Dynaudio Special 25 i Kristianstad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-07-03 02:52

Ranefjord skrev: Snabb bas = elementfärgning, att man hör elementen arbeta istället för att inte höra dem?

Ranefjord, err... det där vore nog bra om Du förklarade lite tydligare.. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-03 03:11

Snabb bas (mellanbas, typ samma som 1.3se är snabb på)... Jag har sådan i Reference 3a dulcet hemma, men... Jag börjar misstänka att det inte är den egentliga basen man hör som snabb utan att det är elementen man hör... färgning kanske....

Ex... Eletrostaterna... De är snabba i de flesta register, men jag upplever aldrig dem som snabba på det sättet som jag kan uppleva dynamiska högtalare. Man hör inte att de är snabba. De bara är det.

Samma sak med s25...

typ.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-07-03 03:28

Ranefjord skrev:Snabb bas (mellanbas, typ samma som 1.3se är snabb på)... Jag har sådan i Reference 3a dulcet hemma, men... Jag börjar misstänka att det inte är den egentliga basen man hör som snabb utan att det är elementen man hör... färgning kanske....

Inte minst från högtalarlådan! :)

Ex... Eletrostaterna... De är snabba i de flesta register, men jag upplever aldrig dem som snabba på det sättet som jag kan uppleva dynamiska högtalare. Man hör inte att de är snabba. De bara är det.

Helt rätt... De är transparenta.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-03 18:15

Jag är naturligtvis lite färgad, eftersom jag tycker Dynaudio är bland de bästa som går att få. Sonus Faber är också utmärkta men tycker att Dynaudio slår ut dom "billigare" modellerna från Italien.

Jag är förvånad över en del av inläggen. Ibland undrar jag under vilka förutsättningar ni har lyssnat på Dynaudio? Omdömen som tjockt ljud och vasshet stämmer inte alls. Antingen vax i öronen eller felanpassning.

Till de av er som nappar på Ranefjords förslag att lyssna hos Dirty erbjuder jag också en lyssning hemma hos mig (Confidence C2). Skulle bli ytterst förvånad om någon kom fram till att det är vasst eller tjockt.

Dynaudio (från Contour och uppåt) har alltid krävt bra grejor. Detta är ju inte så märkligt. Högpotentiell högtalare kan knappast paras med elektronik (och sådan där grejor som förbinder utrustningen) med låg potential. Detta gäller f.ö. WATT och Sonus Faber också. Om man väljer att gå Dynaudios väg, så har man också gjort ett val vad gäller elektronik. I vårt gästrum har vi t.ex. Thule och ett par Dynaudio Audience 50. Glöm den kombinationen. Hänger Du på Audience lite bättre grejor, så är det en helt annan högtalare eftersom den har en grundpotential. Samma med rörförstärkare. Om Du vill ha Dynaudio och rör, så bered dig då på Conrad Johnson, Audio Research eller liknande med samma potential. Tro inte att Dynaudio kan få liv ur en budgetutrustning.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-07-03 18:21

Jag har mest hört Dynaudio tillsammans med slutsteg från Krell, men även med Vincent 991 och Dynaudios egna. CD vid dom flesta lysningarna har varit Wadia 830.
Mina utalanden bygger som sagt på jämförelser där högtalarna har lysnats på vid samma tidpunkt, samma rum, samma anlägning, samma musik :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-03 21:56

Attack, jag har inte hört de högtalarna som du har. Mina lyssningsintryck baseras på de tre Dynaudiomodeller jag har lyssnat på. Jag är heller inte av samma åsikt som du att högtalare ska behöva kräva "bra" elektronik för att blomma ut och släppa eller vad det kallas. Släpper inte ljudet från högtalarna beror det oftast på högtalarna. Jag har hört väldigt detaljerat och tydligt rent ljud (kanske det bästa ljudet) via högtalare kopplad till "billig" elektronik. Så antingen hade jag knäck i öronen vid de tillfällen jag lyssnat på Dynaudio eller så har du aldrig lyssnat på bättre högtalare än vad Dynaudio presterar.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-03 23:36

Martin skrev:Jag har hört väldigt detaljerat och tydligt rent ljud (kanske det bästa ljudet) via högtalare kopplad till "billig" elektronik.

Det som Martin skriver är ju lite av det jag är inne på. Det krävs anpassning och man behöver testa sig fram. Om inte bättre (och normalt dyrare) elektronik kan locka fram mer ur högtalaren, så har Du nått max. På mostsvarande sätt kan man ju bli besviken om man byter upp sin elektronik och inte hör någon föbättring. Då har förmodligen elektroniken högre potential än högtaleriet, eller så passar det inte ihop av andra skäl.

En annan reflektion är vad Martin menar med "detaljerat och tydligt rent ljud". När jag söker efter nirvana, så vill jag ha neutralitet men med silkeslen diskant och något tillbakahållen, men upplöst lågregister utan puckel i övre basregistren. Jag lägger också lika stor vikt på spridning, djup och placering av musik och instrument. Om jag skulle begränsa mig till detaljerat och tydligt rent ljud, så kan jag möjligen hålla med Martin att det finns enklare vägar att söka.
Om jag skulle få välja fritt utan tänka på ekonomi, så hade det blivit en fajt mellan Dynaudio (Confidence och uppåt) och Sonus Faber (från Homage och uppåt), möjligen också Quad 989 eller Avalon. B&W, Watt, Egglestone, Vienna, Merlin och Audio Physic är också mycket kompetenta högtalare, men jag tycker inte att de är så neutrala i mellanregister och diskant. Tvärtemot Martin hävdar jag att samtliga dessa behöver bra elektronik för att låta som bäst. Sensationellt (och glädjande) om det skulle vara så att de låter bäst med billiga (= enkla grejor). Det som inte finns i stegen innan kan heller inte presenteras efteråt.

Eftersom jag har testat både bättre och sämre högtalare än Dynaudio, både billigare och betydligt dyrare (även i hemmiljö) så måste det alltså varit knäck med i bilden vid Martins lyssning ...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-04 00:06

En annan reflektion är vad Martin menar med "detaljerat och tydligt rent ljud".
Det jag menar är att detta innefattar det mesta. Man får ett mindre detaljerat ljud om ljudbilden är diffus. Tex om högtalarna har en skiftande frekvensgång i olika riktningar så kommer ljudbilden att splittras och det kommer att vara svårare att urskilja instrument, rumsinformation osv. Om ljudet inte är rent så återges inte ett inspelat silkeslent ljud silkeslent samtidigt som kanske ett hårt ljud inte återges med rätt sorts hårdhet utan man kan höra samma karaktär som på det silkeslena ljudet. Ett rent ljud som inte är maskerat måste ju givetvis också vara så neutralt som möjligt. Är ljudet färgat så maskeras ljudet, tex om området kring 3kHz är dämpat så kommer de övertoner som finns där att dämpas och ljudet blir mindre tydligt eller detaljer maskeras om man så vill. Eller om basen är överdriven och/eller otydlig så kommer ljudet att drunkna i ett brus av bas helt enkelt.

Om inte bättre (och normalt dyrare) elektronik kan locka fram mer ur högtalaren, så har Du nått max. På mostsvarande sätt kan man ju bli besviken om man byter upp sin elektronik och inte hör någon föbättring. Då har förmodligen elektroniken högre potential än högtaleriet, eller så passar det inte ihop av andra skäl.

Jag tycker inte att ett par högtalare som kräver dyr elektronik är bra högtalare, det finns ingen anledning att det ska behöva vara så. Utav det jag har hört/testat så är det grymt svårt att missanpassa hyffsat bra elektronik med ett par hyffsat bra eller bättre högtalare. Det är gjort så att det inte ska vara så känsligt att det ska bli ett problem. jag har aldrig upplevt att en förstärkare över 1000kr har maskerat ljudet så till den milda grad som ett par "erkänt bra" hifihögtalare gör oavsett pris. De små ljudfärgningar från förstärkare mm är av en helt annan typ upplever jag det som. Konstigt vore det annars eftersom det rör sig om en elektrisk krets uppbyggd av halvledare (normalt) som ska förstärka ljudet i en dimension (2x mono). En högtalare ska koda av elektriska signalen till ljud ut i en geometrisk rymd (minst 3 dimensioner) :wink: . Alltså två olika uppgifter med helt olika problem.

Eftersom jag har testat både bättre och sämre högtalare än Dynaudio
Du sa att du tycker dynaudio var bland de bästa. Jag tycker inte det, har hört högtalare som låter så pass mycket bättre än dynaudio på alla parametrar som ingår i min definition av väljlud... :roll:

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-04 12:05

Martin:
Att Du håller andra högtalare före Dynaudio har jag inga problem med. Mitt ställningstagande bygger på mina erfarenheter och preferenser, vilka jag inte på något sätt vill påstå är den objektivt riktiga.

Jag håller med dig att högtalaren är den del som kan maskera ljudet mest inklusive placering och rummet i sig. Det är väl inte utan orsak att "omaskerade" högtalare är så förbannat dyra - de är helt enkelt svåra, i vart fall dyra, att tillverka. Jämför med instrument. Skulle det vara ett misslyckande att en bra fela kräver bra input för att spela ut?

När det gäller din syn på elektronik, så vill jag dock hävda att Du har fel. Visst, det är lite motstånd, kondingar mm som skall förmedela två kanaler. Om det vore så enkelt så hade väl Domus sålt en blåvit "stereoförstärkare" och alla hade varit nöjda. Jag vet inte vad Du har för erfarenheter, men jag är tämligen säker på att Du har betydligt mer att upptäcka. För mig låter det som om Du har intagit en idéologisk ståndpunkt som hindrar dig från nya intryck.

Vad Du säger indirekt är att det kvittar om Du har t.ex. Naim, McIntosh, Pioneer, Krell, Thule, Accuphase, Denon .... osv med en spännvidd från någon 1.000-lapp till 5-siffriga belopp. Skillnaden blir inte så stor. Och är det någon skillnad så är det högtalaren som maskerar ljudet.

Riktigt så enkelt är det inte, Martin.

Användarvisningsbild
Rebo

Inläggav Rebo » 2004-07-04 12:28

Martin skrev:Mina lyssningsintryck baseras på de tre Dynaudiomodeller jag har lyssnat på.

Lyssna på dom nya modelerna, contour serien och uppåt. De är bra mycket bättre än de 3 modeller du har lyssnat på. De nya har rakare frekvensgång och är mer lättdrivna. Men se till att de är inspelade och uppvärmda först och minst 100w och inga rör skulle jag ge dom iaf. Även en inspelad esotar2 diskant verka behöva spela lite på innan den börjar låta som bäst.

Jag tycker de nya dynaudio modellerna står sig bra mot högtalare från t.ex. b&w, revel o thiel. I usa kostar t.ex. s5.4 lika mycket som revel f50 och b&w n802. Hade jag bott i usa och skulle köpa högtalare i den prisklassen hade valet stått mellan dessa 3, men i Svergie är s5.4 över 20000 billigare än de andra 2.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-04 23:55

Jag vet inte vad Du har för erfarenheter, men jag är tämligen säker på att Du har betydligt mer att upptäcka.
Samma här, jag tror att du har en hel del att upptäcka också.

Om det vore så enkelt så hade väl Domus sålt en blåvit "stereoförstärkare" och alla hade varit nöjda.
Jag säger bara att jag inte upplever att vettiga förstärkare färgar ljudet på samma sätt (maskerande tex) och av samma grad som högtalare, om domus råkar tillverka en sunkig förstärkare för 1001kr är jag inte beredd att ta något ansvar för.

Vad har det med ideologi att göra, jag lyssnar ju bara och drar mina slutsatser. Om du drar annorlunda slutsatser kanske jag tycker att du har ett begränsande synsätt. Ett exempel skulle kunna vara (rent hypotetiskt) ifall du tycker att Accuphase slutsteg gör att ljudet släpper mycket bättre ifrån högtalarna. Sånt kan jag tycka är lite synd. Jag har hört accuphase slutsteg tex, ljudet släppte precis lika dåligt från högtalarna med den förstärkaren som med de andra som användes. Detta är mina distinkta intryck gång efter gång med jämförande mellan olika förstärkare. Alltså min slutsats av detta är att mängden information att hämta där är ytterst liten, förstärkarna är generellt alldeles "för bra". Men jag ska fortsätta att försöka lyssna på förstärkare mm i takt med att högtalartekniken går framåt, helt klart. Byter man däremot högtalare så kan det vara som att tända lampan i ett halvmörk rum tex, allt syns mycket tydligare och det är lättare att urskilja färger mm. Då kan jag tycka att du har massor kvar att hämta inom hifi om du tex tycker att Dynaudio 1.3SE är särskillt bra på detta för det tycker inte jag.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-05 20:59

Vad har det med ideologi att göra, jag lyssnar ju bara och drar mina slutsatser. Om du drar annorlunda slutsatser kanske jag tycker att du har ett begränsande synsätt.

Låt oss i vart fall konstatera att vi har olika åsikter i ämnet ifråga. Ingen av oss verkar inte vara särskilt övertalningsbara...

Beträffande Dynaudio 1.3 SE har jag inte uttalat mig om. Har aldrig hört den under kritisk lyssning. Jag uttalade mig rent allmänt om Dynaudio beträffande vasshet och dunkelhet.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-07-06 08:41

Attack skrev:....
Jag är förvånad över en del av inläggen. Ibland undrar jag under vilka förutsättningar ni har lyssnat på Dynaudio? Omdömen som tjockt ljud och vasshet stämmer inte alls. Antingen vax i öronen eller felanpassning.

...
Samma med rörförstärkare. Om Du vill ha Dynaudio och rör, så bered dig då på Conrad Johnson, Audio Research eller liknande med samma potential. Tro inte att Dynaudio kan få liv ur en budgetutrustning.

Den uppfattningen jag fick av Dynaudios S25 hos Lefflers må bero mycket på rummet de spelade i.
Det är svårt att lyssna kritiskt i ett för örat helt nytt rum.
Däremot så kunde jag ju A/B testa dem mot Sonus Fabers Cremona då jag lyssnade till dem samtidigt.
De slutsatser jag dragit om S25 har alltså varit i jämförelse till Cremona.
Enligt mina öron så är Cremona helt klart en trevligare högtalare än Dynaudios s25.

Lägger vid lyssning stark vikt på närvarokänsla, perspektiv och korekthet av röster samt en klart definierbar botten.

Har kanske glömt att tillägga vilken kringutrustning som användes?
Här kommer det i alla fall.

CD: Musical Fidelity A308CD
Försteg: Audio Research SP16
Slutsteg: Audio Research VS55

Kablar var rätt igenom från Nordost om jag ej minns fel, men det har enligt min uppfattning av lägre betydelse.

Så någon direkt lågbudget anläggning pratar vi inte om i detta fallet...

Visst så fungerade kanske inte VS55:an lika bra ihop med s25 som med Cremona p.ga. att s25:an verkar ha ett lite knepigare impedansförlopp. Men den gick heller aldrig i taket pga dess relativt låga effekt (50 W).

Vi bytte dock ut VS55 och SP16 mot ett Musical Fidelity A308 amp vilket ju utan problem borde kunna driva s25.
Visst basen stramades upp en hel del, men lägre mellanregister tyckte jag fortfarande lät lite svullet samtidigt som diskanten inte var lika homogen som hos Cremona och nu nästan stack ut ännu mer än med Audio Research kombin.

Jag frågade faktiskt personalen om s25:an var ny och inte inspelad, men de svarade att det ska de vara då de stått i butiken i Norrköping och spelat i ca. 2-3 månader fram tills den dagen jag var i Linköping och lyssnade.

Inte sagt att Dynaudios högtalare är dåliga, tvärt om så tycker jag de låter rätt bra, s25:an som jag lyssnat på senast faller mig inte riktigt på läppen bara.
Det må dock bero mycket på rummet som de stod i.

Smaken är ju som baken :D

Jag lovar att jag, om jag får tillfälle, ska ta en sväng förbi Dirty och lyssna till dem där.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-11-25 22:47

Jag har ett par Special 25 hemma för tillfället. Funderar på att köpa dem.

Jag har lyssnat på dem i ett par timmar idag och jag kan absolut inte förstå dem som säger att diskanten är kall och hård. En lenare och mer högupplöst diskant har jag aldrig hört. Minsta lilla detalj återges fast med en renhet som gör den väldigt lättlyssnad. När det gäller samspelighet mellan bas och diskant så ter den sig också enormt god. Oavsett vilken ton som Diana Krall eller Helen Sjöholm sjunger, låg eller hög, så förblir fokus och spridning oförändrad.

Jag överväger helt klart att köpa dem. Imorgon skall jag spela rock på dem, får se hur det går.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-26 00:03

Det ar nat beslojat med Dynaudio. Tror det sitter i basarna av polyprop. Jamfort med Scan-Speak basar saknar dom lite edge. Inte min cup av te. :(
Let forever be

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2004-11-26 00:58

Hej Allesammans!

Skall man hugga på betet :roll:
Ja det skall man :D
Delar heller inte åsikterna om att dynaudio låter kass :twisted:
Jag vet ämnet från början handlade om Special-25
Men eftersom det generaliseras genom att säga Dynaudio låter dåligt,
Vill jag förtälja följande historia.
Var hos Anders på Hifistället igår det spelades musik på Dynaudios
större modeller(vet inte vad den heter)
CD-Spelaren var Audio Aero sen var det Synergystic-förstärkare,
(Ursäkta stavning!)
Musiken som spelades var klassiskt piano bland annat.
Volymen var mycket sparsam.
Jag blev förbluffad över vad äkta det lät blev sittande en bra stund :D Har varit på mässor Demos
och alla hifiställen runt GBG.
Jag kan bara konstatera att det lät
:D :D :D :D :D Smilies Av Fem Möjliga :D :D :D :D :D
Mvh Andy

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-26 01:16

Tror ingen tycker Dynaudio gor kassa hogtalare. Bara det att konkurrensen ar mordande i det segmentet. Sen ar ju systemmatchning/ val av musikexempel en faktor som kan gora att for en lyssnare i en del av vart avlanga land (eller utanfor) later Dynisar lite for dampat, for en annan helt kanon. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-26 01:55

brumel skrev:Tror ingen tycker Dynaudio gor kassa hogtalare. Bara det att konkurrensen ar mordande i det segmentet. Sen ar ju systemmatchning/ val av musikexempel en faktor som kan gora att for en lyssnare i en del av vart avlanga land (eller utanfor) later Dynisar lite for dampat, for en annan helt kanon. :)

Jag tycker Dynaudio gör kassa högtalare... Men jag är ju Mr Nobody... :-)
Har bara lyssnat på mässor, men det låter kass, sorry...

/ B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-26 02:00

Pabo: Om du behåller special 25 kommer jag gärna och lyssnar!! :)

Själv gillar jag Dynaudio MYCKET!

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-11-26 17:22

Jag håller exakt med Alexi i exakt allt han beskriver...

wadia+1.3se+2xVincent991... kan det varit hos mig herrAlexi..

//jonas

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-26 17:55

Äh... det där snacket (som någon drog fram ur bakfickan) om att ett stort och välrenommerat företags samtliga modeller (t.ex. Dynaudio) skulle vara "kassa" är för onyanserat och tramsigt för att kunna tas på allvar. Däremot får man gärna säga att man personligen inte gillar dessa produkter lika bra som andra jämförbara produkter.

Hotspur: "Däremot längtar jag efter
min reparerade Euphonia som lär komma framåt tisdag.."

Menar du dina Dalisar? Hade du inte sålt dom till förmån för ett par Canton RC-L?

Ranefjord: Läget? När ska vi få lyssningsintryck och bilder på din P7:a?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-11-26 18:05

HMmm.... läste inte så noga... men jag hoppas att det inte var någon som tog det som att jag dissade dynaudio..... tvärt om, jag gillar dom tokigt mycket...

Jag har därimot aldrig hört deras stora modeller under tillräckligt ordnade former för att gilla dom lika mycket som deras stativare.

//jonas

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-26 21:32

Blue skrev:Äh... det där snacket (som någon drog fram ur bakfickan) om att ett stort och välrenommerat företags samtliga modeller (t.ex. Dynaudio) skulle vara "kassa" är för onyanserat och tramsigt för att kunna tas på allvar. Däremot får man gärna säga att man personligen inte gillar dessa produkter lika bra som andra jämförbara produkter.

Hotspur: "Däremot längtar jag efter
min reparerade Euphonia som lär komma framåt tisdag.."

Menar du dina Dalisar? Hade du inte sålt dom till förmån för ett par Canton RC-L?

Ranefjord: Läget? När ska vi få lyssningsintryck och bilder på din P7:a?

Jag trodde också att herr Hotspur hade sålt dom 8O , synd man inte bor i Göteborg för jag skulle gärna vilja lyssna på dom högtalarna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-11-26 21:37

marbrink

Självklart är du välkommen hem på lyssning om jag köper dem.

Deras nya basar, tex den i Special 25, är inte polypropylen utan MSP (magnesium silicate polymer tror jag att det står för).

Nu skall jag gå ner och köra Norah Jones på dem, får se hur det låter :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-26 21:46

Pabo: Anledningen till min bedömning kan ju bero på en massa saker. Lyssnade till dem i direkt jämförelse mot Cremona och till skillnad från dem så lät de lite vassare och spretigare i de högre registren samtidigt som bas/nedre mellanregister lät fet.

Kan bero helt på utrustningen, rummet.. you name it.

Kan oxo bero på att Cremona, som jag lyssnade på precis innan, kan ha varit lite slankare i ljudet och kanske passade in bättre med rummet och resten av utrustningen.

Att de skulle vara dåliga högtalare, det har jag aldrig sagt :D
Att jag däremot har hört, enligt mig, trevligare högtalare;
Det har jag nog sagt 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-11-26 22:27

Jag har faktiskt lite svårt att få fram den perfekta placeringen. Oavsett vad jag gör med högtalarna så händer det massor av saker.

Jag antar att det är positivt, att högtalarna avslöjar allt, men jag är inte riktigt van.

Önskar att det fanns fler i Helsingborg som håller på med hifi som kunde hjälpa till att bedöma deras kapacitet.

Marbrink! Är du ledig imorgon (lördag) mellan 12-14? Min dotter sover då så det skulle passa perfekt :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-26 22:39

OT:
Jag trodde också att herr Hotspur hade sålt dom

Stämmer, de är sålda och nu avnjter jag musik via Ergo RC-L igen!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-26 22:46

Blue skrev:Äh... det där snacket (som någon drog fram ur bakfickan) om att ett stort och välrenommerat företags samtliga modeller (t.ex. Dynaudio) skulle vara "kassa" är för onyanserat och tramsigt för att kunna tas på allvar. Däremot får man gärna säga att man personligen inte gillar dessa produkter lika bra som andra jämförbara produkter.

Sorry, jag är inte onyanserad eller tramsig, bara otydlig.
Vad jag menade är att jag inte gillar det jag hört från Dynaudio, oavsett prisklass och oavsett tillfälle. Jag har vid såväl mässor som vid speciella demonstrationer haft tillfälle att lyssna på D´s högtalare i allt från överkomliga prisklasser till sådant jag inte har råd med....
Och jag har inte gillat vad jag hört. Jag menade inte att alla deras högtalare är kassa, bara att jag inte gillar det jag hört. Nu var det dock 10 år sedan sist och kanske har deras ljud utvecklats i (för mig) "rätt" riktning?

/ B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-26 22:54

Jag kommer gärna förbi en sväng imorgon! :) Skickar ett PM!

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-11-26 23:25

Nu har jag ställt dem väldigt brett isär. Har en perfekt triangel mellan mig och högtalarna. Det blev riktigt bra.

Det konstiga är dock att skivor som jag tidigare har tyckt varit kul att lyssna på helt plötsligt är helkonstiga medan skivor som tidigare varit konstiga har blivit helkul att lyssna på.

Nåja, i slutänden är det ju musik det handlar om, men åter igen har jag bevisat för mig själv att högtalarna utgör ca 90% av ljudet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi