Hjälp med utsläckning i basområdet, på ett par OA-116

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Engh

Hjälp med utsläckning i basområdet, på ett par OA-116

Inläggav Engh » 2004-11-19 14:46

Har ett par Carlsson (sonab) OA-116, och vad jag har förstått skall dessa vara rätt ok i basen! Men det kan man inte säga om mina, åtminstone inte i lyssningsposition.

Rummet är rektangulärt (5x4 m) högtalarna är placerade mot vägg på långsidan, sitter i en soffa placerad ca 2-3 dm från motsatt väg.

En åtgärd som gör att jag får lite mer bas är om jag vrider på högtalarna, skall försöka förklara vad jag menar med några ascii tecken
Högtalare = ▌
Vriden högtalare = / \
Stereo/tvbänk = ███
Högtalarnas placering i originalplacering = ▌ ███ ▐
Högtalarnas placering med vridning = / ███ \

En åtgärd jag har funderat på är att köpa någon typ av subbas förstärkare med fasjustering, eller behöver man någon DSP försedd grunka som man kan koppla in i sin anläggning, får att åtgärda utsläckning i basen?

Kom gärna med förslag, går det att åtgärda detta på annat sätt, så säg bara till.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-22 14:55

Hej Engh,

Du har inte fullständigt beskrivit din uppställning, men jag gissar att högtalare och framför allt lyssningsposition är symmetriskt placerade i breddled. Om så är fallet får du ganska djupa dalar omkring 75 och 100 Hz, vilket kan förklara dina intryck. Detta är mycket svårt att komma tillrätta med om du inte använder dig av en basmodul och förskjuter lyssningspositionen några dm åt sidan (huvudhögtalarna får naturligtvis "följa med" åt sidan). Basmodulen placeras lämpligen ca 1 m från sidovägg. Alla former av eq kräver tyvärr alltför stora förstärkningar av signalen i problemfrekvensområdena för att vara riktigt användbara med ditt nuvarande system. Däremot kan du använda eq för att få bort den kraftiga topp du har vid ca 40 Hz. Den bästa lösningen blir nog basmodul+eq med en liten justering av lyssningspositionen i sidled. Utan basmodul bör du fundera på att spela på andra ledden i rummet.

Användarvisningsbild
Engh

Inläggav Engh » 2004-11-24 11:45

Hm, misstänkte att det var så, går tyvärr inte att lyssna på andra hållet . Rummet är rätt statiskt möblerat, lite vägg fasta hyllor m.m. Frun skulle absolut inte uppskatta en ommöblering till för min stereos skull .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-24 19:42

Carlsson-högtalarna är tänkta att ställas på långvägg som i Engs fall. Stig Carlsson rekommenderade väl minst en meter till sidoväggarna? I Stigs "modell" ska väl också takreflexen hamna rätt? Det gör den ju den bara om avståndet lyssnare - högtalare är "rätt". Pest eller kolera? Nja, kan du verkligen inte flytta din lyssningplats eller högtalarna lite sidled som Isidor föreslår?

En annan lösning är att använda subas, helst minst två. Du kan placera denna/dessa så att utsläckningen uteblir. Billigt blir det inte, det ska till ett elektroniskt delningsfilter och ett slutsteg till.... Har själv en liknande utfasning i mitt rum och har löst det med hjälp av en subbas.

Användarvisningsbild
Engh

Inläggav Engh » 2004-12-08 12:55

Har också funderat på subbas, eller någon form av rumskorrigering.
Finns ju en del intresanta prylar till PC. Blir lite billigare än en TAcT om än inte lika bra (tror jag åtminstonne).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-08 19:38

Jag tänkte bara poängtera att dalarna omkring 75 Hz och 100 Hz inte försvinner om man använder två basmoduler som placeras symmetriskt i breddled. För att komma runt problemet måste man dels flytta lyssningspositionen några dm åt sidan, dels använda en basmodul som lämpligtvis placeras ca 1 m från sidovägg.

Rumskorrigering kommer att kräva mycket hög förstärkning vid dalarna, vilket inte är att rekommendera om man inte har en extremt kapabel basmodul/förstärkare.

Återgå till Teknikforum