fråga kring delning i avr och lågbasmoduler.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Raukman

fråga kring delning i avr och lågbasmoduler.

Inläggav Raukman » 2009-04-22 17:16

1. Bara en fundering: i LFE-kanalen på programmaterial hur höga frekvenser finns det på den? Är det filtrerat på 80hz redan vid mixning eller?

2. om man ställer fronthögtalarna på large men ändå har basmoduler vid vilken frekvens sker då delningen, om man inte har en aktiv basmodul?
Jag tänker närmast på min reciever, en h/k avr 255 där det går att välja separata delningsfrekvenser för alla högtalare förutom basmodulen!!!

Själv kör jag självklart med delning på 80hz till basmodulerna/fronterna, men hur blir det om jag skaffar center och vill dela den vid 200hz?
Eller bakkanalerna vid 120hz?

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-22 21:44

1. Det beror på vilket format som du lyssnar på.

DTS har valt att ha material upp till 80 Hz på "sin" LFE-kanal. Dolby har dock material ända upp till 120 Hz. Detta om vi pratar om format för hemmabruk, DVD, Blu-ray osv. I realiteten så behöver inte skillnaden vara dramatiskt beroende på hur mixaren lägger ljudet, han/hon kan ta hänsyn till skillnaderna och enbart inkludera material upp till 80 Hz för att undvika skillnader formaten imellan.

Dock kan det på visst material (DVD-A till exempel) finnas material långt upp i frekvens på LFE-kanelen. Dock är det i de flesta fall inget som var avsett från början, utan rena misstag i produktionen.

2. Hur har du kopplat din passiva basmodul? Jag fattar det som att du har passiva moduler...?

Att det inte finns något delningsfilter för sub-utgången är inte konstigt, det är så på majoriteten av alla receivers. Det är de övriga högtalarnas frekvens som behöver delas, resten går till subwooferutgången. Så varför skulle du vilja "dela" upp den signalen?

Skilj på LFE-kanel, den som kallas .1, och subwooferutgången på din recever, det är HELT skilda saker.

Ställer du filtret på någon av dina högtalare till XXX Hz, så kommer frekvenserna under denna delningsfrekvens att skickas till subwooferutgången. Förutsatt att du aktiverat den till ON på din receiver. Annars skickas informationen till L och R om de står som LARGE.

MVH
/g

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-04-23 16:41

Chuck_V skrev:
2. Hur har du kopplat din passiva basmodul? Jag fattar det som att du har passiva moduler...?

Att det inte finns något delningsfilter för sub-utgången är inte konstigt, det är så på majoriteten av alla receivers. Det är de övriga högtalarnas frekvens som behöver delas, resten går till subwooferutgången. Så varför skulle du vilja "dela" upp den signalen?

Skilj på LFE-kanel, den som kallas .1, och subwooferutgången på din recever, det är HELT skilda saker.

Ställer du filtret på någon av dina högtalare till XXX Hz, så kommer frekvenserna under denna delningsfrekvens att skickas till subwooferutgången. Förutsatt att du aktiverat den till ON på din receiver. Annars skickas informationen till L och R om de står som LARGE.

MVH
/g

Ja jag har passiva basmoduler med separat steg, och i min instruktionsbok så står det att det endast är V/H fronthögtalares filter som bestämmer basmodulens delning(det sitter fyra separata filter i min avr).
så då har jag valt 80hz på frontarna, har för tillfället bara 2.1 ljud (Ino piP och prof. P).

Men om jag vill skaffa en center och dela den vid 200hz och bakhögtalarna vid 120hz vart tar då dom frekvenserna under det ner till 80hz vägen?
helst skulle jag ju vilja att frekvenserna från centern mixades ut till V/H under 200hz, och sedan under 80hz ut till basmodulerna, men jag vet inte om recievrarna gör så!?

Ber om ursäkt om jag var otydlig med vad jag ville få fram förut, hoppas jag förklarade bättre nu.
Skillnaden på LFE och subwooferutgång vet jag men jag var nog kanske lite kryptisk i min frågeställning...

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 18:53

Raukman skrev:Men om jag vill skaffa en center och dela den vid 200hz och bakhögtalarna vid 120hz vart tar då dom frekvenserna under det ner till 80hz vägen?
helst skulle jag ju vilja att frekvenserna från centern mixades ut till V/H under 200hz, och sedan under 80hz ut till basmodulerna, men jag vet inte om recievrarna gör så!?

Mvh Peder

Nej, så gör de för din del tyvärr inte, utan det som finns under delningsfrekvensen för respektive kanal går till subwooferutgången (om den är aktiverad som ON).

Det du behöver är ett externt filter, typ det som Ino Audio saluför. Där kan man administrera centerkanalen som du beskrev, att dela av C vid 200 Hz och få frekvenserna under till L och R (för att sedan ytterligare delas till utgången för basmodulerna vid vald frekvens).

MVH
/g

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-04-23 19:30

Ja jag läste det nyss i inotråden också faktiskt!

Lite dumt då kan jag tycka att H/K (i detta fallet) gör en reciever där man kan välja olika delningsfrekvenser för alla högtalare, för väljer man då 80hz för frontarna och 200hz för centern, så kommer ju basmodulerna likväl att vara o bråka i samma frekvensområde som frontarna och det vill man ju inte, känns lite som dom byggt in funktioner som är överflödiga då!

Min undran kom lite av att det stod i manualen att det endast var frontarnas delningsfrekvens som påverkade basmodulerna...

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 20:03

Så värst märkligt tycker jag inte att det är.

Mig veterligen finns det ingen annan tillverkare eller producent av högtalare än Ino som rekomenderar delning av centerkanalen vid 200-250 Hz, eller den kanaladministration Ino förespråkar.

Hade efterfrågan funnits på bred front hade säkert varit en funktion i varje receiver, så är det inte.

MVH
/g

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-04-23 20:44

Nja det märkliga jag tycker är att det går att välja olika delningsfrekvenser för olika högtalare i samma uppsättning (inte bara centern), för gör man det så blir det ju alltid så att nån högtalare kommer överlappa nån annan och spela samma frekvenser, T ex. basmodulerna och frontar överlappar varandra i uppåt en oktav eller mer, och det är väl aldrig att rekommendera!?

Hade dom satt in ett filter där man väljer en delningsfrekvens som gäller alla kanaler, som jag antar det är i de flesta recievers annars, så kan ju inte det problemet inträffa!

Förstår du hur jag tänker?

Du kan ju inte heller veta vad H/K tänker o tror, jag bara tänker högt och bollar lite tankar och då är det bara bra med lite feedback.
Tack för det.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 21:16

Jag ser inte riktigt problemet som du gör.

Visst möjliggör separata delningsfrekvenser för varje högtalare att det kan bli en överlapp som du säger, men det kan man ju kringgå genom att välja 80 Hz rakt av om man tycker det är ett problem.

Jag har en receiver av helt annat märke, och har också möjligheten att ställa varje kanal individuellt map delningen. Så det är inget unikt. Jag tror istället det uppfattas som en bra funktion av de flesta, man kan välja som man vill.

Dock löser ju inte det "problemet" med att frekvenser delas och skickas till subwoofern (om den är ON/YES) istället för L och R även om de är satta som Large.

MVH
/g

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-04-24 16:02

Nej det är klar, jag överreagerar väl med att det skulle va ett stort problem.
Jag har väl för tillfället ingen plan på att skaffa center än, så "problemet" är i skrivandets stund endast hypotetiskt.

men vi är väl ändå överens om att en lågbasdelning över 80-100hz är olämplig?
:wink:

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-24 16:07

Raukman skrev:men vi är väl ändå överens om att en lågbasdelning över 80-100hz är olämplig?
:wink:

Mvh Peder

Jajamensan! :D

Det beror väl iofs på omständigheterna, men har man ingen möjlighet att som med Inofiltret distribuera om kanalerna så blir det ju pannkaka om man delar C vid 250 Hz (förutsatt att man har en standardreceiver).

MVH
/g

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-04-25 08:44

Chuck_V skrev:Så värst märkligt tycker jag inte att det är.

Mig veterligen finns det ingen annan tillverkare eller producent av högtalare än Ino som rekomenderar delning av centerkanalen vid 200-250 Hz, eller den kanaladministration Ino förespråkar.

Hade efterfrågan funnits på bred front hade säkert varit en funktion i varje receiver, så är det inte.

MVH
/g

Meridian avfärdar direkt tanken på att ha olika delningar pga att det enligt dom ger hörbara defekter. Samma delning runt om enligt dom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-25 10:54

Det var ett mumbojumbosvar!

Vill gärna läsa mer om deras resonemang..

Återgå till Teknikforum