Moderator: Redaktörer
mats skrev:..fast det borde vara så att dyrare är bäst, men så är nog inte fallet.
OM man inte räknar med riktig hifi som B.A.T, Coltrane, Gondul, det är dyrt och perfekt.
mats skrev:..fast det borde vara så att dyrare är bäst, men så är nog inte fallet. OM man inte räknar med riktig hifi som B.A.T, Coltrane, Gondul, det är dyrt och perfekt.
Morello skrev:Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
...eller för prislapp för den delen...
Morello skrev:. Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
Martin skrev:Max, jag tycker du har en lite snäv syn på vad som kan vara bra. Att det måste vara på ett visst sätt. Jag har själv en ganska snäv syn om jag tänker efter men att kritisera högtalarna för att de är av fullrangetyp är lite väl hårt tycker jag.
Morello skrev:Max,
Ponera att du har ett 6.5"-element som ska arbeta ned till 80 Hz kontra 400 Hz. Membranförskjutningen blir avsevärt större i det första fallet, nämliigen en faktor 25 större
Morello skrev:Det är väl uppenbart att 6.5"-elementet kommer att arbeta med större förskjutning ju lägre delningsfrekvensen är. I en fullregisterkonstruktion kan man, tack vare elemenetns fysiska närhet, dela högre upp och således vinna ljudtryckskapacitet.
Nu talar jag om en fullregisterkonstruktion av tre-vägstyp.
Morello skrev:Varför sådana antaganden? BAT har gjort många extremt tveksamma apparater. Jag har hittills inte sett några likheter mellan Bladelius konstruktioner (Gondul tex.) och BAT.
Den här tråden börjar bli överfylld med lösa spekulationer, generaliseringar av snudd på extrem dignitet och allmänt pladder. Ytterst få verkar ha en aning om vad apparaterna på bilden (på sida 1) har för prestanda.
Bravo skrev:Alla bör värdera vad som är viktigast ur deras synpunkt, men att skriva andra på näsan att
de har fel om de väljer att lyssna ur ett annat perspektiv och med ett annat förhållningssätt
blir galet då man inte är överrens ens om utgångspunkterna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster