Kan inte höra skillnad på Pioneer 668 och 575

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Kan inte höra skillnad på Pioneer 668 och 575

Inläggav Birger » 2004-11-19 09:14

Jag måste erkänna en lite pinsam sak. Jag skall köpa en ny dvdspelare för brorsan får min gamla. Så jag går glad i hågen iväg och köper en Pioneer 668 både för att jag tyckte den funkade rent ljudmässigt men också för att jag gillade bildkvaliteten på den. Att den kör dvd-a och sacd är en bonus som jag nog inte kommer att utnyttja ändå.

Affären jag tjackade prylen hos var så bussiga att dom skickade med en Pioneer 575a som dom menade var lika bra för 1/3 av priset. Det var ett demoex precis som 668:an. Dom tyckte i all välmening att 668:an var onödig. Nu sitter jag här och lyssnar och hör ta mig sjutton ingen skillnad alls mellan spelarna ljudmässigt. Knappast bildmässigt heller. Jag har läst instruktionerna om F/E test och har kört massor av A/B tester blint med hjälp av en mer och mer frustrerad flickvän. Jag hör fortfarande ingen skillnad efter en hel kvälls lyssning. Jag skall fortsätta ikväll. Hör jag ingen ljudmässig skillnad och om bilden är lika bra så lämnar jag tillbaka 668:an även om den är maffigare att se på :wink:

Naturligtvis använder jag mig av samma förstärkare och kablage och högtalare när jag jämför. Har någon av er hört 575:an och upplevt ungefär samma sak :?:

Fan, jag har alltid trott att pris och kvalitet hör ihop men nu är jag inte alls säker.

Den som jämför med något billigare kan spara massor

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-19 09:56

Varför skulle du nödvändigtvis höra skillnad?
Det förstår jag inte.

Du inser väl hur hårfin skillnaderna kan vara
när det gäller digitala medier och dess
återgivningsmaskiner :wink:
NN

matson

Inläggav matson » 2004-11-19 10:09

Jag skulle också testa dom där, men det har (givetvis) inte blivit av.

Däremot har jag fattat att många retar sig på att 575:an för en del oväsen(släden).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kan inte höra skillnad på Pioneer 668 och 575

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-19 10:10

Ofta är skillnaderna på CD/DVD-spelare väldigt små. Otaliga blindtester jag roddat har visat på det. Trots det har det gått att urskilja spelare emellan om man väljer att spela mer extrema grejor (musik alltså) på dem. T.ex. kan man prova extremt lågbasrik musik. Extremt "skramlig" musik. Musik med extremt starka och korta transienter, m.m., m.m. Men sedan när man spelar "vanlig" musik då blir det ofta 10 - 100 ggr svårare att urskilja små små skillnader. Dock finns det ofta många exempel på CD/DVD-spelare som varit i det närmaste felkonstruerade (kan kosta hur mycket eller hur lite som helst) som varit mycket lätta att höra skillnad på. Speciellt bör man akta sig för spelare tillverkade i små serier. Jag misstänker att utvecklingskostnaderna, alternativt konstruktörerna kunskaper varit begränsande faktorer, och inte de ingående komponenternas pris.

Du verkar ha en nykter syn på detta med ljudåtergivning tycker jag det verkar som, Birger.

Jag fick igår ett imejl från Carlssonplanets mejlutskick. Där beskriver IÖ hur 668 skiljer sig från de billigare Pioneermodellerna. Jag tror det kan vara av intresse:

Ingvar Ö:s kommentar om 668 och 2750:
http://www.carlssonplanet.com/ShowArticle.asp?id=26

Nyhetsbrevet i korthet:
http://www.carlssonplanet.com/index.asp?lang=sv
(står lite om DAC:arna i budgetpioneerspelarna)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-19 10:51

Jag hittar tyvärr inte artiklarna på Carlsson-sidan men enligt specen så har 668:an och 575:an i stort sett samma dac och övrig elektronik. 668:an är lite bättre avskärmad och känns mer gedigen.
Släden på den 575:a jag har hemma är inte mer skraltig än 668:ans. Där är min ordinarie cdspelare tystare.
Jag måste tacka detta forum för tipsen om Pioneers dvdspelare. Hade inte hetsporren Hotspur skällt ner 668:an hade jag kanske inte fått upp ögonen/öronen på den. Det känns som man varit nere i snobbhifidyn alltför länge och blivit fartblind på häftig design och stora prislappar. En del av förespråkarna för snobbhifi byter ju prylar som en annan byter skjortor och det har jag varken lust eller stålar till.

Fortfarande föredrar jag nog det lite "köttigare" ljudet från min Esound cd mot Pioneer men det kan visst vara så att Pioneer är mer korrekt återgivare. 8)

P.S: Jag föredrar även min stora integrerade stärkare (Esound E200) mot NAD 208 som jag testat i en vecka men den lät bättre än jag trodde. Den lät faktiskt.se inte alls luddigt :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 10:59

Birger - jag sade ju det! :wink: 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-19 11:33

Vrid inte om kniven :oops: :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 11:48

Birger - skämtade mest, tycker mest det är trevligt att du faktiskt provade igen och är ärlig med omdömet. :D *tummar upp*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-19 12:09

Jag är inte förvånad... 8) Och även om det går att höra skillnad på dem så behöver inte det betyda att den sämre är olidligt dålig, speciellt inte om man inser att en likvärdig skillnad uppnås av att flytta sig 1 dm i soffan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-19 12:31

Hej!

A* har ju (i stort sett) inte kollat på film med annan DVD-spelare än 575:an o
själv har han ej ens... TV (... längre, då senaste suicidera sig medels 1st Piiuufff)
dock måste man säga (skriva) att bilden med 575:an faktiskt.se är vidrigt bra :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-19 12:56

:D Svante. Där har du en klar poäng.
Jag skall hem om 3 timmar och sätta mig och verkligen lyssna, pilla mm igen så får vi se. Tack för musiktipsen Johan L. Skall leta fram lite sådan musik. Skulle det vara så att jag har kvar 575:an istället så köper jag nog lite bättre signalkablar och ett nätfilter samt en massa skivor för mellanskilladen. Är kanske inte så säker på att det ger någon ljudmässig fördel men något elskräp kanske filtreras bort. :) . Sen är jag nog apparatklar för ett par år framåt :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-19 13:12

när sedan man får en 470 för 1200 spänn, multikodad och med divx-stöd så undrar man ju inte om man kan stå ut med den lite sämre cd-prestandan mot 668. Vad motsvarar dessa spelare isf, Diana?? (vilket ju är heelt kass.. :wink: )

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-19 13:28

470 8O
Finns det en ännu billigare !!!!!
Har den också samma funktioner? Nu blir jag helt förvirrad :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Kan inte höra skillnad på Pioneer 668 och 575

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-19 13:42

Johan_Lindroos skrev: Dock finns det ofta många exempel på CD/DVD-spelare som varit i det närmaste felkonstruerade (kan kosta hur mycket eller hur lite som helst) som varit mycket lätta att höra skillnad på.

Kan det inte vara så att dom stora skilnaderna finns där med avsikt, dvs apparterna är gjorde för att ha en egen karraktär? Speciellt i den högre prisklassen kan jag tänka mig att det är så. Ska man köpa en dyr apparat vill man väl ha något speciellt, inte en apparat som låter som alla andra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 13:44

Beror väl på om det är apparater man samlar på eller musiken man lyssnar på? *IMO*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-19 13:56

Birger,

dina intryck stämmer med mina när det gäller hörbara skillnader mellan spelare med vanlig musik i hemmamiljö. Svårt är bara förnamnet.

Thomas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-19 13:57

Instämmer. För mig är skillnader mellan CD/DVD-spelare definitionen på små skillnader.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-19 14:16

Jag vet inte om jag tycker det är jättesvårt att höra skillnad mellan de flesta cd-spelare. Visst det är ofta nyansskillnader men skuttar man upp ett par prisklasser och lyssnar på vettigt konstruerade maskiner (ex Meridian) tycker jag att man vinner en hel del i klarhet vilket främjar musiklyssnadet. Sen får man säkerligen olika resultat med olika laster (låg impeddiva ingångar), dyrare spelare brukar ha en mycket bekostad och kompromisslöst utgångssteg, jag tror detta bidrar mycket till höjningen av välljud.

Sen får jag väl hålla med Max Headroom att vissa svindyra spelare låter annorlunda och det är säkert ett medvetet val. Ett exempel på detta är BAT VK D5-SE hade inte en "naturlig" klang enligt mig.
Class only looks like arrogance from below.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-19 14:25

Birger - hör du ingen skillnad? 8O Då har du inte high end öron och är inte lika fin som oss andra helt enkelt. 8)

Faktiskt så kan jag erkänna att jag för stunden använder mig av en (gammal!) Pioneer DV 525 som cd spelare kopplat till Audio Research SP16 + VS55. Intrycket är mycket gott men allt är lite murrigare, fetare än vad det var med VRDS 25'an (som tvingades köra obalanserat i min konstallation). Mina högtalare skall justeras in i nya rummet ( :) ) sen får jag höra/se om det blir lite bättre fokus i ljudbilden. Just nu är det något för fett/luddigt. Trots allt - jag är positivt överaskad av 525'an.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-19 14:40

Birger skrev:470 8O
Finns det en ännu billigare !!!!!
Har den också samma funktioner? Nu blir jag helt förvirrad :?

- Jomenvisst :)! Därefter har vi 375 à 895kr, 275 à 595kr samt slutligen 175 à 295kr!
075:an räknas väl inte då denna ju medfölja vid köp av dvdfilm (Har 225 st uti garderoben ifall ngn?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-19 14:40

Det konstiga är att jag tycker mig hört ganska stora skillnader tidigare mellan spelare och skillnaden mellan min rena cdspelare och dvdspelarna är klart hörbar men det är mycket svårare mellan Pioneerspelarna.

Undras om inte problemen började med att jag började tycka att Lindroos, Morello mfl hade en hel del intressanta synpunkter om återgivning. Sedan dess är det mycket svårare att höra skillnader.
Noceboeffekt?? :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-19 15:46

Birger,

dina intryck stämmer med mina när det gäller hörbara skillnader mellan spelare med vanlig musik i hemmamiljö. Svårt är bara förnamnet.

Thomas

Instämmer.

Det som Ingvar Öhman skriver i carlsson planets nyhetsbrev är mycket intressant, en mycket bra förklaring till varför det kan vara så svårt att höra skillnader mellan cd/dvd-spelare helt enkelt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 15:52

hifirocker skrev:
Birger,

Thomas

Instämmer.

Det som Ingvar Öhman skriver i carlsson planets nyhetsbrev är mycket intressant, en mycket bra förklaring till varför det kan vara så svårt att höra skillnader mellan cd/dvd-spelare helt enkelt.
Är inte det bra att det inte är stor skillnad? Vari ligger problemet?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-19 16:10

För mig är det ju inget problem tvärtom egentligen men tänk dig snobbhifi-krängarna... :twisted:

Att jag tog upp det i en tråd var att få en lite förklaring varför det kan vara så i allmänhet och med dessa två Pioneer spelare i synnerhet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-19 16:56

Birger, IÖs jämförelse går ju att klicka på länken jag gav dig. Har du läst? Nyhetsbrevet får man klicka sig fram till via menyerna istället.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-19 17:07

Är inte det bra att det inte är stor skillnad?

Jo det är bra, men ibland hör man ju uttalanden om olika cdspelares enorma ljudmässiga skillnader, något jag aldrig upplevt.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-19 17:17

Får man ställa en besläktad fråga om några andra DVD-spelare i din tråd Birger? :?

LTS rekade tidigare Samsung DVD 611 och 811. Dessa ersattes senare av modellerna 709 och 909. Den senare har undertecknad i sin ägo. Även carlssonplanet rekommenderade dessa spelare vill jag minnas.

Har någon en uppfattning om hur ovan nämnda spelare står sig mot Pioneers nuvarande modeller, typ 668? Vore kul att höra.

MVH Ekan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-19 17:58

Mr_Ekan skrev:Får man ställa en besläktad fråga om några andra DVD-spelare i din tråd Birger? :?

LTS rekade tidigare Samsung DVD 611 och 811. Dessa ersattes senare av modellerna 709 och 909. Den senare har undertecknad i sin ägo. Även carlssonplanet rekommenderade dessa spelare vill jag minnas.

Har någon en uppfattning om hur ovan nämnda spelare står sig mot Pioneers nuvarande modeller, typ 668? Vore kul att höra.

MVH Ekan

Mr Ekan byt plats på modellbetckningarna så stämmer det. Jag kan inte säga att de verkligen rekommenderats supermycket, men bra lät de ialla fall, förutom att de flesta fick servas då´rå! Inget bra begköp.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-19 18:08

EngelholmAudio: Om 525 liknar 530/535 i ljudet så är murrigt bara förnamnet... På lite skramligare musik som Johan uttryckte det tycker jag inte den låter bra överhuvudtaget. Tools Aenima var i det närmaste omöjlig att lyssna på (det tycker säkert en del ändå men... :oops: ).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-19 18:14

Vad menas med skramlig musik? En svagt chokad hi-hat låter skramligt, men samtidigt vackert och klangligt rikt. En del rock/pop låter skramligt pga. dist, kompression osv. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi