Rotel RB-1080 tjuter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Lage

Rotel RB-1080 tjuter

Inläggav Lage » 2009-04-20 20:05

Jag har en Rotel RB-1080 och den låter som den ska när jag spelar normalt, men när jag stänger av den så kommer det ett tjutande vinande ljud från höger högtalare ungefär 20 sekunder efter det jag stängt av den.

Jag skulle vara mycket tacksam om någon har någon aning om varför det låter så, är det något fel och isåfall är det allvarligt?

Så här låter det:
http://www.box.net/shared/8hm1yc9xv8

Klonket i början är när jag stänger av förstärkaren sedan tar det ca 20 sekunder innan det kommer.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-04-20 20:56

Samma med min 1080.
Skulle tro att det är kondingar som laddar ur, men jag vet inte. Verkar inte vara ngt. problem i alla fall...jag är inte orolig 8) .

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-04-20 21:34

Vaddå stänger av? Gör jag aldrig. Vill ha den varm, men det kanske är feltänkt?

Lage

Inläggav Lage » 2009-04-20 22:44

Kristian skrev:Samma med min 1080.
Skulle tro att det är kondingar som laddar ur, men jag vet inte. Verkar inte vara ngt. problem i alla fall...jag är inte orolig 8) .

/ Kristian

Är kanske inget problem men då jag köpte den begagnad och det är garanti kvar ville jag vara säker ifall det är något fel. Skönt att veta att jag inte är ensam iaf. :) Någon mer som kan svara med säkerhet?

sprudel skrev:Vaddå stänger av? Gör jag aldrig. Vill ha den varm, men det kanske är feltänkt?

/sprudel

Jag har hört att standbyläge ska vara bra då man behåller spänning över vissa komponenter och på så sätt förlänger livslängden. Rb-1080 är ju antingen på eller av och hur det påverkar livslängden att ha det på jämt vet jag inte. Annars är det ju bra för ljudet att den är varm, men drar den inte mycket ström påslagen?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-20 22:46

Jag blir alltid lite sur på mig själv de gånger jag glömt stänga av slutsteget
kvällen innan. Sicket slöseri.
Senast redigerad av shifts 2009-04-20 22:48, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-04-20 22:47

Nästan exakt sådär låter mitt Ross-slutsteg efter man stäng av den, pjuitt
pjuitt låter det, en gång i varje talare, helskumt....

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-04-21 07:58

Lage skrev:Är kanske inget problem men då jag köpte den begagnad och det är garanti kvar ville jag vara säker ifall det är något fel. Skönt att veta att jag inte är ensam iaf. :)
Jag har en 1080, men den ligger i sin kartong, har inte kommit ur den sedan jag flyttade... Men jag känne inte alls igen att den skulle låta så. Den borde väl inte låta alls, kopplar inte högtalarreläerna bort högtalarna så att man inte ska få skit ut vid påslag/avslag? Kanske något som är knas ändå?

Lage

Inläggav Lage » 2009-04-21 11:08

rqu skrev:
Lage skrev:Är kanske inget problem men då jag köpte den begagnad och det är garanti kvar ville jag vara säker ifall det är något fel. Skönt att veta att jag inte är ensam iaf. :)
Jag har en 1080, men den ligger i sin kartong, har inte kommit ur den sedan jag flyttade... Men jag känne inte alls igen att den skulle låta så. Den borde väl inte låta alls, kopplar inte högtalarreläerna bort högtalarna så att man inte ska få skit ut vid påslag/avslag? Kanske något som är knas ändå?

Ja det var det jag undrade, jag har aldrig varit med om att ett slutsteg har låtit i högtalarna efter man har stängt av det och att det bara låter från den högra högtalaren är lite lustigt också. I ljudfilen som jag bifogade låter det i båda högtalarna för det är inspelat med en stereomik mot vänster högtalare.

edit: ändrat vänstra högtalaren till högra högtalaren i sista stycket.
Senast redigerad av Lage 2009-04-23 14:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-04-23 11:55

I första inlägget sa du att ljudet kommer från höger högtalare, därefter har du skrivit vänster....vilken är det som gäller?? :?

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-23 13:10

Kommer det ljud ur högtalarna i samband eller efter avstängning, så är det med all sannolikhet säkerhetsreléerna på högtalarutgångarna som ska synas.
Ljudet i sig är normalt, men reléet ska ju bryta snabbt och förhindra sådana missljud.
Reléerna kan skadas om man stänger av eller sätter på förstärkaren medan musik spelas. Gör inte så.

Stäng av förstärkaren när den inte används. Förlänger livslängden tiofallt.
Det tar normalt ungefär 20 minuter för ett större slutsteg att komma i termisk ballans. Det innebär ju inte att man måste vänta i 20 minuter innan man kan njuta av musiken.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-04-23 14:10

Där ser man, får ta och kolla upp det där då!

Tack Ragnwald! :)
Livsnjutare

Lage

Inläggav Lage » 2009-04-23 14:49

Kristian skrev:I första inlägget sa du att ljudet kommer från höger högtalare, därefter har du skrivit vänster....vilken är det som gäller?? :?

/ K

Oj jag skrev fel det ska vara höger högtalare som jag skrev i första inlägget, tack för påpekandet :)

Ragnwald skrev:Kommer det ljud ur högtalarna i samband eller efter avstängning, så är det med all sannolikhet säkerhetsreléerna på högtalarutgångarna som ska synas.
Ljudet i sig är normalt, men reléet ska ju bryta snabbt och förhindra sådana missljud.
Reléerna kan skadas om man stänger av eller sätter på förstärkaren medan musik spelas. Gör inte så.

Stäng av förstärkaren när den inte används. Förlänger livslängden tiofallt.
Det tar normalt ungefär 20 minuter för ett större slutsteg att komma i termisk ballans. Det innebär ju inte att man måste vänta i 20 minuter innan man kan njuta av musiken.

Tack för tipsen :D

Stänger alltid av slutsteget sist, men jag har ju tvillingar i tvåårsåldern, kan varit de som varit i farten.

Synd att slutsteget inte har standby så man kan sätta på den med fjärrkontroll (har ingen 12v trigger), skulle den ta skada om man satte på och stängde av den med hjälp av en fjärrkontrollerat eluttag, typ NEXA, dvs. att den alltid är påslagen men att man stänger av strömmen :?:

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-04-23 14:59

Sagt....och gjort! :)

Kontaktade importören SEPTON som tyckte att jag skulle skicka in steget för service. Blev därför hänvisad till AV-teknik i Gbg (Västra Frölunda).

Länk till AV-tekniks hemsida: http://www.avteknik.nu/

Ringde dit och fick prata med en trevlig kille som hette Martin. Han kände igen felbeskrivningen (med reservation för att ljudet bara kom ur ena högtalaren) och hade ett par modifieringar "på lager".
Mitt steg är inköpt i nov. 2007 och har därför garanti kvar (2år). Så nu återstår att ta en kopia på orginalkvittot, plita ned en felbeskrivning och skicka steget till "Götet".
(Glömde i hastigheten att fråga om detaljer kring moddarna, får återkomma om det.) :oops:

Vem vill låna mig ett slutsteg under tiden!? :cry:

/ Kristian
Livsnjutare

Lage

Inläggav Lage » 2009-04-23 19:55

Kristian skrev:Sagt....och gjort! :)

Kontaktade importören SEPTON som tyckte att jag skulle skicka in steget för service. Blev därför hänvisad till AV-teknik i Gbg (Västra Frölunda).

Länk till AV-tekniks hemsida: http://www.avteknik.nu/

Ringde dit och fick prata med en trevlig kille som hette Martin. Han kände igen felbeskrivningen (med reservation för att ljudet bara kom ur ena högtalaren) och hade ett par modifieringar "på lager".
Mitt steg är inköpt i nov. 2007 och har därför garanti kvar (2år). Så nu återstår att ta en kopia på orginalkvittot, plita ned en felbeskrivning och skicka steget till "Götet".
(Glömde i hastigheten att fråga om detaljer kring moddarna, får återkomma om det.) :oops:

Vem vill låna mig ett slutsteg under tiden!? :cry:

/ Kristian

Låter bra, då får jag också kolla upp det, tack för hjälpen!

Ps. jag behöver också ett slutsteg under tiden :wink: Ds.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-04-23 22:58

Lage skrev:Synd att slutsteget inte har standby så man kan sätta på den med fjärrkontroll (har ingen 12v trigger), skulle den ta skada om man satte på och stängde av den med hjälp av en fjärrkontrollerat eluttag, typ NEXA, dvs. att den alltid är påslagen men att man stänger av strömmen :?:

Jag fixade en egen trigger med hjälp av en vanlig väggbula, skitenkelt faktsikt, läs här!

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-04-24 15:32

Jag har ett RB-1080, och det har aldrig gett ifrån sig något ljud vid avstängning. Det är iofs det
äldre med röda dioder och utan bi-wire kontakter, men i övrigt är det väl samma.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Lage

Inläggav Lage » 2009-04-26 19:06

rqu skrev:Jag fixade en egen trigger med hjälp av en vanlig väggbula, skitenkelt faktsikt, läs här!

Kanontips, det låter ju perfekt det måste jag testa :D

Fungerar det med en sån här? AC/DC 1000 ma

Supernollan skrev:Jag har ett RB-1080, och det har aldrig gett ifrån sig något ljud vid avstängning. Det är iofs det
äldre med röda dioder och utan bi-wire kontakter, men i övrigt är det väl samma.

Ok då är det helt klart ett fel som måste åtgärdas!

Edit: fel länk

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-04-26 22:31

Lage skrev:Fungerar det med en sån här? AC/DC 1000 ma
Borde funka med en sån, jag tog en som blivit över på jobbet till någon apparat som slängts... 129 spänn verkar lite mycket, den kanske är onödigt bra och stor för ändamålet. Tror att en sån här räcker...

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-04-30 11:56

Skickade innan jag kontaktade SEPTON och AV-teknik ett mail till Rotel Europe enligt nedan:

Hi!

My name i Kristian, I'm from Sweden and I own a Rotel RB-1080 (2007).

I have no complaints about the sound quality which I find amazing but I have a question as follows.

About 20 seconds after I turn the 1080 off (with the switch on the frontpanel), there is a high pitch squirking sound which decreases in frequency during about four seconds before it stops.
The sound only comes from the right speaker.
(My guess would be that the sound is caused by discharging capacitors, but if so why would they discharge over the right speaker?)

My question: Is this a normal behviour, and if it is - what is causing the sound, or is something wrong with my amplifier?

I know another person that owns the same model (RB-1080) who's experiencing the same phfenomenom.

Note. I'm not the first owner so I can't say if the "problem" was there from the beginning.

Please help me with my question!

Best regards / Kristian

Fick nu följande svar från deras Technical Support:

Dear mr. Kristian,

I am sorry that this response to your question has been delayed.

This whistle sound will be low-level, and can appear in either channel or both.

It is quite normal for this model; please do not concern yourself about it.

Regards,

Robert Burn
Technical Support
Rotel Europe

Tel: +44 1903 221700
Fax: +44 1903 221701

Ja ja, inte särskilt uttömmande svar kanske, vi får väl se om det ordnar upp sig när AV-teknik har gjort vad dom kan..... :)

/ Kristian
Senast redigerad av Kristian 2009-11-25 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Livsnjutare

Lage

Inläggav Lage » 2009-05-01 11:20

Ja det låter konstigt att det skulle vara normalt. När jag köpte slutsteget fanns inte ljudet där för jag provlyssnade det och lyssnade särskilt efter missljud & detta hade jag definitivt märkt, så det har uppkommit med mig som ägare.

Jag ringde också till AV-teknik och de tyckte det lät onormalt och att jag skulle lämna in slutsteget medan jag hade garanti så de kunde kolla upp det.

Tack så mycket för uppföljningen, det var intressant att höra vad Rotel Europa ansåg om "problemet". Helt klart är ju att det är ett fel, inga andra slutsteg låter så som jag hört, att Rotel svarar som de gör betyder väl att det är inget fel som blir värre eller påverkar funktionen på slutsteget negativt.

Posta gärna när du haft det inne hos AV-teknik så gör jag detsamma, ska bli intressant om det går att fixa.

VH
Håkan

joseph

Inläggav joseph » 2009-05-01 20:06

Mitt gör också så. Det är någon månad gammalt och har knappt stängts av något sedan inköp så jag märkte det inte före jag läste om det här, men det är exakt likadant. Höger kanal hos mig med. Röda lysdioder och dubbla utgångar där bak.

Lage

Inläggav Lage » 2009-05-01 20:25

Biwire? Isåfall är det nya modellen du har, vilket är samma som jag har fast mitt är i färgen silver med blå diod :( (stör mig rejält på den blåa dioden)

När det är två röda dioder är det ett helsvart slutsteg då?

Verkar vara ett ganska vanligt "fel" med tjut om vi nu är tre stycken som på kort tid upptäckt det 8O

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-05-01 23:18

Kristian skrev:Vem vill låna mig ett slutsteg under tiden!? :cry:

/ Kristian

Har några monoblock du kan få låna om du vill.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2009-05-02 08:02

Tjena.

Jag har en Rotel 1070 (sedan 3 år). Samma fenomen på höger utgång.
Polaren har en 1080. Samma ljud där också.
Har varit så under alla år han haft den.
En känd högtalarkonstruktör var hemma hos mig på en filmkväll sa att det är många som har det där ljudet och att det var inget att bry sig om.

Mvh Ljudkrav.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2009-05-02 10:58

Jag har samma fenomen på en integrerad MF fast på vänster kanal .
Tror inte att det är något att bry sig om.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-02 11:37

Hm... men vad är det för något?
Ta en multimeter och ställ den för mätning av likspänning, anslut över den spökande terminalen med förstärkaren påslagen.
Slå sedan av och notera vad som visas när ljudet hörs.
Mät sedan på samma vis över den andra terminalen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2009-05-02 12:09

Nu e det ju så att jag aldrig stänger av min stärkare så för mig e det ku inget problem

Lage

Inläggav Lage » 2009-05-03 10:19

Ragnwald skrev:Hm... men vad är det för något?
Ta en multimeter och ställ den för mätning av likspänning, anslut över den spökande terminalen med förstärkaren påslagen.
Slå sedan av och notera vad som visas när ljudet hörs.
Mät sedan på samma vis över den andra terminalen.

Höger högtalare = tjut
När jag stängt av förstärkaren ligger spänningen på ca 12 mV för att sedan minska. När ljudet hörs i den här högtalaren håller spänningen på att falla och den fortsätter att falla efter ljudet har upphört.

Vänster högtalare = Inget tjut
När jag stängt av förstärkaren ligger spänningen på ca 12 mV för att sedan minska. När ljudet hörs från den högra högtalaren är redan spänningen för den vänstra högtalaren nere på noll.

Vad säger detta?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-05 15:20

Du har inte fått öl i förstärkaren? Öl kan öka resistansen något kopiöst.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2009-05-08 06:46

Jag har samma konstiga problem men jag har dock ett Acarus A-250 slutsteg, men det tjuter helt klart längre än den lilla snutten i din ljudfil.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Nästa

Återgå till Teknikforum