Nyaste Ino Audio katalogen + prislista...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-22 11:02

Imo är det en självklarhet att rådfråga Ingvar innan man lägger ut katalogen på nätet. Hade Ingvar velat marknadsföra sig på detta sätt hade han väl gjort det för länge sen.

MVH

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 12:25

Mr_Ekan skrev:Imo är det en självklarhet att rådfråga Ingvar innan man lägger ut katalogen på nätet. Hade Ingvar velat marknadsföra sig på detta sätt hade han väl gjort det för länge sen.

MVH

Ok, som sagt spridningen är redan okontrollerad så jag såg ingen "fara" att lägga upp den för faktiskt.se's läsare men jag har nu tagit bort länken och ska be Zalve att ta bort Inokatalogen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 14:43

patrikf skrev:
Flint skrev:Märklig diskussion.

Håller med.

Håller också med 8O
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-22 14:47

Hallå

Vi pratar om en produktkatalog, den borde väl i allra högsta
grad vara offentlig ??

Kan inte se Rydberg har gjort något som helst fel

Har vi inte viktigare saker att diskutera än att skälla på stackars
Rydberg som bara ville hjälpa till :?: :roll: Jisses

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-22 14:56

Håller med Larsho. Där är ingen förbehållen copyright vad jag kan se och författaren frånskriver sig i vilket fall som helt från att påstå att den är up-to-date.

Om något så har han kanske besparat Ö att besvara en anstormning av mailfrågor om katalogen. (=gett Ö lite extra tid att göra ännu nyttigare/roligare saker).

Möjligtvis kanske folk är oroliga för att kön växer innan de själva hunnit beställa? :wink: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 15:10

Som sagt: Ingen copyrighttext. Men äntligen fulla data, adress telefonnummer och allt. Ino inte mytomspunnet längre! Var det skönt för er också? 8)
Nu kan alla hänvisas hit och vi slipper alla frågetrådar. :D
Tycker det var synd om Rydberg tog bort länken.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-22 15:32

Bernt skrev:Som sagt: Ingen copyrighttext. Men äntligen fulla data, adress telefonnummer och allt. Ino inte mytomspunnet längre! Var det skönt för er också? 8)

Att Inos produktkatalog inte skulle vara skyddad av upphovsrätten är rent nys. Man behöver inte ansöka om någon "copyright" för att inneha upphovsrätt. Kravet är att texten har en viss verkshöjd dvs inte är alltför lika det som redan finns. Och det är den ju verkligen inte. Vem som har gjort fel eller inte beror på upphovsrättsinnehavarens inställning. Om hanteringen inte stämmer överens med dennes vilja ligger, om jag har förstått rättsläget rätt, serverägaren mest pyrt till. För de som länkar är det mer oklart Oavsett rättsläget så kan vi tala om rätt och fel vad gäller det moraliska. Och det är min personliga uppfattning att det tillhör väl god kutym att först fråga om lov innan man lånar något. Men som sagt, avgörande är upphovsrättsägarens inställning.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 15:32

Bernt skrev:Som sagt: Ingen copyrighttext. Men äntligen fulla data, adress telefonnummer och allt. Ino inte mytomspunnet längre! Var det skönt för er också? 8)
Tror du på detta själv? :wink: 8O :D

Jag har länge efterfrågat en INO-site mer informativ än den Naqref har. INO är ett (bra) högtalaralternativ till ett antal andra högtalarmärken, alltså tycker jag det skall visas upp, göras tillgängligt.
Teknikern i mig och mitt (därmed tillhörande?) ordningssinne säger också att informationen skall finnas på ett ställe och där uppdateras. Istället för denna kaotiska infomationsspridning via mail (från kompisars kompisar, kunders kunder, eller medlemmars medlemmar) så hänvisas till exakt rätt revision av aktuellt dokument.

Jag gör så på min hemsida. Länken är alltid den samma till ex manualen till Entro, men revisionen har stegats ett par gånger och kunder blivit notifierade.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 15:35

EA: Detta är ju bättre än det du beskriver av hur det gått till hittills. Men tydligen har det registrerats en Ino-hemsida, det är ju det bästa så klart. :D

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 15:44

Som sagt någon annan stans på forumen, tydligen har det registrerats en Ino-hemsida, http://www.inoaudio.com

Anser man sig ha det korrekta bör man enligt min mening dra konsekvensen fullt ut och presentera det på ett vettigt sätt, på de kanaler som folk med det här intresset använder sig av. Med hemsidan blir detta ett faktum. :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-22 15:48

EA, "din" metod är klart mer praktisk. Instämmer helt! Men, vi får väl också lov att respektera att alla inte vill ha det på detta sätt :?: Ingvars antimarknadsföringskoncept fallerar ju när andra personer, mer eller mindre mot hans vilja vad jag fattat saken, marknadsför Ino.

Rydberg, no offence asså. Du är ju en hyvens prick annars, I-are och allt :)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 15:52

Ingvars antimarknadsföringskoncept fallerar ju när andra personer, mer eller mindre mot hans vilja vad jag fattat saken, marknadsför Ino.

Exakt. Så hemsidan är ett måste som jag ser det, för korrekthetens skull.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-22 16:01

Franz Kafka har ett och annat att lära av den här tråden
eller snarare orsaken till den, INO:s uppfattning om marknadsföring.
Väck Franz från den eviga vilan.
Novellen ska givetvis heta "Prislistan".
Senast redigerad av Flint 2004-11-22 16:26, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 16:05

Mr_Ekan skrev:EA, "din" metod är klart mer praktisk. Instämmer helt! Men, vi får väl också lov att respektera att alla inte vill ha det på detta sätt :?: Ingvars antimarknadsföringskoncept fallerar ju när andra personer, mer eller mindre mot hans vilja vad jag fattat saken, marknadsför Ino.
Rydberg, no offence asså. Du är ju en hyvens prick annars, I-are och allt :)
Nu blandar du in andra aspekter. :wink:

Jag bara skrev hur jag anser att det skall vara om det skall vara helt optimalt. I min verksamhet är tid inte riktigt någon vara det går 13 på dussinet. Alltså gör jag det rationellt och effektivt.

Att rätta kunder som använt gamla manualer eller som har felaktig information tar mer tid i anspråk än att hålla siten uppe och i rätt revision.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-22 16:06

Svalander heter väl också Josef. Är det månne han som har huvudrollen i "Processen"? (Grym bok f.ö.)

Detta är väl ändå inte OT? 8O

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 16:14

looking up whois record for inoaudio.com

See webpage for www.inoaudio.com

Whois Server Version 1.3

Domain names in the .com and .net domains can now be registered
with many different competing registrars. Go to http://www.internic.net
for detailed information.

Domain Name: INOAUDIO.COM
Registrar: TUCOWS INC.
Whois Server: whois.opensrs.net

**Going to whois.opensrs.net for full record.**

Registrant:
Ino Audio
Radarvaegen 25
Taeby, SE 183 61
SE

Domain name: INOAUDIO.COM

Administrative Contact:
Ingvar, Oehman customer@cliche.se
Radarvaegen 25
Taeby, SE 183 61
SE
+46.087327725
Technical Contact:
Bonavent, Morten hostmaster@cliche.se
Box 440
Malmoe, SE 201 24
SE
+46.040305537 Fax: +46.040305547

Registration Service Provider:
Team Internet A/S, domain@teaminternet.dk
+45.70205533
This company may be contacted for domain login/passwords,
DNS/Nameserver changes, and general domain support questions.

Registrar of Record: TUCOWS, INC.
Record last updated on 07-Oct-2004.
Record expires on 07-Oct-2006.
Record created on 07-Oct-2004.

Domain servers in listed order:
NS1.CLICHE.SE
NS2.CLICHE.SE

Domain status: REGISTRAR-LOCK

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-11-22 16:20

Oj oj, lite OT är det ju då jag bara frågade om ett enkelt dokument... det var inte meningen att väcka starka känslor. Var bara så att jag var på jobbet och en arbetskamrat frågade lite om dessa högtalare så vi ville kika lite i katalogen medans vi satt där och pratade skit. Var alltså bara på grund av att jag hade lite brådis som jag postade här istället för att maila Ingvar personligen.

Som ni säger så skulle en hemsida vara bra, om han sedan inte vill ha särskilt mycket info på den är ju upp till IÖ att bestämma. En länk för nedladdning av nyaste katalogen är väl kanske ett minimum.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 16:23

Som ni säger så skulle en hemsida vara bra, om han sedan inte vill ha särskilt mycket info på den är ju upp till IÖ att bestämma. En länk för nedladdning av nyaste katalogen är väl kanske ett minimum.
Håller med! Har inga starka känslor här dock. Kul att det löser sig till det bästa. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-22 16:40

Det är lustigt att ni har så mycket att klanka på I.Ö.s marknadsföring. Antar att det är upp till honom att driva sitt företag som han vill. Vad jag vet har han arbete så det räcker och blir över. Han verkar inte vilja ha fler beställningar. Nuvarande orderingång är väl fullt tillräcklig för att han ensam ska ha kontroll över verksamheten och det är väl det han vill?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 16:47

RogerGustavsson skrev:Det är lustigt att ni har så mycket att klanka på I.Ö.s marknadsföring. Antar att det är upp till honom att driva sitt företag som han vill. Vad jag vet har han arbete så det räcker och blir över. Han verkar inte vilja ha fler beställningar. Nuvarande orderingång är väl fullt tillräcklig för att han ensam ska ha kontroll över verksamheten och det är väl det han vill?
Jag vet inte om du riktar detta till mig (du skriver inte ut några namn) eller inte.

Min kommentar är som jag skrev ovan endast för att det skall bli så bra som möjligt - för alla iblandade. Perfektion helt enkelt. Jag klankar inte ner utan bidrar med konstruktiva förslag på hur det skulle kunna bli bättre så att Ingvar slipper förklara det som redan står i senaste revisionen.

Jag lever också i den övertygelsen att man faktiskt sparar tid genom att göra på det sätt jag beskriver.

Varför kan man inte komma med konstruktiv kritik till Ingvars företagande?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 16:53

Här klankas inte! :D

Nu har Ingvar registrerat hemsida, då blir det säkert fint.
Tycker det är en konstruktiv tråd.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-11-22 18:20

EngelholmAudio skrev:Min kommentar är som jag skrev ovan endast för att det skall bli så bra som möjligt - för alla iblandade. Perfektion helt enkelt. Jag klankar inte ner utan bidrar med konstruktiva förslag på hur det skulle kunna bli bättre så att Ingvar slipper förklara det som redan står i senaste revisionen.

Jag lever också i den övertygelsen att man faktiskt sparar tid genom att göra på det sätt jag beskriver.

Det är väl jättebra att det finns så många som vill hjälpa Öhman med hur han skall driva sitt företag, men det är förmodligen effektivare att kontakta Öhman direkt och inte skriva här vad han bör göra. Om man är perfektionist och vill agera rationellt och effektivt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-22 18:37

mikke_musik skrev:
EngelholmAudio skrev:Min kommentar är som jag skrev ovan endast för att det skall bli så bra som möjligt - för alla iblandade. Perfektion helt enkelt. Jag klankar inte ner utan bidrar med konstruktiva förslag på hur det skulle kunna bli bättre så att Ingvar slipper förklara det som redan står i senaste revisionen.

Det är väl jättebra att det finns så många som vill hjälpa Öhman med hur han skall driva sitt företag, men det är förmodligen effektivare att kontakta Öhman direkt och inte skriva här vad han bör göra. Om man är perfektionist och vill agera rationellt och effektivt.

Jämför MD-tråden. Där ges också många tips i hur de ska kunna "förbättra" produktionen. Eftersom det diskuteras finns det väl en mening i sig. Vi hänger ju inte här för att vara rationella och effektiva!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 19:21

Alltså anledninge till jag la upp den var att ett par personer inte kunde få den via mail, den studdsade. Det var bara meningen att lägga upp den temporärt och det var inte för att jävlas utan för att personer som är intresserade ska få del av en trevlig produktkatalog. Syftet var alltså inte att marknadsföra Ino-Audio.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-11-22 19:27

Men hallå, eftersom produktkatalogen ändå sprids via mail till höger och vänster kanske det inte spelar någon roll att Rydberg la upp den? Ur ett praktiskt perspektiv alltså? Det vill ändå till att man vet vad man letar efter för att man ska hitta den och få för sig att ladda ner den, tycker inte nåon skada är skedd.

IÖ kan ju dock ha en annan uppfattning, det kan man ju aldrig veta. Just därför bör man väl generellt sett alltid fråga. Det är ju verkligen inte frågan om någon "normal" produktkatalog.

Men eftersom den ändå sprids som den gör, via mail, tycker jag inte det spelar någon roll... att det sedan är rolig läsning är ju en annan historia.

/J.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-22 19:51

Tålamod lär vara en dygd! 8)

Under tiden så får man nog fråga Rydberg, mig och andra som har produktkatalogen/prislistan om de kan skicka den. Eller varför inte IÖ himself. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 20:07

Nu är även katalogen borttagen från knaak.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-11-22 20:19

Naqref, en eller ett par gånger i månaden ställs frågan "Var kan man kontakta Ino Audio?" och liknande i trådar på HF. Vart tycker du att man ska hänvisa de som frågar? Ska vi skriva "Ino Audio i Sthlm. Ägare och grundare av Ino Audio, Ingenjör Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman, nås på 08-732 77 25, 070-523 32 32" så som Rydberg skrev i en sådan tråd? (Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33592 )
Jag tycker det vore bättre att lägga upp prislistan på nåt ställe som uppdateras tills Inos hemsida blir klar.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-11-22 20:24

Pratade faktiskt just med Ingvar dock inte om att lägga upp hans produktkatalog.......men han letar faktiskt nya snickerier....håller på och provar ett nytt nu. Själv tycker han att 2 månader är en rimlig tid att vänta på ett par beställda högtalare....och inte 1.5 år som dom som betällde då har fått vänta....nu är troligen väntetiden längre tyvärr.......... :( Tur man har tillgång till egen snickare o verksta när det är dags att uppgradera...... :D

O visst skulle det vara bra om han lägger upp sina produkter på en hemsida....skulle förmodligen spara en massa tid för honom.......

Jag lägger nog upp en alternativ produktkatalog i en tråd här snart......... :D :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 21:54

mikke_musik skrev:Det är väl jättebra att det finns så många som vill hjälpa Öhman med hur han skall driva sitt företag, men det är förmodligen effektivare att kontakta Öhman direkt och inte skriva här vad han bör göra. Om man är perfektionist och vill agera rationellt och effektivt.
Jag suboptimerade lite. Antar att han läser här eller att nån berättar för honom vad som skrivs om honom. Jag har heller inte hans mailadress lätt tillgänglig. Men annars har du helt rätt! 8)
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi