Chuck_V skrev:
2. Hur har du kopplat din passiva basmodul? Jag fattar det som att du har passiva moduler...?
Att det inte finns något delningsfilter för sub-utgången är inte konstigt, det är så på majoriteten av alla receivers. Det är de övriga högtalarnas frekvens som behöver delas, resten går till subwooferutgången. Så varför skulle du vilja "dela" upp den signalen?
Skilj på LFE-kanel, den som kallas .1, och subwooferutgången på din recever, det är HELT skilda saker.
Ställer du filtret på någon av dina högtalare till XXX Hz, så kommer frekvenserna under denna delningsfrekvens att skickas till subwooferutgången. Förutsatt att du aktiverat den till ON på din receiver. Annars skickas informationen till L och R om de står som LARGE.
MVH
/g
Ja jag har passiva basmoduler med separat steg, och i min instruktionsbok så står det att det endast är V/H fronthögtalares filter som bestämmer basmodulens delning(det sitter fyra separata filter i min avr).
så då har jag valt 80hz på frontarna, har för tillfället bara 2.1 ljud (Ino piP och prof. P).
Men om jag vill skaffa en center och dela den vid 200hz och bakhögtalarna vid 120hz vart tar då dom frekvenserna under det ner till 80hz vägen?
helst skulle jag ju vilja att frekvenserna från centern mixades ut till V/H under 200hz, och sedan under 80hz ut till basmodulerna, men jag vet inte om recievrarna gör så!?
Ber om ursäkt om jag var otydlig med vad jag ville få fram förut, hoppas jag förklarade bättre nu.
Skillnaden på LFE och subwooferutgång vet jag men jag var nog kanske lite kryptisk i min frågeställning...
Mvh Peder