LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-04-20 23:20

Svante skrev:
d_anders skrev:Det vore fint med en motsvarighet till ltplay på drivrutinsnivå så att man kan eq:a allt ljud från datorn (inkl spotify och annat streamat). Känns lite fånigt och oflexibelt att bygga elektroniska filter för att koppla till en dator.

Någon som känner till något liknande?

Mm, en sån skulle jag också vilja kunna skriva :) .

Man ska nog säga ändå att det inte är någon vidare bäst lösning att filtrera i datorn som jag gör i LTPlay. Det stjäl ganska mycket dynamiskt utrymme, man får spela kanske 10-20 dB tystare vid höga frekvenser för att det inte ska klippa digitalt. Det är alltså snyggare att bygga en analog LT. LTPlay är mest ett sätt att prova ungefär hur det blir innan man sätter igång att löda.

Men det är väl bara att öka bitdjupet?
Kräver iofs att ens DA-omvandlare klarar det högre bitdjupet...

Aktiva högtalare med digital signal in känns som framtiden :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-20 23:28

sebatlh skrev:
Svante skrev:
d_anders skrev:Det vore fint med en motsvarighet till ltplay på drivrutinsnivå så att man kan eq:a allt ljud från datorn (inkl spotify och annat streamat). Känns lite fånigt och oflexibelt att bygga elektroniska filter för att koppla till en dator.

Någon som känner till något liknande?

Mm, en sån skulle jag också vilja kunna skriva :) .

Man ska nog säga ändå att det inte är någon vidare bäst lösning att filtrera i datorn som jag gör i LTPlay. Det stjäl ganska mycket dynamiskt utrymme, man får spela kanske 10-20 dB tystare vid höga frekvenser för att det inte ska klippa digitalt. Det är alltså snyggare att bygga en analog LT. LTPlay är mest ett sätt att prova ungefär hur det blir innan man sätter igång att löda.

Men det är väl bara att öka bitdjupet?
Kräver iofs att ens DA-omvandlare klarar det högre bitdjupet...

Aktiva högtalare med digital signal in känns som framtiden :)

Tja, bara och bara. Visst är det så att man kommer ganska långt med en 20-bitsomvandlare om man spelar 16-bitsskivor, men LTPlay spelar faktiskt bara 16-bitsljud. Det betyder att om man har en bashöjning på 12 dB så motsvarar det 14 bitars upplösning vid de höga frekvenserna.

Det är iofs rätt ok det med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-21 00:58

paa skrev:
Svante skrev:För att hålla luftdisten under 1% behövs att ljudtrycksnivån inuti lådan är under 150 dB. Att blanda in konutslag större än Xmax är inte särskilt vettigt, eftersom elementdisten då säkerligen är betydligt större. Men för att få till precis 150 dB vid Xmax för en SLS10 så verkar det behövas att lådvolymen är ungefär 42 liter.

Är det räknat med eller utan dämpmaterial i lådan?

Jag testade först med hälften av den dämpning som Tymphany rekommenderar. Resultatet blev så kallad fläskbas.
Med den rekommenderade mängden fyllning, blev det hifi-bas.
Ingenting nämns om vad och hur det ska appliceras.

Den enda mätning jag gjort, var nyligen med hjälp av boom och hans SMS1 med inbyggt tonsvep.
Kurvan kunde avläsas på min TV-skärm och såg anständigare ut än jag trodde, med ett jämnt svagt fall ner mot 15Hz, utan eq-korrektion.

Med en smula parametriska lyft från 20Hz, fick jag uppleva bas som jag inte trodde var möjlig ur dessa lådor. piP-arna fick jobba ovan 80Hz och hade aldrig klarat att spela på den ljudstyrkan i fullrange ner till sina specade 30Hz.

Två likadana lådor står på lut att byggas, verkar som sagt funka trevligt i mitt lyssningsrum i alla fall och har man lyssnat på 22Hz, så vill man ju även få lite mer av det goda downunder. :wink:

PS Skulle en mindre låda nu visa sig bättre, är det ju inga problem att minska dem. Limma ytterligare stagning invändigt etc.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-04-21 03:34

Optimalt för mig vore en låda mellan förförstärkare och slutsteg till toppar
och basar, med delning 80Hz till topparna, LT för basmodulerna och
eventuellt också några notch-filter för att kunna kompensera för dom
värsta resonanserna i rummet. Är detta möjligt att genomföra?
Kommer man kunna justera utnivån på LT-filtret eller hur får man det att spela i nivå med toppsystemet?

Allt detta i en fin liten låda skulle vara väldigt fint, i alla fall för mig. Tror jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-21 08:45

Aerob skrev:Optimalt för mig vore en låda mellan förförstärkare och slutsteg till toppar
Kommer man kunna justera utnivån på LT-filtret eller hur får man det att spela i nivå med toppsystemet?

Allt detta i en fin liten låda skulle vara väldigt fint, i alla fall för mig. Tror jag.
Ja, det går. Men här koncentrerar vi oss på LT delen!

Det du pratar om låter som mitt kaffefilter ;)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-04-21 11:59

MagnusÖstberg skrev:
Aerob skrev:Optimalt för mig vore en låda mellan förförstärkare och slutsteg till toppar

Ja, det går. Men här koncentrerar vi oss på LT delen!

Det du pratar om låter som mitt kaffefilter ;)

Läste om ditt kaffefilter, verkar som ett intressant objekt.
Det skulle mer eller mindre bara gå att hänga på ett LT på LP-utgången?
Bara funderade på hur det ter sig med notch-filter innan LT-filtret?
Frågan är ju när man kommer se en färdig version av kaffefiltret?
Onekligen en ganska lång tid på utvecklingsbänken.. :wink:

Nåja, åter till LT..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-21 13:33

Ja, det fungerar att hänga på ett LT-filter på filterutgången mot basen.

Kaffefiltret har som sagt mognat i lugn och fin takt :oops: 8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-21 17:32

Jag har inga problem med 42 liter per bas! :) ( ganska små lådor egentligen! :D )
Men jag accepterar att alla inte delar mina åsikter!

Letar efter en lösning på att få mono signal efter lp filter! Då behöver jag bara ett LT kort! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-21 21:42

SlaitH skrev:Jag håller på med kapitlet kring olika tankebanor att konstruera en baslåda, jag skulle vilja ha lite input från er här.
Hur gör och tänker ni kring detta, så kan man få med flera olika konstruktionssätt.

Själv går jag för det mesta på att få ut så mycket slaglängd från elementet innan jag eventuellt lägger på LT.
Ungefär som krympa en optimal låda tills man skäms och utgå därifrån. :wink: :)

Patrik

Om tråden ska behandla Lt på ett allmänt övergripande sätt, så kanske en "mittemellanlåda" kan vara bra som modell!?

Dvs inte för liten ! :) (tänker lite på Svantes inlägg om dist etc.. :? )

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-21 21:56

Jo, men Linkwitz Pluto+ är ju på 15,4 liter med 10" SLS-basen,
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
och SLS-orginalrekommendation för sluten låda utan LT är ju på 42 liter
http://www.tymphany.com/830668-app-note
så ca 25 till max 30 liter tycker jag verkar vara ganska mitt i lagom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-21 22:16

Medhåll till paa.

Jag tycker att vi skiter i om fibrerna rör sig lite och dimensionerar för låda+isotrmiskt material.

Distproblemen är berätknade för maximal slaglängd också. Jag är fullt övertygad om att disten kommer bli god nog :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-21 22:32

Tjenare

LT kortet är i stereo, sen om du bara väljer att använda en kanal är upp till dig.

Lådan blir 25liter plus 50% isotermisering, så effektiv volym blir ca 30 liter.
Sen kommer mätningar och grejer på det, min erfarenhet hittils säger mig att jag troligtvis kommer att få en lite lägre avstämning än den som programmet säger.
Det har blivit så flera gånger, det är ju därför det kallas att simulera. :wink:
Ju lägre jag kommer med den förutbestämda volymen desto bättre.
Lådan har jag fastslagit måtten på, den blir 300x300x425mm gjord i 19mm mdf. Stagning blir en ring som sitter mitt på långsidorna och ett u som går förbi bakstycket, det får räcka så. Sen kanske jag borrar försänkningar i botten på lådan för SD fötter, får se....

Först kommer alla roliga mätningar också, det är nu som det riktigt roliga börjar.

Ps kollade pakettrackern och nu är basarna i Malmö så jag får väl dem i övermorgon kan jag tänka mig, dessutom har mina doningar på ELFA kommit tror jag.
Så nu blir det parallella byggen, för jag håller på med ett litet special datorsystem. LT på toppar och basar, filter m m ....the works!!

Patrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-21 22:53

Hahaha...

Dubbel Linkwitz var roligt. Jag pillar nu med att kunna spara det transformerade ljudet till fil, så man kan bränna skiva eller spela på Squeezebox.

Förstås kan man öppna den LTade filen i LTPlay, och LTa den... Då blir det dubbel bashöjning.

Jag sitter nu och spelar extremtyst, eftersom folk sover i närheten. Jag hör ändå djupbasen, och får tom 4"-högtalarna att ploppa. Vid 45 dBA ljudnivå... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-21 23:02

Jo fast LT som kommer på topparna är för att få ner dem till rätt delningsfrekvens, då de faller av väldigt tidigt som det är nu.
Och lägger jag delningen rätt så kommer avrullningen som blir med LT kretsen att addera sig med högpassfiltret så jag får 36db/okt, mest för att elementet inte är så stort.
Ja det kommer en bildtråd, men först så vill jag göra det mest klart.

Man kan ju göra samma sak med ett system som faller av ganska långt ner i frekvens, precis som linkwitz gör med sitt pluto+ system.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-22 21:46

Nu har jag postat ett första utkast av LT artikeln.

Mycket nöje

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-22 21:55

SlaitH skrev:Nu har jag postat ett första utkast av LT artikeln.

Mycket nöje

Länk?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-22 22:00

Svante skrev:
SlaitH skrev:Nu har jag postat ett första utkast av LT artikeln.

Mycket nöje

Länk?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29916 :) 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-22 22:01

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-22 22:04

Jag hann inte, för jag satt och läste artikeln! Men det kommer att bli väldigt bra!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-22 22:22

SlaitH skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29916

edit: Peter var några sekunder före.

Var inne och tittade! :) Du skriver jättebra, hoppas du kan hålla den pedagogiska tonen när det blir mer avancerat! :D Då kanske även jag kommer att få bygga mig en LT :lol:

Jag la hyllningarna i denna tråden, så att vi håller den andra så " stricktly buisness" det går! 8)

Nu kliar det i fingrarna efter mer... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-22 22:24

Jag var först :D Tata ratta ratta :mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-22 22:25

Jo, du var det! :wink:

Skulle man kunna använda denna tråden som parallelt disskusions forum, för LT relaterade frågor som dyker upp efterhand, eller ska de tas på plats i byggtråden? :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-22 22:41

nadifierad:
Jag tror att det bli enklare om förslag, invändningar m m som rör texten i sig postas i tråden.

Visst det blir ju en byggtråd, men tanken är att den ska användas i utbildningssyfte.

Men det går väl alldeles utmärkt att köra din jättebra tråd parallellt med den andra.

Jag försöker att hålla det på en nivå som de flesta kan förstå, och kanske skriva lite förklarande text kring vissa saker.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-22 22:43

SlaitH skrev:nadifierad:
Jag tror att det bli enklare om förslag, invändningar m m som rör texten i sig postas i tråden.

Visst det blir ju en byggtråd, men tanken är att den ska användas i utbildningssyfte.

Men det går väl alldeles utmärkt att köra din jättebra tråd parallellt med den andra.

Jag försöker att hålla det på en nivå som de flesta kan förstå, och kanske skriva lite förklarande text kring vissa saker.

Jag tänkte först och främst på alla frågor, som jag säkert kommer att ställa! :? :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-22 23:16

jaha.... sorry jag missförstod. :lol:

Det är ju din tråd här så det är såklart bara att fråga på.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-30 23:48

Och det tänker jag jvla göra oxå! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-01 00:03

Kan man jämnställa en LT med ett eller ett par band på en parametrisk EQ? :)

Och i så fall borde man kunna applicera LT på högre register oxå!? I form av notchfilter eller för att baffelstegskompensera, eller!?!? 8O :D :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-01 10:21

Jo nog är det så alltid... Nästan... I en eq varierar du ju både q och bandbredd, vilket är samma sak som att flytta poler och nollställen i jw-diagrammet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-01 10:39

-Martin- skrev:Jo nog är det så alltid... Nästan... I en eq varierar du ju både q och bandbredd, vilket är samma sak som att flytta poler och nollställen i jw-diagrammet.

Jw diagram? :)

Och hur förklaras Q på ett enkelt sätt?

Är det hur kurvan faller inom bandbredden? 8O

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-05-01 11:19

Såg att det var nån här som efterfrågade justerbar LT, här är en variant som verkar vettig http://www.marchandelec.com/wm8.html

Själv så är jag dock mer sugen på digitala filter. Blir dock lite irriterad på att det inte går att fixa sånt här i receivers (dom har ju kapaciteten, "bara" koden som saknas), helst vill man ju ha filtrena innan pre-out "potten" i försteget så att man kan köra bit to bit (eller bättre) mot originalet hela vägen. I nuläget lutar det åt att jag får använda datorn (och bygga en smutt standalone box med fjärris när man får det att funka) som försteg. Kör man digitala filter efter försteget så blir det ju svårare och dyrare genast om man vill ha digital headroom vill säga.

Bra program Svante!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum