jisses *haha*
Moderator: Redaktörer
MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
steveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. ...
(Att skrika Ingvar, Ino och "du har inte hört dem" är rimligen inte användbart som argument.)
MattiasKarlsson skrev:haha, visst, ska vi sätta 10 000 kr eller vill du bli av med mer?
Rätt fantastiskt hur du kan veta något sånt om ett elemet som du inte hört ens (eller har några värden på). Oseriöst, verkligen.
MattiasKarlsson skrev:haha, visst, ska vi sätta 10 000 kr eller vill du bli av med mer?
Rätt fantastiskt hur du kan veta något sånt om ett elemet som du inte hört ens (eller har några värden på). Oseriöst, verkligen.
johaneriksson skrev:MattiasKarlsson skrev:haha, visst, ska vi sätta 10 000 kr eller vill du bli av med mer?
Kan det inte vara så att Steveo1234 försöker få fram mätningar på Inoelementen?
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. ...
(Att skrika Ingvar, Ino och "du har inte hört dem" är rimligen inte användbart som argument.)
Tar man 18"arna så är ju membranaren i samma storleksordning.
Har du kollat hur ett sånt här element beter sig i en jättelåda, som du ska använda dom i? Ligger inte Q något högt ändå för det?
Av den information som tillverkaren lagt ut så tycker jag att allt talar för att elementet trivs bäst i små lådor, antingen slutna, eller aperiodiskt dämpade. En TL med dessa skulle vara mycket intressant att åtminstone utvärdera.
Argumnet: Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Jag kanske borde uttryckt mig klarare innan: Elementet är bra, för den applikation det är avsett för. Man jag menar att en sådan applikation är feltänkt om det är välljud (=en massa ljudtryck med låg dist) man är ute efter i första hand.
shifts skrev:Jag gillar steveo1234 och tycker han resonerar helt rätt. Han bedömer ju
utifrån den fakta han känner till. Tyvärr kan jag inte ge honom någon om
Ino-elementen som är under diskussion, då jag inte känner till den.
steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
johaneriksson skrev:Kan det inte vara så att Steveo1234 försöker få fram mätningar på Inoelementen?
steveo1234 skrev:Nåväl, har du några anledningar att tro vad du tror som du kan peka på? Jag har presenterat mina findings för alla att ta del av och värdera efter eget huvud. Du har valt att spamma ner tråden utan att bidra till någon kunskap. Om du nöjer dig med att göra det så föreslår jag att vi lägger ner direkt. Jag är inte intresserad av vad du tror, jag vill veta vad du baserar din tro på.
steveo1234 skrev:Jag är inte direkt intresserad av Inos basmoduler då de helt enkelt inte passar mig och jag föredrar att diskutera befintlig information om produkter som det finns spridd information kring.
shifts skrev:Jag gillar steveo1234 och tycker han resonerar helt rätt. Han bedömer ju
utifrån den fakta han känner till.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
Ja, visst är det. Viva la differance och allt sånt.
(och ta nu inte detta som en diss av någon av ino´s produkter, det är inte alls menat så och jag ser verkligen fram emot att få bekanta mig med dem själv någongång)
MattiasKarlsson skrev:johaneriksson skrev:Kan det inte vara så att Steveo1234 försöker få fram mätningar på Inoelementen?
Det lär inte hända. Är man intresserad så lyssnar man. Bevisligen så tror många att dom kan tyda mätningar när dom i själva verket är på vättern runt.
Jo, kanske det. Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklarsteveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. Såväl med avseende på distorsion, tonkurvelinjäritet och ljudtryck. Dessutom ser jag inte en enda anledning att tro någonting annat, men jag ser faktiskt verkligen fram emot att bli överbevisad.
Å andra sidan finns det antagligen betydligt mycket mer kostnadseffektiva element att använda istället för LMS.
steveo1234 skrev:Nu är detta såklart av rent akademisk betydelse då jag inte har tillgång till något av ovanstående system. I alla fall inte i dagsläget. Men, suget kan inte riktigt lämna mitt huvud......
Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Den uppgivna känsligheten är väl rätt låg? Bremen-basarna kör ju i en helt annan liga på den punkten. Hur är det med Ino-basarna?
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev: Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklar
Det heter distorsion och nej, Steveo1234 är inte ute och cyklar.
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev: Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklar
Det heter distorsion och nej, Steveo1234 är inte ute och cyklar.
Alltså, du saknar till skillnad från alla andra här kunskap nog att delta i diskussionen på ett adekvat sätt. Även om du kan stava.
Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.
Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-displacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).
"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-displacementet.
"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.
Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.
PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.
"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.
"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.
PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad
Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.[b]
Jag gjorde en simulering på det där och om rörelsen helt skulle kontrolleras av luftens fjädring så ger 150 dB inuti lådan 1 % distorsion. 160 dB ger 3% distorsion. 140 dB ger 0,3 % distorsion.
Vid frekvenser under fs är detta ganska sant, eftersom systemets fjädring kontrollerar rörelsen. Vid högre frekvenser blir systemet mer och mer masskontrollerat och då minskar betydelsen av luftens olinjäritet, dels pga masskontrollen, dels pga att ljudtrycksnivån inuti lådan sjunker.
Det finns ju flera distorsionsmekanismer i en basreflexhögtalare, men den dist som kommer i från olinjäritet i luften i lådan är precis lika stor med basreflex och sluten låda. Den är nämligen nära relaterad till ljudnivån inuti lådan, som i sin tur är nära relaterad till ljudnivån utanför lådan.
Man kan räkna ut* att ljudtrycket inuti lådan är
4*pi*r*c²/(w²*Vb)
gånger högre inuti lådan.
r=avstånd mellan mik och högtalare (utanför lådan) i m
c=345 m/s
w=2*pi*f, f=frekvensen i Hz
Vb=lådvolym i m³
Om man tex tar en låda på 100 liter och frekvensen 50 Hz blir ljudtrycket ~150 ggr, eller 44 dB högre inuti lådan än på 1 m avstånd i fri rymd.
Iom att det står 1/w² i formeln lutar alltså ljudnivån inuti lådan med - 12 dB/oktav jämfört med ljudnivån utanför och eftersom det står 1/Vb så blir ljudnivån högre inuti en mindre låda.
Vid låga frekvenser i en typisk hifihögtalare kan ljudnivån utan vidare vara 40-60 dB högre än utanför lådan. Tumregelmässigt bör man väl inte överstiga ~160 dB inuti lådan. Det gör det svårt att göra små lådor som avger höga ljudtryck. Många blir förvånade att ljudnivån är så hög inuti lådan, men det är tom så att de små högtalare som sitter i mobiltelefoner naggar på den gränsen i sitt normala arbetsområde.
* Formeln gäller för låga frekvenser, approximativt upp till den frekvens där den mest lågfrekventa resonansen (stående vågen) inträffar i lådan.
Svante och Öhman qoutes om nån undrar
RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Den uppgivna känsligheten är väl rätt låg? Bremen-basarna kör ju i en helt annan liga på den punkten. Hur är det med Ino-basarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster