Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-28 18:47

Vee-Eight skrev:
Daniel_A skrev:
Vee-Eight skrev:Vi fixar gärna i mån av tid, men då vill jag gärna veta vad som skall göras. :)

Vad jag förstår låg Olles bilder i en egen katalog på Faktiskt-servern. Om dessa finns sparade någonstans kanske de kan återställas till tråden utan att Olle behöver skicka dem någonstans på nytt.

Vad jag kan se så är Olle Mirschs ftp-katalog tömd, och sålänge jag inte vet var bilderna man vill få upp så kan jag tyvärr inte göra ngt.

Jag har läst någonstans att le Kaffe du cup har hans arkiv/bilder?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-04-19 11:59

Bump.. :roll:

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2009-04-20 09:14

Jag har åter mitt arkivmaterial i mina egna händer.

Det betyder att jag - i mån av "intresse från allmänheten", bistånd från moderatorerna och tid inför den stundande sommaren - kan tillhandahålla information med bilder om mina olika högtalarkonstruktioner.

Men hur viktigt är det egentligen? Jag menar, jag har inget eget intresse att torgföra mina konstruktioner som tillkom under en tid som jag sedan länge lämnat bakom mig. De är ju trots allt gångna till historien.

Olle Mirsch

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-04-20 09:27

Just här, på vintageavdelningen är det ju högintressant.
Tror att det finns ett gäng av dina konstruktioner ute i stygorna, och gott om folk som vill lära sig mer om sina högtalare.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-04-20 16:32

Jag skulle vilja säga att intresset hos medlemmarna på vintage-forumet är stort, men det ligger enligt min mening också ett mycket stort värde i att bevara information om en betydande högtalarkonstruktör från den tid då HiFi och ljudåtergivning blev en angelägenhet för miljontals svenskar. Jag tycker att det är fantastiskt kul att du är aktiv här på forumet, Olle, och jag tror att många skulle uppskatta om information om dina många konstruktioner gjordes tillgänglig här!

För mig personligen var det just ett par Mirsch OM 3-27 som ledde fram till ett intresse för svensktillverkade högtalare.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-20 19:20

[quote="Daniel_A"]Jag skulle vilja säga att intresset hos medlemmarna på vintage-forumet är stort, men det ligger enligt min mening också ett mycket stort värde i att bevara information om en betydande högtalarkonstruktör från den tid då HiFi och ljudåtergivning blev en angelägenhet för miljontals svenskar. Jag tycker att det är fantastiskt kul att du är aktiv här på forumet, Olle, och jag tror att många skulle uppskatta om information om dina många konstruktioner gjordes tillgänglig här!
quote]
Medhåll. Lägg ut rubbet Olle.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-04-20 20:47

Hoppas du orkar och vill lägga ut ditt material.
Det är hifi historia av bästa märke.

Mvh Leif

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-20 20:51

ollemirsch skrev:De är ju trots allt gångna till historien.

Ja, men hur pass bra kommer de att minnas om du inte delar med dig. Lite info och kunskap finns där ju ute, men vore det inte roligt om det finns ett vettigt material att söka reda på om 50 år också?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-20 20:53

ollemirsch skrev:De är ju trots allt gångna till historien.

Ja, men hur pass bra kommer de att minnas om du inte delar med dig. Lite info och kunskap finns där ju ute, men vore det inte roligt om det finns ett vettigt material att söka reda på om 50 år också?

Personligen skulle jag vilja se ett fysiskt hifi-museum över svensk hifi och hifiteknik från A till Ö. Skulle varit trevligt att vara "kurator" på sådant ställe (om man får ta till lite svengelska).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-04-20 22:37

Nattlorden skrev:Personligen skulle jag vilja se ett fysiskt hifi-museum över svensk hifi och hifiteknik från A till Ö. Skulle varit trevligt att vara "kurator" på sådant ställe (om man får ta till lite svengelska).

Skulle vara rätt schysst med ett virtuellt dito också. Tänk att kunna botanisera bland all svensk hifi genom tiderna... med bilder, fakta hifiprofiler och anekdoter.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-04-20 22:59

Högtalarna låter bra och är en trevlig del av den svenska hifi-historien, som förvisso är just historia, men sådan är till för att dra lärdom av... :wink:
Det vore synd om dukumentationen försvann.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-20 23:03

ollemirsch skrev:Bestyckning i Rondo-högtalarna

...

Skall återkomma till AF2-34 och AF2-42 vilka bägge serietillverkades. De flesta av dem såldes till Hongkong och Singapore. AF2-42 hade där ett konsumentpris motsvarande 80000tkr paret.

Själv tycker jag Rondo-högtalarna är de kanske mest spännande av Mirsch-högtalarna, och skulle gärna vilja få tråden kompletterad med bl.a det som utlovades i övanstående citat angående info om bestyckningen för AF2-34 och AF2-42. Dessutom gärna bilder på dom olika Rondo-modellerna.
Den förteckningen över olika Mirsch-högtalare som låg som ett länkat dokument i en av dom första inläggen i tråden skulle ju vara trevlig om den blev tillgänglig igen också.
mvh,
paa
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2009-05-07 18:48

Okej, nu är det bestämt.

Jag har kommit överens med Vee-Eight om att det skall bli en artikel om mina högtalare. Från den första till den sista. Antagligen blir det en 3-delad historia, där varje del utgör en separat milstolpe i min aktiva högtalarverksamhet.

Om jag börjar nu snart, kanske jag blir klar inom överskådlig framtid.

Olle

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-05-07 19:02

ollemirsch skrev:Okej, nu är det bestämt.

Jag har kommit överens med Vee-Eight om att det skall bli en artikel om mina högtalare. Från den första till den sista. Antagligen blir det en 3-delad historia, där varje del utgör en separat milstolpe i min aktiva högtalarverksamhet.

Olle

Detta skall bli trevlig läsning.
//Krister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-05-07 19:05

Vad trevligt! Ser fram emot att läsa!

Tack för er insats!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-05-07 19:57

fantastiskt! Det låter bra detta.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-05-07 20:09

Även jag ser fram emot att få läsa, jag lyssnar ju till ett par OM3-28 till vardags och helg.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-05-07 20:12

Här är en till som ser fram emot att få lite läsning om svensk hifi-historia.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-07 20:14

Dito!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-05-08 10:01

Jag me :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
LillebrorX

Inläggav LillebrorX » 2009-05-09 09:39

Efter att ha haft bioreciver och moderna högtalare (för något värde på modernt) i bortåt 15 år, åkte hela rasket upp på vinden och istället hamnade en Sony STR-6055 med ett par renoverade OM2-21 i vardagsrummet.
Nu står det även ett par OM3-28 i väntan på renovering. Inte helt oväntat är kanterna en smula ledsna.

Lite roligt är det att Olles konstruktioner fortfarande håller i jämnförelse med senare tillkommna lösningar.

PeO

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-09 10:20

Olle

Det låter bra detta, men kan du inte nämna något om bestyckningen i Rondohögtalarna så länge, som en aptitretare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2009-05-09 13:03

Jo, jag kan berätta lite om Rondo-högtalarna. Men som jag sagt flera gånger tidigare, saknar jag det mesta av de tekniska specifikationerna på mina högtalare, och det gäller särskilt elementbestyckningen.

Den lilla Rondo hette AF2-34. Den var 2-vägs och hade en yttre diameter på 34 cm. Den fick samma element som NG18, den fabriksbyggda varianten av byggsatsen NG8. Jag skall återkomma till de modellerna senare.

Båda elementen var Peerless. Basen var en 5-tummare, 130WR26/72PPB/4.
Diskanten var en dome, 100DT26/72SFWA/8.
Delningsfiltret hade inte mindre än 12 komponenter. (Jag som alltid förespråkat enkla lösningar!). Men det var konjugatlänkar och nivåansanpassningar mellan bas och diskant. Den nominella impedansen angavs till 6 ohm. Frekvensområdet till 42-18000 Hz.

Stora Rondo fick namnet AF2-42, hade alltså en yttre diameter på 42 cm. Jag saknar elementbeteckningar, men det var Scan-Speak rätt igenom, en 7" bas och en 1" dome. Frekvensomfånget var 36-20000 Hz.

Bägge Rondomodellerna fick lysande pressrecensioner. Dem skall jag återkomma till i ett annat sammanhang.

Användarvisningsbild
LillebrorX

Inläggav LillebrorX » 2009-05-12 06:13

En fråga som rör alla konstruktörer men "mest" är riktad till Olle.
Hur väljer man element?
Jag som är DIY-amatör tar sådant som ligger och skräpar.
HiFikit, Ljudia, weben o.s.v. ger ideer om element. Men jag vet ju inte hur de låter om jag köper ETT par.
De jag får tag i fifflar jag ihop en låda till som jag tror på och sedan blir det filtertrimning tills det låter ok.

Hur vet man att det skulle bli bättre om element A byttes mot B eller den diskanten mot en annan.

Handlar det "bara" om känsla eller skall jag lyssna igenom 250 st element i för varje högtalare matchande låda?

Jag har byggt 15-20 konstruktioner med synnerligen blandat resultat.
De fulaste har oftast låtit bäst.

De som syns i min bild är intill, definitivt sämst. Det är lite tråkigt då möda läggs på finish.

PeO

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-05-12 12:39

Jag har kommit överens med Vee-Eight om att det skall bli en artikel om mina högtalare. Från den första till den sista.

Fantastiska nyheter! Jag ser mycket fram emot att få läsa denna artikel!

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-05-12 20:33

Jag tackar också, kanonkul!
Då skall jag spela på mina OM 3-28 när jag läser texten. :D
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
ndobren

Inläggav ndobren » 2009-05-13 06:54

Best Regards to Olle from Croatian Fan.

I don't speak Swedish and I translate all conversation in Google translate, but this solution is sometimes terrible. :)

I have Mirsch OM 3-28 - 4ohm version of your speakers.
The drivers are original. I changed surrounds on Bass units, capacytors, internal wiring and changed speaker cords to Supra ply 3.4s.

I am probably the only owner of your speakers in Croatia. :)
For Two years I am searching for data about placing OM 3-28 speakers and I tried numerous placements.

My questions:
1. On Floor or on stands?
2. How far from back and side walls?
3. Direction facing listener or paralel?

I have best results with placing speakers on 30cm concrete stands.
They are lacking bass on higher stands.

The only data I can't find in specifications is Känslighet of OM 3-28.

The speakers have incredible clean sound with:
Audio Analogue Puccini
Cambridge Audio 640a v2
Luxman amp with lamp preamp
DIY Lamp amplifiers

PS: Sorry for my bad English.

Best regards from Croatia

Neven

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2009-05-13 09:26

Hallo there,

In order to obtain a full, balanced reproduction of the bass the OM3-28 should preferably stand on the floor close to the wall behind, and at one meters distance from the corner of the room.

Normally they stay parallell to the wall, but you can also try to turn them slightly so they direct to the center of the room.

If the speakers are placed on a stand the range of the treble notes will be ruined. Some of the treble notes have to reach the listener directly together with the basic notes. A greater share of the treble notes reach the listener after having been reflected from the ceiling and the other walls in the room and will reach your ears immidiately after the direct sound, contribute to a transparent and airy sound.

Best regards,
Olle Mirsch

Användarvisningsbild
ndobren

Inläggav ndobren » 2009-05-14 06:04

Thank you for your answer to my question.

It is pity that there is no central place on the web with informations regarding your speakers.

I am professional webmaster and I could easily create web site with all informations, documents and pictures but I don't have any materials.
I mean web site free of any charge from Mirsch Fan to other Mirsch Fans :-)

Best Regards

Neven

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-05-14 10:09

Hi, Neven! As you might have seen from Olle's post from May 7th he will publish an article here on faktiskt.se which will cover his whole output of loudspeakers. That will be a good source of information for us Mirsch fans!

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi