Hur många Khz kan en vinyl komma upp i?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 23:23

mattepatte skrev:
Harryup skrev:
mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.

Men det kanske du inte syftade på heller 8)

JO!
För en elliptisk nål har för bred anläggningsyta, så en smal Van den Hul gäller definitivt.

Du läste nog inte mitt inlägg ordenligt.
Det handlar om vad som finns på skivan !

Tycker att det ser ut som du har skrivit "högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges". Hur skall du kunna återge tonerna ifrån en skiva utan att använda en pickupnål? Ja jag vet att det finns spelare som läser av med laser förvisso.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 23:23

mattepatte skrev:8)

Som att leta yttrium i söderhavet. :wink:
Eller frankium, 15g på hela jorden :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:25

Har ni konfiggat softwarebuggen :?: :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 23:26

Nagrania skrev:Harryupp skriver: "Vanliga skivor kan ha detaljer upp till mellan 25-30kHz."

Knappast troligt eftersom analoga band knappst når dom frekvenserna och det beror på att tonhuvudets spalt bredd brukar vara lite bredare än vad den är på en hemmabandspelare.

Bandare är ingen förutsättning för att gravera skivor.
Finns bl.a. Missing Link där man graverade i realtid.
Jo, törs nog hävda att det stämmer då jag pratat direkt med Prof. Van den Hul om bl.a detta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 23:27

mattepatte skrev:
Harryup skrev:
mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.

JO!
För en elliptisk nål har för bred anläggningsyta, så en smal Van den Hul gäller definitivt.

Och gravernålen då? Den har också en krökningsradie... Sen vill man ju gärna kúnna spela av skivan, men det kanske är jag som är konstig... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 23:31

Morello, hur kan du få med fekvenser upp till t ex 22? Det sitter väl ett antialiasfilter före ADCn på 21.05 som åtminstånde teoretiskt ska vara tvärt för att det inte ska vika ned alias-distortion.

Jag trodde att man lade detta lite lägre i frekvens då man knappast kan göra det oändligt brant
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 23:32

Dessutom sjunker de väldigt låga nivåerna ännu mera efter spelning och brusnivån höjs ytterligare från ett redan duktigt högt värde.
Vinylen har iofs en hygglig förmåga att återgå till ursprungsformen efter en tid, men för varje spelning försämras frekvensomfånget uppåt ganska markant mot det ospelade exemplaret.

Ta sen hänsyn till Fletcher & Munson så ser du snabbt hur användbara de frekvenserna kan vara 8)
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-10-18 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 23:35

Gravernålen är en kniv och vass som en sådan och liksidig så den har inga problem att skära högt upp i frekvens.
Nålen kan ju givetvis inte vara lika vass då den skulle skära en gång till i vinylen.
Känner inte dig Svante så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med om du är konstig eller ej. Men jag tror nog att du är helt ok. :D

"The sum of the front and rear signals are combined on each wall of the record grove, then a very high frequency carrier level is applied which contains the difference signal.  This signal starts at 30,000 cycles and extends up near 50,000 cycles."

Ifrån http://hometown.aol.com/matrixquad/cd-4.htm

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 23:35

Harryup skrev:
mattepatte skrev:
Harryup skrev:

JO!

Tycker att det ser ut som du har skrivit "högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges". Hur skall du kunna återge tonerna ifrån en skiva utan att använda en pickupnål? Ja jag vet att det finns spelare som läser av med laser förvisso.

Ett tips ! Läs hela meningen :wink:
men vill du missförstå så har du alla möjligheter. 8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 23:35

Style skrev:Morello, hur kan du få med fekvenser upp till t ex 22? Det sitter väl ett antialiasfilter före ADCn på 21.05 som åtminstånde teoretiskt ska vara tvärt för att det inte ska vika ned alias-distortion.

Jag trodde att man lade detta lite lägre i frekvens då man knappast kan göra det oändligt brant

Beror ju på vilken ADC. Går ju annars bra att generera signalen digitalt i datorn och sedan bränna en CDR, varefter man spelar och tittar med ett oscilloskop.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 23:37

Rydberg skrev:
mattepatte skrev:8)

Som att leta yttrium i söderhavet. :wink:
Eller frankium, 15g på hela jorden :D

:D :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 23:39

Mattepatte:
Vad missförstår jag?
Om man inte kunde spela av upp till 50kHz utan att nöta ut skivan direkt så skulle aldrig CD-4 funkat.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 23:42

Suck

Jag tycker att jag förklarat tillräckligt vad jag ville säga.

Läs trådarna om igen eller vänd dig till någon annan om du inte förstår vad jag skriver.

Orkar inte med evighetstrådar. :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 23:44

Mattepatte:
Då kan du i så fall ge dig med att erkänna att du inte vet vad du pratar om nu.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 23:47

8O

Lägg ner !

Det är väl snarare du som inte förstår bättre än att torftigt ur minnet försöka påstå något du läst i en tidning i så fall.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 23:54

Mattepatte:
Känns det som att du behöver sänka diskussionsnivån för att försöka få sista ordet?
Du talar om vad som finns i skivan och om det går att återge med vettig kvalité vilket du tyvärr har fel i.
Inte hela världen att ha fel och man behöver inte bli otrevlig för att man tycker olika. Så kom igen.

edit: saknat ord

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 23:58

Mitt sista inlägg till dig:

Om du vill fortsätta diskussionen finns det andra du kan diskutera med.

Jag har gett upp.

Ha ett bra liv.

Bästa hälsningar
MP
Inaktiverad användare!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-18 23:58

Harryupp jag har flera av dom där direct cuttade skivorna från Sheffield och vad jag vill minnas så var det nog ingen som gick över 20KHz. Jag ska kolla igen senare i veckan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 23:59

Harryup skrev:Gravernålen är en kniv och vass som en sådan och liksidig så den har inga problem att skära högt upp i frekvens.

Hmm, betyder det att den är oändligt tunn i spårets riktning? :wink: Jag har dessutom fått för mig att den har en plan framsida som skär, men en mer rundad sida, bakåt i spåret.

Oavsett om man ser detta som att gravernålen inte är oändligt tunn, eller som att den har en krökningsradie, så begränsar detta krökningen på spåret och därmed spänningsderivatan man kan få ur pickupen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-19 00:07

Nagriana:
Mycket möjligt, kommenterade det i samband med diskussionen av begränsningarna hos bandarna.
Har flera av skivorna själv också.
Dock var ju poängen vad som finns i skivorna och hur högt upp det kan finnas en "nyttig" "vettig" signal, och där vinner LP över CD.
Enkelt bevis är ju CD-4, där bärfrekvensen ligger någonstans i 30-50kHz området. Högsta musik signalerna enl. vad Van den Hul tidigare sett var runt 26-28kHz.
Långt ifrån 100kHz.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-19 08:58

Harryupp som jag skriver så är man tvungen att halvera hastigheten vid graveringen (16 2/3 rpm)för att kunna gravera en bärfrekvens som ligger så högt upp. Jag minns inte nu hur högt den ligger men den ligger kanske på runt 40KHz. Om du har en CD-4 skiva så kan du höra bärfrekvensen om du vevar skivan sakta för hand.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 08:59

Vinylen kan nog återge hyfsat upp till ca 15 kHz med hyfsat bibehållen utstyrning. De övertoner jag mätt med en triangelvåg har med min Shure V15 VxMR gett övertoner till ca 40 kHz (över bakgrundsbrus). Sen är dessa i sig beroende på mekanisk distorsion hos pickup då det elektriska signalen borde klinga av strax över 20 kHz. Distorsionen hos vinylmedia har en peak runt 10 kHz för att sedan minska. Varför det är så tror jag inte är helt utrett.

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-19 09:23

Det finns en resonans i graverdosan som man brukar motkoppla kraftigt just där. En del anser att musiken mår ganska bra av en liten peak runt 10KHz men det brukar vanligen ligga hos PU:en. Jag testade just igår ett par puppor varav den ena hade en peak (20KHz)på +5 db. Den andra höjde lite mellan 7-10KHz.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 09:25

Nagrania,

kolla in denna summering:

vinyl

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-19 22:51

Lite info ifrån Van den Hul.
http://www.vandenhul.com/artpap/artpap.htm#30

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-23 14:26

Jag tycker att IÖ's artikel i MoLT 1-02 är (om än vinklad) bra att läsa, just angående högfrekvent återgivning.

http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf

Där går han bland annat igenom brusinnehåll i ultraljudsområdet i de olika mediatyperna.

Riktigt rolig läsning, faktiskt(.se).

//magnus

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2004-11-23 19:25

En liten mick som går högt i frekvens.
Länk här http://www.ear-yoshino.com/productdetai ... ge=1&id=26
Sen kan ni ju läsa lite om vinyl här och dess frekvensomfång.
Länk http://www.mofi.com/5_2_03a.htm
Men det är klart enligt en del här så är väl kan väl MOFI inget om inspelningar :evil:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-23 19:49

Ear,

även om högfrekventinformationen finns där (vid låga nivåer) så måste man kunna spela den. Jag har pratat med Jan-Erik Persson Opus3 om detta. Dels i ett kort mail och sedan under ett längre samtal per telefon. Det fanns ett några påståenden som figurerade på nätet om vissa "prestanda" ang. vinyl. Här kommer tre påståenden om vinyl och hans svar:

Vinyl har en dynamikkapacitet på över 100 dB. Sant eller falskt?
Opus 3: Det beror på hur man mäter men 100dB är totalt omöjligt. 60 - 70 dBA är mer realistiskt.

Påstående 2:

Vinyl återger exakt vad som är på masterbandet utan problem. Sant eller
falskt?
Opus 3: Både rätt och fel. På skivan finns i princip det som finns på masterbandet, men sedan är avspelningen en annan historia.......

Påstående 3:

Vinylmediet är linjärt till 25 kHz. Sant eller falskt?
Opus 3: Delvis sant, men det beror på gravérapparaturen etc. etc.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2004-11-23 19:58

Thomas_ A.
Jag säger inte emot jag bara visar vad som finns på deras hemsidor
med tanke på att det inte skulle finnas mickar som klarar frekvensomfånget eller utrustning för att klara graveringen.
Uppspelning med full frekvens är en helt annan sak :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-23 21:33

"Vinylmediet är linjärt till 25 kHz. Sant eller falskt?"

Det beror ju helt och hållet på vid vilken nivå det är graverat med. Jag har kollat på massor av vinylskivor och vissa kan man se att det finns frekvenser över 24KHz men då kanske -30dB ner. Jag kan bara se upp till 24KHz med min FFT/RTA. Jag tror inte att det är särskilt hälsosamt för en graverdosa att behöva gravera så höga frekvenser med full nivå. (+6dBm)
Vinyl har en dynamikkapacitet på över 100 dB. Sant eller falskt?

En dynamik på 60-70dBA tycker jag är ointressant eftersom man då har sänkt kraftigt både i basen och den höga diskanten. Det finns en heldel rumble i en vinyl som ocskå beror på den kraftiga bashöjningen enligt Riaa standarden. När jag har mätt S/N på olika vinyler så kommer jag i bästa fall till -48dB linjärt. Däremot så blir det betydligt bättre när man mäter på ett fräscht lack eller en DMM master. Då är det Riaa förstärkarens S/N som är begränsningen. En gång i tiden på 70-talet kunde man köpa dbx typ 2 kodade vinylskivor och det fanns t.o.m ett annat brusreduceringssystem från CBS som reducerade bruset och kanske bullret med över 20dB. Jag har tyvärr aldrig sett eller hört CBS system men där emot dbx som jag också lyssnat på. Dbx var ju bra så länge som skivorna var fräscha och saknade knäppar. Dbx reducerar bruset med 25-30dB över hel frekvensområdet. Till sist...det var någon som talade om direktgraverade skivor. Jag har flera sådana skivor som är inspelade under 70-talet och ingen skiva går över 20KHz samtliga faller ganska kraftigt efter 17KHz. Det gör även "Missing link".

Föregående

Återgå till Generellt om hifi