Liten sweetspot med mycket dämpning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Liten sweetspot med mycket dämpning?

Inläggav Saim » 2004-11-24 10:53

Hej!
Jag har satt upp stora ecophon-plattor (med lite luftspalt) för att ta bort första reflexerna på sidoväggarna samt att jag täcker i stort sett hela frontväggen (ivf i högtalarhöjd) vid "fin-lyssning" med ecophon-plattor.

Med denna uppställning låter det helt otroligt (man kan placera ut musiker och instrument exakt, och ljudbilden är stor och sträcker sig längre än rummet) när man sitter i sweetspot, men så fort man flyttar sig i sidled (kan räcka med 30-50 cm) så flyttas ljudbilden med i sidled och krymper.

Jag har inte för mig att jag upplevt att det var så stor skillnad tidigare när jag inte dämpat framvägg/sidovägg så mycket. Kan detta fenomen bero på att jag dämpat mycket i främre halvan av rummet? Skulle jag få en större sweetspot om jag diffuserade istället för absorberade?

Det kan nämnas att jag lyssnar ganska mycket i närfält också (ca 3 meter ifrån högtalarna med ca 2,5 meter mellan högtalarna), och det är ju självklart också en anledning till den lilla sweetspoten.

Ljudet kommer ifrån B&W Nautilus 804, S.A.T. Amplifix samt NAD S500 CD.

:roll: / Simon

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-24 11:15

Grattis...
Jag har också denna fantastiska ljudbild... Rätt bredd, djup och
"imaging", det är jätteskoj när man fått bukt med akustiken. !!

:D
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-24 11:16

Vill bara tillägga att jag känner igen det där "bekymret", precis så blev det nämligen med en digitalkorrigerad ljudbild (Canton Digital 1.1) hos mig. Det gäller att hitta bäst kompromiss, mellan välljud och allroundljud....

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-24 11:22

Om du inte är nöjd med sweetspot osv... så kan du väl försöka
flytta om lite.. avstånd osv..

har du akustikplattor mellan högtalarna på väggen bakom också?
jag tror inte det brukar vara det rekommenderade...

diffusering mellan högtalarna, dämpning runt om dom,
mycket dämpning för förstasidoreflexen..

diffusering runt om lyssningsplattsen samt dämpning på vissa
ställen för att ta ut ekon lite mer än vad diffuseringen gör då
den bara "delar upp eko i mindre bitar"

se upp med fladdereko bara :wink:

har du ingen bild på grejorna?
NN

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Liten sweetspot med mycket dämpning?

Inläggav DQ-20 » 2004-11-24 12:00

Saim skrev:Hej!
Jag har satt upp stora ecophon-plattor (med lite luftspalt) för att ta bort första reflexerna på sidoväggarna samt att jag täcker i stort sett hela frontväggen (ivf i högtalarhöjd) vid "fin-lyssning" med ecophon-plattor.

Med denna uppställning låter det helt otroligt (man kan placera ut musiker och instrument exakt, och ljudbilden är stor och sträcker sig längre än rummet) när man sitter i sweetspot, men så fort man flyttar sig i sidled (kan räcka med 30-50 cm) så flyttas ljudbilden med i sidled och krymper.

Jag har inte för mig att jag upplevt att det var så stor skillnad tidigare när jag inte dämpat framvägg/sidovägg så mycket. Kan detta fenomen bero på att jag dämpat mycket i främre halvan av rummet? Skulle jag få en större sweetspot om jag diffuserade istället för absorberade?

Det kan nämnas att jag lyssnar ganska mycket i närfält också (ca 3 meter ifrån högtalarna med ca 2,5 meter mellan högtalarna), och det är ju självklart också en anledning till den lilla sweetspoten.

Ljudet kommer ifrån B&W Nautilus 804, S.A.T. Amplifix samt NAD S500 CD.

:roll: / Simon

Om du dämpar främre delen av rummet hårt kan exempelvis kamfiltereffekter hos stereosystemet bli mer framträdande. Lösningen till bredare sweetspot ligger dels i högtalarna spridningegenskaper (som du inte kan påverka med mindre än att du byter högtalare) men också i rummet. Genom att lämna delar av väggen odämpade (men diffuserade) kan du "fylla i" med reflekterat ljud så att inte kamfiltereffekterna framstår så tydligt. Du kan prova med att ta bort 10-20 % av dämpningen på frontväggen mitt emellan högtalarna och ersätta med något diffuserande. Behåll dämpningen i rikning bakom högtalarna. Jag tycker inte att du sitter särskilt nära dina högtalare. Obs. Detta är bara ett förslag Helge och inga garantier utfärdas. De plattor du plockar bort kan du sätta på andra platser i rummet för att hålla nere efterklangen (om du tror det behövs).

/D

Edit: Med anledning av Pekkas inlägg: invinklingen glömde jag helt bort. Det är viktigt. (För övrigt tycker jag inte att din sweetspot är påfallande smal om man jämför med snitthögtalaren.)
Senast redigerad av DQ-20 2004-11-24 12:12, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-24 12:04

Ja, ha gärna absorbenter från golv till tak bakom högtalarna, men se samtidigt till att lämna ett utrymme mellan högtalarna utan absorbenter. Reflexerna från denna yta anländer sent till lyssningsplats via andra ytor i rummet och bidrar till att "sy ihop" ljudbilden från de två separata högtalarna. Se bara till att första reflexen inte anländer på lyssningsplats genom att helt enkelt kolla hur in- och utfallsvinkeln ser ut. Se till att ha högtalarna invinklade för god spridning i bredd och minskade sidoväggsreflexer!

2,5 meter mellan högtalarna och 3 meters lyssningsavstånd verkar lagom. Jag har själv planerat för ungefär denna geometri och kommer att ha två 80 cm breda dämppaneler från golv till tak 43 cm från hörnen i mitt 3,56 m breda rum. Bredare absorbentpaneler fungerar också. Kan du ha högtalarna en bit ut från frontväggen är det förstås bra.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-24 12:07

Hotspur skrev:Vill bara tillägga att jag känner igen det där "bekymret", precis så blev det nämligen med en digitalkorrigerad ljudbild (Canton Digital 1.1) hos mig. Det gäller att hitta bäst kompromiss, mellan välljud och allroundljud....

Japp. Med digital korrigering blir felen som är korrigerade i sweetspot fördubblade utanför sweetspot. Om korrigeringen sker vid högre frekvenser går det ganska for att ta sig ur sweetspot.

edit: Fast när jag tänkte efter och läste på lite så måste man nog misstänka själva högtalaren för att bara en bidragande orsak tilll detta intryck, isynnerhet coaxialelementet.

/D

PS. Vi har faktiskt samma klocka Hotspur. Men jag betalade bara 900 pix för min. Lite vassa kanter på armbandet men annars en helt ok klocka i väntan på bättre tider. Safirglas och allt. DS
Senast redigerad av DQ-20 2004-11-29 10:58, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-24 12:10

Med digital korrigering blir felen som är korrigerade i sweetspot fördubblade utanför sweetspot

Tack Dahlqvist! Då vet jag att jag hörde och tyckte rätt, än en gång. Kunde bara inte formulera mig...

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-11-24 14:19

Tjenare,
roligt med så många svar redan!

Jo, jag har dämpat hela frontväggen när jag lyssnar (placerar ut några plattor när det är finlyssningsdags), så det kan nog vara läge att diffusera lite i mitten istället för att dämpa.
Problemet är att det är ett fönster där, och det har varit lämpligt med gardiner (med dubbla lager dämpande moltex insytt imellan gardinlagerna :wink: ) som dämpning. Det kan bli svårt att fixa något diffuserande där permanent. Isf får det bli att köpa nåt ifrån Svanå och placera där när det är lyssningsdags. Fast man vill ju ha så lite som möjligt som måste fixas innan varje lyssningssession, så kanske kan en rejäl krukväxt duga....

Tänkte ta lite bilder av rummet/anläggningen nån kväll (ikväll?), men jag kan ta lite briefing för hur det är uppställt sålänge. :)

Högtalarna står ca 1 meter ut ifrån frontväggen, och har ca 0,55 meter ut till sidoväggarna ifrån ytterkant. Lyssningsplatsen är på ca 3 meters avstånd i det 6,5 meter långa rummet. Man sitter mao på 4/6,5 av rummets längd.
Bakom lyssningsplatsen finns ingen dämpning (förutom en ryamatta på golvet).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-24 14:31

Jomen fönster o lite blomkrukor borde vara nog med diffusering.
man ska ju BO också. Sitter det inte ett element under fönstret
också.. du kan ju kolla på denna bild från mitt lyssningsrum,
bra diffuserande element :wink:

Bild

bernt o pac på hififorum har tagit denna bild.

Det jag skulle kunna göra bättre är att dämpa mer bakom högtalarna, det kanske kommer vid nästa omgång av akustikbygge !!
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-24 14:54

Golvet, Niklas, golvet! Var är tjocka mattan? :-)

Pekka

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-11-24 14:56

Jag tänker på det här med att sy ihop mitten, hur skulle det bli att köra med 3 st högtalare, alltså en extra i mitten som körs i mono?
Jag har vissa psykiska problem med att det inte står någon högtalare i mitten... 8O

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-24 15:01

För min egen del störs jag av att något över huvud taget finns mellan högtalarna. Det är mycket lättare att lura sig själv att man har en orkester eller sångare framför sig om man inte stirrar på TV-apparater, hifiprylar, blommor eller annat. Jämför med effekten av att blunda! Jag rekommenderar framför allt att flytta det obligatoriska hifi-altaret åt sidan (och täcka över otäcka ljusdioder). Att osynliggöra hifi-anläggningen är en gratis och verkningsfull åtgärd i jakten på goda musikupplevelser hemma!

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-24 15:16

Jag rekommenderar framför allt att flytta det obligatoriska hifi-altaret åt sidan (och täcka över otäcka ljusdioder). Att osynliggöra hifi-anläggningen är en gratis och verkningsfull åtgärd i jakten på goda musikupplevelser hemma!

va?? halva nöjet med hifi är väl prylarnas utseende
Bikinitider

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-24 15:29

Pekka, är inte säker om jag vill ödelägga rummet med en matta..
Skulle vilja ha en, men vet inte om jag tänker bo kvar länge till..
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-24 15:36

Jag vet! Hade själv samma problem med min fina 50-talsparkett i förra lägenheten...

Jo, hifi-prylarna kan förstås vara roliga i sig, men jag föredrar att titta på och leka med dem när jag inte lyssnar på musik. Möjligtvis kan det vara roligt att någon gång slänga ett koöga på vinylspelaren när den snurrar...

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-24 16:07

Pekka, zwei mal 208:or mellan burkarna kan väl aldrig skada eller? :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-24 16:12

Öh, nej... Men det blir draperier framför och svart eltejp över lysdioderna! :-)

Pekka

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-11-24 17:24

Att släcka belysningen funkar också bra i höstmörkret. :D

Angående mitt problem med liten sweetspot så är jag lite rädd för att ändra något då det låter så förbaskat bra just i sweetspot, men det skadar ju kanske inte att testa lite olika med diffusering istället för absorbering på vissa ställen samt att testa rikta högtalarna i lite olika vinklar...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-24 17:32

Hur har du högtalarna vinklade idag? Jag kan verkligen rekommendera en kraftig invinkling, så att högtalarna riktas framför lyssnaren. Det ger inte bara en bredare sweet-"area" utan även en mer fokuserad och bättre definierad ljudbild. Det finns tom riktigt bra tekniska argument varför det blir så om man är intresserad av sånt. :) Det är ju alltid roligt när teori och praktik stämmer överrens.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2004-11-24 17:46

Helt rätt Martin. En kraftig invinkling så man från lyssningsposition ser utsidorna på högtalarna är rätt väg att gå. Då brukar man kunna bredda sweetspoten rejält.

Tyvärr har detta inte gått hem på mässor o dyl, där man ofta har högtalarna riktade rakt fram. Detta innebär att bara en person sitter i sweetspot. De andra hör ju bara ena högtalaren.

Mvh

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-11-25 10:23

Japp, helt riktigt har jag nog inte högtalarna tillräckligt invinklade idag (jag lyssnar inte ens on-axis i sweetspot). Jag tänkte inte på det när jag lyssnade, men nu när ni säger det så är det ju självklart bara man funderar lite. :roll:
Tack för hjälpen, jag ska testa att vinkla in dem ikväll, så då får man se om det hjälper!!

Mvh / Simon

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-26 10:19

Dahlqvist skrev:
Japp. Med digital korrigering blir felen som är korrigerade i sweetspot fördubblade utanför sweetspot. Om korrigeringen sker vid högre frekvenser går det ganska for att ta sig ur sweetspot.
/D

Tid eller frekvensrelaterat?
Har själv kompensering och mätt ett antal gånger på olika ställen i rummet utan att få extrema fel utanför sweetspot.
Egna erfarenheter eller teoretiska?
Och vad betyder mening nummer 2? Att sweetspot minskar?
/harryup

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-26 10:55

jag gillar att sitta långt ifrån högtalarna,
då upplever jag att allt blir bättre...

NN

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-26 12:45

Harryup skrev:
Dahlqvist skrev:
/D

Tid eller frekvensrelaterat?
Har själv kompensering och mätt ett antal gånger på olika ställen i rummet utan att få extrema fel utanför sweetspot.
Egna erfarenheter eller teoretiska?
Och vad betyder mening nummer 2? Att sweetspot minskar?
/harryup

Bra fråga Harryup. Jag tänkte på digital rumskompensation, när man försöker, helt eller delvis, kompensera även rummets bidrag (som varierar med frekvens) med samma högtalare som ger direktljudet. Mening 2 betyder att a) ju mer bidrag från rummet, dvs ju mer kompensation som behövs, och b) desto högre upp i frekvens man låter rumskompensationen arbeta, desto smalare blir det fält där man uppfylla målfunktionen för kompensationen. Ett grundläggande problem med digital rumskorrektion, nämligen att man försöker kompensera ljud från en riktning med ljud från en annan riktning, kvarstår dock eftersom vi har öron och inte mätmikrofoner på våra huvuden. Dämpade rum eller riktade högtalare (horn) förbättrar dock förutsättningarna genom att minska behovet av att kompensera rummet. Detta är minst sagt ironiskt: ju mindre behov man har av digital rumskorrektion pga att rummet redan är akustiskt bra desto bättre fungerar digital rumskorrektion.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-26 15:51

NNord skrev:jag gillar att sitta långt ifrån högtalarna,
då upplever jag att allt blir bättre...

Dessvärre ökar rummets bidrag rejält när lyssningsavståndet ökar, något som Johan Lindroos påpekade för mig en gång. Att dömma av bilden över ditt rum, ser det ut som om bidraget från golvet skulle vara dominerande där.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-26 16:09

Jag har fått lära mig att rummet påverkar ljudet på två sätt. Det ena är resonanser och det andra är reflexioner.

Resonanser (<500Hz) är stående vågor som bygger upp energi. Dessa vågor hanterar man antigen genom stora basfällor eller parametrisk equaliser. Den senare är väldigt effektiv och det enda egentliga realistiska alternativet i vanliga hem.

Reflexioner (> 500 Hz) hanteras via absorbenter och diffusorer. Dock är det direkt olämpigt att hantera dessa i den digitala domänen. Visst kan man kompensera för en väggreflexion i en punkt. Problemet är att i en annan punkt kommer man att höra både reflexionen och utsläckningen av reflexionen några millisekunder senare. Det fina är att absorbenter och diffusorer inte tar så mycket plats och är ganska enkelt att få till bara man har fruns tillstånd.

Därför är en kombination av akustikbehandlat rum och digital eq ett krav om man vill adressera hela frekvensomfånget.

Man kan däremot kompenser för tex ett överdämpat rum genom att förstärkning av ett större frekvensområde. Man kan också kompensera för frekvenskurvan i högtalaren m.m.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Återgå till Generellt om hifi