Rydberg!
Det kan verka som paragrafrytteri, men jag vet minst två personer som för ett bra tag sedan ville skapa en hemsida åt Öhman. En av dem lade upp produktkatalogen för nerladdning och mailade sedan Öhman om detta. Responsen blev inte överväldigande, om man säger så....
Jag vet också att han har uttalat sig något negativt om att folk mailar runt produktkatalogen, har för mig att hänvisningen var något i stil med, 'den förändras hela tiden'.... (jag har själv mailat den en del för några år sedan, när jag då fick tag på den via HiFimagasinet 2001. Den var betydligt kortare då...)
Jag förstår att du lade upp den och det finns säkert mängder med människor som bara ser det som positivt, men av någon anledning verkar inte IÖ vara en av dem. Det synsättet kanske kan ändras med tiden och IÖ kanske redan har ändrat sig?
Jag berättar detta eftersom IÖ verkar funka på ett lite annorlunda sätt än vad människor brukar ta för givet.
Style!
Din analys tycker jag var 'oväntad' men skarp och rolig! IÖ med 'positiva kommunistiska' drag är ju en intressant iaktagelse och uppenbar paradox. Den visar (OBS, det är ju inga bevisbara saker vi nu pratar om) väl om inte annat att många motsatser kan rymmas inom en människa, vilket gör människan intressant. Vad säger man,...
'opposites attracts', eller ett annat talesätt;
'det man reagerar på i omgivningen är vad man har inom sig'! Det sista talesättet tål verkligen att kontempleras på ur många synvinklar tycker jag!
För övrigt gillar jag IÖ's no-nonsense filosofi och hans ovilja att 'sälja in halv-sanningar' samt att fokusera på aktiv marknadsföring (visst, jag kan fundera på i vilken utsträckning ovanstående stämmer i praktiken?)
Framförallt det som jag egentligen tycker är väsentligt är att produkterna och IÖ's kunskap är verkar vara sprungna ur glädje och intresse (låt vara maniskt). Det skulle jag kunna kalla en form av altruism, även om han själv kanske inte skulle göra det.
Det är i varje fall min övertygelse att ovanstående grundförutsättningar måste vara med för att verklig kreativitet och utveckling skall komma till stånd. Enbart ekonomiskt tänkande leder ofta bara till motsatsen, dvs låsning, upprepning, kortsiktighet och exploatering. Jag tror inte att Ingvar's produkter och kunskaper hade utvecklats lika långt om inte hans motivationer hade varit det dom är.