MagnusÖstberg skrev:15mm
Då har du knappa 10 dB kvar då.
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Du kanske inte tror det, men jag kan mäte det rätt exaktnadifierad skrev:MagnusÖstberg skrev:Ju mindre de behöver röra sig, desto mindre dist.
Faktum är att mina basar "knappt" rör sig vid mestadels av tiden jag spelar hemma..kanske under 5mm utslag.
Mäter du det med skjutmått?![]()
Torde stämma, spelar jag starkare börjar det låta riktigt krisartat från vitrinskåpet...Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:15mm
Då har du knappa 10 dB kvar då.
nadifierad skrev:MagnusÖstberg skrev:Du kanske inte tror det, men jag kan mäte det rätt exaktnadifierad skrev:MagnusÖstberg skrev:Ju mindre de behöver röra sig, desto mindre dist.
Faktum är att mina basar "knappt" rör sig vid mestadels av tiden jag spelar hemma..kanske under 5mm utslag.
Mäter du det med skjutmått?![]()
Om nu det här LT projektet blir av, tror du jag reder mig med 4 sls tior med 200 "förstärkare watt per bas"? Till tvåvägstopparna har jag varsin omgång 150 w. Harmonerar effekterna eller ?
Dahlqvist skrev:SlaitH skrev:Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.
Om du anser att det är en kompromiss så undrar jag i så fall i förhållande till vilket optimum? Kan du förklara hur du menar?
Undrar,
D
SlaitH skrev:Du kan ta ner volymen på lådan men du förlorar en del MaxSPL
paa skrev:Svante, har du något svar på frågan om luftdistorsion i mitt förra inlägg?
paa skrev:En SLS 10" har en konarea på 335 cm^2 och kan pumpa "mer än" 18mm enligt skryttexten, och har Xmax på +-8 mm.
Räknar man med 1,8 cm slag så blir det en pumpslagvolym på 603 kubikcentimeter, hur stor låda behövs då för att hålla luftkompressionsdistorsionen under 1%?
Hur låg distorsion kan man överhuvudtaget vänta sig, i allra bästa fall, från detta element vid utstyrning till Xmax?
Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.
En LT lösning behöver inte vara en kompromiss, utan kan vara ett sätt att nå riktigt låg frekvens med bibehållen frekvensrespons.Dahlqvist skrev:SlaitH skrev:Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.
Om du anser att det är en kompromiss så undrar jag i så fall i förhållande till vilket optimum? Kan du förklara hur du menar?
Undrar,
D
paa skrev:Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.
Är det räknat med eller utan dämpmaterial i lådan?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.
Utan. Hur disten påverkas av isotermisering vete 17. Det finns risk att det är rätt komplext. Fibrerna rör sig ju.
M50 skrev:En trevlig tråd må jag säga.
F3. Utgår som referens SLS10or.
Den här frågan kan bli svår att ge ett rakt svar på men jag ställer den ändå då en rad olika faktorer spelar roll i slutresultatet.
Man leker med tanken - 6 st eller 8 st element i varsin sluten låda (jag utgår idémässigt från t.ex. Ino Audio Infra X-6 system som referens) . Var kan man förvänta sig för baskapacitet - förmåga i dB(A) räknat kring 100 HZ resp. under 20 Hz utifrån en viss given kalkylerad inmatad effekt på varje element i den här elementuppsättningen med anpassat filtersystem?
F4. Det skrivs nu om SLS10or i tråden men hur är då SLS12orna?
Ja, jag är medveten om att lådvolymen behöver ökas men det övriga då t.ex. djupbas förmåga, karaktär etc. Något att jämföra med helt enkelt.
M50
sebatlh skrev:Tänkte inte tillföra tråden annat än allmänt påhejjande.
E sjukt sugen på att bygga baslådor nu
SlaitH skrev:sebatlh skrev:Tänkte inte tillföra tråden annat än allmänt påhejjande.
E sjukt sugen på att bygga baslådor nu
Kul att höra ...det är alltid roligt att bygga och greja.
Jag jobbar på med mitt milslånga inlägg, får se när jag kan tänkas lägga upp det.
Patrik
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.
Utan. Hur disten påverkas av isotermisering vete 17. Det finns risk att det är rätt komplext. Fibrerna rör sig ju.
Men isotermiseringen måste väl minska den adiabatiska delen av luftens distorsion, eller hur? Det borde väl påverka ungefär lika mycket som när man fyller slutna lådor annars?
SlaitH skrev:M50:
Självklart är det fritt för vem som helst att använda vilket element de vill i en sån här konstruktion, SLS basen tog jag mest för att den är ett bra och prisvärt alternativ.
Varje element som övervägs tycker jag att man kan slänga in och göra lite snabba simuleringar så får man iallafall en fingervisning av hur det kommer att bli, alla element är unika och uppför sig på olika sätt.
Det är mycket därför som man inte bör göra sin LT krets innan lådan är byggd och elementet uppmätt i sin låda.
Patrik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster