DS skrev:Många ljudnördar jagar TDA1541 dacen än idag.
Under Allhelgonahelgen lånade jag en ny McIntosh MCD500 med ett listpris på ca 80.000 SEK. Den har digitalt ut och in liksom mina gamla grejor så jag provade alla varianter inklusive korsvis, och hade givetvis kalibrerat analogsignalerna på försteget.
Vi kunde bara höra skillnad mellan DAC'arna och den var förvånansvärt liten. Macen hade mer att ge i djupledsperspektiv på extremt välgjorda akustiska inspelningar. Den lät också mjukare. Skivor som låter vasst och skramligt på min gamla Marantz lät öronvänligare på Macen, men den slätade samtidigt ut mikrodynamiken.
De finaste nyanserna i det musikaliska uttrycket suddades ut, röster och instrumentalsolister som verkligen berör mig via Marantzen hade inte samma magi genom Macen.
Stod jag utan spelare och var tvungen att välja mellan just dessa två och priset var samma, dock max. 40.000 SEK för min del, skulle det bli Marantzen igen. För en del år sedan spårade jag upp en likadan kombo som min för bara 5.000 SEK till en kompis, men i Japan begärs det nu motsvarande 20.000 SEK för dem.