Bill50x skrev:Dahlqvist skrev:Jag ser för övrigt detektion/icke-detektion är en diktomisering till en binär mätskala av en underliggande variabel som är kontinuerlig (hörbarhet) och som inte kan observeras såvida den inte når ett visst tröskelvärde.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Inte för att jag vet vad det betyder...
Sorry, kunde inte låta bli
/ B
Det är lätt, fast jag använde kanske ett ovanligt ord och min sedvanliga framställning med "lossy compression".
Dikotomi (dichotomy) är när man delar upp en helhet i två icke-överlappande delar som tillsammans täcker in helheten (mutually exclusive, collectively exhaustive). Exempel: svart, inte svart; ja; inte ja; hörbar, inte hörbar; rätt, inte rätt.
Ibland "diktomiserar" (eller gör andra skalreducerande åtgärder) vid mätning för att underlätta eller möjliggöra själva mätningen. Det underliggande fenomenet (hörbarhet, attityd, temperatur, matematikkunskaper) kan vara kontinuerligt men i mätningen måste man nöja sig med ett ändligt antal diskreta steg. Inom samhällvetenskap i allmänhet är detta legio, exempelvis smärtskalor inom sjukvården, attitydrundersökningar. Men även vanliga kunskaptest inom undervisning med flervalsfrågor har dessa egenskaper. Faktum är att testteori utgår från att kunskaper och färdigheter är normalfördelade och att ovanför en viss nivå kan man med en viss sannolikhet lösa en viss uppgift. Man kan veta att kunskaperna var ovanför eller under en viss nivå (rätt eller fel svar), men inte hur mycket över eller under.
I en binär variabel, dvs. en variabel som endast kan anta två värden, kan värdena motsvara två klasser, dvs. två olika värden som sinsemellan inte är rangordnade (rött blått, hund katt, golf vattenpolo). Den kallas då "kategorisk". Men det kan också finnas en inbördes rangordning (bra dålig, ful snygg, varm kall) mellan värden. Detta är egentligen ett specialfall av en ordinal skala, dvs. en skala där det finns en inneboende rangordning mellan värdena men där skalstegen inte är objektivt definierade (ganska snygg, snygg, mycket snygg).
När en binär variabel är kategorisk är mätskalan identisk med det underliggande fenomenet. I annat fall är det en artificiell dikotomi som har inträffat vid mätning. När det gäller hörbarhet är min tolkning att det är ett kontinuerligt fenomen som i LTS test kvantifieras till två värden. Om man gör många försök får man dock en skala med "kontinuerliga egenskaper", nämligen andelen rätta svar som kommer att ligga mellan 50-100%. Denna andel är en indikation av hur lätt det är att detektera en apparat på samma sätt som andel rätt i ett flervalstest är "semi-kontinuerliga" mätningar av kunskaper trots de binära svaren. Min poäng är att denna andel har relevans och man kan uttala sig om sannolikheten för att andelen rätta svar ligger under eller över en viss nivå. Denna aspekt kommer bort när man fokuserar på det binära utfallet "detektion"/"icke-detektion" som är en slutsats, inte ett resultat. Jag tror att många ser en direkt koppling mellan hur svaren avges (F eller E, binärt) och hur slutsatserna dras (detektion/icke-detektion, binärt). Denna koppling är dock inte nödvändig och man kan tolka resultaten på andra sätt (givet att man har tillräckligt långa serier att tillgå).
Ovanstående är inte särskilt irrelevant för LTS tester och skall inte ses som någon kritik mot dessa. Det är mest allmänna kommentarer om synen på resultaten och hur de kan tolkas.
/D