Nattlorden skrev:Helt rättvist blir det ju inte om det rör sig om två (eller flera) högtalarpar, för att rumspåverkan blir hörbart annorlunda även om de står precis sidanomvarandra. 3dm kan mycket väl göra 0.2dB avvilkelser i frekvensgången.
Så helst bör båda högtalarparen få spela från samma golvplats.
Ja, om det handlar om att höra skillnad på två system. Nu tänkte jag mig nog mest att man skulle få beskriva varje system var för sig och gissa ungefär vad det är för nåt. Det blir förstås svårare att göra vetenskap av detta, men man kan tänka sig att man ser om det finns korrelation mellan gissat och verkligt pris och lyssnarna är eniga etc.
Så även om jag skrev "några anläggningar" så var det inte mest för att kunna göra en direkt jämförelse á la A/B-test utan snarare för att kunna beta av några olika system och kunna koppla om litegrann och täcka flera kombinationer. Tycker man tex att CD-spelare 1 låter bra i flera anläggningar, eller spelar det ingen roll vilken CD-spelare man har.
Men visst, olika placering ger olika tonkurva, och ljudet kommer dessutom från olika ställen, vilket förstås också är hörbart. Fast det borde väl en lyssnarexpert kunna bortse från?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.