Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-04 19:11

Sälja element???

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2009-04-14 20:37

Jag önskar skriva upp mig för att vara med på gruppköpet.

Önskar 2st element, upphämtas gärna i Linköping om möjlighet finns.

Mvh Eric
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-14 21:54

Status: Beställning öppen flera veckor till.

Ni måste meddela mig hur ni tänkt få elementen!

Hämtar själv. (Betyder hos mig i Sthlm)
Vill ha skickat. (Ungefär vart)
Hämtar i Göteborg (hemma hos Maarten).
Hämtar i Linköping (hemma hos Mich).
Kan ta med mig flera till...
osv.

Jag börjar ta betalt först när jag är 99% säker på vad priset blir.

Lev. datum är just nu rätt löst...

1196st hittills:

Så här ser listan ut nu:
2-ch: 4, hämtar själv.
80-talet: 6 Skickas (Malmö/Lund)
akeda: 6 hämtar Gbg.
Alexi: 10 hämtar själv.
Alexfranzen: 4, hämtar själv.
Almen: 16, hämtas Gbg.
Amit: 10, hämtar själv
Anders: 6 hämtar Linköping.
attah: 8 hämtar Linköping.
audioholic: 4, hämtar Gbg.
Audix: 40, hämtar Gbg.
avr7000: 4, hämtar Gbg.
BAMBAM: 8, hämtar själv.
Baronen: 14, hämtar Linköping.
Bele: 6, skickas (Avesta)
Bjorn55: 6, skickas (Bettna)
blixten_no1: 8 hämtar själv.
bolle: 4, skickas Borlänge.
Ceder: 6, hämtar själv.
Crumboo: 12, skickat (Lund)
d_anders. 4, skickas (Växjö)
Dave19: 16, hämtar själv.
-distortion-: 2, skickas (Falun)
DIVARI: 6, skickat (Umeå)
EA_73: 6, hämtar Gbg.
Erik_Johansson: 50 hämtar Gbg.
Falken: 4, skickas Vänersborg
FinnGus: 4, hämtar själv.
Fjonkalicius: 4 hämtar själv.
Fredrik_b: 4, hämtar Gbg.
Gillan: 22 skickas (norra Bohuslän).
gustavstrandberg: 6, skickas Skövde.
Hammarstrand: 4, skickat (Malmö)
Hassez: 6, hämtar själv
HenrikS: 4, skickat Vingåker.
henriq: 4, hämtar själv.
HolographicAudio™: 6, skickat
i: 10, hämtar själv
Iqbad: 2, hämtar Linköping
James: 14, hämtar själv.
jaste: 4, hämtar själv.
Jens: 6, Hämtar Gbg.
Johaneriksson 12, skickas (Haparanda)
joheed 12, hämtar Gbg. Erbjuder transport till Borås
Jonas: 12, hämtar Gbg.
JonasS: 4, skickas Malmö
joseph: 2, skickas Umeå
jullejalle: 2, skickade Påskallavik.(Oskarshamn)
Kaffekoppen: 21 hämtar själv
Karl_Banan: 6, hämtas Gbg.
KarlXII: 4 hämtar själv
karneolen: 8, hämtar Gbg.
kendtg: 6, skickas (Luleå)
Kludden: 10, skickade (Kristianstad)
Knutsson: 8, hämtar själv
Laila: 8, hämtar själv
Lage: 12, Hämtar i Göteborg.
Landa: 2, hämtar själv.
lausse: 10, skickas (Lund)
maan8517: 4, hämtar själv.
Maarten: 112, (62 till Gbg, 50 hämtas i Sthlm.)
Magnus: 30, hämtar själv.
-Martin- 10, hämtar själv.
Matrixen: 4, hämtas Gbg.
Merced: 4, skickas till Härnösand
McFlippaFlaster: 14, skickas (Västerås).
Mich: 36 hämtar Linköping.
misanplass: 2, hämtar Gbg.
MHo: 8, skickas (Borlänge)
m_persson79: 4, skickas (Lund)
Mufflo: 20, skickat (Luleå)
naqref: 6, hämtar själv
Nefilim: 8,
niklas 4 hämtar Gbg.
nl1970: 11, skickade (Kungsör)
n3mmr: 16, hämtar själv Erbjuder transport inom Stockholm
Nolimitsoya: 16, hämtar själv.
Nusse: 8, skickade (Örebro)
N-puh: 8, hämtar själv
OA51: 10, hämtar själv
Olle Mirsch: 4, hämtar själv.
ollebolle 3, hämtar i Linköping.
ollen: 10
paa: 4, skickas Färilla
PAL14: 4, skickas (Karlstad)
peetwa: 8, skickas (Malmö).
phon: 10 hämtar själv.
piotr:
Prometevs: 10, skickas (Luleå)
Ragnwald: 2, skickas (Gotland)
RealElwood: 6, hämtar Gbg.
redrum: 6, hämtar själv
Rookie: 8 hämtas av Stenberg.
Rullake: 11, skickas (Mora)
Rundberg: 10
SannyX: 16 hämtar Gbg.
Schmutziger: 6, skickas (Malmö)
scoredevil: 4, skickas (Gävle)
Slartibartfast: 4, hämtar själv.
slockna: 4st, hämtar själv.
staffanw: 2, hämtar själv
StefanA: 11 Skickas (Skellefteå)
Stefanolo: 8, hämtar själv
Stefanw: 2, skickas (Luleå)
Stenberg: 10, hämtar själv
Stone: 12, hämtar Gbg.
Somnabula 10, skickas (Lund)
Svante: 8, hämtar själv
Tank: 12st, skickade till Sollefteå.
The-Master: 14, skickade (Gällivare)
toffe: 6, hämtar Gbg.
Tomas: 8, hämtar Gbg.
TomasF: 4, hämtar själv.
trotsig: 10, hämtar Linköping
TygelBy: 10, skickade (Malmö).
Useful-Idiot: 2, skickas (Umeå)
Vee-Eight: 10, hämtar Gbg.
vemsom: 5, skickas (Malmö)
Viggen, 2, hämtar Själv.
Waxxarn: 8, hämtar i Linköping
Whiskey_bent: 8, hämtar själv.
Wibbe2: 8, hämtar Gbg.
Wilke: 2, hämtar Gbg
Xor: 28, till Stenberg.
zapper: 10 Hämtar själv.
Zei: 2 Hämtar i Gbg.
Zodox: 5 Hämtar i Gbg.

Lite förtydligande lagtexter så att ingen ska känna sig lurad sen, utan alla som är med vet vad som gäller!

E-handelsdirektivet Lag DS 2001:13 om elektronisk handel och andra
informationssamhällets tjänster gäller ej så som står på s.156:
Sådan verksamhet som är av typiskt privat karaktär, omfattas inte. Det är alltså jag som privat person som hjälper till, inte faktiskt.se

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 2 kap. Distansavtal om varor och icke finansiella tjänster. säger tydligt i 1 § Detta kapitel gäller för distansavtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument.
Jag är privatperson och inte näringsidkare, så ni är inte heller skyddade av denna lag.

Så vad betyder då detta? Jo att de som är med i detta gruppköp inte har något skydd alls, eftersom jag inte säljer varan, utan bara som privatperson hjälper till med en tjänst. Om tillverkaren i sin tur erbjuder oss några garantier etc. så är det utanför mitt ansvar utan det får var och en isf. ta med tillverkaren direkt. Kommer något bort på posten, är trasigt eller på andra sätt inte uppfyller de önskemål eller förväntningar ni har, så finns det ingen ångerrätt etc.

Grafer och mätningar behöver inte alls stämma överens med produkten.
(Även om dom förhoppningsvis borde det.)

Ja jag har IT-rätts tenta på onsdag :)
Så kom jag på att det är lika bra att jag skriver in dessa förtydliganden, så ingen kan komma och försöka stämma mig i efterhand.
Senast redigerad av Alexi 2009-04-16 23:40, redigerad totalt 2 gånger.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-14 23:03

Alexi skrev:

Så vad betyder då detta? Jo att de som är med i detta gruppköp inte har något skydd alls, eftersom jag inte säljer varan, utan bara som privatperson hjälper till med en tjänst. Om tillverkaren i sin tur erbjuder oss några garantier etc. så är det utanför mitt ansvar utan det får var och en isf. ta med tillverkaren direkt. Kommer något bort på posten, är trasigt eller på andra sätt inte uppfyller de önskemål eller förväntningar ni har, så finns det ingen ångerrätt etc.

Inte för att det spelar så stor roll, men vet tillverkaren om vilka vi är. Jag har hört att garantier som en säljare lämnar är gentemot den som köper prylen.

Alltså, är det vi, var och en som köper av tillverkaren, eller är det så att vi köper dem av dig, som privatperson?

Bara så att vi vet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-14 23:44

Svante skrev:
Alexi skrev:

Inte för att det spelar så stor roll, men vet tillverkaren om vilka vi är. Jag har hört att garantier som en säljare lämnar är gentemot den som köper prylen.

Alltså, är det vi, var och en som köper av tillverkaren, eller är det så att vi köper dem av dig, som privatperson?

Bara så att vi vet.
Ingen dera egentligen, jag sköter distributionen åt er kan man säga och är mellanhand och så är Bremen ytterligare en mellanhand som sköter själva kontakten med Tymphany, så de vet inget om varken mig eller er.

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-16 14:15

Ska Bremen själva ha några element? Anpassas elementet för någon särskild Bremen-produkt?

vh Josef
Senast redigerad av joseph 2009-04-16 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-16 14:32

Det är jag som involverat Peter inte tvärtom, eftersom jag tänkte att han kunde köpa direkt från Tymphany, så de moddas inte för användning till något annat än den ursprungliga idén sen kan vi väll hoppas på att de blir så bra att Bremen väljer att använda dem också, så kan det ju i framtiden bli lättare att få tag i reserv element.
Senast redigerad av Alexi 2009-04-16 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-16 14:32

joseph skrev:Ska Bremen själva ha några element? Anpassas det för någon Bremen-produkt?

vh Josef

Tanken är att det skall bli ett perfekt Muppoelement :) Naq mäter och labbar. Jag har synpunkter, som alltid. Alexi organiserar DIY. Jag organiserar gentemot Tymphany. Vifa och Tymphany har haft sina turer och idag är det helt och hållet Hong Kong och Kina baserat. Elementen har alltid tillverkats i Kina men under Danskt inflytande. Hur Bremen gör får vi se senare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-16 14:35

Ok tack för era svar. Det kan ju vara intressant för gruppköparna att veta. Jag tycker vifa-elementet påminner om det i äggen men jag vet ju varken tum eller annat om det. Förutom att det är Bremen-utvecklat Vifa.

vh Josef

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-04-16 18:50

Hur blir det med impedansen? Kommer den ökas så att även billigare hemmabioreceivrar kan driva?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-16 18:54

Nej.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-16 19:02

Somnabula skrev:Kommer den ökas så att även billigare hemmabioreceivrar kan driva?

Hur menar du? Jag har en ganska billig hemmabioreceiver och den driver 6 st Mupps utan problem.

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-04-16 19:25

Jag menade att slutstegen kanske inte klarar av att driva 4 ohms högtalare på vissa receivrar (om man drar på för mycket), det är ju inte så många som är specade ner till 4 ohm. Vet inte hur mycket man ska respektera deras specar iof, det är väl säkert en försiktighetsåtgärd från deras sida, denon och harman kardon brukar väl klara 4 ohm iaf.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-16 19:30

Det är därför du ska seriekoppla. :wink:

Det var någon som (av misstag) körde med två muppsar per kanal parallellkopplade. Det är såklart inte att rekommendera, men det var inget som gick sönder.

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-04-16 20:00

Jao men man tappar väl känslighet om man seriekopplar, blir det lika "dåligt" som om elementet från början hade haft dubbla impedansen? Nu blev det här OT som alltid, sorry.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-16 20:15

Somnabula skrev:Jao men man tappar väl känslighet om man seriekopplar, blir det lika "dåligt" som om elementet från början hade haft dubbla impedansen? Nu blev det här OT som alltid, sorry.

Känsligheten är väl knappast ett problem, alla receivrar levererar ju mångdubbelt vad elementen tål ;)

Nåja, det här kan man säkert läsa mycket mer om i tråden "vad kan du göra med ett litet element.." där frågan redan dryftats åt alla håll och kanter vad gäller olika konsekvenser. Där har även frågan om impedanshöjning varit uppe (av mig tror jag).

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-04-16 22:24

Hallå,
vill beställa 6st element, skickas till 64033 Bettna.

//Björn

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-17 19:08

petersteindl skrev:
joseph skrev:Ska Bremen själva ha några element? Anpassas det för någon Bremen-produkt?

vh Josef

Tanken är att det skall bli ett perfekt Muppoelement :) Naq mäter och labbar. Jag har synpunkter, som alltid. Alexi organiserar DIY. Jag organiserar gentemot Tymphany. Vifa och Tymphany har haft sina turer och idag är det helt och hållet Hong Kong och Kina baserat. Elementen har alltid tillverkats i Kina men under Danskt inflytande. Hur Bremen gör får vi se senare.

MvH
Peter

EDIT: Det låter bra med originalelementet, utan filter- givet förutsättningarna ( lågt pris, litet element, högtalaren placerad mot bakvägg) ).

PiP låter dock tex. betydligt mycket bättre på alla sätt vid direkt jämförelse- men det är ju en mycket mera kostsam högtalare, förstås.

Som cool datorhögtalare duger dock Mupps väl till.
Senast redigerad av Richard 2009-06-01 10:49, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 19:39

Alexi skrev:
Svante skrev:
Alexi skrev:

Bara så att vi vet.
Ingen dera egentligen, jag sköter distributionen åt er kan man säga och är mellanhand och så är Bremen ytterligare en mellanhand som sköter själva kontakten med Tymphany, så de vet inget om varken mig eller er.

Så, ger Bremen garanti då? Ger någon garanti? Bara så att vi undviker överraskningar, som sagt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 19:42

Somnabula skrev:Jao men man tappar väl känslighet om man seriekopplar, blir det lika "dåligt" som om elementet från början hade haft dubbla impedansen? Nu blev det här OT som alltid, sorry.

Om man jämför två seriekopplade 4-ohmselement med två parallellkopplade 16-ohmselement så ger 16-ohmsvarianten aningen lägre verkningsgrad och känslighet (pga att det går åt mer lackisolering till den tunnare talspoletråden).

Givet att allt annat är oförändrat.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-17 19:43

Svante skrev:
Alexi skrev:
Svante skrev:
Alexi skrev:

Bara så att vi vet.

Så, ger Bremen garanti då? Ger någon garanti? Bara så att vi undviker överraskningar, som sagt.
Nja det tror jag inte isf. skulle nog priset måsta höjas för garantihanteringen.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-04-17 22:58

Richard skrev:Hoppas att den hörbara peaken vid 8 khz kan tas bort, samt att disten sänks i det nya elementet. Det låter i sina sämsta stunder som att Eva Cassidy tappat en framtand. :P

För mig är då huvudsaken att det blir en billig bredbandare med lika bra eller bättre återgivning som tangbands W3-871. Nå Eva Cassidy utan framtänder ska inte jag spela i bakkanalerna, men kanske lite härlig dödsmetall i ambiofoni bara för den där härliga känslan av att sitta i svalget hos en ilsken stackare med tandröta under pågående gurgling med billig whisky. Det kallar jag hifi (se min signatur).
Back in black!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-04-17 23:43

För min del är jag beredd att ta risken. Naturligtvis, är en stor del eller hela leveransen skit förutsätter jag att vi startar krig med tillverkaren... :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-04-17 23:59

i skrev:För min del är jag beredd att ta risken. Naturligtvis, är en stor del eller hela leveransen skit förutsätter jag att vi startar krig med tillverkaren... :twisted:

Ja! Jag ställer upp med en guilliotin så kör vi franska revolutionen på de djävlarna. Frågan är bara om vi ska bråka med dansken eller kinamännen. Jag röstar på di rödvita. De är färre...
Back in black!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 23:59

Ja, det är självfallet att om många element uppvisar liknande fel så reklameras de.

De här skiljer sig inte från andra gruppköp vad gäller garantier och hantering.

Vid det gruppköp jag organiserade -99 (?) där vi också gjorde ett specialelement (vilket sedermera gick i serieproduktion) var det ett eller två element som var felaktiga (dåligt monterade) och de lämnades inte ut. Det var särdeles lätt att se..

En lätt okulär besiktning kanske sskulle göras så inte uppenbart trista element lämnas ut till nån stackare..

Jag tror inte Hifikit får in särdeles många reklamationer på element öht.

Känns som om jag tar risken utan att tveka :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-18 00:28

Jag känner att det är nästan större risk att jag inte blir nöjd med dom överhuvudtaget, än att det ska vara något fel på dom, varför jag tar den ena risken med den andra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-04-19 12:10

Rookie skrev:
Richard skrev:Hoppas att den hörbara peaken vid 8 khz kan tas bort, samt att disten sänks i det nya elementet. Det låter i sina sämsta stunder som att Eva Cassidy tappat en framtand. :P

För mig är då huvudsaken att det blir en billig bredbandare med lika bra eller bättre återgivning som tangbands W3-871. Nå Eva Cassidy utan framtänder ska inte jag spela i bakkanalerna, men kanske lite härlig dödsmetall i ambiofoni bara för den där härliga känslan av att sitta i svalget hos en ilsken stackare med tandröta under pågående gurgling med billig whisky. Det kallar jag hifi (se min signatur).

Om man byter ut kondingen mot en på 3,3 uf istället för 18 uf låter det kanske bättre, tycker jag. Nu har Eva cassidy fått tillbaka sin framtand, igen. 8) Högtalaren måste dock ut från bakväggen.
Senast redigerad av Richard 2009-06-01 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-04-19 13:45

Vad återstår att göra med elementet innan beställning går iväg till leverantör?

Retorisk fråga; är de förändringarna suboptimeringar som eg inte spelar ngn större roll för slutresultatet?

Mao; dags att få tummen ur. :D :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 13:48

Det är väl Peter som skall få tummen ur, men så har det väl varit ett halvår nu...

Det är inte suboptimeringar, men så bra som resultatet varit med orginalelementet känns det ju nästan som om det är dags att omprioritera. Iallafall för mig. Ett halvår till vill jag inte vänta.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-19 14:53

Richard skrev:Högtalaren är inte en speciellt god återgivare med det gamla elementet- och utan filter. Litet nasalt och pappigt. Med seriefilter låter det betydligt bättre.

Håller jag inte med om. Har du sett mätningarna? Inom +/-1dB mellan 1kHz och 10 kHz. Du kanske föredrar en liten förskönande färgning? :wink:

Tyckte själv att det var väldigt små skillnader med och utan filter. Så små att jag inte brydde mig om att använda filter i något av mina 4 par.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum