

Nästa

Återgå till Köpråd