Jag tror att det som står där är rätt bra, men det är en sak jag har hakat upp mig på!
Självklart ska man ska koppla ihop nätkabelns skyddsjord i förstärkarens chassi.
Det är ju en säkerhetsgrej, det köper jag!
Men sen står det på hififorum att man ska koppla ihop konstruktionens jord med chassit (som sitter ihop med skyddjord)!
Här på faktiskt verkar man dock tycka att det är bättre att koppla kanske 10ohm eller så mellan konstruktionens jord och chassit.
Gärna med en kondensator parallelt så det blir en RC-länk.
Det är bara det att jag inte förstår varför man ska göra på något av de två sätten
Varför koppla ihop nätdelens jord med chassijord på något sätt över huvud taget?
Jag tänker att nättransformatorn galvaniskt isolerar från fas och neutral, alltså är man galvaniskt skiljd från nätet efter trafon.
Alltså saknar förstärkarens nätdel referens till jord, vilket för mig verkar vara bra, och önskvärt
Om alla apparater "flyter" på det viset borde inte jordslingor mellan dem uppstå tänker jag...
Det kan ju till exempel vara bra att koppla sitt oscilloskop på isolationstrafo ibland för att vara säker på att vara skiljd från nätet.
Detta för att förhindra jordslingor.
Samma borde gälla för audio-apparater tänker jag
Men jag har alltså läst på faktiskt att man ska sätta en RC-länk mellan nätdelen och chassit.
Varför då? Upplys mig