Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Mja.... Vid baffelkanten så reflekteras i princip alla frekvenser. Det beror på att ljudet får en möjlighet att avvika (diffract) runt hörnet. Möjligheten till att ljudvågen kan böja sig runt hörnet och stråla i en större vinkel ger ofelaktligen en reflex i motfas precis vid baffelkanten (reflektion mot tunnare medium). För vågor med kortare våglängd (diskant) så blir avvikelsen inte så stor (de har hög riktverkan/är mer plana) och därmed blir reflexen mindre.
1. En mindre baffel gör att reflexen blir starkare (relativt direktljudet) i o m att avståndet till kantreflexen är mindre. Det ger en starkare effekt av diffraktionen med mindre bafflar.
2. Det mindre avståndet till baffelkanten gör att även relativt korta vågor har en sfärisk utbredning. Det ger större möjligheter till att slinka runt hörnet. Det i sin tur ger en starkare kantreflex för ett större frekvensområde.
Summa summarum. Mindre bafflar ger inte mindre diffraktoriska effekter utan mer.
Piotr skrev:Jag anser inte att en frekvens som har en våglängd många ggr större än baffelns dimensioner ger en reflektion trots att det sker en diffraktion runt baffeln och lådan.
Piotr skrev:Naq, jag vet inte om jag har termerna klara för mig.
1. Menar du att diffraktion och reflektion är det samma?
2. Jag anser inte att en frekvens som har en våglängd många ggr större än baffelns dimensioner ger en reflektion trots att det sker en diffraktion runt baffeln och lådan.
Hursom är ju effekten väldigt olika beroende på våglängd.
/Peter
nadifierad skrev:Finns det universal waveguides att montera "vanliga" diskanter i ?
Och skulle inte det ge samma fördel som en hornladdning, vad avser riktverkan?
paa skrev:nadifierad skrev:Finns det universal waveguides att montera "vanliga" diskanter i ?
Det finns ju Monacor WG-300 Wave Guide, som man med mer eller mindre möda kan anpassa till olika 1" domar.
nadifierad skrev:paa skrev:nadifierad skrev:Finns det universal waveguides att montera "vanliga" diskanter i ?
Det finns ju Monacor WG-300 Wave Guide, som man med mer eller mindre möda kan anpassa till olika 1" domar.
De borde även ge en höjning av känsligheten, eller?
Naqref™ skrev:nadifierad skrev:paa skrev:nadifierad skrev:Finns det universal waveguides att montera "vanliga" diskanter i ?
De borde även ge en höjning av känsligheten, eller?
Jepps men bara i det område där diskanten sprider bra. När den börjar beama så minskar effekten från hornet. Den effekten kan man tydligt se på Seas element med waveguide.
nadifierad skrev:Då får man kanske börja blanda in contourfilter, och annat krångligt, för att få det att jobba optimalt![]()
skrutten skrev:nadifierad skrev:Då får man kanske börja blanda in contourfilter, och annat krångligt, för att få det att jobba optimalt![]()
Just så men kanske inte så ändå, ett tillsynes vanligt filter räcker oftast.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster