En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:52

LindeberG skrev:Istället för att göra bort dig mer och mer så kan du lika gärna erkänna att du inte har hört dom , för discobas är nog det sista man kan kalla det Velodynes subbar producerar.

Nej, du har väldigt fel. Har säker hört över 10 olika modeller under flera år. Bumlar på fint, men ingen som helst upplösning av värde enligt mig. Men dom verkar funkar för dig iaf. Mina krav är helt klart annorlunda. :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:55

shifts skrev:Tråden har fått lite konstig skruv tycker jag. Om nu någon annan tillverkare
kan konkurrera med Inos olika bassystem är det väl grymt bra. Det betyder
ju att där finns mer gott att få tag på, utan väntetider. Bättre återgivning till
flera!

Håller med. Problemet är väl att många som är skeptiska är folk som inte hört dom. Det har vi sett både här och på min MHB. Sånt är jäkligt trist.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:55

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:Och det elementet dömer jag ut på enkom tillverkarens specar. Inget för mig.

Knappast ett discoelement. Vad är det för fel på specifikationerna anser du?
Det har jag redan beskrivet. Och jag har aldrig kallat det discoelement. Tycker bara det är sketkasst prioriterat, men för många ser säkert siffrorna imponerande ut. Fungerar säkert bra i bilbassammanhang, men inte i lågdistroerande lådor.

Tror du mig inte? Prova att räkna ut det inre ljudtrycket i deras rekommenderade slutna låda med bara halva slaglängden utnyttjad. Redan där har det passerat alla gränser i distrosion för att kvalificeras som hifielement. Bättre blir det inte ilådan de anser passar som basreflex.

Skitelement som kanske ser imponerande ut på pappret för de som inte vet så mycket.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-05-11 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:57

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Istället för att göra bort dig mer och mer så kan du lika gärna erkänna att du inte har hört dom , för discobas är nog det sista man kan kalla det Velodynes subbar producerar.

Nej, du har väldigt fel. Har säker hört över 10 olika modeller under flera år. Bumlar på fint, men ingen som helst upplösning av värde enligt mig. Men dom verkar funkar för dig iaf. Mina krav är helt klart annorlunda. :)

Du verkar annorlunda hela du så det kanske inte är så konstigt, för som sagt ingen annan än du kallar generellt Velodynes subbars återgivning för bumlig och entonig.
Om du nu har hört Velodynes subbar så har det kanske varit i väldigt dåliga rum, fast det är klart hade det stått Inobasar där så hade de ju låtit bra för enligt dig så lät ju Ino bra även i ofixade rum.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:02

LindeberG skrev:Du verkar annorlunda hela du så det kanske inte är så konstigt, för som sagt ingen annan än du kallar generellt Velodynes subbars återgivning för bumlig och entonig.

Det finns många andra som säger samma. Så jag är inte ensam. Det är ju hur kraven är, va glad att du är nöjd :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:03

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:Och det elementet dömer jag ut på enkom tillverkarens specar. Inget för mig.

Knappast ett discoelement. Vad är det för fel på specifikationerna anser du?
Det har jag redan beskrivet. Och jag har aldrig kallat det discoelement. Tycker bara det är sketkasst prioriterat, men för många ser säkert siffrorna imponerande ut. Fungerar säkert bra i bilbassammanhang, men inte i lågdistroerande lådor.

Tror du mig inte? Prova att räkna ut det inre ljudtrycket i deras rekommenderade slutna låda med bara halva slaglängden utnyttjad. Redan där har det passerat alla gränser i distrosion för att kvalificeras som hifielement. Bättre blir det inte ilådan de anser passar som basreflex.

Skitelement som kanske ser imponerande ut på pappret för de som inte vet så mycket.

Tror du får läsa på lite ,detta element är definitivt ett kvalificerat hifielement för lågdistande extremkonstruktioner finns knappast något som kan matcha det på flertalet parametrar även om det liksom alla element säkert har en del brister.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 22:04

Du är nog den som får läsa lite fysik :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:05

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Du verkar annorlunda hela du så det kanske inte är så konstigt, för som sagt ingen annan än du kallar generellt Velodynes subbars återgivning för bumlig och entonig.

Det finns många andra som säger samma. Så jag är inte ensam.

Vilka då? Du är nog rätt ensam om dessa påståenden.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-11 22:06

LinderberG:
Är du en säljare som förlorat marknadsandelar till Ino?
Dina argument är fan tunnare än luft och du väljer väl vad du vill/kan svara på. Trist.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:06

MagnusÖstberg skrev:Du är nog den som får läsa lite fysik :)

Enkalare om du skriver i klarspråk exakt vad som du anser vara fel med dessa enligt dig "skitelelment" Lådargumentet räcker inte.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:08

LindeberG skrev:Vilka då? Du är nog rätt ensam om dessa påståenden.

Tja, många med liknande krav som mig. Du har nog en helt annan uppfattning om ljud. Många är vana vid distad basåtergivning så när dom hör lågdistad återgivning så låter det "fel" för dom.

Hmmm, känns som du finns med på MHB. Din stil påminner om en person där.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:10

m_persson79 skrev:LinderberG:
Är du en säljare som förlorat marknadsandelar till Ino?
Dina argument är fan tunnare än luft och du väljer väl vad du vill/kan svara på. Trist.

Konstigt att folk som du hoppar på en bara för att man påpekar att det finns andra system som är minst lika bra som Inos och ofta billigare. Om nu mina argument är tunna så måste Subjektivistens argument inte ens existera för maken till snedseglande får man leta efter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 22:10

LindeberG skrev:

Enkalare om du skriver i klarspråk exakt vad som du anser vara fel med dessa enligt dig "skitelelment" Lådargumentet räcker inte.

Jag hade ju skrivit lite mer tidigare?

Men lådresonemanget räcker rätt långt för de som kan fysik.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:14

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Vilka då? Du är nog rätt ensam om dessa påståenden.

Tja, många med liknande krav som mig. Du har nog en helt annan uppfattning om ljud. Många är vana vid distad basåtergivning så när dom hör lågdistad återgivning så låter det "fel" för dom.

Men snälla, du påstod att du inte var ensam om att anse att Velodynes subbar lät entonig och bumliga kan du då inte producera ett namn eller en recension eller liknande som verifierar dessa andra som tyckte som du så framstår du ju som en lögnare.

Lågdistande återgivning i basen är knappast Ino ensamma om fast så lågdistande är den ju oftast inte heller rent tekniskt eftersom örat inte är så känslig för distorsion i basen.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:17

LindeberG skrev:Men snälla, du påstod att du inte var ensam om att anse att Velodynes subbar lät entonig och bumliga kan du då inte producera ett namn eller en recension eller liknande som verifierar dessa andra som tyckte som du så framstår du ju som en lögnare.

Lågdistande återgivning i basen är knappast Ino ensamma om fast så lågdistande är den ju oftast inte heller rent tekniskt eftersom örat inte är så känslig för distorsion i basen.

Jag kan producera namn, har en granne som också ogillade deras subbar, Janne heter han. Sen finns det många här som har klart högre krav än Velodyne kan ge.

Ja, ditt öra verkar vara väldigt förlåtande i basområdet iaf :)
Det är ju bra, smidigare och billigare så. Själv så är kraven rätt höga och dom blivit ännu högre på sistone.
Senast redigerad av MattiasKarlsson 2009-05-11 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:18

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:19

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Ja, ditt öra verkar vara väldigt förlåtande i basområdet iaf
.

Liksom dina och alla andra människor med normal hörsel.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:19

LindeberG skrev:Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J

Han har ju svarat ju. Svårt att ta dig på allvar faktiskt, tror inte du hört i studio blue ens.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-11 22:20

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:25

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Men snälla, du påstod att du inte var ensam om att anse att Velodynes subbar lät entonig och bumliga kan du då inte producera ett namn eller en recension eller liknande som verifierar dessa andra som tyckte som du så framstår du ju som en lögnare.

Jag kan producera namn, har en granne som också ogillade deras subbar, Janne heter han. Sen finns det många här som har klart högre krav än Velodyne kan ge.

Jaha the infamous Janne; nu växte din trovärdighet enormt. Eller nej den sjönk som en sten. För min kusin Lindas frisörs Antons syster Helena hennes man Peter är Jannes rörmokare och han påstod att Jonathan, Jannes son hade stoppat sylt i Jannes revaxörpipett innan han provlyssnade Velodynesubben så det Janne hörde hörde han genom ett lager sylt. Vilket gör att han inte är så trovärdig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:26

"Hehe, jag känner folk som sågat Velodynes största (= absolut dyraste) subbar vid knävecken.
Fast kanske inte riktigt knävecken... Subbar är ju inte så höga... Säg fotknölarna istället.
Rena rama junket är det de bygger i alla fall.
En kille som körde med deras fetaste sub som de hade innan DD-serien (som kostade massvis
av pengar) tillsammans med deras SMS-1 processor tyckte att det enda den subben var bra på var
att vara liten. Annars rena rama junket.
SMS-1 processorn var visst också junk eftersom där låg en hel del programvaru-fel i den som han
upptäckte. Exempelvis så ändrade sig inte tonkurvan efter reglagen som det är tänkt... Drog han
i stapeln vid 52 Hz så ändrade sig inte tonkurvan vid 52 Hz utan någonstans kring 56 Hz när
han gjorde eftermätning... blink.gif
Idiotiskt fel...
Den killen använder idag betydligt mer välkonstruerade basmoduler och ett likadant delningsfilter
som jag (som har justerbart Q-värde förstås, hans har till på köpet även en infra-modul där man
vid låååga frekvenser har EQ-funktion). +-0 dB vid 10 Hz i hans rum... Skapligt va? Dessutom
allstrar hans system 123 dB vid 10 Hz "

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=116498&st=30&p=1226852&hl=velodyne&#entry1226852
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:28

Alexi skrev:Jag kan ge ett exempel iaf på en ägare till Velodyne HGS-12:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=499932&highlight=velodyne#499932

Var stod det att Velodynen lät bumligt och entonigt där?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:29

LindeberG skrev:Jaha the infamous Janne

Han finns på forumet men jag tänker inte lägga ut hans nick bara för du har öronvax. Du ser ju fler länkar till folk som tycker rätt surt om Velodyne. Bara inse att vi har olika krav. :)

Mer inlägg:

"Har själv aldrig gillat varken Velodyne, Sunfire eller REL (dock är väl REL något trevligare än de övriga)
just för att de är så oartikulerade.

Små lådor + mycket effekt = hög termisk och mekanisk kompression = taskigt ljud.
Även om man kan EQ:a så mycket att ett baselement går jättedjupt i löjligt små lådor så kommer
man aldrig komma ifrån varken termisk kompression i baselementet (det blir varmt) och att man får
en hög kompression innuti baslåda (högt tryck) vilket leder till att baselementets kon behöver designas
för att tåla det höga trycket utan att deformeras vilket leder till en tjock och/eller tung eller onödigt
styv kon. Lufts kompresion är heller ej linjär varför man får en olinjäritet i subben (vilket syns väl
på frekvenskurvorna på subbarna). Dessutom blir distorsionen onödigt hög.

Jag gillar med andra ord inte sådana "små-subbar" utan har hellre några stycken som tar mer plats
och som kan ge ett välartikulerat ljud samtidigt som de kan skapa ordentliga ljudtryck och det med
låg distorsion. "

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=148641&st=0&p=1301990&hl=velodyne&#entry1301990
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:29

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J

Han har ju svarat ju.

Det har han faktiskt inte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 22:32

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J
Du missade en del i citeringen, men jag har inget behov av att överbevisa dig. Köp det elementet om du blir lycklig av det.

Det är ju det viktigaste.

Själv håller jag mig till element med förutsättningar att leverera det som gör mig glad.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:34

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Jaha the infamous Janne

Han finns på forumet men jag tänker inte lägga ut hans nick bara för du har öronvax. Du ser ju fler länkar till folk som tycker rätt surt om Velodyne. Bara inse att vi har olika krav. :)

Mer inlägg:

"Har själv aldrig gillat varken Velodyne, Sunfire eller REL (dock är väl REL något trevligare än de övriga)
just för att de är så oartikulerade.

Små lådor + mycket effekt = hög termisk och mekanisk kompression = taskigt ljud.
Även om man kan EQ:a så mycket att ett baselement går jättedjupt i löjligt små lådor så kommer
man aldrig komma ifrån varken termisk kompression i baselementet (det blir varmt) och att man får
en hög kompression innuti baslåda (högt tryck) vilket leder till att baselementets kon behöver designas
för att tåla det höga trycket utan att deformeras vilket leder till en tjock och/eller tung eller onödigt
styv kon. Lufts kompresion är heller ej linjär varför man får en olinjäritet i subben (vilket syns väl
på frekvenskurvorna på subbarna). Dessutom blir distorsionen onödigt hög.

Jag gillar med andra ord inte sådana "små-subbar" utan har hellre några stycken som tar mer plats
och som kan ge ett välartikulerat ljud samtidigt som de kan skapa ordentliga ljudtryck och det med
låg distorsion. "

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=148641&st=0&p=1301990&hl=velodyne&#entry1301990

Men om du nu har lyssnat på så många olika Velodyne subbar som du påstår att du har gjort så borde du ju veta att de även har större subbar.
Sen så är de problemen som din "vän" rabblar upp oftast inget större problem i praktiken. Bara att köpa en till liten sub om den man har inte räcker till. Eller fyra.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:35

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

J
Du missade en del i citeringen, men jag har inget behov av att överbevisa dig.

Du kan alltså inte.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:37

LindeberG skrev:Men om du nu har lyssnat på så många olika Velodyne subbar som du påstår att du har gjort så borde du ju veta att de även har större subbar.
Sen så är de problemen som din "vän" rabblar upp oftast inget större problem i praktiken. Bara att köpa en till liten sub om den man har inte räcker till. Eller fyra.

Du får tro vad du vill, jag ogillar den taffliga återgivningen dom ger, även vid låg volym. Att du gillar det är ju bra för dig. Men jag kommer ju inte ändra mig för din skull, jag har ju trots allt hört det många gånger och vet om mina egna krav. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 22:37

:lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:39

MagnusÖstberg skrev::lol:

Du har alltså både fel och lever i okunskap?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino