Makalös violinist

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Makalös violinist

Inläggav verdad » 2009-05-07 00:46

Ja vad ska man säga om denne man..........

http://www.youtube.com/watch?v=dwaEF_QPYQE

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-07 09:33

Ja det var något i hästväg, fick en tår i vänster öga och halsen snörjdes ihop.
Skall bli kul att spela den när jag kommer hem till slangarna.
Hade varit intressant att veta vad för fiol det är.
Det är inte den jag har behandlat med salpetersyra i varje fall eftersom den blev den sämsta fiol man kunde uppbringa, men den fick en vacker gyllengul färg, man får hoppas att den inte blev alltför nitrerad så den självantänder eller rent av exploderar, ja med tanke på ljudet så är det ingen förlust men den kan ju åsamka nya ägaren skada.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-05-07 21:47

Grabben har ju så trååååååkigt.

Låten heter tomteDANSEN men låter som nå'n pinsam marsch...

Att han har koll på hur man gör är en sak men mer ensidig brist på smak hoppas jag att man får leta länge efter.

Trash kan aldrig bli kultur!

Glömde, jag har ingen aning om han är makalös...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-07 22:26

Med Perlman vid fiolen blir stycket klart mer musikaliskt förståeligt tycker jag: http://www.youtube.com/watch?v=YYiprTGxDBU
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-08 09:22

Vad är det som gör den till marsch i ditt tycke? Låten är inget som jag faller för direkt men tekniskt verkar den rätt avancerad.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-05-08 10:14

paa skrev:Med Perlman vid fiolen blir stycket klart mer musikaliskt förståeligt tycker jag: http://www.youtube.com/watch?v=YYiprTGxDBU

Ja, faktiskt! Från "en jätteduktig kille" till "en svängig melodi".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-08 10:23

Jag skulle säga att det första klippet spelas väldigt asiatiskt och det andra mer västerländskt. Har man inte förstått känslan i stycket, spelar det ingen roll hur tekniskt skicklig man är, kvantitet framför kvalité typiskt kineser?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-08 10:59

Alexi skrev:Jag skulle säga att det första klippet spelas väldigt asiatiskt och det andra mer västerländskt. Har man inte förstått känslan i stycket, spelar det ingen roll hur tekniskt skicklig man är, kvantitet framför kvalité typiskt kineser?

Hehe...Kan nog stämma.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-08 12:50

Tycker det är fel, om man betänker att kineserna i 6000 år gjort dom finaste arbetena här i världen så kan man inte döma dom för några futtiga 100 år max. Deras tillverkning nu handlar bara om att ta över världen och det lyckas dom nog rätt bra med.
Det är lite snillen spekulerar...men det får vi göra det har Ahmid sagt!!!!!

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Makalös violinist

Inläggav Strauss » 2009-05-08 13:04

verdad skrev:Ja vad ska man säga om denne man..........

Han verkar ha ätit lite för mycket av kinamaten.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-08 15:03

Så ni tror inte det är den västerländska maten som har satt sin prägel i stället för kokt råtta.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-05-08 15:31

Hum skrev:Så ni tror inte det är den västerländska maten som har satt sin prägel i stället för kokt råtta.

Näeh, han har förätit sig på flied lice.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-08 20:18

vem är kompositören? :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-08 21:06

Vid Perlmans version står det:
"Antonio Bazzini"
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-05-09 22:44

e ni lite rasister här inne eller? varför tror ni att det har med hur man ser ut hur man spelar??? Vakna till lite...
- - -

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-05-10 00:22

jockewe skrev:e ni lite rasister här inne eller? varför tror ni att det har med hur man ser ut hur man spelar??? Vakna till lite...

Tycker inte det var speciellt bra bara. Asiater är det ju inga fel på, dom jobbar och sliter mer än alla andra.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-05-10 01:43

Prexis,

Heja alla duktiga musikrecensenter som ju naturligtvis
är ena riktiga överdängare på instrumentet i fråga.
( Därmed inte sagt att man måste vara virtuos eller
ens kunna traktera instrumentet för att få ha en åsikt). :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-05-10 11:41

jockewe skrev:e ni lite rasister här inne eller? varför tror ni att det har med hur man ser ut hur man spelar??? Vakna till lite...

Det är väl inte utseendet som diskuteras (förutom inlägget om fetma och det kan väl inte gärna ha med ras att göra?) utan snarare kulturskillnader. Jag undrar om inte du själv också är lite inne på samma linje när du skriver:

jockewe skrev:mer ensidig brist på smak hoppas jag att man får leta länge efter.

Trash kan aldrig bli kultur!

Jag misstänker nämligen (utan att egentligen veta) att en del av "bristen på smak" har att göra med kulturell bakgrund.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-05-10 22:14

Äh, kultur är en inställningssak och ett personligt ställningstagande.

Antingen tar man reda på vad det är för konst man vill göra, vad det handlar om och vad det handlat om tidigare eller också så skiter man i just kulturen (odlingen) och kör helt sin egen pryl = Trash.
(INTE något som jag upplever som typiskt asiatiskt, snarare svenskt...)

Nu är den där Bazzinilåten inte så jättekomplicerad att spela men kan göras rätt kul så varför inte få den att svänga lite?

Just den här killen har blivit hyfsat känd, bl.a. för att han ibland spelar på skitfioler som han dänger i golvet efter att ha spelat en låt, (ungefär på samma sätt som hans Bazzinitolkning) han har fastnat i en trist image och kanske han blir annorlunda som pensionär... Hoppas bara att han får roligt nå'n gång.
- - -

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-05-10 23:31

jockewe skrev:
Just den här killen har blivit hyfsat känd, bl.a. för att han ibland spelar på skitfioler som han dänger i golvet efter att ha spelat en låt, (ungefär på samma sätt som hans Bazzinitolkning) han har fastnat i en trist image och kanske han blir annorlunda som pensionär... Hoppas bara att han får roligt nå'n gång.

Det kanske är så att han redan har lärt sig att spela såsom hans Lärare/mentor lärt honom, alltså att spela klassisk musik enligt det konservativa "rumsrena" sättet, och tröttnat på det. Därför vill han nu utveckla sig själv och köra lite annorlunda, typ "show off".
Vad vet jag? Tekniskt verkar han ju ändå rätt "skilled".
Och det kanske är detta han finner nöje i just nu, jag tycker i alla fall det verkar som att han trivs med sig själv, när han spelar.

Varför ska alla fastna i det konservativa "rumsrena" sättet att tolka olika klassiska kompositörer på? Det är väl trevligt (inte trist) om det kan dyka upp lite variation, eller?
Dessutom så tycker jag det ser ut som han har roligt. Hur ser du ut när du spelar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-11 01:20

Vilken läromästare man haft jo.
Kanske Nigel Kennedy haft Itzhak Perlman som läromästare då ?

Men nog tusan färgas våra sinnen av en tolkning som vi hört ofta under en lång tid och jämför sedan alltid med den.

Tex ett kortare stycke etyd eller sonat kan skilja så mycket i speltid som upp till 1 minut. Nästan så man inte upplever att det är samma låt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-05-11 23:49

verdad skrev:Varför ska alla fastna i det konservativa "rumsrena" sättet att tolka olika klassiska kompositörer på? Det är väl trevligt (inte trist) om det kan dyka upp lite variation, eller?
Dessutom så tycker jag det ser ut som han har roligt. Hur ser du ut när du spelar?

Nu blev jag ... konfunderad.

Alla instrumentalister övar.
Vissa har en fallenhet, finner det enkelt att utföra saker som andra tycker är svårt. (t.ex. Li Chuanyun)
http://www.youtube.com/watch?v=326zKh7-924
Här har han kul...

MEN man brukar få hjälp av lärare, historien etc. med att upptäcka genialiteten i musik.

Det du verkar se som "lite variation" ser jag som total brist på insikt och den är som sagt inte bunden till ras eller miljö.
Jag tyckte ju att tomtedansen är så enormt enformigt trist spelad i just det där exemplet, naturligtvis kan han/får han spela precis som han vill. Jag undrar bara varför det blev så tråkigt.

Att tro att "rumsrenhet" är något slags genmgående ideal i musik som är äldre än 30 år är löjligt.

Hur jag ser ut? Inte relevant för diskussionen men du är alltid välkommen till konserthuset i sthlm om du vill se...
- - -

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-05-12 00:57

jockewe skrev:
Att tro att "rumsrenhet" är något slags genmgående ideal i musik som är äldre än 30 år är löjligt.

Detta ämne tycker jag är intressant. Kanske är det fel att använda uttrycket "rumsrent", men jag kom inte på något bättre när jag skrev inlägget.
Men jag har upplevt det att inom (speciellt) den klassiska musiken så är det väldigt konservativt. Är det så att jag har fått helt fel uppfattning här eller? Det är alltså enligt dig inte alls konservativt inom den klassiska repertoaren? Skulle vara intressant att höra din åsikt i ämnet, eftersom du ägnar mycket av din tid åt denna musik.
Jag skriver bara en fundering och en undran, eftersom jag kanske har upplevt det fel, och kanske måste ändra min uppfattning.
Har själv studerat musik och upplevt det. Har en kompis som är pianist, och han har också upplevt detta. Många andra jag pratat med har liknande upplevelser. är detta bara nonsens?
(Alltså vad jag menar med detta är att det har ju inget med tro att göra, det är ju självupplevt)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-12 09:13

Han spelar så stråken hoppar över strängarna, och den hoppar kanske mer än hos någon annan violinist. Och det är nog det som är problemet, det blir alldeles för korta toner som inte kan ges någon individuell behandling som skapar den där känslan som Perlman lyckas förmedla i det aktuella stycket. Det finns dock många exempel på Youtube på versioner som inte alls är bättre än vad Li spelade.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-05-17 21:43

Verdad, jag förstår inte riktigt vad du menar...

Konservativt betyder vad precis för dig, att man gör likadant som någon tidigare gjort? Jag upplever nog att det aldrig tidigare har funnits så många olika sätt att tolka på som just nu.

Tillräckligt för att vilken smak du än har ska kunna hitta någon som tolkar ett verk så att det passar just dig. I fallet med Li ovan så är min invändning att han inte gör nå't alls, alla taktdelar är lika starka och det finns ingen charm i att spela helt utan tempodragningar. (Så det passar inte just mig i den låten)

Klassiska repertoaren? Vad är en konservativ tolkning av en Sjostakovitj symfoni?

Schubert, Brahms ska spelas med eller utan vibrato för att vara konservativt? Glissandi eller inte?

Eller efterlyser du en "respektlöshet" för att det skall passa dig så finns det ju hur gott som helst med exempel. (Giles Apap på fiol är en av hundratals)

Jag vet helt enkelt inte riktigt vad du frågar så jag kan inget vettigt säga...
/J
- - -

Användarvisningsbild
lennartj

Variation?

Inläggav lennartj » 2009-05-24 02:20

jockewe,
jag vet inte riktigt om jag håller med dig om större variation i tolkningarna av klassisk musik på senare år, generellt sett.
Det verkar som de allra flesta nya dirigenter och solister har lyssnat på massor av inspelningar av verken de framför och är ängsliga för att sticka ut. Till exempel tror jag att Simone Dinnerstein har lyssnat mycket på Vladimir Horowitz, och sämre förebild kan man ju ha. Mod och egensinnighet kanske kommer med åren?
Mitt intryck är att de stora mästarna bland dirigenter och solister som man kan höra från de tidigaste inspelningarna fram till 1960-talet var mycket mer individualistiska och olika. De följde och vidareutvecklade vad de fått med sig av sina lärare och hade sannolikt inte lyssnat på speciellt många av sina "konkurrenter", antar jag.
Att uppförandepraxis för barockmusik radikalt har förändrats sedan 1960-talet, ser jag som en lite annan företeelse. Dagens barockmusiker är ganska likriktade enligt nuvarande praxis, anser jag.
Nu har nästa trend kommit, att ompröva framförandet av Wienklassicistisk musik och senare.
Jag hörde Thomas Zehetmair och Northern Sinfonia framföra Beethovens violinkonsert och sjunde symfoni i höstas och det var väldigt uppfriskande, men det kan mycket väl bli som med barocken.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-05-25 12:19

lennartj,
jag håller med dig på ett sätt. Generellt är det kanske fler tolkningar som liknar varandra men jag tror att det beror på utbudet, det finns helt enkelt så många inspelningar. Av dessa så är det dock några som sticker ut med sin personlighet/originalitet.
Vi tycker kanske lika?

Två sidor av myntet;

När Abbado spelar in nötknäppar-sviten med Chicago har de kanske ett rep, men bandet rullar från första sekund de möts, den säljer iallafall x antal skivor. (egentligen ingen tolkning alls, men bra namn och ett acceptabelt resultat, inga fel)

När en mindre känd musiker gör ett projekt kan det vara utarbetat/forskat i flera år innan det blir av, inspelningen blir mer kritisk och tar säkert väldigt mycket längre tid, detta ser jag som respekt för tonsättaren. (ett exempel "Morimur" med Christoph Poppen)

Många ensembler med ett "tidstroget" sätt att spela brister i förarbetet, precis som många romantiska eller moderna musiker/ensembler.

För mig är en "makalös" musiker någon som får verk att verka geniala och roliga att lyssna på, inte någon som är först att spela Bach-partitor samtidigt som han gör bungyjump.
(men det är ju en definitionsfråga ;) )
- - -

Återgå till Musikstugan