Har provat en brusreducering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Har provat en brusreducering

Inläggav Nagrania » 2004-11-24 13:16

Jag har nu under någon vecka provat ett dataprogram från Algorithmix GmbH. Det handlar om ett brusreduceringsprogram, en de-clicker och en de-crackle. Själva brusreduceringen fungerar utmärkt och är lättarbetad. Decrackleprogrammet är också bra men när det gäller clickprogammet så föredrar jag nog att rita bort knäpparna eftersom det går fortare. Jag har vid det här laget renoverat några Lp skivor och tycker att det låter jättebra och förmodligen lika bra som Cedar men till ett lägre pris. Priset ja det är ändå ganska högt, den kostar 1850 US daler men vafan är man intresserad så är det ändå värt pengarna. Den version som jag nu testat var för Mc Os X men jag tror att den också finns för Windows men man ska veta att den kräver mycket datakraft som jag också märkt när jag arbetat med pluggarna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-24 13:45

Intressant.

Kan du lägga upp ett par snuttar musik på före/efter? 1850 dolares är dock för mycket för mig. Jag har använt mig av Amadeus II som är betydligt billigare men den "automatiska" brusreduceringen är på tok för kraftig.

Thomas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-24 15:19

jag tycker brusreduceringssystem dödar musiken
Bikinitider

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-24 15:33

celef skrev:jag tycker brusreduceringssystem dödar musiken

Där är jag nog beredd att hålla med. Det blir lite faskonstigheter när ljudnivån passerar igenom barriären.
Däremot har jag inget ont att säga om avknasstrings pluggarna om man använder dom på vinylskivor. Men bäst blir det ju om man gör det för hand :) , tar en himla tid dock.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-24 16:27

jag tycker brusreduceringssystem dödar musiken

Det tycker inte jag men det beror mycket på hur man gör jobbet. Att ta bort knaster är ett filigrant arbete som dessutom ger dåligt resultat när man gör det för hand. När det gäller brusreducering så duger det inte att bara ta bort bruset utan man måste också kompensera för eventuella förluster som kan uppstå. Jag har hört en brusreducerad Caruso inspelning från 1904 där man förstört inspelningen genom att ta bort allt brus...det var inte roligt att höra. Men som sagt jobbet ska göras med omdöme.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-24 23:52

Kan du lägga upp ett par snuttar musik på före/efter?

Det skulle jag gärna göra om jag visste hur man gör. Jag har också en heldel bilder som jag skulle vilja kunna visa. Tekniker som jag ändå är så behärskar jag inte min dator. :oops: Jag har en kompis som har sagt att han kan visa hur man gör, men än så länge är det ett framtidsprojekt. Det här med automatiserad brusreduktion låter hiskeligt...hur vet programmet när och hur mycket den ska jobba. Man måste ju lära programmet hur bruset ser ut.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-25 13:17

I Amadeus kan man "lära" programmet i den mån att man markerar ett område där man inte har någon musiksignal. Då får man ett avtryck på hur bruset ser ut. Det som händer är dock att vid låga musiknivåer (i närheten av brusnivån) så får man en alltför kraftig störning på musiksignalen. Det jag skulle vilja är att kunna justera nivån på brusreduceringen efter att man lärt programmet hur bruskaraktären ser ut. Det kanske går men jag har inte lyckats med detta ännu. Det finns nivåjusteringar i andra brusreduceringar, men då bara för vitt brus. Kan också ladda in moduler i programmet för detta ändamål och har redan en radda sådana. Har dock ej seriöst gått igenom vad som finns och vad som möjligtvis går att skaffa.

Thomas

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-25 17:25

man "lära" programmet

Jo det är ju så man gör i alla brusreduceringsprogram. Men uppenbarligen är det tydligen så att de olika programmen fungerar olika bra. Ett tidigare program som jag försökt använda var ju fullkomligt omöjligt att få låta bra. Men det här nya tyskaprogammet är det lätt att få till det utan några sido (d)effekter. Jag tycker att det ska bli kul för nu kan jag inte bara renovera gamla vinyler utan också gamla magnetband. Jag har också några gamla playbacklack från tidigt 40-tal och några med Povel R från 1951 som aldrig är utgivna.

Återgå till Generellt om hifi