MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.
Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.
Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?
Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister.
Skall man titta på perimeterfunktioner så ser det ju snyggt ut med sådanna anslutningsdon, rent av imponatorfaktor, men jag föredrar enkla lödöron.
Det jag vänder mig mot är att elementet kräver en låda som gör det mycket besvärligt att få ett system som inte redivisar procentsatser av distrosion enkom baserat på den inneslutna luftens olinjäritet. Till detta kommer temisk kompression (jo jag lovar att när ett element med låg känslighet mattas med tusentals watt är det en faktor). Att mata in mycket effekt blir nödvändigt när lådan är så liten.
Man kan konstatera att elementet är gjort för att kunna flytta mycket luft utan att ta så stor plats och det har gjort med den förmodligen medvetna konsekvensen att såväl termisk som mekanisk kompression leder till ökad dist.
Jag gillar system där den uppkomna (av elementets egenskaper bestämda) lådkonstruktionen inte destruktivt påverkar elementets grunddata eller tillför mer dist än elementet själv har.
De element du själv använder dig av tycker jag är klassen bättre!
Jag förstår att du invänder mot den höga rörliga massan, men, är inte slutresultatet det som är viktigast?
Att anslutningsdonen är av en viss sort kan jag hålla med om är, auhm, fjantigt, men, om slutresultatet är ”best in class” så får de se ut hur de vill. Fast, å andra sidan uppskattar jag inte design särskilt mycket (vilket framgår ganska väl i min medlemspresentation tror jag )
Angående din invändning av lådstorleken. Jag förstår inte varför Ilkka byggde in elementet i en 100liters låda. Enbart luftens olinjäritet ger upphov till uppemot 6% distorision vid Xmax. Jag antar att det är en testlåda. Men, oavsett vilket, din invändning i detta fallet kan undanröjas genom att använda en låda med vettigare dimensionering. Säg 1000liter? Jag tittar själv på detta elementet och jag har ca 1500liters volym per element. Det gör ju att luftfjädern i stort sett kan ignoreras.
Jag tycker inte heller att elementet distorderar mycket. Jag påstår till och med att jag inte sett något element som distorderar mindre, trots den uppenbart felaktigt dimensionerade lådan. Jämför jag LMS med något välkänt (och på detta forumet respekterat element) Peerless XLS 10” så uppvisar XLS över 30% distorsion vid 20hz jämfört med de under 4% distorsion (THD) som LMS har. Och då talar vi vid de relativt moderata ljudtrycketr 100db. Men oavsett ljudtryck så mäter LMS BÄTTRE än XLS. Trots de flashiga skruvterminalerna…
För övrigt uppskattar jag att diskusionen hålls på en relativt god nivå med trevligt humör och jag hoppas det kan fortsätta, trots diverse marodörer som gör sitt bästa för att förhindra detta...