Annan sorts blindtest

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Annan sorts blindtest

Inläggav Svante » 2004-10-16 15:42

Fick en tokig idé.

Vore det inte kul att ställa upp några anläggningar bakom ett skynke och spela på dem och låta en panel gissa vad det är utan att veta. Kanske inte märke och modell, men prisklass och kvalitet på de ingående prylarna iaf. Och betygssätta förstås.

Vilka delar tror ni skulle vara svårast att få riktiga svar på?

Har någon provat nån gång?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-16 15:47

Låter som ett mycket bra test.
Diskuterade samma sak med några polare i går kväll.
Gäller bara att få tag på ett helt oegenomskinligt skynke och hitta en lämplig lokal där man kan fästa upp det på vettigt sätt.

Troligtvis kommer vi inte längre än teori om detta men det vore helt klart kul att genomföra eller vara med om.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 15:57

Mycket bra idé. Om man belyser tyget bakifrån så att det blir ljust så minskar genomsikten skulle jag tro. Sen' tror jag å andra sidan inte att någon vågar ställa upp på en test.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 16:01

Mmm, lokalen skulle lämpligen vara hemma hos lyssnaren, och lyssnaren skulle få välja fonogram. Lyssnaren skulle helst vara en "gammal räv" som verkligen kan det där med lyssnade.

Det vore väl nåt?

(Jag bara måste dela med mig av min freudianska felskrivning, jag råkande skriva ett "ö" i stället för ett "ä" i det andra ordet inom citationstecknen ovan :oops: ).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 17:20

Hej!

Kan man inte ge lyssningspanelen ngn potent dryck som gör så att dem blifva (tillfälligt) blinda :D?

Ex Metanol om man sen illa kvickt ger EtanolDropp! A*´s sjukhusvän berättade om att på 50-talet
kom det ibland upp A*lkisar som å det bestämdaste hävdade dem råkat få i sig träsprit (Metanol) o
enda kända botemedlet var just... dropp medels Etanol i sisådär 14 dagar, o då man ju ej ville ha 1st
döing uppå samvetet sitt så vare bara o ta o lägga upp träspritshävdande man på brist samt A*nsluta...
... Etanol - smart A*lkis tyckA* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 17:35

Man behöver ju inte vara så drastisk, man kan ju släcka ljuset. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-17 09:37

Helt rättvist blir det ju inte om det rör sig om två (eller flera) högtalarpar, för att rumspåverkan blir hörbart annorlunda även om de står precis sidanomvarandra. 3dm kan mycket väl göra 0.2dB avvilkelser i frekvensgången.

Så helst bör båda högtalarparen få spela från samma golvplats.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 09:48

Nattlorden skrev:Helt rättvist blir det ju inte om det rör sig om två (eller flera) högtalarpar, för att rumspåverkan blir hörbart annorlunda även om de står precis sidanomvarandra. 3dm kan mycket väl göra 0.2dB avvilkelser i frekvensgången.

Så helst bör båda högtalarparen få spela från samma golvplats.

Ja, om det handlar om att höra skillnad på två system. Nu tänkte jag mig nog mest att man skulle få beskriva varje system var för sig och gissa ungefär vad det är för nåt. Det blir förstås svårare att göra vetenskap av detta, men man kan tänka sig att man ser om det finns korrelation mellan gissat och verkligt pris och lyssnarna är eniga etc.

Så även om jag skrev "några anläggningar" så var det inte mest för att kunna göra en direkt jämförelse á la A/B-test utan snarare för att kunna beta av några olika system och kunna koppla om litegrann och täcka flera kombinationer. Tycker man tex att CD-spelare 1 låter bra i flera anläggningar, eller spelar det ingen roll vilken CD-spelare man har.

Men visst, olika placering ger olika tonkurva, och ljudet kommer dessutom från olika ställen, vilket förstås också är hörbart. Fast det borde väl en lyssnarexpert kunna bortse från?

manw

Hemmabioanläggningar

Inläggav manw » 2004-11-25 13:42

Vore det inte kul att ställa upp några anläggningar bakom ett skynke och spela på dem och låta en panel gissa vad det är utan att veta. Kanske inte märke och modell, men prisklass och kvalitet på de ingående prylarna iaf. Och betygssätta förstås.

Intressant! Blindtesten har gjorts på detta sätt med olika hemmabiomonitorer, och mycket riktigt så var ett intressant resultat att skillnaden i blidkvalite kunde omöjligen avgöras oavsett pris!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-25 14:29

Hej!

Ö har gjort expriment där nedfällbar vägg (några sek) o hör-genomskinligt men ej syn-dito skynke separerade
lyssningspanel ifrån 2st olika ljudanläggningar, varav ena var riktig (mindre) musikorkester, som resulterade uti
de 2st "ljudanläggningar" ej kunde särskiljas! Anläggning bestod antagligen av +100,000:-CDspelare, Krellstärkare
, sådana där +365kg´s-högtalare samt extremt esoteriska (dyyra) hifikablar o så 8)?

Mvh A*

Återgå till Teknikforum