En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-14 14:24

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Bremenbasen har +/-15 mm linjär slaglängd.

Men exemplet innefattar en basreflexlösning.

Då är det porten som pumpar luft och det är inte Vd.
Sant, men det flyttar likt förbasakat luft ;)

Och för att skapa ljudtryck måste systemet flytta luft, vare sig det är element, port eller passiv radiator.

Ett basreflexsystemär helt enkelt mycket effektivare på att flytta luft än en sluten låda.

Är det verkligen effektivare? Om du har någon insikt så kanske du vill posta lite i min tråd i "teknik" för jag får inte ihop det alls. Effektivare precis runt Fb men betydligt mycket mindre effektivt under Fb.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-14 14:58

Den portade tappar inte omedelbart i amplitud mot en sluten, bara för att man hamnar under dess Fb.
Det beror egentligen på hur långt ner under Fb för detta varierar väldigt kraftigt med element + låda såklart :)
man får ibland gå ner ganska långt i frekvens innan man hittar den "kors-pungt" där dem presterar lika, så vinsten med portad är ofta ganska stor.
visst så faller ju den portade av kraftigare (24dB/okt) under Fb men det betyder inte att den slutna behöver vara bättre/prestera bättre än dem portade under dess Fb.
kanske dröjer ca 1Okt innan den slutna får någon fördel, alltså ner mot 15Hz och jag tycker inte att man behöver så mycket amplitud under 15Hz... :P
Men klart att det e ju jag det :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-14 15:08

DVD-ai skrev:Den portade tappar inte omedelbart i amplitud mot en sluten, bara för att man hamnar under dess Fb.
Det beror egentligen på hur långt ner under Fb för detta varierar väldigt kraftigt med element + låda såklart :)
man får ibland gå ner ganska långt i frekvens innan man hittar den "kors-pungt" där dem presterar lika, så vinsten med portad är ofta ganska stor.
visst så faller ju den portade av kraftigare (24dB/okt) under Fb men det betyder inte att den slutna behöver vara bättre/prestera bättre än dem portade under dess Fb.
kanske dröjer ca 1Okt innan den slutna får någon fördel, alltså ner mot 15Hz och jag tycker inte att man behöver så mycket amplitud under 15Hz... :P

Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.
För bassystem-spekulanter så tycker jag definitivt att det är någonting man bör uppleva innan man bestämmer sig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-14 15:14

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Den portade tappar inte omedelbart i amplitud mot en sluten, bara för att man hamnar under dess Fb.

Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.
För bassystem-spekulanter så tycker jag definitivt att det är någonting man bör uppleva innan man bestämmer sig.

Jo klart att det har du ju rätt i ;)
Och man bör alltid lyssna innan man bestämemr sig som sagt :)

Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-14 15:17

DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"... :wink:

Jag gissar det betyder ungefär samma sak som brus.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-14 15:39

steveo1234 skrev:Utmärkt.
Notera då att jag inte kritiserar dina upplevelser eller försöker berätta för dig vad du hör. Då kanske du kan visa mig samma respekt och inte klanka ner på mig för att jag vill lära mig eller att jag försöker förstå tekniken bakom vår hobby?

Skillnaden är att du antar massa saker om Ino FAST du inte hört dom. STOR skillnad.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-14 15:41

steveo1234 skrev:Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.

Detta är ju ett antagande från dig som inte stämmer på alla basar! Bara för du hört några kassa basreflexlösningar så betyder inte det att alla ger samma ljud. Ino basreflexlösning ger inga sådana problem vad jag hör. Har du hört det?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-14 15:53

paa skrev:
DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"... :wink:

Jag gissar det betyder ungefär samma sak som brus.

jo, "allmänna förvrängningar" eller vadå...

om det e GD han tänker på så är det något som helt ofrånkommlit ökar vid portade lösnignar, dock så är det ju så att denna behöver inte ökas så pass att man får något prgoblem med det och inte heller hör det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 20:53

Bamsefar skrev:Konstigt att det finns så många som anser sig vet så mycket om Ino Audio och pga deras kunskaper är så omfattande att de dissar Ino Audio.

Det tycker jag är underbart, för det innebär att jag får lättare att köpa högtalare från Ino Audio.

Och med erfarenheten jag har, som f.d. högtalarägare till bl.a. Wilson Audio, Genesis, Velodyne, JM med flera, bara kan konstatera kallt att ingen tillverkare av de jag ägt är ens i närheten av Ino Audio, vare sig i botten eller toppen.

Jasså du har ägt dessa tillverkare.

Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet sen att du kanske får råd med några fler Ino-högtalare än Wilson Audio högtalare är säkert ett plus för dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 20:55

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Det finns MASSOR av luckor i min kunskap. Det är därför jag sitter här och försöker lära mig.
Varsågod och bidra när du vill.

Jag har inget att komma med tekniskt, är för dåligt insatt och inte speciellt intresserad. Jag använder öronen istället.

Ändå hänvisar du konstant till "mer än fantastiska" Ino-mätresultat och fantasissiffror.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-14 20:57

LindeberG skrev:Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet

varför är det klart?

vad grundar du ett sådant uttalande på?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 20:59

MattiasKarlsson skrev:Jag har inget att komma med tekniskt, är för dåligt insatt och inte speciellt intresserad. Jag använder öronen istället.

Hm... brukar du inte annars hänvisa till tekniska mätningar för att veta "hur det verkligen är"?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 21:04

Det finns ju de som tror att ju mer det kostar ju bättre är sakerna - alltid :lol:

Nu vet jag inte riktigt vad Wilson kostar, men kostar de verkligen så mycket som de Ino-anläggningar Bamsefar har/haft?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 21:11

Sanny_X skrev:
LindeberG skrev:Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet

varför är det klart?

vad grundar du ett sådant uttalande på?

På att jag har hört dessa tillverkares högtalare och Inos, objektivt sett så är det ingen tvekan att dessa "utpekade" tillverkare kan göra riktigt bra högtalare.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-05-14 21:12

LindeberG skrev:
Ändå hänvisar du konstant till "mer än fantastiska" Ino-mätresultat och fantasissiffror.

Några av mätresultaten som det hänvisas till i tråden, var jag som kopierade in (kanske inte skulle ha gjort det märker jag.... :( ). Men faktum kvarstår ändå att det är IÖ som skrivit det. Varför skulle det vara fantasi, och varför skulle han ljuga? Om jag förstod det rätt är det ju inte han själv som mätt upp dom. Det är ju andra som gjort.
Kort och gott då är det ju dom som mätt högtalarna som skulle ljuga i så fall. Varför börja härja om fantasisiffror när du förmodligen inte ens frågat(de som gjort mätningarna på dem) om det stämmer. Kan ju bara nämna att av det jag lagt märke till så brukar IÖ ha mycket på fötterna om han kommer med ett påstående såsom varande fakta.
Så jag tycker nog att du bör undersöka saken lite mer innan du pratar om fantasisiffror.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 21:22

verdad skrev:LindeberG skrev:

Några av mätresultaten som det hänvisas till i tråden, var jag som kopierade in

Gäller inte bara i den här tråden Mattias/Subjektivisten brukar ofta "skryta" om sina basars minst sagt upseendeväckande uppmätta förmåga som enligt honom bräcker all konkurrens. Hans trovärdighet är dock inte så hög eftersom konkurrenternas basar alltid låter dåligt i bra rum medans Ino låter bra även i dåliga rum. Case closed.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-14 21:27

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Utmärkt.
Notera då att jag inte kritiserar dina upplevelser eller försöker berätta för dig vad du hör. Då kanske du kan visa mig samma respekt och inte klanka ner på mig för att jag vill lära mig eller att jag försöker förstå tekniken bakom vår hobby?

Skillnaden är att du antar massa saker om Ino FAST du inte hört dom. STOR skillnad.

Jag tycker att vem som helst ska få ha full frihet att diskutera saker fastän man inte har hört apparaten ifråga.

Serbiens trasselsudd var inte mycket att hänga i julgranen!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-14 21:30

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att vem som helst ska få ha full frihet att diskutera saker fastän man inte har hört apparaten ifråga.

Så det är okej att påstå något är så utan att veta något om produkten? Det tycker inte jag är bra.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-14 21:32

verdad skrev: Så jag tycker nog att du bör undersöka saken lite mer innan du pratar om fantasisiffror.

Såklart det inte är fantasisiffror. Personen som säger det tycke ju att Velodyne gör bra subbar. Går ju inte att ta seriöst ju 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-14 21:52

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:Basreflex tycker jag inte om. Jag ser mest film och kan inte tänka mig att offra de lägsta frekvenserna till förmån för mer ljudtryck.

Cool, same as me.

Jag är inte så insatt i film, men är det mycket som ligger under 14hz?

Jag tycker om slutna lådor mest av princip :lol:

Under 14? Ja, massor i nyare filmer.
Att kapa bort den delen ger en kraftig försämring av min upplevelse iaf.

Synd att det aldrig fladdrar i byxbenen på bio bara!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-14 21:53

MagnusÖstberg skrev:Det finns ju de som tror att ju mer det kostar ju bättre är sakerna - alltid :lol:

Nu vet jag inte riktigt vad Wilson kostar, men kostar de verkligen så mycket som de Ino-anläggningar Bamsefar har/haft?

Dom är nog avsevärt dyrare. Wilson-grejjorna alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 21:54

MattiasKarlsson skrev:
verdad skrev: Så jag tycker nog att du bör undersöka saken lite mer innan du pratar om fantasisiffror.

Personen som säger det tycke ju att Velodyne gör bra subbar. Går ju inte att ta seriöst ju

I princip alla tycker nog att Velodyne gör bra subbar utom du och din granne.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-14 21:57

Lindeberg: Sluta köra oneliners nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 21:57

Max_Headroom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det finns ju de som tror att ju mer det kostar ju bättre är sakerna - alltid :lol:

Dom är nog avsevärt dyrare. Wilson-grejjorna alltså.
Ok, har som sagt dålig koll på prylar över 300kkr
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-14 22:12

MattiasKarlsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att vem som helst ska få ha full frihet att diskutera saker fastän man inte har hört apparaten ifråga.

Så det är okej att påstå något är så utan att veta något om produkten? Det tycker inte jag är bra.

Du vred om mitt svar från "diskutera" som blev till "påstå", inte så bra. Vad vill du med den frågan? Är det ett påstående du vill ha någon form av svar på? Ok, jag svarar ändå. - En person som påstår något som till synes verkar knasigt kan ju t ex ha missförstått, då är det ju bara bra om man kan diskutera saken så brukar det klarna efter ett tag, kanske med viss irritation ibland, men till slut brukar det bli konsensus efter "hela havet stormar". Inte så mycket att bry sig om egentligen.

Jag tycker det är helt orimligt att kräva att någon ska ha hört på något bara för att få uttala sig. Jag har själv massor av saker jag vill diskutera utan att ha hört på prytteln ifråga. Liknande utsagor som du tog upp brukar förekomma på fotoforum o likn, lika trist att läsa varje varje gång det dyker upp.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-14 22:13

LindeberG skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Personen som säger det tycke ju att Velodyne gör bra subbar. Går ju inte att ta seriöst ju

I princip alla tycker nog att Velodyne gör bra subbar utom du och din granne.

Har man inte hört bättre så tycker man att velodyne är jättebra. Haken är att mycket få har hört bra basåtergivning. Särskilt bland dom som tror att dom har det.
Dom flesta har bara en sub. Då spelar det mindre roll vilket fabrikat den har, eftersom man spelar mer med rummet än högtalaren.
Nyckeln till bra bas finns i att integrera basriggen i rummet.
Visst, skaffar man 4 velodyne-basar går det att få bra bas med också, upp till den ljudtrycksnivå där konceptet med skittung kon i liten låda går i väggen, vilket händer ganska tidigt. Billigt blir det inte, men sånt bryr sig ju dom flesta audiofiler inte om, snarast motsatt: Dyrt är en fördel bara det. En exlusivitet i att inte vem som helst kan köpa. Bara det får det ju att låta bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-14 22:22

Nederländerna; vad tusan har tjocka tanten på magen?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-05-14 22:35

LindeberG skrev:
Bamsefar skrev:Konstigt att det finns så många som anser sig vet så mycket om Ino Audio och pga deras kunskaper är så omfattande att de dissar Ino Audio.

Det tycker jag är underbart, för det innebär att jag får lättare att köpa högtalare från Ino Audio.

Och med erfarenheten jag har, som f.d. högtalarägare till bl.a. Wilson Audio, Genesis, Velodyne, JM med flera, bara kan konstatera kallt att ingen tillverkare av de jag ägt är ens i närheten av Ino Audio, vare sig i botten eller toppen.

Jasså du har ägt dessa tillverkare.

Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet sen att du kanske får råd med några fler Ino-högtalare än Wilson Audio högtalare är säkert ett plus för dig.

Japp.

Jag har avverkat bl.a. Wilson Audio WATT/Puppy och Genesis Signature V. Båda systemen med en prislapp som ligger gravt över vad mitt nuvarande Ino Audio i34es med Infra-Y bassystem kostar.

Om du inte vill tro mig spelar ingen roll, men läs detta: Jag har ÄGT dessa (jag har kvittona kvar), och är SYNNERLIGEN medveten om deras respektive för- och nackdelar.

Har även avverkat Krell och ARC på förstärkarsidan...

För de som är nyfikna, and I hope not, så har jag även ÄGT Velodyne HDS-10, DD-12 och SMS-1. Den sista är en separat parametrisk EQ, som hade och antagligen fortfarande har, gravt tidfel plus att den distar rätt kraftigt.... Fast en DD-12 distar än värre så felet i programvaran döljs rätt effektivt av det dåliga baselementet....

Således, jag läser vad folk skriver, och noterar att det är helt okej att man inte gillar Ino Audio (bättre för mig), men att gå på och påstå att en dyrare produkt per definition är bättre - japp då har man mycket kvar att lära.

Och som sagt, jag föredrar att alla som inte vill ha ett par Ino Audio slutar tjattra om detta - ni skall ju ändå inte köpa något system, så varför ödslar ni en massa tid med att tjata om saker som ni i alla fall inte bryr er om ? Lägg tiden på något vettigt, som att lyssna och njut av musik å film - och gillar ni Wilson Audio så är det helt okej. Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.

Edit: Jag har korrigerat till parametrisk EQ på SMS-1an, jag skrev helt enkelt fel.
Senast redigerad av Bamsefar 2009-05-15 06:52, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 22:50

Bamsefar skrev:Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.

Antar att det förmanandet är riktat till Mattias.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 22:57

LindeberG skrev:
Bamsefar skrev:Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.

Antar att det förmanandet är riktat till Mattias.
Varför skulle det inte kunna vara riktat till dig?

Har du några kommentarer i övrigt till Bamsefars inlägg?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino