LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 22:59

MagnusÖstberg skrev:15mm

Då har du knappa 10 dB kvar då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-17 23:01

Vid resonansfrekvensen, eller vad är det du hör?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-17 23:03

MagnusÖstberg skrev:
nadifierad skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ju mindre de behöver röra sig, desto mindre dist.

Faktum är att mina basar "knappt" rör sig vid mestadels av tiden jag spelar hemma..kanske under 5mm utslag.

Mäter du det med skjutmått? :D :wink:
Du kanske inte tror det, men jag kan mäte det rätt exakt ;)

Om nu det här LT projektet blir av :) , tror du jag reder mig med 4 sls tior med 200 "förstärkare watt per bas"? Till tvåvägstopparna har jag varsin omgång 150 w. Harmonerar effekterna eller ? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 23:04

Svante skrev:

Då har du knappa 10 dB kvar då.
Torde stämma, spelar jag starkare börjar det låta riktigt krisartat från vitrinskåpet...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 23:07

nadifierad skrev:
MagnusÖstberg skrev:
nadifierad skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ju mindre de behöver röra sig, desto mindre dist.

Faktum är att mina basar "knappt" rör sig vid mestadels av tiden jag spelar hemma..kanske under 5mm utslag.

Mäter du det med skjutmått? :D :wink:
Du kanske inte tror det, men jag kan mäte det rätt exakt ;)

Om nu det här LT projektet blir av :) , tror du jag reder mig med 4 sls tior med 200 "förstärkare watt per bas"? Till tvåvägstopparna har jag varsin omgång 150 w. Harmonerar effekterna eller ? :)

Det behövs oftast enormt mycket mer effekt till topparna. Prova lite körsång.

Nåväl, åter till LT :)

Skitbra tråd. Hoppas lära mig mycket av det här projektet!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-17 23:53

Dahlqvist skrev:
SlaitH skrev:Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.

Om du anser att det är en kompromiss så undrar jag i så fall i förhållande till vilket optimum? Kan du förklara hur du menar?

Undrar,

D

Jo kompromissen består till största delen i just att du bygger en mindre låda, och som diskuterat så introducerar detta dist och tack vare LT kretsen också mer användande av slaglängden vid lägre frekvenser.

Bygger du en låda som är optimal för det Q som du önskar så blir den ju oftast rejält mycket större, däri ligger som sagt grejen med LT.
Du kan ta ner volymen på lådan men du förlorar en del MaxSPL, därför är det nog egentligen inte någon större mening att bygga bara 1 bas utan minst 2 eller flera är nog lämpligt.

Men det låter som att det är mycket snack om hur mycket tryck det blir i lådan, dist m m.
Men det är först när man börjar pressa systemet riktigt rejält som det här kommer att verkligen spela in.
Nu pratar jag bara så som jag har upplevt det.
Jag kan fläska på ganska bra med mina "små" tangband åttor, och det spelar på bra högt innan de viker sig.
Men nu bygger vi med 10:or istället så får vi se hur detta blir.

Sidonot: Håller på med ett annat system som kommer att vara till min dator där det sitter långslagiga 6,5:or i förhållandevis "väldigt" små lådor, ligger på inspelning i garaget just nu.
Men det kommer en tråd om det systemet när det börjar bli klart, mätningar i helgen m m och till vecken eller så blir det LT kort bygge.

Jag måste säga att det är väldigt roligt att se en så livlig tråd, och dessutom mycket vettiga diskussioner och frågor.
Alltid kul med såna trådar ibland allt det där "andra". :wink:

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-18 00:04

SlaitH skrev:Du kan ta ner volymen på lådan men du förlorar en del MaxSPL

Ja, nu var det ju det man inte gjorde. Max SPL bestäms helt och hållet av Xmax för en sluten låda vid låga frekvenser. I exemplet jag gjorde ovan så var det typ under 80 Hz.

Nackdelarna med den lilla lådan är att
-verkningsgraden sjunker vid låga frekvenser, men där kan man å andra sidan lägga på mer effekt för att nå samma konamplitud som i en stor låda.
-Iom den ökade effekten vid låga frekvenser får man en ökad värmeutveckling och termisk kompression.
-Man får mer distorsion från luften i lådan och potentiellt från elementets gummikant om den beter sig illa pga högt lådtryck.

Fördelen är att man för en given total lådvolym kan stoppa i fler element och därmed få
-högre MaxSPL
-lägre dist pga lägre konutslag för en given ljudnivå

plus eventuellt
-jämnare basåtergivning om man sprider lådorna i rummet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-18 00:16

Svante, har du något svar på frågan om luftdistorsion i mitt förra inlägg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-18 00:44

Svante skrev:Ja, nu var det ju det man inte gjorde. Max SPL bestäms helt och hållet av Xmax för en sluten låda vid låga frekvenser.

Det är klart att det är så, du har så rätt Svante.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-18 09:47

paa skrev:Svante, har du något svar på frågan om luftdistorsion i mitt förra inlägg?

Den här?

paa skrev:En SLS 10" har en konarea på 335 cm^2 och kan pumpa "mer än" 18mm enligt skryttexten, och har Xmax på +-8 mm.
Räknar man med 1,8 cm slag så blir det en pumpslagvolym på 603 kubikcentimeter, hur stor låda behövs då för att hålla luftkompressionsdistorsionen under 1%?
Hur låg distorsion kan man överhuvudtaget vänta sig, i allra bästa fall, från detta element vid utstyrning till Xmax?

För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-18 10:42

Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.

Är det räknat med eller utan dämpmaterial i lådan?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-04-18 10:50

MagnusÖstberg skrev:spelar jag starkare börjar det låta riktigt krisartat från vitrinskåpet...

Vitrinskåp, smitrinskåp.. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-18 11:54

Dahlqvist skrev:
SlaitH skrev:Ett LT baserat system är inget annat än en kompromiss, men det går att göra så de negativa effekterna inte blir så stora.

Om du anser att det är en kompromiss så undrar jag i så fall i förhållande till vilket optimum? Kan du förklara hur du menar?

Undrar,

D
En LT lösning behöver inte vara en kompromiss, utan kan vara ett sätt att nå riktigt låg frekvens med bibehållen frekvensrespons.

Tvärtom kan man säga att lite LT kan vara förutsättningen för att nå ett kompromisslöst system.

Allt beror på hur man använder tekniken och vilken målsättning man har.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-18 12:07

paa skrev:
Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.

Utan. Hur disten påverkas av isotermisering vete 17. Det finns risk att det är rätt komplext. Fibrerna rör sig ju.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-18 12:47

Svante skrev:
paa skrev:

Utan. Hur disten påverkas av isotermisering vete 17. Det finns risk att det är rätt komplext. Fibrerna rör sig ju.

Men isotermiseringen måste väl minska den adiabatiska delen av luftens distorsion, eller hur? Det borde väl påverka ungefär lika mycket som när man fyller slutna lådor annars?
Numera pensionär.

M50

Inläggav M50 » 2009-04-18 13:15

En trevlig tråd må jag säga. :)

Ja, det surras nu en hel del på forumet om LT och olika bassystem och jag funderar själv på ett bassystem till hösten när jag fick se denna trevliga tråd.

Jag kastar nu ut några allmänna frågor så får man se om någon vill svara på den och ja, när det blir aktuellt för bygge får jag dra igång en egen tråd. Bremen verkar vara riktigt trevliga basar men om och när de kan kanske bli tillgängliga igen står kanske skrivet uppe bland stjärnorna att finna. Så jag tittar nu efter fler möjliga alternativ där Peerless är ett alternativt element att fundera över mot andra möjliga bassystem.

Här är frågorna.

F1. Utgår som referens SLS10or.
Fördelar resp. nackdelar med att placera två element i samma låda/kammare med anpassad volym på lådan för ändamålet - tänker nu ej på isobarisk bygge.

F2. Utgår som referens SLS10or.
Är den rekommenderade inre volymen på lådan ca eller drygt 50 liter för slutet system per element som det nämns i tråden eller ska den vara större eller mindre volym för att vara helt optimalt för detta element (+ fyllning med x-antal procent)?

F3. Utgår som referens SLS10or.
Den här frågan kan bli svår att ge ett rakt svar på men jag ställer den ändå då en rad olika faktorer spelar roll i slutresultatet.
Man leker med tanken - 6 st eller 8 st element i varsin sluten låda (jag utgår idémässigt från t.ex. Ino Audio Infra X-6 system som referens) . Var kan man förvänta sig för baskapacitet - förmåga i dB(A) räknat kring 100 HZ resp. under 20 Hz utifrån en viss given kalkylerad inmatad effekt på varje element i den här elementuppsättningen med anpassat filtersystem?

F4. Det skrivs nu om SLS10or i tråden men hur är då SLS12orna?
Ja, jag är medveten om att lådvolymen behöver ökas men det övriga då t.ex. djupbas förmåga, karaktär etc. Något att jämföra med helt enkelt.

Hälsning
M50

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-18 14:05

F1=spelar ingen roll så länge vi pratar basmoduler, och inte så jättestor skillnad (men den finns) om man pratar 300-4000hz.

F2=Nej, volym runt 42 liter nämns, och då utan dämpmaterial. Vid multipla moduler kan man alltså utan minsta problem sikta på 35liter med lite isoterminiserande material per element och justera med LT. Jag skulle tom säga att under 30 liter är gott nog om man använder systemet för att få jämn återgivning i rummet och inte tänker spela tokstarkt.

F3=Beror på hur du designa, och om du använder LT eller inte.

- Utan LT kommer nivån vid 100hz att spela starkare än vid 20hz och du kan spela starkare toppnivå

- Med LT kan du justera in nivåerna så att du får jämn respons i rum ner mot under 10hz, men det påverkar hur starkt systemet kan spela totalt sätt. Kanske ner mot 12-13 db minskad utnivå på systemet.

Det är därför man behöver fler moduler. Men resultatet blir vid normal spelning (vilket aldrig torde vara i närheten av ett systems maximala förmåga) både mindre distrosion och jämnare respons i rummet pga fler utstrålningspunkter.

F4=Ingen aning. Jag har hört gott om SLS10 och deras prestanda och tycker de är ett bra val.

F5=Nu har alla andra fått ta del av det vi pratade om på telefon ;)

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2009-04-18 14:14

M50 skrev:En trevlig tråd må jag säga. :)

F3. Utgår som referens SLS10or.
Den här frågan kan bli svår att ge ett rakt svar på men jag ställer den ändå då en rad olika faktorer spelar roll i slutresultatet.
Man leker med tanken - 6 st eller 8 st element i varsin sluten låda (jag utgår idémässigt från t.ex. Ino Audio Infra X-6 system som referens) . Var kan man förvänta sig för baskapacitet - förmåga i dB(A) räknat kring 100 HZ resp. under 20 Hz utifrån en viss given kalkylerad inmatad effekt på varje element i den här elementuppsättningen med anpassat filtersystem?

F4. Det skrivs nu om SLS10or i tråden men hur är då SLS12orna?
Ja, jag är medveten om att lådvolymen behöver ökas men det övriga då t.ex. djupbas förmåga, karaktär etc. Något att jämföra med helt enkelt.

M50

Jämförelse mellan SLS10 och SLS12 är lätt att göra genom att använda Linkwitz egna excelblad för dessa.
De finns här:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/pluto-sub10.xls
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/pluto-sub12.xls
Jag gjorde en jämförelse med SLS10 i en 30literslåda och en SLS12 i en 50literslåda. Max ljudtryck vid 20Hz är då 4dB högre för SLS12an.
Lite intressant är att man leka lite med siffrorna när det gäller effekten de matas med och man ser att man inte tjänar speciellt mycket på att gå över 100W om man enbart ser till lågbasområden under 40Hz.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-04-18 22:43

Tänkte inte tillföra tråden annat än allmänt påhejjande.
E sjukt sugen på att bygga baslådor nu :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-18 23:07

sebatlh skrev:Tänkte inte tillföra tråden annat än allmänt påhejjande.

Kul att höra ...det är alltid roligt att bygga och greja.
Jag jobbar på med mitt milslånga inlägg, får se när jag kan tänkas lägga upp det.

Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-18 23:08

SlaitH skrev:
sebatlh skrev:Tänkte inte tillföra tråden annat än allmänt påhejjande.

Kul att höra ...det är alltid roligt att bygga och greja.
Jag jobbar på med mitt milslånga inlägg, får se när jag kan tänkas lägga upp det.

Patrik

Hoppas inte att du får kalla fötter pga den massiva responsen!? :D
Själv blir jag lite kall om tårna, pga bristande egna elektroniska färdigheter :? Hoppas att man kan tillgodogöra sig det du kommer fram till! :) :( :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-18 23:49

he he nädå det är ingen fara alls ....

Jag får bara sitta och fundera mycket så jag kommer ihåg och kommer på det mesta, fast jag tror att jag ska fila lite på grejerna imorgon och så kanske det kommer en första post nu i veckan skulle jag tro.

Det är ju bara att redigera efterhand som folk lägger till sina erfarenheter och synpunkter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-19 00:17

Bremen rekommenderar 25 liter till sina 10" element i slutna lådor med LT. Jämfört med det så borde ju 25 liter räcka, utan att luftens kompression ställer till med mer problem, även med SLS-basen!
Bremenelementen har ju till och med längre slaglängd än SLS.
Jag skulle därför tro att 25 till kanske max 30 liter vore en lämplig utgångspunkt för lådstorleken till detta projekt.

Samtidigt är det ju så att kompromisserna som flera talat om, på alla sätt blir mycket mindre om man bygger fyra eller sex lådor sådana lådor, än om man begränsar sig till två, eller hemska tanke, endast en!

Skulle jag bygga en LT-elektronikburk så skulle jag nog vilja ha med den parametriska EQ som Morello presenterat för ganska länge sedan i denna tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=74116
Senast redigerad av paa 2009-04-19 09:18, redigerad totalt 2 gånger.
Numera pensionär.

M50

Inläggav M50 » 2009-04-19 01:06

Okej. Tack för svaren hittills från Magnus och Niclas57.

Till Magnus. Kort kommentar till svaren på frågorna jag ställde tidigare i tråden.

F1. Okej då lägger jag den tanken på "hyllan".

F2. Okej, men jag råkar ha sett andra volymer (även större) nämnas från olika ställen från Internet vilket gjort mig en smula fundersam på lämplig volym.

F3. Jag har redan förstått det att det finna många olika möjliga vägar (konstruktionslösningar - teknik) att gå till innan man har ett färdigt bassystem.

Ja, det är för mig självklart att man behöver flera baskällor i ett rum för jämnhetens skull med spridningen av bastonerna i de lägre oktaverna. Men som oftast finns det hinder som t.ex. praktiska, ekonomiska eller något annat som begränsar antalet element man kan ha i ett mindre rum och ofta blir det olika kompromisser som man behöver få göra i slutändan på sitt ljudsystem. Samma val kan man ställas inför t.ex. valet mellan portat- eller slutet bassystem - bägge har sina för- och nackdelar.

F4. Okej. Ingen mer kommentar på det.

F5. Ja, nu har alla andra på forumet fått ta del av en del av vad vi surrades vid per telefon och tack för samtalet. ;)

Till Niclas57. Tack för informationen men tittar man in på "Linkwitz" sida, om jag ser och förstår det rätt, så blir här SLS12an lite missgynnad mot SLS10an då lådvolymen är i det minsta laget för 12an i den låda som gjordes för SLS12an på Linkwitz sida och den borde trivas + prestera lite bättre resultat med en större låda? Men man kan skönja att det finns kanske bättre möjligheter med SLS12an i ett slutet system. Tar man också in prisfaktorn så är SLS12an inte så mycket dyrare än SLS10an (om man tittar in på t.ex. BMM audio & electronics sida) vilket då känns som ett bättre val på element - om man har utrymme för större element lådor i det rum som sakerna sedan ska stå i.

Ja, det är ingen större idé att mata på med för mycket effekt i det lägre registret om elementet inte kan hantera denna effekt på ett bra sätt och som då kan bl.a. leda till överhettat motorsystem vilket man inte gärna önskar sig att det sker.

Sedan finns det många fler intressanta element att titta efter förutom Bremen och Peerless där ute i handeln/Internet i olika utförande och prisklasser. SLS-elementen är ju lite av ett budget alternativ något man får ta med i beräkningen. T.ex. om X-max är lite kort som på SLS-serien får man kanske kompensera det med fler element istället jämför med dyrare element med större X-max värde. Men jag har inte gjort mitt val ännu på baselementen.

Övrigt.
Jag får ta upp mer tankar och funderingar kring det här med bassystem + en del andra saker när det närmar sig byggdags för mig senare i år i en egen tråd på forumet.

/M50

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 01:26

paa skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Men isotermiseringen måste väl minska den adiabatiska delen av luftens distorsion, eller hur? Det borde väl påverka ungefär lika mycket som när man fyller slutna lådor annars?

Ja, jo. Fast vad händer när fibrerna skvalpar med? Jag vet faktiskt inte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 01:40

Va, har inte du UNDERSÖKT det??

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-19 10:39

Paa:
Till exempel elementet som blev SLS 10" så har jag kommit fram till att det att bli bra med en låda på ca25 liter + isotermisering till 50%, med vad vet jag inte. Då blir det en volym på lite över 30liter.

Det kommer att byggas 2 stycken lådor, jag håller på att rita lite på hur den ska se ut, jag såg veeights vita BF lådor igår på träffen.
Det var faktiskt ganska snyggt när de är högre än de är bredare också, kanske ska ""tjuva" måtten från honom. :wink:

De så kallade kompromisserna ska jag "tvinga" Magnus att utforska lite mera, hans kompetenta bassystem är byggt basreflex men går att göra om till slutet.
Så där hoppas jag på ett utlåtande angående skillnader, fördelar, nackdelar m m

M50:
Självklart är det fritt för vem som helst att använda vilket element de vill i en sån här konstruktion, SLS basen tog jag mest för att den är ett bra och prisvärt alternativ.
Varje element som övervägs tycker jag att man kan slänga in och göra lite snabba simuleringar så får man iallafall en fingervisning av hur det kommer att bli, alla element är unika och uppför sig på olika sätt.
Det är mycket därför som man inte bör göra sin LT krets innan lådan är byggd och elementet uppmätt i sin låda.

Patrik

M50

Inläggav M50 » 2009-04-19 12:11

SlaitH skrev:M50:
Självklart är det fritt för vem som helst att använda vilket element de vill i en sån här konstruktion, SLS basen tog jag mest för att den är ett bra och prisvärt alternativ.
Varje element som övervägs tycker jag att man kan slänga in och göra lite snabba simuleringar så får man iallafall en fingervisning av hur det kommer att bli, alla element är unika och uppför sig på olika sätt.
Det är mycket därför som man inte bör göra sin LT krets innan lådan är byggd och elementet uppmätt i sin låda.

Patrik

Självklart är det så att det är ett fritt val för varje person att välja sitt element till sitt bassystem efter möjligtvis egna preferenser. Ja, SLS-seriens basar verkar vara ett prisvärt budgetalternativ till dyrare element men de har vissa begränsningar som man får ta med i beräkningen om man väljer dem. Men sedan finns det dyra element som är mindre bra eller om man vill, är behäftade med olika felaktigheter och så mycket mer behöver inte sägas om det.

Ja, som du skriver kan man titta på flera olika element för att se vad som kanske kan vara användbart i olika sammanhang. Alla element är unika även från samma typ/serie och de påverkas också olika när de åldras under en längre tids användning. Tar man med detta i beaktande tillsammans med lådan - det färdiga bygget, så är det svårt att göra ett exakt funktionellt LT-filter utan man kan behöva lägga in lite säkerhetsmarginaler mot den avvikelse som kan finnas eller kan uppstå under tid. Det här är jag även jag som "amatör/novis" på området är införstådd med att det kan ställa till med problem ibland för den som ska skapa ett sådant LT-filter när en rad olika parametrar som man behöver ta hänsyn till hos ett bassystem. Det blir som jag förstår det till slut att en del kompromisser som läggs in i konstruktionen men slutresultatet kan bli tillräckligt bra ändå.

/M50

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 12:37

Vem hittar den först?

Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 12:41

:)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum