LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-19 14:41

Vad är LTPlay?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 14:57

... och nu gäller det att ställa in allt på rätt sätt också. :)

Bild
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 15:00

paa skrev:Vad är LTPlay?

Jag tror att det är en sån däringa trummaskin, Ludwig Trans Player som bara kan spela transmusik .... :roll:

....edit: 4000 !!! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 15:32

Ha, den där var ju rolig, vilket bastryck det blev i laptopen ..... 8O

(... jaja allt är ju relativt, men ändå .... ) :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 15:34

Mycket användbar!!!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 15:59

Svante skrev:Vem hittar den först?

Bild
Bild

Enkelt, i ditt junkarkiv. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 16:08

petersteindl skrev:Enkelt, i ditt junkarkiv. :)

Låten ja... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 16:12

Precis! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 16:21

Svante skrev:

Låten ja... ;)

Jag vet :) Jag hittade en programfil som jag kunde ladda ner från en Kines, men jag tordes inte. Vågar inte riskera virusattacker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 16:30

petersteindl skrev:
Svante skrev:

Låten ja... ;)

Jag vet :) Jag hittade en programfil som jag kunde ladda ner från en Kines, men jag tordes inte. Vågar inte riskera virusattacker.

MvH
Peter

Kines? Då var det fel fil.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 18:29

Det kanske vore händigt om man kan använda gravstenen (eller Sirp) som ingångssignal också? Fast det går väl att ta sig runt på nåt sätt. 8)

Jag antar att det är ett polpar och ett nollställepar man sätter. Jag måste prova lite på min 25 liters låda på jobbet. Det sitter en Bremen-10 i den just nu, det är nog ett typfall på LT-behov.

Väldigt användbart litet prog faktiskt! :)

min laptop .... :lol: :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 18:35

phon skrev:Det kanske vore händigt om man kan använda gravstenen (eller Sirp) som ingångssignal också? Fast det går väl att ta sig runt på nåt sätt. 8)

Jag provade faktiskt det nyss. Sirp kan ju exportera mätsignalen till en wav-fil, och så kan man slå av Sirps spelning av mätsignalen. Med lite övning så går det att synka till det rätt hyfsat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-19 19:52

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 20:00

paa skrev:Kan det vara den här?
http://user.faktiskt.io/svante/ltplay/ltplay.exe

Shh....! :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 21:00

:mrgreen: [s]kilroy[/s]sökaren was here :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 21:34

Svante skrev: Jag provade faktiskt det nyss. Sirp kan ju exportera mätsignalen till en wav-fil, och så kan man slå av Sirps spelning av mätsignalen. Med lite övning så går det att synka till det rätt hyfsat.
Det borde ju funka. Tombstone synkar ju själv, det borde också gå rätt bra om man fixar till en liten ljudfil från den. Det tänkte jag göra nu, men ....

..... det verkar som om jag behöver LT 'a min laptop innan jag ens börjar mäta ...... :evil: :lol:

Bild

Dell Latitude. Vilken värsting va? :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-19 22:33

Hm, nu var den ju inte riktigt såå dålig, bara ganska dålig. :roll:
Med mindre skit bakom spakarna ser den ut så här:

Bild

Så jag provade att göra ett Tombstonesvep 10 - 300 Hz och lassade in det i LTPlay, det ser ut så här. Tänkte köra svepet från LTPlay och mäta med Tombstone med en annan dator. Då kan jag labba med LT-filtret och se resultatet direkt. Borde väl gå?

Bild

Å sen kan jag inte göra mer här, har inget att vare sig mäta på eller med här ... :)

Synd att laptopen tappar lite i basen .... får väl byta nån konding på ljuddelen kanske. Jag mekade ihop den nu ni helgen från lite gammalt skrot, så jag vet inte alls hur den går än. Den går i vart fall att göra inlägg med .. :D

.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 22:55

Ja, jag har suttit och LTat mina datorhögtalare hela dagen. Det är slutna lådor med 4"-"basar". Resonansfrekvens i låda c:a 120 Hz och Qtc kanske 0,75 eller nåt.

Det är ganska kul att LTa den till 20 Hz. Vid låga volymer hör man det knapp, man kommer väl inte över hörtröskeln helt enkelt. Vid lite högre lyssningsvolymer blir det riktigt bra, faktsikt, man vill inte vara utan det. Man undrar nästan var subben står nånstans. Vrider man på mer kommer katastrofen. Plopp plopp. Det är en rätt tydlig gräns när man passerar Xmax, då har man inget att välja på, det är bara att stänga av eller minska bashöjningen.

Men just på de där medelhöga nivåerna är det kul att höra hur mycket känsla och liv det ändå finns där nere. Det är nåt som försvinner när LT slås av. Burkighet, skulle man kunna säga att man får.

Roligt experiment detta, och det styrker mig i min tro att det mesta av en bashögtalares kvaliteter ligger i tonkurva och pumpkapacitet. Och indirekt dist, då.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 23:16

Det sista stycket är väl min uppfattning med...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 23:28

phon skrev:<snip>
laptopen
<snip>

Jag mekade ihop den nu ni helgen från lite gammalt skrot

Du får ursäkta Phon, men just eftersom det var du som skrev detta fick jag en bild framför mig på en laptop med dellskärm och HP-tangentbord ihopskruvade med plåtremsor och hårddisken fastsatt med gummisnodd under tangentbordet. :lol: :lol: :lol:

Hur sätter man ihop en laptop av gammalt skrot?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-20 14:09

Det var ju ett litet skoj program det svante ....väldigt användbart.

Särskilt om det går att spela svep med den, då kan man ju labba sig fram till det f0 och q0 som man vill ha.
Vad är det för fel på en fil med skärt brus, det finns ju andra program som mäter med det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-04-20 15:09

men om jag förstår linkwitz resonemang så är problemen med effekt inte så mycket i djupbasområdet utan mera i det masskontrollerade området (dvs ovanför resonansfrekvensen). så en lätt kon är väl att föredra om man ska använda basen högre upp i frekvens, iaf i det fall då man arbetar ovanför baslådans resonansfrekvens.

More serious is the increase in stiffness, which dominates the driver behavior below the resonance frequency, and against which the cone has to move. A deflection of 12.5 mm requires a force F = Xmax / Cms' = 104.2 Newton or 23.4 pound. The motor has a force factor Bl = 17.6 N/A. Thus it takes Ip = F / (Bl) = 5.9 Ampere current to develop such force. The current flows through the voice coil resistance Re = 3.5 ohm. If sinusoidal, it causes a power dissipation of P = 3.5 x 5.92 / 2 = 60.9 W.
Amplifiers are usually specified for 8 ohm loads, so the 5.9 A peak current would require an amplifier with 139.2 W capability, which is still reasonable.

Above resonance the moving mass, Mms = 166.3 g, dominates the driver motion according to force = mass x acceleration. At 80 Hz the peak cone acceleration is a = w2 Xmax = 3158 m/s2 and F = 525 N. Thus the peak current becomes Ip = 525 / 17.6 = 29.8 A. It would take an amplifier capable of delivering 3562 W into 8 ohm to drive the 830500 to full excursion! Clearly it is not feasible to obtain 114 dB SPL at 80 Hz, even 104 dB still takes 356 W. The amplifier requirements for the THOR are not as severe, because its operating range is below 40 Hz.

http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm

edit:
från en annan del av hans hemsida http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm

It should be clear from the examples that amplifier power is not an issue at the low frequency end of the subwoofer range, but at high frequencies. The lowest frequency output is driver excursion limited. The high power requirement above resonance is due to the driver's moving mass that must be accelerated.

Equalizing the frequency response of a woofer with a "Linkwitz Transform" does not require any more power over what the driver can handle for maximum excursion without damage. Such equalization merely makes it easier to run the driver voice coil into its mechanical stops. Whether such equalization is useful depends solely upon the driver's volume displacement capability and the desired sound levels
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-04-20 17:32

Precis så har jag också förstått det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-20 18:36

Lätt kon och hög ursprungskänslighet är ju inte fel...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-20 19:12

Kraniet skrev:men om jag förstår linkwitz resonemang så är problemen med effekt inte så mycket i djupbasområdet utan mera i det masskontrollerade området (dvs ovanför resonansfrekvensen). så en lätt kon är väl att föredra om man ska använda basen högre upp i frekvens, iaf i det fall då man arbetar ovanför baslådans resonansfrekvens.

<citatsnip>

Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det där (citaten från Linkwitz sida) motsäger det vi har sagt tidigare? Jag tycker han säger samma sak som jag har sagt tidigare i tråden. Dvs det är alldeles rätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-20 19:24

Mm, det väcker många tankar att LTa för mycket. När jag nu spelar infected på mina 4-tummare, LTade ner till 20 Hz så går det ju som det går. Det lustiga är att när det ploppar som mest så ploppar det liksom i otakt. Baktakt nästan. Så tittar man lute noggrannare på vågformen och då ser man att basen till stor del består av baklängessvep, med de lägsta frekvenserna sist.

Bild

Man kan se att svepen slutar en kvarts sekund efter att varje ton startar. När högtalaren går utan LT så hörs inte slutet av svepet och allt låter i takt.

Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?

Här är det ju så att djupbasen ligger sent. I inspelningen, alltså.
Senast redigerad av Svante 2009-04-20 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2009-04-20 19:24

Det vore fint med en motsvarighet till ltplay på drivrutinsnivå så att man kan eq:a allt ljud från datorn (inkl spotify och annat streamat). Känns lite fånigt och oflexibelt att bygga elektroniska filter för att koppla till en dator.

Någon som känner till något liknande?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-20 19:27

d_anders skrev:Det vore fint med en motsvarighet till ltplay på drivrutinsnivå så att man kan eq:a allt ljud från datorn (inkl spotify och annat streamat). Känns lite fånigt och oflexibelt att bygga elektroniska filter för att koppla till en dator.

Någon som känner till något liknande?

Mm, en sån skulle jag också vilja kunna skriva :) .

Man ska nog säga ändå att det inte är någon vidare bäst lösning att filtrera i datorn som jag gör i LTPlay. Det stjäl ganska mycket dynamiskt utrymme, man får spela kanske 10-20 dB tystare vid höga frekvenser för att det inte ska klippa digitalt. Det är alltså snyggare att bygga en analog LT. LTPlay är mest ett sätt att prova ungefär hur det blir innan man sätter igång att löda.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-04-20 20:18

Här är ju fullt med ingeniörer och jag behöver lite vägledning. :D

Jag håller på med något liknande detta just nu:
Bild
Har inte börjat snickra ännu dock, men försöker förbereda mig genom lite räkning på " tänkbara scenarion ".

Väl i baffeln räknar jag med ungefär f0=14 Hz och Q0=0,35 givet de element jag tänker använda.
Target är fp=20 Hz och Qp=0,5.
Jag tänkte använda ett LT-steg för kompenseringen av F0 och Q0 samt ett " shelving lowpass-steg " för dipolkompenseringen.

Problemet är att med dessa värden kan jag inte eller bara precis uppfylla vilkoret k>0 i LT-formeln. :(
Finns det nåt smartare sätt att lösa det hela?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-20 22:49

Jag håller på med kapitlet kring olika tankebanor att konstruera en baslåda, jag skulle vilja ha lite input från er här.
Hur gör och tänker ni kring detta, så kan man få med flera olika konstruktionssätt.

Själv går jag för det mesta på att få ut så mycket slaglängd från elementet innan jag eventuellt lägger på LT.
Ungefär som krympa en optimal låda tills man skäms och utgå därifrån. :wink: :)

Patrik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum