Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-28 23:13

skrutten skrev:Kanon bra tråd, jag får nog revidera mina LT uppfattningar en del. Måste erkänna att jag tänkt lite galet innan, man lär sig nytt hela tiden faktiskt.se. Jag tror att det blir LT bygge för min del efter semestern. Det får gå före dipoler :)

Samma här! Det blir LT för mina W15GTi. Spikrakt ner till 5 Hz visar sista simuleringen... 8)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-29 21:00

Det är målet med tråden, att räta ut frågetecken och inspirera till ett och annat bygge :)

skrutten:
Det som du skulle kunna göra är en artikel omkring fokalpunkten, vad det är, hur man mäter och varför det kan vara viktigt att hitta denna på sina element.
Det skulle jag vara intresserad av iallafall, jag tror det finns en del frågetecken där.

Martin:
Det systemet som du bygger skulle jag väldigt gärna vilja höra någon gång, det är allt rejäla element som du har köpt på dig.

Sidnot:
Pratade med chrilleS idag och lådorna är på G, så jag kommer att fortsätta artikeln om ett tag.

Dessutom så håller jag på med ett försteg till ett annat projekt och där kommer jag troligtvis bli klar innan helgen, så nu kommer jag att kunna utvärdera filter kortet ordentligt. Dessutom så har jag implementerat LT kortet med variabel dämpning/förstärkning, så det kommer att utvärderas samtidigt.
Riktigt spännande!!

Patrik

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-30 07:13

SlaitH skrev:Martin:
Det systemet som du bygger skulle jag väldigt gärna vilja höra någon gång, det är allt rejäla element som du har köpt på dig.

Förlåt att jag besudlar tråden med mina egoistiska inlägg :) , men jag måste bara få säga att jag själv är djupt imponerad av elementen som kom i veckan. Något mer brutalt får man leta efter. Det är nästa 30 cm djupa och väger 10kg st. Det kommer bli något i hästväg när de hamnar i lådor tror jag.

Självklart kommer man få komma och lyssna. Dock har jag inte kommit längre än att riva taket i lyssningsrummet för att kunna göra förstärkningar och isolera osv :?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-04-30 10:12

-Martin- skrev:
SlaitH skrev:Martin:

Förlåt att jag besudlar tråden med mina egoistiska inlägg :) , men jag måste bara få säga att jag själv är djupt imponerad av elementen som kom i veckan. Något mer brutalt får man leta efter. Det är nästa 30 cm djupa och väger 10kg st. Det kommer bli något i hästväg när de hamnar i lådor tror jag.

Självklart kommer man få komma och lyssna. Dock har jag inte kommit längre än att riva taket i lyssningsrummet för att kunna göra förstärkningar och isolera osv :?

kommer du att starta en byggtråd?
är väldigt sugen på att intergrera två lådor
i taket ovan media väggen så att säga.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-30 21:11

Egerwood skrev:kommer du att starta en byggtråd?
är väldigt sugen på att intergrera två lådor
i taket ovan media väggen så att säga.

Det kommer byggtråd så småningom.
Kul att det är fler än jag som funderar på det där med takmontage. Enkelt sätt att få undan "åbäket"... :)
Jag kommer även ha surroundisarna i taket. Men det får komma i byggtråden. Det här tråden ska ju handla om LT...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 21:59

SlaitH skrev:
Ja du styr ju ditt Q med lådan

Det som kanske kan sägas om du har ett Q 0,7 så kommer rummet kanske att påverka basen mer än ett system med Q 0,5 pga att det faller av lite tidigare.
Jag hittade en bra artikel om detta här, där stod det ganska bra förklarat hur det hänger ihop.

Intressant läsning! :)

Frågan kvarstår! Vad blir skillnaden, mellan Q 0,5 och Q 0,707 efter LT kompensation, om kurvan utgår från samma nivå ner till 15~20 Hz?
Jag menar, kurvorna borde ju bli lika!? :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 22:16

0,5-lådan kommer vara större, varvid ljudtrycket i lådan kommer bli lägre=mindre dist. Varit uppe tidigare.

Har man många moduler och inte maxar ut den kan man ju leka med lite mindre lådor..

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 22:43

MagnusÖstberg skrev:0,5-lådan kommer vara större, varvid ljudtrycket i lådan kommer bli lägre=mindre dist. Varit uppe tidigare.

Har man många moduler och inte maxar ut den kan man ju leka med lite mindre lådor..

Q har bara diskuterats efter LT! Hade vi pratat Q innan LT; så hade ju lådstorleken inte hamnat på 25~30 liter!? :?

Ljudtrycket i lådan står väl i direkt paritet till storleken på lådan?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-30 22:46

Ja fast kurvorna kan ju inte bli lika för att ett Q 0,5 faller av lite tidigare än ett på 0,707.
Det högre Q värdet leder också till lite högre grupplöptid, högre förstärkning, därmed högre lådtryck=dist och beroende på hur stort ditt rum är så kan det lbi för mycket lågbas.
Alltså ingen relativt rak kurva längre ner i frekvenser, basta! visar att basen stiger vid 20hz Q 0,707. Medans den bli i princip rak med 0,5.
Detta är ju naturligtvis room-gain som bara är estimerad, man får nästan mäta upp sin basgång i rummet och göra sin kompensering därefter.
Men då kanske det börjar bli överkurs. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 22:51

Äh, jo det har disskuterats! Tror du jag ljuger människa ?? :lol:

Lådstorleken är en avvägning! Det kommer bli bra :)

Och jo, lådsorleken tillsammans med elementets luftflyttningskapacitet ger maximalt ljudtryck i lådan. Men det är ju rätt sällsynt kanske att man nyttjar hela slaglängden, då är det dags för fler basmoduler ;)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 23:07

Jag tror inte att du ljuger :) !
Jag är kanske inte helt klar i min frågeställning, helt enkelt?

Om man har en låda med ett givet Q, låt oss säga 0,5! Så faller den från nolllinjen(eller vad fan den nu heter) ner till DC!? Det samma gäller för en låda med Q 1,0, men den tar en liten omväg uppöver nolllinjen, för att sedan dyka lite tidigare.eller hur?
Om man kör LT på en låda med Q 0,5, eller Q 0,7, så höjer man väl bara kurvan upp mot noll linjen, i de fallande registren!? Men utan att få någon peak i övre basområdet!?!?
Och då ser ju kurvorna för Q0,5 och 0,707 likadana ut, dvs mer eller mindre raka, ner till subsonic :?: :?

Det är nog något jag inte hajar här.... :(

Jag tror att jag har svårt att "visualisera" ett Q på 0,5 i en för liten låda, utan peaks, som det ju handlar om i detta fallet.,,,.. 8O

Kan inte någon vänlig själ visa mig en Q 0,5 LT kurva, så att jag får se?

(jag erkänner! Jag har inga simulerings program! :) )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 23:18

Man måste ju kompensera en mindre låda (högre q) på annat sätt än en större låda (lägre q), eller hur?

Den mindre lådan kommer ha lägre känslighet lågt ner i basen och kommer behöva mer effekt för samma ljudtryck. Lådan är också mindre och kommer snabbare upp i kritiska ljudtrycksnivåer som påverkar dist.

Man får göra en avvägning mellan alla parametrar och SlaitH har gjort en vettig sådan!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 23:20

MagnusÖstberg skrev:Man måste ju kompensera en mindre låda (högre q) på annat sätt än en större låda (lägre q), eller hur?

Den mindre lådan kommer ha lägre känslighet lågt ner i basen och kommer behöva mer effekt för samma ljudtryck. Lådan är också mindre och kommer snabbare upp i kritiska ljudtrycksnivåer som påverkar dist.

Man får göra en avvägning mellan alla parametrar och SlaitH har gjort en vettig sådan!

Jo! Jag ifrågasätter inte Slaith, jag försöker bara hänga med och förstå :? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 23:22

Kan du kanske köra de frågorna i din egna tråd och låta denna tråden handla om just den här designen?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 23:25

MagnusÖstberg skrev:Kan du kanske köra de frågorna i di egna tråd och låta denna tråden handla om just den här designen?

Det föreslog jag Slaith, men han ville ha frågorna här! I utbildningssyfte!
:D :twisted: :) Så det så! :!: ( god Valborg, eller vad man nu säger)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-30 23:36

ok, cool - tänkte mest att det kunde bli rörigt :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 23:46

MagnusÖstberg skrev:ok, cool - tänkte mest att det kunde bli rörigt :)

Jo, rörigt! :) Jag flyttar mina fortsatta LT paranteser till min tråd!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-01 00:00

Liten updatering:

Jag fick provkört både filtret och LT kortet med variabel nivå idag, det fungerar alldeles utmärkt kan jag meddela.
Det som jag märkte är att det kanske nästan är lite för mycket med 13dB i förstärkning, för det gick att dra på ganska rejält måste jag säga.

Men det är bara att räkna om motstånden en aning så kommer dämpningen att vara samma och förstärkningen lite mindre, jag kommer att skriva med formlerna för detta i artikeln för de som undrar.

Märkte en annan dumhet som jag har gjort, eftersom det var ett bra tag emellan det att jag gjorde korten så hade jag skiftat spänningsingångarna.
Spänningsstabbarna blev väldigt varma när de fick mata filter kortet polvänt :oops:
Men det ska jag fixa tills jag etsar korten till artikeln, tänkte inte ens på det när jag gjorde filtret. :?

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 00:05

varför inte variabel justering av nivån?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-01 00:12

SlaitH skrev:Liten updatering:

Jag fick provkört både filtret och LT kortet med variabel nivå idag, det fungerar alldeles utmärkt kan jag meddela.
Det som jag märkte är att det kanske nästan är lite för mycket med 13dB i förstärkning, för det gick att dra på ganska rejält måste jag säga.

Men det är bara att räkna om motstånden en aning så kommer dämpningen att vara samma och förstärkningen lite mindre, jag kommer att skriva med formlerna för detta i artikeln för de som undrar.

Märkte en annan dumhet som jag har gjort, eftersom det var ett bra tag emellan det att jag gjorde korten så hade jag skiftat spänningsingångarna.
Spänningsstabbarna blev väldigt varma när de fick mata filter kortet polvänt :oops:
Men det ska jag fixa tills jag etsar korten till artikeln, tänkte inte ens på det när jag gjorde filtret. :?

Patrik

Utgår nivåhöjningen hela tiden från DC? (du skrev variabel, men nämde 13 dB!?)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 00:20

Nej, man kollar hur mycket nivån fallit en oktav ner från där nivån börjat sjunka. I detta fallet bedömdes det till 13db. Sedan ökar man nivån från där den börjar sjunka med, i detta fallet, med 13db/oktav från brytningsgränsen och nedåt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-01 00:40

Ja, i en liten låda, så stupar det ju ganska brant. Så -13dB inträffar ju ganska fort. Jag tror jag blir klokare längs vägen............. :? :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-01 10:43

MagnusÖstberg skrev:varför inte variabel justering av nivån?

Självklart kommer det att vara variabel nivå, du missförstod nog.
Jag upplevde det som lite mycket med 13dB, det gick att dra på så det klippte.
Men det är ju ingen som tvingar fingrarna att vrida på ratten. :wink:

Det kommer som sagt att vara upp till var och en.

nadifierad:
Det handlar inte om att nivån faller ....detta kompenseras med LT kretsen.
Detta är mera som en volymkontroll, den justerar hela nivån.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 10:46

Nadifierad är nog kvar i tankarna om q-värde och lådstorlek och konsekvenser innan kompenseringen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-01 10:48

JO :?
Jag måste lära mig vad Q är, för att begripa!?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-01 11:21

Det kommer var så lugn ....jag brukar få sitta och vända på vissa problem ganska länge.
Sen plötsligt så sitter det bara, då har hjärnan processat klart.
exmpel:
När jag gick på gymnasiet så kunde jag inte för mitt liv föstå hur en transistor fungerade, det gick bara inte.
Sen en dag så bara satt det, lite märklig känsla.
Så är det än i dag, det tar ett tag ibland.
Men sen sitter det bannemig, så ge inte upp utan fråga på bara.
Förstår du inte av våra förklaringar, så kanske det finns något annat sätt att förklara eller att ställa frågan. :)

Det där med pedagogik är inte lätt alltså, det är så otroligt individuellt.
Eller vad säger du Svante?

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 11:35

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-01 11:55

Text updaterad i kapitel 3 med lite förklarande text kring Q värde.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-01 22:38

Tjena

Idag var jag och hämtade de färdiga lådorna från chrilleS ....de ser riktigt bra ut.
Så nu kommer jag att göra tester och mätningar för att kunna bygga kretskorten.
En och annan bild ska det väl hinna med att bli också :wink:

Patrik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-05-03 08:33

Intressant.... kör hårt...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum