En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Twilighter

En vision, kanske en om Ino

Inläggav Twilighter » 2009-05-10 10:11

Då jag sökt runt lite, verkar detta tillsammans med en tråd på hemmabio.se vara ett av fåå ställen där det finns Ino aktivitet.

Jag Sitter idag på följande prylar

Bladelius Gondul M
Bladelius Ymer

Energy veritas 2.4

och i min lilla vision för framtiden kläckted då att Ino kankse skulle vara en av d bättre vägarna att gå, när man vill uppgradera sig. läst en del genom år och månader.

frågan är då. finns det någon här med erfarenhet av just ino högtalare och bladelius elektronik ? som vill dela med sig ?

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-05-10 10:48

Ino strävar efter att ha så neutral återgivning som möjligt. Så om din förstärkare och cdspelare låter varmt, då kommer slutresultatet att bli varmt. Är de neutrala, då blir resultatet neutralt. Vissa tycker att ljudet av Ino låter kallt, men det borde ju bero på att de är vana med varmare ljud. Smaken är som baken :)

Ino är också väldigt bra när det gäller återgivning av bas. Nackdelarna med Ino är formgivning och estetik, ibland lång leveranstid, lite petigare när det gäller placering och rummets utformning.

Om du är intresserad av en provlyssning, ring IÖ och fråga om du får komma, det är en riktigt häftig upplevelse.

De flesta här sitter med grejjer som är så neutrala som möjligt rakt igenom hela kedjan. Slutresultatet blir då en återgivning av musiken som liknar det artisterna ville från början.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-10 14:27

Välkommen. Nu har jag ingen direkt erfarenhet av Ino med Bladelius grejer (David A här på forumet har dock ett Grendel slutsteg till sina Ino men jag tror han kör med Rotel nu istället) men jag tycker att Ino verkligen kan vara värt att kolla upp om man kan ta väntetiden.

Du har ju rätt så dyra apparater där så jag kan tänka mig att det som är mest intressant för dig är pi60s eller delat system a la i28/ profundus Y-2(Y-4). Båda systemen är väldigt prisvärda enligt mig.

Vart i landet bor du? Det kanske finns någon i närheten du kan lyssna hos först?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-10 14:29

Bor i lidköping

min vision var ev i56 (i64s, i68es)

drivna av mitt ymer

sedan x-4 drivna av var sin kanal på en 4kanalsgrendel med kondesnatorbank

:P

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-10 14:33

Lidköping är ju inte sååå långt ifrån Jönköping, där har du Tengils rum så verkligen kan visa vad Ino går för. Med tanke på dina funderingar på i56/i64s så bör du nog försöka hälsa på Tengil. Dock skulle jag inte rek X-4 till i56/i64s, du underspecar basen för mycket då, Y-4 eller Y-6 kommer vara bättre.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-05-10 14:35

Jag körde ett tag med en Bladelius Thor 2 + piPs. Det lät bra. Men det låter i stort sett lika med en denon 1907 eller det Cambridge 840 slutsteg jag har nu.

Jag är säker på att Ymer som slutsteg skulle låta bra det med. De mätningnar jag sett tyder ju på ett fantastiskt rent och fint slutsteg som är distfritt och med rak frekvensgång (var det i HighFidelity?). Gondul har väl också blivit uppmätt till att ha frak frekvensgång + lågt jitter.

jag tror din elektronik skulle spela fantastiskt med ett par pi60s. Låter mer eller mindre som ett puristiskt drömsystem. Ända problemet jag ser med det är att du troligtvis kan få lika bra prestanda för mindre peng.

Jag kör tex med en Apogee Duet DAC + Holographi Audio pre25 in i ett Cambridge Audio 840W. Det är också grejor som mäter bra (och låter bra måste jag tillägga!)

Hur som helst lycka till med jakten :)

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-10 14:50

ah jag skrev fel. menade z-4 inte x-4 ^^

tja , men man är ju som man är :P

gondul är en bra spelare iaf:)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-10 14:54

Oj, du lär ha en stort rum om du vill ha dom grejorna!
Helt klart bör du försöka hälsa på någon med dom större systemen då, Tengil, David_a eller någon anna. Du är även välkommen till karlstad för i32s och Y-4.
Insignalen ÄR referensen

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-10 18:24

Twilighter: nackdelen med de allra största systemen är att de kräver rätt så mycket lyssningsavstånd för att blomma ut. Har ju hört dessa system men tycker att de (med något undantag) inte kommit till sin rätta där de har stått och de som haft dem borde kanske satsat lägre på toppsystemet och högre på basmodulssystemet.

Det hittills bästa jag hört är i32s, alla kategorier. Matchar du upp dem med ett (eller flera) par potenta basmoduler så behöver du inte oroa dig för uppgraderingsnoja. Du skulle säkert klara dig alldeles utmärkt med i28 men ska du ha delat system och ha top of the line så känns i32s som ett säkert kort. ;)

Om ditt rum eller om ditt tycke inte kräver basmoduler en masse så tycker jag att pi60/pi60s räcker mycket, mycket långt i rätt slags rum.

Du kanske kan posta dina ungefärliga rumsmått med takhöjd och eventuella öppna planlösningsbekymmer?

i32s och Y4 som Mattias Karlsson nämner ser jag som min drömrigg oavsett prisklass, om jag hade och bodde i hus. Då finns det dyrare och större system men jag vet inte om man nödvändigtvis får ut så mycket för de extra pengarna.

I veckan hoppas jag få till en lyssning på i32s med Z4, delat med cr80es. Då är det gamla Z4 med 15"... 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-10 18:41

ja tänkte bygga för framtiden :) detta lä ju ta några dagar (rätt många) :P

och jag planerar inte stanna här i all evighet

så i56 med D option vore rätt bra tror jag och z basar. finns det länkar på data/bilder på y och z jämte varandra? :)

och rent ljudkvalitemässigt hur är då z bättre ? för att utrycka sig slarvigt:)

hur fungerar det för övrigt att spela med moduler i var hörn fast de hör vid lyssningsplats i motfas mot de i fram ?`

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-10 21:04

Hur stort är rummet? i56/i64s vill gärna ha 5 meter till lyssnaren.
Skillnaden mellan Y och Z är inte mycket. Z modulen har två st Y basar.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-05-10 21:51

Twilighter skrev:
och rent ljudkvalitemässigt hur är då z bättre ? för att utrycka sig slarvigt:)
[quote

Hur z systemet är bättre vet jag ej, men att det är ljudtryckskapabelt är väl ett understatement, så här säger öhman själv om z4 modulerna

"Ino Audios största basmodulsystem profundusZ-4 (som alltså byggs av fyra Z-moduler) är faktiskt världens ljud-tryckskapablaste bassystem. Om det skulle jämföras med ett servostyrt 10" baselement i sluten låda (en inte ovanlig be-styckning hos marknadens många "subwoofrar") så skulle 10"-elementets slaglängd ha behövt vara över 200 centimeter för att konkurrera. Två meter alltså!
”Normala” slaglängder hos 10”-baselement är mellan 0,6 centimeter (+/- 3 mm) och 1,3 centimeter (+/- 6,5 mm). Vissa extremt långslagiga 10” baselement klarar över 2 cm, men då brukar distorsionen vara mycket hög.

En konventionell högpresterande basmodul presterar alltså mindre än en femtusendel ((200/2,5)² = 6400 ggr) av ljudeffekten från Ino prof.Z-4, som kan pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.

Ett maximalt ljudtryck om minst 139 dB kan genereras ned till under 20 Hz. Detta gör inte bara systemet profundusZ-4 till världens ljudtryckskapablaste basmodulsystem, det gör även marginalen till tvåan rejält stor. Så stor att profundusZ-2 till-sammans med profundusY-4, tar andraplatsen!

Å andra sidan kan man ju hävda att alla bassystem kan användas i större antal om man vill öka kapaciteten. Det som är speciellt med Ino Audios basmoduler är dock att de är avsedda att användas MINST i par, och helst i fyrtal.

Ett exempel från verkligheten, och trevliga bieffekter
Av naturliga skäl säljs profundusZ-4 i princip bara till de allra extremaste musik¬älskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett profundusZ-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.

Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Stu-dio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.

Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem profundusZ-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal."
[/quote]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 01:27

Mycket reklamtext där :)

I villet fall som helst så är det ju vettigt att dimensionera sitt system på ett vettigt sätt utifrån användningen.

Inos bassystem är alla välavvägda och inte dåliga på något vis.

Är det maximal ljudstyrka eller låg dist som eftersträvas?

Hur lågt ner i frekvens har du behov av att kunna spela med maximal nivå?

Hur stora fysiskt sätt kan du tänka dig basmodulerna?

Hur mycket kan du tänka dig att planera ditt rum och de förutsättningar det ger för att återge ljudet på bästa sätt?

Har du någon budgett för din planerade anläggning? Finns det utrymme (det borde det göra med så här stora investeringar) för konsultation och rådgivning?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 01:50

MagnusÖstberg skrev:Mycket reklamtext där :)

Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 01:56

LindeberG skrev:

De redovisade sffrorna är inte mindre riktiga för det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 02:07

LindeberG skrev:Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?

Som Magnus sa så är ju texta sann, sen att den används som reklam är en annan sak.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 02:32

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

De redovisade sffrorna är inte mindre riktiga för det.

De redovisade siffrorna må vara riktiga men de är knappast uppmätta på konventionellt vis vilket vore mer rättvisande när man jämför med andra kapabla system. Har svårt att tro att dessa system är de mest ljudtryckskapabla i världen (jämförbart med samma antal lådor) och det finns också många betydligt mer prisvärda basmoduler.

Är också lite tveksam till detta uttalande
"En konventionell högpresterande basmodul presterar alltså mindre än en femtusendel ((200/2,5)² = 6400 ggr) av ljudeffekten från Ino prof.Z-4, som kan pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens."
För det första så finns det ju ingen generell konventionell högpresterande basmodul det skiljer ju en hel del även mellan dessa och för det andra så är det inte ärligt att jämföra 1 modul mot 4.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 02:39

Det finns många subbar som kan pumpa luft, men inte många som gör det med riktigt låg distrosion!

Dessutom handlar jämförelserna om olika basmodulsystem, inte baslådor!

Prisvärdheten är en subjektiv fråga, och även om jag inte äger ett Ino-bassystem själv, håller jag dem för extremt prisvärda och delningsfiltrena som Ino tillverkar för bland det bästa som finns.

Naturligtvis går det at göra system som pumpar mycket luft, jag vet, för jag har ett eget ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 02:43

MagnusÖstberg skrev:Det finns många subbar som kan pumpa luft, men inte många som gör det med riktigt låg distrosion!

Knappt någon eftersom eftersom alla subbar jämförelsevis distar rätt mycket även Inos.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 02:44

MagnusÖstberg skrev:Dessutom handlar jämförelserna om olika basmodulsystem, inte baslådor!

Vad är egentligen skillnaden förutom vad de kallas?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 02:51

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det finns många subbar som kan pumpa luft, men inte många som gör det med riktigt låg distrosion!

Knappt någon om man ska vara petigt eftersom eftersom alla subbar jämförelsevis distar rätt mycket. Även Inos. Men nog finns det många konkurrerande subbar som distar lika mycket eller mindre än Inos? Tänker på t.e.x Velodyne & JLAudio http://home.jlaudio.com/products_subs_p ... ?page_id=7 eller JBL http://www.ac2.jp/go/images/061012.jpg
Senast redigerad av LindeberG 2009-05-11 02:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 02:51

Det tycker jag framgår rätt tydligt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 02:53

MagnusÖstberg skrev:Det tycker jag framgår rätt tydligt.

OK men förklara ändå.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 03:02

LindeberG skrev:

Knappt någon eftersom eftersom alla subbar jämförelsevis distar rätt mycket även Inos.

Tycker du?

Eller vet du?

Vad är mycket dist enligt dig?

Inos baselement och i de konfigurationer de används anser jag vara väldigt lågdistroerande och därför vore det intressant om du kunde berätta vilka system du analyserat och på vilken typ av dist som tex infra X-6 har som är hörbart besvärande?

Just att Ino aldrig bygger basmodulsystemen så att luften i lådorna blir olinjär pga högt tryck och att elementen inte ändrar beteende vid höga ljudtryck (extremt bra termisk hantering) gör enligt mig att de tillhör lågdistroerande basmodulsystem. Motorsystemen är av mycket hög klass.

Vore intressant att höra dig utveckla dina tankar om den saken.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 04:03

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

Tycker du?

Eller vet du?

Vad är mycket dist enligt dig?

Just att Ino aldrig bygger basmodulsystemen så att luften i lådorna blir olinjär pga högt tryck och att elementen inte ändrar beteende vid höga ljudtryck (extremt bra termisk hantering) gör enligt mig att de tillhör lågdistroerande basmodulsystem. Motorsystemen är av mycket hög klass.

Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
Extremt bra termisk hantering har i princip alla moderna kvalitetsbaselement. Disten från Inos basar är inte speciellt störande vid normalanvändning men det är den inte heller från särskilt många andra tillverkares subbar heller.

Öhmans hypande siffror diskuteras här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-05-11 07:34

LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.

Intressant, vilka andra tillverkare har motsvarande passiva bashögtalare?, skulle vara intressant att lyssna på dem.

Vh Christer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 07:42

Jag vet ju rätt ordentligt hur många baselement är konstruerade och jag vet också teoretiskt hur man bör konstruera och med vilka tolleranser det bör göras.

Många gör numera på liknande sätt som Ingvar, men annat var det förr. Fortfarande är det inte många som kan kombinera kunskapen om elementtillverkning med kunskap om:

- hur agerar en basutbredning i rum
- hur påverkar impedansförloppet i basområdet förstärkarens möjlighet att leverera optimalt
- samspelet mellan lådvolym och volym i rummet

Det är bara att konstatera att WAF har en större kommersiell påverkan än ljudåtergivning. Få äro de kommersiella basåtergivningssystem som sätter ljudkvalitén före alla andra parametrar.

Dessutom är jag av den övertygelsen att de siffror som betyder något är vilken återgivning man får i rummed uppvärmd talspole är det intressanta och de siffrorna är inte särskillt lätt att få.

Jag säger inte att det inte finns andra riktigt fina basåtergivningssystem, men de är fan så mycket färre än du tror.Åtminstonde om man lyfter blicken och inte bara går efter tillverkarnas marknadsanpassade specar där så gott som inga hanterar påverkan av ett snabbt avklingande känslighetsförlopp under brytfrekvensen.

Jag är inte alltid överrens med Ingvar om allting, men när det kommer till konstruktion av högtalare så är det löjligt att kalla dem överprissatta eller friserade prestandamässigt. Det är till och med befängt.

Däremot tycker jag att hans formuleringar ibland är som hämtade ur marknadsföringsböcker (och det är han och jag inte överrens om).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 09:56

MagnusÖstberg skrev:J
Jag är inte alltid överrens med Ingvar om allting, men när det kommer till konstruktion av högtalare så är det löjligt att kalla dem överprissatta eller friserade prestandamässigt. Det är till och med befängt.

Vad annat kan man kalla det när han ofta uppger prestanda på ett för hans produkter väldigt positivt sätt? Han medger det dessutom själv i den tråden jag länkade till.

"Svante skrev:
Jag instämmer i att det är en avvägning mellan jämförbarhet och absoluta tal, men menar att det för den normala konsumenten är viktigare med jämförbarhet.

Ingvar Öhman skrev:
Det bryr jag mig inte om. Av skäl som jag redan angivit.

Den normale konsumenten (om denne kännetecknas av att inte vilja förstå, veta och/eler lära sig, men vilja jämföra med andra apparater iställt för att återge ursrungsljud) så hänvisar jag dem med glädje till marknaden i övrigt. "

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 10:17

LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.

Jaså? Har du förslag på några? Har du överhuvudtaget lyssnat på några Ino basmoduler?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 10:40

MattiasKarlsson skrev:

Jaså? Har du förslag på några? Har du överhuvudtaget lyssnat på några Ino basmoduler?

Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC m.fl.
Passiva subwoofers finns det inte så många av som standardmodeller men många aktiva kan fås i passiva versioner om man specialbeställer. Inos basar får ju också specialbeställas.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino