En skåning som grubblar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 10:27

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Och sedan Östbergs anläggning som kan tänkas vara någonstans mitt i mellan :)

Tiden hos mig var från ca 23:45 (när jag kom hem från operan) och 09:00 (när vi åkte på frukost hos Pingvinlakris) så det blev inte så mycket spelande.

Vissa parametrar bättre, andra sämre. Basåtergivningen är riktigt trevlig, men inväntar justering i form av aktiv kompensering.

Det saknas åtgärder för att hantera efterklangen som kan beskrivas i minuter :) ;)

Det syns inte, men det kommer hängas upp gardiner som har egenskaper som både IÖ och Lindroos rekommenderat. Det letas sådanna nu till rimmlig peng. Stagedrop är nog för tätt som sagt, men det skall bli kul att hänga upp och se vad som händer när efterklangen blir normal :)

Jag måste också få tacka Pingvinlakris för den fantastiska frukosten och det alltid så vänliga bemötandet av både honom och hans flickvän, Jenny!

Och såklart tack till långåkarna för en trevlig kväll och god dricka!

haha, jo detta med efterklangen har jag också haft en hel den problem med (öppen planlösning..) men har lysckats få ner den till närmare 0,2... nu :D
Allt mitt akusik fix är på provstadiot och inget som uppskattas av fadern, men snyggare instalationer är på gång med ramar och snyggt tyg osv osv...
Lycka till !

Edit: samma fråga här, vart e din i14 ?! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-06 11:16

De i14 jag hade var faktiskt inte mina, utan de har återgått till ägaren. Planen var att köpa dem, men ekonomin tillät inte det.

hmm, men jag är ju en DIY-snubbe så det var väl ett tecken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 11:18

MagnusÖstberg skrev:De i14 jag hade var faktiskt inte mina, utan de har återgått till ägaren. Planen var att köpa dem, men ekonomin tillät inte det.

hmm, men jag är ju en DIY-snubbe så det var väl ett tecken.

Haha, jo DIY är ju vansinnigt roligt helt klart :)
Men jag har total fatnat för Ino så jag lär köra på det, men dina byggen ser ritkigt fina ut, och modulerna är ju inte helt fel, Bremen basar eller hur.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-06 12:12

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 13:06

MagnusÖstberg = Kaffekoppen ?! eller jag som e snurrig... :roll:

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-06 13:13

MagnusÖstberg = Kaffekoppen ?...

Stämmer :)

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 13:30

ok, då e jag me igen :)

varför 2 nick.. ?! :?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-06 14:33

Kaffekoppen hade gjort sina 20000 inlägg och ville "förnya" sig :wink:
Magnus Östberg har än så länge bara gjort 689 inlägg sen den 31 mars...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 17:49

manger skrev:Kaffekoppen hade gjort sina 20000 inlägg och ville "förnya" sig :wink:
Magnus Östberg har än så länge bara gjort 689 inlägg sen den 31 mars...

Haha, ok då förstår jag :)

men att han hunnit med 700 inlägg sedan 31 mars... 8O
Ligger i gör han sannerligen ! ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-06 19:02

Det är kul om man kan hjälpa någon, men numera skiter jag i vem som har rätt eller fel, bara man är trevliga mot varandra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2009-05-06 19:27

Här kommer mina intryck av vår resa. Var helt slut efter hemfärd och alla upplevelser så jag orkade helt enkelt inte skriva något i går. Det kanske känns avverkat redan men det får bli mitt sätt att säga tack till alla inblandade

Vi var som tidigare nämnts hemma hos Nahaz i Söndags för att lyssna på pi60 i ett "vanligt" rum.
Har sedan jag hörde dem första gången haft känslan av att de är lite svaga i basområdet men suveräna i övriga register. Hos Nahaz var basen lagom och lätt att följa. Vi lyssnade inte på speciellt höga nivåer. Hade jag varit säker på att få det ljudet hemma hade jag varit nöjd. Hemma hos IÖ växte högtalaren minst ett nummer (pi60s och sannolikt helt korrekt rum för högtalarna). Här kändes basen även i kroppen och soffan vi satt i. Ytterligare en sak som blev bättre var dimensionerna/rymden/placeringen av ljud i rummet.

Dagen efter begav vi oss till Stockholm. Tror vi rullat ungefär 500m från mitt hus när det upptäcktes att vår whiskey till Kaffekoppen var kvar ca 3 mil söder om oss. Det beslutades snabbt att det var bättre att köpa en ny någonstans längst motorvägen. Jönköpning A6 (eller var det A3?) räddade oss. Vi förlorade en del tid när vi letade efter en ingång till A6. Släppte av Manger där. Hade precis justerat rätt bilen i en parkeringsficka när Manger var tillbaka igen med en whiskey i handen. Skåning som man är hade man åter igen lyckats sniffa sig till närmsta ingång till systembolaget. Känns gött att man har kvar förmågan ;)

I Stockholm. Jäklar vad många bilar det finns. Det verkar som om ALLA bilar hamnat i Stockholm. På motorvägen upp handlade mest om att glida förbi en och annan lastbil. Här handlade det om slalom och den tjatiga tanten Gisela. Gisela tjatade "sväng höger", "sväng vänster" och jag var helt desorienterad. Hade inte Gisela varit en GPS så hade hon fått både en kram och en puss.

Väl i Lahäll och efter kontroll att vi verkligen hittat rätt hus så testades den lokala pizzerian. Vi hann även med att se oss om i byn. Det var svårt att hitta ett hus som var det andra likt.

Demon hos Öhman var... hmm... intressant. Det går inte riktigt att sätta ord på det. En fantastisk upplevelse helt enkelt. Hade tänkt köpa mig ett par piP närjag var där uppe men Öhman hade båttom och jag tvekade. Saker och ting hade liksom ställts på ända.

Efter demon drog vi till Kaffekoppen. Där avnjöt vi gott sällskap, whiskey samt en imponerande och helt himmabyggd anläggning. Tack för din gästfrihet Kaffekoppen.

Dagen efter var vi hembjudna till PingvinLakris på frukost. Han hade den anläggning som jag egentligen var mest sugen att lyssna på dvs toppsystem i14 samt basmoduler. Mitt lyssningsrum är en riktig basätare. Inte ens LTS-v3-f2 förmår att bli riktigt stöddiga där. Detta har medfört att jag är helt inne på basmodulsupport då det inte finns möjlighet (ni vet nog vad jag menar) påverka rummet mycket mer än jag gjort. Tycker PingvinLakris lyckats riktigt bra med sitt rum. Basmodulen är diskret med mycket hög WAF. Sådana skall jag försöka bygga med mina 4 LTS basar. i14 och basmoduler var i mitt tycke en riktigt trevlig kombination. Det krävs ett hotell av hög klass för att ens komma i närheten av den lyx vi hade vid frukostbordet. Kaffekoppen stod för dagens godaste och vitaminrikaste skratt. Tack för allt PingvinLakrist och sambo/fru.

På vägen hem bestämdes det att vi även skulle hälsa på hos Tengil. Här blev det totalt haksläpp för min del. Jag har aldrig hört någonting i närheten, jo förresten, på KB i Malmö när jag var där och såg John Hiatt. Stort tack till dig också Tengil.

Vår resa som skulle bli en demo hos IÖ förvandlades till något sååå mycket mer.

Jag skulle egentligen suttit och gjort bygglovsritningar på vårt nya uterum. Vet inte varför det hamnat högtalarskisser på mitt millimeterpapper...

/theSaint

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-06 19:49

Kul med era inlägg. Har själv lyssnat hos Ingvar och Tengil så man känner igen en hel del där + att mitt egna rum är inte så långt ifrån deras heller.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-06 20:13

MattiasKarlsson skrev:Kul med era inlägg. Har själv lyssnat hos Ingvar och Tengil så man känner igen en hel del där + att mitt egna rum är inte så långt ifrån deras heller.

Bor du någonstans mellan Malme och Tjockhult är det är bara att PM:a utrusningslistan och adress. Vi planerar ju en retour i sommar och då... :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 20:29

manger skrev:
MattiasKarlsson skrev:Kul med era inlägg. Har själv lyssnat hos Ingvar och Tengil så man känner igen en hel del där + att mitt egna rum är inte så långt ifrån deras heller.

Bor du någonstans mellan Malme och Tjockhult är det är bara att PM:a utrusningslistan och adress. Vi planerar ju en retour i sommar och då... :wink:

"Vi planerar ju en retour i sommar och då... " (lägger jag till här en passande fortsättning) : Hoppas jag på att äga i28 + pY-2 eller pX-4 !

Edit: sedan blir det fler moduler vart efter såklart... :twisted:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-06 21:31

manger skrev:Bor du någonstans mellan Malme och Tjockhult är det är bara att PM:a utrusningslistan och adress. Vi planerar ju en retour i sommar och då... :wink:

Stort sett samma som Tengil fast i32s toppar (Y-4, nad 208, rotel 1090, pioneer 668). Skillnaden är att mitt rum är "vanligt" vardagsrum, fast jag har ju en hel del dämpning 8)
Karlstad och ni är välkommna.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 21:43

Den alltid lika välkomnande Mattias :)

Jag e riktigt sugen på att ta emot ditt erbjudande och titta över och höra lite feta Ino prylar... har ju som störst faktiskt "bara" hört i14 +pX-2 hos pinvinlakrits :lol:

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-06 21:45

MattiasKarlsson skrev:
manger skrev:Bor du någonstans mellan Malme och Tjockhult är det är bara att PM:a utrusningslistan och adress. Vi planerar ju en retour i sommar och då... :wink:

Stort sett samma som Tengil fast i32s toppar (Y-4, nad 208, rotel 1090, pioneer 668). Skillnaden är att mitt rum är "vanligt" vardagsrum, fast jag har ju en hel del dämpning 8)
Karlstad och ni är välkommna.

Jag skrev mellan Malme och Tjockhult. Karlstad blir ju en 20 mils detour... 8O Men å andra sidan... det är ju lågkonjunktur och dyrt utomlands så en mini-semester inom Sverige är kanske inte så illa i alla fall... :wink:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-06 21:50

Det beror vilken väg man åker ju :lol:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-06 21:51

DVD-ai skrev:Jag e riktigt sugen på att ta emot ditt erbjudande och titta över och höra lite feta Ino prylar... har ju som störst faktiskt "bara" hört i14 +pX-2 hos pinvinlakrits :lol:

Du är välkommen.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-06 22:02

Jo jag vet :)

Ska bara kolla upp hur/var/när och osv... återkommer till dig via PM om detta så får vi försöka klura fram något, det lär ju bli att man färdas via tåg eller liknande i sådant fall.
Om man bara hade haft bil och kort... då hade det inte varit någon stor grej att dra iväg bara... men man får stå sitt kast för man prioriterar annorlunda och är lita lat va sig... :roll:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-07 00:06

Jag skaffa inte körkort förens jag blev 22 år. Senaste 5-6 åren har jag inte haft någon bil.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-05-07 00:29

MattiasKarlsson skrev:Det beror vilken väg man åker ju :lol:

No Shit ?!? :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-07 00:37

Nej, jag kör inte bil, jag flyger bara på väldigt låg höjd. Måste bara ha tillräckligt med landningsbana när jag kommer fram... :wink:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-07 01:33

Björn ska vara tyst Bild 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-07 08:08

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-05-07 14:35

@Nahaz, Manger och TheSaint:

Helt underbar reseskildring! :D Jag blir bara så sugen på att göra samma resa som Ni gjorde ! :P (och som jag egentligen skulle varit med på om det inte varit för jobbet som trängde sig på :cry: ).

Jag tar med fru och kids upp genom landet i juli för besök på Astrid Lindgrens Värld/Vimmerby och sedan vidare till Sthlm. Har levt utan högisar ett tag nu så det får nog bli ett piPs-inköp hos IÖ. Hoppas att kunna få tid och möjlighet att titta in hos IÖ, MagnusÖstberg m.fl i Sthlm och Tengil i Jkpng för att kalibrera sina ljudkrav/-referenser lite :wink: . Kanske kommer att leda till en liten lätt släng av basnarkomani om man har [s]otur[/s] ...tur..menar jag.

Om Ni planerar en liknande resa i sommar så hänger jag på om jag får, om det inte krockar med familjens resa. Jag tror vi drar uppåt den 9 juli, når Stockholm den 11 juli på kvällen och stannar där en veckas tid.

Tack för en härlig och inspirerande rapport från välljudstrippen!

/stefan

edit stavfel
Senast redigerad av stefanolo 2009-05-07 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-05-07 15:08

Ja det var synd att du inte kunde hänga med. Vi får väl se vad som händer i sommar.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-07 16:29

Stefanolo - som sagt vi var bara tre i bilen och åker vi upp igen så är det fortfarande plats för en till - med reservation för ev. vansinninga inköp (jag vet inte hur Nahaz och theSaint funderar just nu men ett par pIPs ska väl få plats i skuffen bredvid ett par pIP?) Annars kanske vi kan försöka matcha din Stockholmspassage i juli?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-07 17:06

Stefanolo - självklart ser vi till att ni kan komma förbi och lyssna/kanske grilla lite i sommar!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2009-05-07 21:31

Vi får försöka få till något i sommar. Det hade varit buskul. Vi får kanske hyra en riktigt stor bil ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino