Moderator: Redaktörer
antingen har du skrivit fel eller så distar den här 18"arn rätt ordentligt?mickeb skrev:Xmax 4,8 mm
Xmek 32,00 mm
mickeb skrev:jag hittar tyvärr inga mer värden på bas 1(kicker vx15).
Värdena på den andra basen (eminece) är "saxat" direkt från ljudias hemsida.
Har letat efter nåt vettigt element att bygga sub låda av men har svår besluts ångest....vill få ut så djupt och starkt ljud som möjligt, men det är en dj...a djungel att hitta något.Har kollat på typ alla svenska återförsäljares hemsidor. elementet får kosta max 3000 kr.
vill ha 15" lr 18" mycket kon area ska de va...
SlaitH skrev:Boom:
Det finns självklart fler märken, men dessa är väl beprövade och har hög tillverkningskvalitet.
IngOehman skrev:Jag kan ibland tycka att det är lustigt att se argument som antyder
värdet av individualitet - när jag samtidigt konstaterar att det som
kännetecknar dem som kommer med argumenten ofta är just att de
INTE ALLS är ett dugg oberoende.![]()
Den som är i sanning oberoende gör tvärt emot andra ibland, och
som andra vid andra tillfällen. Är man i sanning oberoende så väljer
man inte bort något bara för att många väljer det.
Den som är "wannabe oberoende" tittar dock hela tiden på vad andra
gör (särskilt om de är många), och känner sig tvingad att göra på ett
annat sätt, alltid.
Men hur oberoende och självständig är man då?
Det är jävligt lätt att vara motvallskärring, men det kräver styrka att
våga gå med strömmen när man tycker att den råkar flyta i rätt rikt-
ning. Man måste ju lämna all prestige och ställa sig över det faktum
att någon kan tro att man följer strömmen, fast man bara råkar vara
i fas med den. Frågan är varför så många av er bryr sig om vad andra
tycker eller tror? Så är det inte på K-PAX.
Vh, iö
mickeb skrev:jag hittar tyvärr inga mer värden på bas 1(kicker vx15).
Har letat efter nåt vettigt element att bygga sub låda av men har svår besluts ångest....vill få ut så djupt och starkt ljud som möjligt, men det är en dj...a djungel att hitta något.Har kollat på typ alla svenska återförsäljares hemsidor. elementet får kosta max 3000 kr.
MagnusÖstberg skrev:mickeb skrev:jag hittar tyvärr inga mer värden på bas 1(kicker vx15).
Lite, eller inga tillgängliga parametrar är för mig ett skäl att välja något annat element.
Konarea är rätt ovässentligt, du måste ta se till elementets luftflyttningskapacitet. Det är alltså lika viktigt att titta på linjär slaglängd.
Två stycken http://www.hifikit.se/index.php?id=927 kan flytta mer luft inom linjär slaglängd om man jämför med dina siffror från element 2. Med tre stycken passerar du din budget, men inte med mycke och får till på köpet mer konarea. Är du riktigt full i fan använder du 4 stycket och sparar ihop en tusing till och kör 2 stycken parallellkopplade per kanal till ett stereoslutsteg.
Men just det, då skulle du ju blint följa strömmen med skygglapparna på enligt boom![]()
![]()
boom skrev:Kan nån vara vänlig att översätta det till svenska så att en vanlig dödlig förstår .
boom skrev:han skulle ha 15-18 tum
mickeb skrev:vill ha 15" lr 18" mycket kon area ska de va...
mickeb skrev:Inget verkar väcka så mycket tankar hos folk som det här med högtalare,alla har olika åsikter om vilket element som är bra, hur lådan ska byggas m.m .Aja men om man beställer från England hur mycket extra kostnad blir det då,frakt,moms tull osv?ADIRE basen verkar intressant.Skulle nog helst vilja ha något element som finns att köpa i Sverige.Verkar som att Pereless står högt i kurs hos DIY här på forumet?
Det här elementet då: Peerless 308SWR XXLS 830847
det är väl så vitt jag vet ett långslagit element som dessutom tål duktigt med effekt är förvisso en 12"a men?
data:http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:han skulle ha 15-18 tum
Ja, det är möjligt.
Men är du riktigt säker på det?
Är du dessutom säker på att det är fel att ge ett bättre alternaiv?mickeb skrev:vill ha 15" lr 18" mycket kon area ska de va...
Det är utfrån detta jag förklarar att konarea inte är den enda parametern och förklarar att det kan vara mycket bättre med flera element av en mindre dimension. Särskillt som luftflyttningsförmågan, det som ger trycket inte behöver vara större i ett element med stor konarea än ett mindre element med större linjär slaglängd.
Är du verkligen säker på att trådskaparen vet detta? Är det inte bättre att utgå från att han inte vet och förklara än att riskera att han missat det?
Tycker han inte mitt förslag är bra så är det väl inte värre än att han bortser från det? Eller trodde du jag inte kunde läsa? Framgick det inte i inlägget varför jag gav ett annorlunda förslag?
Finns det överhuvudtaget något skäl för dig att kommentera mitt inlägg??
Du beter dig som en barnrumpa! Ditt "påpekande" utgår uppenbarliggen från att jag inte är läskunnig. Jag kan lugna dig med att det är inga problem med varken läskunnigheten eller läsförstelsen. Jag är mer orolig för din.
mickeb skrev:Inget verkar väcka så mycket tankar hos folk som det här med högtalare,alla har olika åsikter om vilket element som är bra, hur lådan ska byggas m.m .Aja men om man beställer från England hur mycket extra kostnad blir det då,frakt,moms tull osv?ADIRE basen verkar intressant.Skulle nog helst vilja ha något element som finns att köpa i Sverige.Verkar som att Pereless står högt i kurs hos DIY här på forumet?
Det här elementet då: Peerless 308SWR XXLS 830847
det är väl så vitt jag vet ett långslagit element som dessutom tål duktigt med effekt är förvisso en 12"a men?
data:http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=2
9
boom skrev:IngOehman skrev:Jag kan ibland tycka att det är lustigt att se argument som antyder
värdet av individualitet - när jag samtidigt konstaterar att det som
kännetecknar dem som kommer med argumenten ofta är just att de
INTE ALLS är ett dugg oberoende.![]()
Den som är i sanning oberoende gör tvärt emot andra ibland, och
som andra vid andra tillfällen. Är man i sanning oberoende så väljer
man inte bort något bara för att många väljer det.
Den som är "wannabe oberoende" tittar dock hela tiden på vad andra
gör (särskilt om de är många), och känner sig tvingad att göra på ett
annat sätt, alltid.
Men hur oberoende och självständig är man då?
Det är jävligt lätt att vara motvallskärring, men det kräver styrka att
våga gå med strömmen när man tycker att den råkar flyta i rätt rikt-
ning. Man måste ju lämna all prestige och ställa sig över det faktum
att någon kan tro att man följer strömmen, fast man bara råkar vara
i fas med den. Frågan är varför så många av er bryr sig om vad andra
tycker eller tror? Så är det inte på K-PAX.
Vh, iö
Kan nån vara vänlig att översätta det till svenska så att en vanlig dödlig förstår .
'Alexi skrev:antingen har du skrivit fel eller så distar den här 18"arn rätt ordentligt?mickeb skrev:Xmax 4,8 mm
Xmek 32,00 mm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster