EN pIP fråga. :)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-29 19:24

B&W 802D har aldrig imponerat på mig, trots flera försök. Däremot blev jag positivt överraskad av jubileumsmodellen B&W signature diamond som demades på Sheraton -07, den skulle jag gärna lyssna på igen under mera optimala förhållanden.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-29 22:52

celef: t ex Quad 11L, den äldre varianten. Den låter fantastiskt trevligt i diskant/mellanregister och har en fast och rapp bas. Den sträcker sig inte så långt ner i registret dock men det hade varit riktigt trevligt om jag på den tiden hade haft möjlighet att komplettera upp dem med basmoduler. De var på den tiden billiga, ca 3500kr, hade 7 eller 9 lager pianolack och såg förstklassiga ut på alla sätt och lät riktigt jäkla bra. Mitt par var i finishen idegran vilken var en limited edition. Saknar dem faktiskt ibland.

Quad 12L låter inte alls lika bra, med i mitt tycke fladdrigare och svampigare bas samt sämre integrering mellan elementen.

Nyare Quad 11 som numera heter L2 har en annan diskant och låter inte lika trevligt. Quad L-ite har (tror jag) den gamla diskanten och jag har ett par av dem som låter rätt ok och är i storlek som iP (ganska exakt). Ytfinishen är fantastisk för prisklassen men de ser taffliga ut på insidan med en minimal snutt täckjacksfoder på insidan. Har som ambition att försöka få till dem på något sätt - tyvärr låter de inte som 11L direkt.

Det finns ett par andra små som låter rätt bra men jag måste rota i minnesarkivet för att komma på dem.
Inaktiv

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-30 12:00

crion skrev:Problemet med pip som jag ser det är att Pip offrar kropp i mellanregistret till gagn för basen. Tycker det hörs tydligt när man jämför Pip med pi60.

Tror att det i många fall är placeringen av piP som ställer till det. Många ställer dem för långt ut rummet, utan dämpning bakom och i övrigt för kala rum. Hos IÖ tycker jag inte det var någon dramatisk skillnad i kropp.

Ungefär så här blir skillnaden om man placerar piP alltför långt ute i rummet, 40 resp. 115 cm från vägg. Det är rummets bidrag som visas och den övre kurvan är med den väggnära placeringen. Lågbasen påverkas inte nämnvärt.
Bild
Senast redigerad av RogerGustavsson 2009-04-30 12:01, redigerad totalt 2 gånger.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 12:00

Tja, gamla B&W Matrix 805 får man för runt 4000kr beg, de skulle jag välja före quadarna i den prisklassen.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-30 19:53

Goldfinger; är de såpass billiga? Då är det ju ett riktigt bra köp. :)

Quad 11L (den äldre varianten) ligger ju runt 1500-2500kr begagnat, det jag skrev var dåvarande nypris. För runt och under 2000kr tycker jag de är otroligt prisvärda och hade nog köpt ett par som "extra" om det inte vore som så att i princip alla som säljs är i lönn, vilket jag inte tycker är snyggt.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2009-04-30 20:15

RogerGustavsson skrev:Hos IÖ tycker jag inte det var någon dramatisk skillnad i kropp.

Håller inte med här. Tycker att piP(s) i jämförelse med Pi60(s) tappar i kropp. Detta gäller både hemma hos mig (har piPs samt pi60s) och hos IÖ. Med detta sagt så menar jag INTE att piPs är en dålig högtalare.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 22:30

pingvinlakrits skrev:Goldfinger; är de såpass billiga? Då är det ju ett riktigt bra köp. :)

Ja, de brukar ligga däromkring, har för övrigt ägt hela 3 par sådana genom tiderna. Jag vill också slå ett slag för äldre Snell modeller som man kan få otroligt billigt, de har ju inte världens modernaste design men är välavvägda i klangbalansen och har en spridningskaraktäristik av hög klass. (Mycket bra off-axis egenskaper), samt en upplevd låg distorsionsnivå.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino