Dags att uppgradera - steg 4 - KLART!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 4 - KLART!

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 20:48

Den här tråden ingår som steg 4 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

Steg 4 handlar om att ersätta ett par små stativare som funkar dåligt som surroundhögtalare (sidokanaler). För att förklara projektet lite mer krävs kanske en beskrivning av vårt biorum. Det är en kompromissartad installation eftersom huset byggdes för 10 år sedan (före hemmabions tidevarv) och att rummet ska fungera som vardagsrum där det spelas piano och läses böcker mm.

Rummet är ca 3,5m x 8,5m och har ryggåstak med 3,6m takhöjd. Rummet är dessutom öppet i vinkel mot kök och trappa ner till entrévåningen. Rent akustiskt "saknas" alltså en långvägg där man sitter och tittar på film. Så här ser det ut (Steg x motsvarar mina byggtrådar för respektive del i uppgraderingen av högtalarsystemet. Steg 4-6 återstår alltså ännu att utföra...):

Bild

Ett problem med ett så pass långsmalt rum, är att sidokanalerna kan hamna lite fel, beroende på var man sitter. Särskilt för de som sitter bak i soffan blir det svårt att få balans mellan sido- och bakkanaler.

Ibland är vi dessutom många och då sitter det folk både bakom, jäms med och framför sidohögtalarna. Så, därför har jag funderat ut en högtalare som ska funka oberoende av var man sitter. Att göra en ritning verkade allt för svårt så jag yxade till en modell med kap- och gersågen. Kanske att vi kan kalla den för en tripol?? Beklagar ytfinishen...

Bild

Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 23:00, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-03 21:27

Blir säkert snorbra det oxå! :)

Jag var inne i din subtråd, och tittade lite......
Jag har fått krypa till korset, och hakat på "vill ha LT gänget" :lol:

Du använder alltså en vanlig EQ som LT!?
Vad var det du mätte med? Är det en eq med inbyggd spektrumanalyzer ?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 21:46

Jepp, vanlig enkel 31-bandare funkar utmärkt.

Jag mäter med en Phonic PAA2 - ljudtrycksmätare för PA-bruk. Den har RS232-port för PC-anslutning där man kan fjärrstyra mätaren och få upp frekvenskurvan i ett Windows-fönster. Därifrån har jag bara sparat en skärmdump.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 21:47

Ni som följt mitt tidigare bygge (i Steg 3) vet att de golvarna lutade 5º bakåt. För att skapa lite helhet väljer jag därför att även låta dessa skapelser luta 5º bakåt och få samma höjd; 85cm exkl sockel. Efter lite räknande konstaterar jag därmed att dessa högtalare inte kommer att ha en enda rät vinkel!

Tur att sågen går att vinkla både horisontellt och vertikalt samtidigt. Många olika vinklar blir det; 3,5º 19,4º 30º 35,3º osv...

Bild

Precisionen är det inget fel på, bara man har räknat rätt:

Bild

Några invändiga stag är alltid bra att ha:

Bild

Skivorna ska vara 150mm breda så jag använder fräsen till att smalna av ett MDF-hyllplan:

Bild

Den övre baffeln är måttad precis för att rymma en 5,25" bas och en diskant. Hur gjorde man när man inte hade en fräs??

Bild

Kanske dags att berätta vilka element jag använder. Hela min pågående "uppgradering" av högtalare bygger på att det råder inköpsförbud av högtalarelement - allt som får användas måste redan finnas i garaget (eller i slaktade projekt av mer tvivelaktig kvalitet).

Inför ett tidigare projekt som inte blev av köpte jag på mig ett lager av billiga 5,25" noname-basar och 1/2" diskanter från Ljudia (Zachry hr-017 och hr-019). Samma element som jag även använt i bakkanalerna bakom soffan (se Steg 2). Förmodligen inte världens bästa high-end men jag har bl.a. byggt studiomonitorer med dessa element tidigare - och de låter riktigt bra! Till surroundljud är jag inte det minsta tveksam till att använda dessa element - och så blir det ju tomt på en hylla till i garaget!

Att försänka elementen är inte aktuellt eftersom de inte kommer att sitta på en plan baffel. Mer om det senare. För att få plats fick bågfilen nagga lite på diskanten:

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-03 21:48

Då har den antagligen innbygd mic? :)
Vad kostar en sån mätare, och vem säljer dem?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 21:53

Jag köpte min på rea då Phonic bytte modell. Nu heter det PAA3 och är tyvärr ganska dyr. Finns nog billigast på Thomann:

http://www.thomann.de/se/phonic_paa3_pe ... istant.htm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 22:12

Några moment till hann jag med, innan regnet kom och helgen gick till ända. Det kommer att sitta två basar och tre diskanter i de här lådorna. Basar och diskanter är riktade snett uppåt/innåt respektive snett bakåt (mot de som sitter i soffan). Den tredje diskanten är riktad snett framåt för att ytterligare "diffusera" ljudbilden.

Så här ser baffeln ut som är riktad snett bakåt:

Bild

Den ensamma diskanten som riktas snett framåt sitter direkt i sidan utan någon font eller tyg - därför ska den försänkas:

Bild

Frontplattan på diskanten hamnar exakt i nivå med ytan på högtalaren:

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-05-04 15:51

hur kom det sig att du bygger en sådan skapelse? dvs hur resonerar du kring funktionen? Har nog aldrig sett nåt liknande förut nämnligen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-04 17:02

Jag har funderat väldigt länge... hur jag ska få till ett bättre, jämnare, mindre riktat, mer spridande (ca 180º horisontellt) surroundljud från endast två högtalare (SL/SR).

Begränsande/styrande faktor är att det inte funkar med vägghängda varianter då det saknas vägg på höger sida i rummet. Dessutom finns det helt enkelt inte plats att ställa upp fler högtalare...

Platsen där de ska stå är även begränsad i golvyta. Slutsatsen blir att det måste vara en golvstående, smal högtalare, tillräckligt hög för att spela i normal lyssningshöjd.

Idéerna om att rikta elementen åt olika håll har jag fått från bl.a. Ino a3, Bremens ägg, B&W DS8S men samtliga dessa hänger på väggen. Att vinkla den övre baffeln uppåt är väl lite Carlsson-inspirerat samt med influenser från Ola-68's "minareter" från byggtävlingen 2007 och AudioPro's Cube.

Att luta hela skapelsen 5º bakåt är "bara" en estetisk idé för att gå i stil med de andra golvhögtalarna. De får dessutom samma typ av golvsockel och når samma höjd över havet.

Så här ser det ut idag - det är dessa som ska bytas ut (visar vänster kanal utan fronttyg):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-08 22:29

Äntligen fredag och några minuter över åt DIY:ande. Helgen är rätt så fulltecknad med andra projekt så vi får se hur långt vi hinner. I kväll har jag i alla fall limmat ihop den ena lådan - och än så länge verkar vinklar och mått stämma:

Bild

Jag lämnar en långsida öppen för att kunna dra kablar och lägga i dämpning innan slutligt färdigställande av lådan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-09 11:09

...och efter att ha lossat alla limknektar blir det lite lättare att föreställa sig slutresultatet - även om det ännu fattas kantlister, sockel, basrör, terminal, element, tygfront och ytbehandling!

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-09 12:17

Det skulle vara jäkligt intressant att höra dina skapelser någon gång, det är alltid roligt med folk som tänker utanför ramarna.

Tror det kan bli riktigt bra med dina surround högtalare, hur har du tänkt kring filter och olika faser mellan elementen?

Ser riktigt roligt och orginellt ut.

Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-09 17:31

Eftersom de här högtalarna inte är tänkta som huvudsystem och att lyssningspositionen i förhållande till högtalarnas placering kommer att variera beroende på var man sitter i rummet (vid biosittning), så har jag inte brytt mig om att fundera på ev "fasfel" utan mer haft tankarna på en "omnipolär" konstruktion som sprider ljudet så bra som möjligt.

Jag tänker mig ett ganska enkelt 2-vägs filter typ 18/6 dB @ 3kHz. Basarna är på 16 ohm och parallellkopplas. Diskanterna som är på 8 ohm parallellkopplas och nivåanpassas med en motståndslänk.

Edit: Slutligt filter blev lite enklare; se längre ner i tråden.

När det gäller provlyssning kanske jag kan ta med dem till någon DIY-träff framöver...
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-05-23 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-09 20:56

Ja, inte går det fort den här helgen, men nu har vi i alla fall fått i dämpmateriel. Med den här konstruktionen blir det svårt att möblera om inuti lådorna när alla sidor är på plats, så det gäller att dämpa rätt från början. Jag går lite på känn och lämnar nedre delen utan dämpning (där basreflexröret ska sitta).

Bild

Nu har jag även dragit i kablar och limmat på den sista långsidan. Det lär nog tyvärr dröja några dar innan jag hinner jobba vidare - på återseende!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-10 21:12

Innan kvällen faller på hinner jag få dit hörnlisterna. Och det var det här med vinklarna - jag har verkligen slitit mitt hår för att få till rätt vinklar - ingenting lutar som man tror! Och att räkna fram vinklarna i tre dimensioner kräver förmodligen högskolans Linjär Algebra, men den kursen var det 24 år sedan jag läste... Men efter en stund vid kapsågen gick det faktiskt bra till slut:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-23 15:05

"Långsamt leder också någonstans", som Lisa Nilsson skulle uttryckt det.

Den här helgen skulle det bara bli klart! Men vid det här laget har jag lärt mig att det tar tid, mycket längre tid än jag trott. "Jag ska ju bara..." Men så blir det fel... och fel igen! Det saknas materiel, jag räknar fel igen på alla vinklar, löder sönder en anslutning på en diskant och så börjar det regna just som alla verktyg och maskiner kommit på plats utanför garaget.

Men nu glömmer vi det - "tålamod är DIY:arens bästa vän", som fiskaren skulle sagt. Efter lite bets och svart färg börjar det i alla fall lika något. Ännu återstår förstås lack och putsning i några omgångar, men det kommer senare:

Bild

Dags att löda och skruva lite. En sista posering i frihet, innan allt sitter på plats:

Bild

Delningsfiltret till de här systemen blir lite kompomissartat. Jag utgår från ett standardfilter som faktiskt har rätt komponenter på plats enligt mina beräkningar. Jag tänker mig ett 12/6 dB filter vid ca 4kHz. Komponenternas värden och enheternas impedans ger mig nedanstående schema. Eftersom diskanterna parallellkopplas justerar jag den resulterande impedansen och dämpar "lite på känn" med några motstånd:

Bild

Eftersom jag byggt klart lådorna går det inte att montera filtret inne i lådan. Jag väljer därför att montera en bit MDF på insidan av terminalen och skruva fast filtret där:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-23 15:22

Så sitter alla element, terminaler och basrör på plats! Ännu är det dock för tidigt att säga något om ljudet, men en först brustest bådar gott - enligt min grafiska dB-mätare ser det riktigt bra ut.

Bild

Men ännu återstår mycket jobb innan allt är klart. Dagens främsta utmaning har bestått i att snickra till ramverket som ska bära upp tygfronten. Det kanske inte syns så bra när allt är målat svart, men ramen består av en rombformad 16 mm MDF med fasade kanter på ovansidan och en ram med 15x21 mm furulist längs den infällda frontsidan - hela ramen byggd i ett stycke! Återkommer när tyget är på plats.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-23 15:25

Du verkar inte begränsad av fysikens lagar när du bygger! Du får till det hursom helst! :D (snyggt)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-23 20:51

Tack för det, nad, men under den här resan har jag faktiskt varit beredd att ge upp vid ett par tillfällen. MEN - nu spelar dom faktiskt ljuv musik och det låter precis som jag väntat mig, med 180 graders spridning rakt in i rummet - perfekt! Jag återkommer nog med lite mätningar, men det får anstå till senare.

Slutfasen bjöd på lite sockel-byggande (lika mina tidigare 2,5-vägare):

Bild

Därefter gick det undan. Bets och lack, lite svart färg, infrästa SD-fötter mot golvet och så kronan på verket - den superkrångliga tygfronten. Fråga mig inte hur det gick till, men det blev fantastiskt bra:

Bild

Och på "baksidan" sitter terminal och basrör.

Bild

Ja, det var väl nästan allt för den här gången. Nu hägrar snart steg 5 - ett par nya frontsystem med LT-bas och öppen baffel.

Edit: Nu har jag startat nästa steg i uppgraderingen, fast jag hoppar över steg 5 tills vidare och går direkt till steg 6 - en ny center. Välkommen att följa det bygget här: Steg 6 - center med öppen baffel och LT-basar
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-07-10 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-05-23 21:18

8O

Min haka ligger på golvet! Wow säger jag bara!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-23 22:13

Tummen upp! Vilket hantver med fronterna!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-24 00:42

Fantastiskt jobb och fantastiskt kul att få se! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-24 13:12

Än en gång:
Vilken jäkel du är på att snickra!! :D

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-24 13:19

Fantastiskt!

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-24 14:51

Jag bockar och bugar för alla glada tillrop - ni är ju själva en stor del av inspirationen för mina byggen. Det är roligt att både kunna bidra men också få idéer tillbaka - det är väl en av grundtankarna med forat!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-05-24 15:19

kanske mest imponerande är vad mycket du gör på så pass kort tid. håller du till i egna lokaler (garage?) hemma eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-24 17:10

Sommaren 2008 gjorde jag grundarbetet med 2,5-vägarna på svärföräldrarnas sommarställe ute vid bohuskusten. 3000 m2 tomt utan några grannar - skönt när fräsen går varm.

Hemma i stan bor vi i villaområde där det är fullt av grannar och otroligt tyst en vanlig lördagsmorgon. Alltså inte läge att såga/borra/fräsa vid olämpliga tider. Annars är det här det sker - ibland inne i garaget, men oftast utanför eller under altanen där det inte gör så mycket att det dammar lite...

Hur snabbt det går beror ofta på hur bokade helgerna är. Man kommer rätt långt på ett par dagar. Men för mig är det som hur ett isberg fördelar sig ovan/under vattenytan - det tar 10% av tiden att bygga, men 90% att tänka, spåna, testa idéer, skissa, räkna, fundera lite till, räkna igen, mäta möbler, lyssningsavstånd, dammsuga Internet på liknande konstruktioner, hämta inspiration, skissa igen och slutligen åka till brädgården och shoppa.

Kanske är det för att jag lovat familjen att sluta bygga högtalare när alla steg i uppgraderingen är klara; jag drar på det i det längsta, för det måste bli perfekt/100%.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-05-24 17:37

Grattis till en spännande design och ett snyggt hantverk. Är också väldigt imponerad av hur snabbt du bygger.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-05-24 23:58

Jag hinner inte ens få fram alla verktygen på den tid du tar för hela bygget...
:? :wink:

Och det blir ju inte en några "hast" verk du gör heller, snyggt som f-n och inspirerande...
:lol:

Så snart...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-07-11 18:00

hur låter dom dära?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Nästa

Återgå till DIY-forum