För oss lata...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-23 15:01

mike34 skrev:
Svante skrev:
mike34 skrev:
Svante skrev:Köpte en sån här:

[Dock är det problem med att vissa högupplösande filmer hackar, men det beror nog på att min serverPC bara är en 2x400MHz PII.

Hmmm Ett 10 Mbit nätverkskort ska klara DVD bitströmmar, kan in te va bandbredd, måste va accesstiden som är för sunkig. Finns det nånn buffer modifierande parameter i endera spelaren eller servermjukisen ?.
Har du hubbat nät eller switchat ? Kör du full duplex eller halv ?.
Vill du ha hjälp/tips i huvudtaget ? :) jag bara pladdrar på i vanlig ordning ... :)

Mja, nuskavise, servern har ett 100MBit nätverkskort, full duplex tror jag, sen går det till en switch, sen till en D-link DWL-2000AP (trådlös accesspunkt 54MBit) och så till pinnacleburken. Såg just att jag hade ställt ner hastigheten till 11 MBit, ska se om det gör nån skillnad.

(Ok två hopp, "Store and Forward" eller "Cut Through" Roundtriptime?)
Ehh nja. Jag tycker det stinker VBR kodning här och då kan det i vissa sekvenser storma upp till höga bandbredder och det är nog det som hackar till.
Buffra hjälper.. Om det är möjligt.

Jo, jag tycker också det verkar som buffertarna är för små. Fast.. En lustig sak är att på vissa filmer hacka ljudet, på andra hackar bilden. Hur kan det bli så?

Roundtriptime, hur testar jag det? ping?

Edit: Gjorde ingen skillnad att ställa upp till 54MBit, trots att jag stängde av min 11MBit laptop under tiden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-23 15:16

Jo, jag tycker också det verkar som buffertarna är för små. Fast.. En lustig sak är att på vissa filmer hacka ljudet, på andra hackar bilden. Hur kan det bli så?

Roundtriptime, hur testar jag det? ping?

Edit: Gjorde ingen skillnad att ställa upp till 54MBit, trots att jag stängde av min 11MBit laptop under tiden.

Tja får du avbrott i dataströmmen så kan det ju lika gärna hacka i ljudet.
Avkodaren kanske har lite bilddata kvar att köra ut men ljudet presis tömt sitt.
Det är nog vilket som.

Läser lite på Pinnacle här om prylen.. kan konvertera till sitt format åxå,, jaha. hmm,.
(Kolla in KISS, det är nån liknande burk. parantes bara).
Roundtrip time går att mäta med ping. Värdet i sig är inte lika viktigt som att det är konstant. Variationer indikerar nått lurt om det är i ditt hemma LAN s.a.s
Har du kryptering på radio länken ? Eller är det många parkerade bilar utanför kåken :) ?
Du kan ju mäta PING under last och se skillnaden.
Ping mäter nätet, det räcker inte egentligen du skall reta upp ett disk I/O och leverera data till Pinnaclen åxå. Det är svårare att mäta och tar längre tid.
Men man kan ju börja med LANet.
Är det IDE diskar i servern ? Går det en massa annat på servern ? tex alla bilder du länkat upp hit till forumet. Många frågor.
Synd om det inte går att modifiera buffrarna.
Har du några tools på Pinnaceln ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-23 15:25

mike34 skrev:Tja får du avbrott i dataströmmen så kan det ju lika gärna hacka i ljudet.
Avkodaren kanske har lite bilddata kvar att köra ut men ljudet presis tömt sitt.
Det är nog vilket som.

Ja, fast den måste ha olika mycket buffert itll olika filmer då, eftersom det blir olika på olika filmer. Eller så har filmerna olika bitrate på ljudet. Jaja...
mike34 skrev:Roundtrip time går att mäta med ping. Värdet i sig är inte lika viktigt som att det är konstant. Variationer indikerar nått lurt om det är i ditt hemma LAN s.a.s

Oki, ska kolla ikväll.
mike34 skrev:Har du kryptering på radio länken ? Eller är det många parkerade bilar utanför kåken :) ?

128bit, ja. Inga grannar surfar på mitt BB inte! (ser jag i accesspunktens logg.)
mike34 skrev:Du kan ju mäta PING under last och se skillnaden.
Ping mäter nätet, det räcker inte egentligen du skall reta upp ett disk I/O och leverera data till Pinnaclen åxå. Det är svårare att mäta och tar längre tid.
Men man kan ju börja med LANet.

Ja, men måste jag inte ha mjukvara som passar i Pinnaclen då?
mike34 skrev:Är det IDE diskar i servern ?

Yup, 3 st + CD
mike34 skrev:Går det en massa annat på servern ? tex alla bilder du länkat upp hit till forumet.

Hrrm, jo webservern går där. Men det hackar så konsekvent och den har inte access utifrån kontinuerligt.
mike34 skrev:Synd om det inte går att modifiera buffrarna.
Har du några tools på Pinnaceln ?

Tools? Vad då för några skulle det vara?
Ska påta runt lite i menyerna och se om det står nåt om buffrar. Ska kolla om det inte fanns en firmwareuppdatering också, när jag tänker efter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-23 15:38

Yup Såg nått om firmware åxå, värt att prova.
Ok inga LAN gäster, ingen stor belastning på serven.
Tools = tex ping ja, och det är ett krav på clientsidan om inte pinnaclen har en echo server. Det går kanske inte att pinga från servern ?
Prova att lägga den hackande filmen på en snabbare disk eller helst ramdisk i felsökningssyfte. Snabbare än så blir det inte, hackar det ändå så kanske det är CPU kraft i Pinnaclen som saknas ?? inte bra i så fall..
Jag är här om det är nått :) ...
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-23 15:49

att det ser bättre ut på tvn har att göra med att tvn har mycket lägre upplösning och smetar ut pixlarna mer. detta är i problem i pirat-världen eftersom många rippar filmer efter hur det ser ut på tvn och inte på datorskärmen(många använder tex sin xbox för att se på avi). Tvn är mycket förlåtande i jämförelse med den högupplösta datorskärmen.
Detta är iofs bara ett problem för mig som vill ha hög kvalité.. 8)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi