Effektivare baselement till OA52 med sub sökes

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Effektivare baselement till OA52 med sub sökes

Inläggav lennartj » 2009-04-30 10:42

Kanske hör frågan hemma på DIY, moderator får avgöra.

Numera använder jag mina OA52 tillsammans med (4 st) "OB52" med Bremenbas i 25 l slutna lådor.
I mina nuvarande favoriter OA52.2- LJ Edition har jag naturligtvis 8545-basar, men funderar på om något annat element är värt att prova tillsammans med den kommande LE-diskanten, när man ändå skär basen under 80 Hz.
Då är inte element som Scan-Speaks Revelator elller Iluminator med lägre känslighet intressanta. Vad jag söker är ett element med minst 90dB/1W som spelar med rak frekvensgång ner till 80 Hz, men inte mycket djupare, i OA52'ans lådvolym, gärna sluten.
Jag använder 20 W från rör i klass-A och med nytt känsligare diskantelement skulle det sitta fint med ett bas/mellanregister som kommer i närheten, så man slipper elda bort effekt i delningsfiltret för att matcha.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-30 11:02

Ingen aning om det passar till ortoakustiken eller i lådan, men högre känslighet har det i alla fall, Seas PX17-LTS:

http://www.hifikit.se/index.php?id=1081
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-30 11:49

Seas PX17-LTS kan väl användas i en ännu mindre låda om man skulle vilja. Ingvar Öhman skrev en del i MoLt:en när det presenterades. Spridningen är väl också bra och borde kunna vara passande i OA-sammanhang.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-30 12:16

Jag tror att P17RCY är så nära ursprunget till detta element som man kan komma. Den hade/har polypropylenkon. Stig Carlsson mätte på högtalarelement med polypropylenkon och jag tror att det var ett sådant. Han förkastade detta element i synnerhet samt polypropylen som konmaterial till sina basar i allmänhet. Jag är inte lika kategorisk som Stig Carlsson var, men jag skulle idag d v s för närvarande inte välja högtalarelement med polypropylenkon vid modifieringar av just Carlssonhögtalare. Jag har tillsammans med Ingvar modifierat ett par OA-2212, där mellanregistren byttes ut mot B67 och basarna byttes ut mot W87. Det blev en lyckad modifiering och om denna har det skrivits på planeten.

Jag har dock även gjort en modifiering av OA-116 med B67 där resultatet inte blev lyckat. Det paret är samma par som genomgick transformationen till Steindl-Naq OA-116.

Vad gäller utbyte av orginalbasen i OA-52 till nytt element som är skräddarsydd för frekvenser mellan 80 Hz - 2,5 kHz kan jag i nuvarande ögonblick inte råda. Däremot kan jag säga att jag inte skulle använda högtalarelement med polypropylenkon, åtminstone tills jag blivit övertygad om motsatsen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-30 12:26

Det har ju dessutom talats på planeten och i några trådar här, i några års tid, om att det är ett nytt 7" element på gång från stiftelsen. När eller om det kommer lär knappast vara lätt att få fram någon uppgift om. Det är aldrig lätt att sia, speciellt inte om framtiden, som det heter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-30 12:34

paa skrev:Det har ju dessutom talats på planeten och i några trådar här, i några års tid, om att det är ett nytt 7" element på gång från stiftelsen. När eller om det kommer lär knappast vara lätt att få fram någon uppgift om. Det är aldrig lätt att sia, speciellt inte om framtiden, som det heter.

Jag har för mig att IÖ har nämnt att det elementet inte kommer att bli utvecklat i nuläget.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-30 15:13

Jag fick nyss PM från IÖ om saken.
Han avgör när det är dags att offentliggöra något.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 15:55

Det har du ju indirekt redan gjort :)

Ännu fler roliga element på gång alltså :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 15:57

RogerGustavsson skrev:Seas PX17-LTS kan väl användas i en ännu mindre låda om man skulle vilja. Ingvar Öhman skrev en del i MoLt:en när det presenterades. Spridningen är väl också bra och borde kunna vara passande i OA-sammanhang.

Det kan spela i ruskigt små lådor, men har ett väldigt lågt q-värde och stark motor som då gör det bäst lämpat till delning över 250-300hz.

Användarvisningsbild
lennartj

När?

Inläggav lennartj » 2009-04-30 16:55

MagnusÖstberg skrev:Det har du ju indirekt redan gjort :)

Ännu fler roliga element på gång alltså :D

Det är din tolkning. :?

Om så skulle vara fallet är fortfarande inget sagt om vilket decennium.

Återgå till Carlsson Illuminati