ANy skrev:Finns det någon som kan ge lite råd om vilka saker jag kan börja med för att få akustiken lite bättre i mitt rum?
Rummet är ju extremt ickeoptimalt ur akustisk synvinkel.
Öppen planlösning och laminatgolv.
Spånfyllda träväggar med gips utanpå.
En stor öppning in till sovrummet brukar ge märkliga effekter med ocentrerad ljudbild.
Några tips?

Hej!
Finner att jag har ungefär samma layout på mitt vardagsrum, dock
lyckligtvis inte fönster mellan piP, utan ännu värre, en förnsterhörna till
höger. När jag hade piP körde jag dem enligt IÖ:s rek. med 1 till 1, 18-modulen d v s avståndet mellan diskanterna ggr avstånd till öronen, eller en nästan liksidig triangel. Jag placerade piP mycket nära hörnorna. Kunde inte finna någon olägenhet med öppningen till sovrummet (motsv. ditt sovrum) till vänster eller min korridor ut i hallen (ditt kök). Ett draperi för fönstret borde kunna göra underverk, testa. Placeringen av piP är värd att kämpa länge med och du kommer så-småningom att finna ljuset. Hur kul som helst. Jag har dock ett tungt möblerat vardagsrum med tjocka mattor.
Det tog mig 10 månader av blod svett och tårar för att inte tala om
det stora misstaget, som fick mig att detaljgranska den heliga kamma-ren i Lahäll, då jag fick för mig att IÖ hade knökat in sina pi60s så långt in i hörnen som det går. Mina egna står nu inkörda så mycket som möjligt, vinkeln mellan fåtöljen 46 gr mätt med laser och jag kan nästan se utsidorna på högtalarna med ett öga. När jag väl utfört dessa åtgärder blev jag helt shockad över den helt oväntade förbättringen av hela ljudspektrat. Tejpa och flytta, jag råkade missa detta sista gången och det resulterade i att jag råkade få ett formidabelt resultat.
Det blev faktiskt.se en exponentiell skillnad. Så kan det gå om man gör bort sig och har riktig tur. Ingen får ens andas på mina pi60s efter att jag slumpmässigt funnit ljuset. AKO-dämpning eller liknande funda-mentalt.
Släpp aldrig dina PA9:or, dom är guld värda även till mina nya högta-lare.
Verkar vara en suverän kombination som du valt från Växjö tillsammans med juvelerna PA9. Spännande. Lycka till!