Subjektiv distorsion.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 15:20

Nattlorden skrev:Visst... bara skyll på mig som spenderade all den tiden för att hjälpa dig bena ut vad du egentligen tycker utan att du svarade på mina frågor för att vi skulle komma vidare. Välgärningar är visst inte väl sedda. :cry:

Jag kräver ingen tacksamhet. Det räcker med att du inser att jag gör dig en tjänst. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 15:22

På vilket sätt gör du mig en tjänst genom att slösa min tid om du inte ens försöker svara på frågor??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 15:39

Nattlorden skrev:På vilket sätt gör du mig en tjänst genom att slösa min tid om du inte ens försöker svara på frågor??

Jag svarade på dina frågor på det sätt jag ser det. Eftersom det inte motsvarar ditt sätt att se HiFi förstår jag att du inte förstod.

Jämför med:
På hur många dagar slafsade gud ihop världen?
Svaret förutsätter att man tror att det gick till på det sättet.
Den icke troende kan alltså inte svara på den frågan.

Vi lägger ner va. Vi kommer inte längre.
Jag respekterar dig som person.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 15:43

Flint skrev:Jag respekterar dig som person.

Dito.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-20 15:40

jag tycker att begreppet subjektiv distorsion faktiskt är riktigt bra.

Förvrängningen mellan hur det låter och hur man skulle vilja att det låter.

Frågan är bara vad skalan är och hur man mäter. Man skulle kunna tänka sig nån subjektiv skala där man mäter genom lyssning. Går säkert att hitta nåt som faktiskt går att normera. Ungefär saom smakskalor för vin eller whiskey
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-21 00:24

Negativa forvantningar/forutfattade meningar ar nog det som kan orsaka subjektiv distorsion. Jaha nu spelar vi JVC 270 CD MK 2 fran 1986. Det later lite plastigt och tunnt. :) Men da ar det inte en diskrepans mellan vad man forvantade sig forran killen bakom skynket sager att det var Mark Levinson No 390 hela tiden. :P
Let forever be

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-22 12:45

brumel skrev:Negativa forvantningar/forutfattade meningar ar nog det som kan orsaka subjektiv distorsion. Jaha nu spelar vi JVC 270 CD MK 2 fran 1986. Det later lite plastigt och tunnt. :) Men da ar det inte en diskrepans mellan vad man forvantade sig forran killen bakom skynket sager att det var Mark Levinson No 390 hela tiden. :P

Det är en sak som kan ge subjektiv dist, ja. Elimineras genom att testet görs blint. Fysiska företeelser kan förstås också orsaka olika lyssningsintryck, så subjektiv distorsion är (enligt min uppfattning) inte ett "inbillningsmått".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi